Overwegen scheiding

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • fabii85
    • Jun 2024
    • 1

Overwegen scheiding

Graag jullie advies over de volgende casus

Ik ben vijf jaar geleden in Mexico getrouwd met mijn Mexicaanse partner obv (beperkte) gemeenschap van goederen. We hebben een koopwoning en geen kinderen. Het huwelijk is bij de gemeente ingeschreven. Mijn partner haar wens ix terug te keren naar land/geboorteland

We onderzoeken welke weg we het beste kunnen bewandelen aangaande scheiding. In Mexico m, waar het ogenschijnlijk makkelijk en goedkoop lijkt of in Nederland.

Wij willen overeenkomen dat wat mijn partner in Mexico bezit (woning en land) en ik (huidige woning) behouden. Omdat Nederland een rijker land is en de prijs voor bv woning vele malen hoger ligt, lijkt de (verplichte?) 50-50 verdeling moeilijk
    Hoe dan ook zal op de duur de belastingdienst om de hoek komen (schenkbelasting) mocht mijn partner afzien van de overwaarde van de huidige woning

Hebben jullie tips en of ervaringen die mij kunnen helpen?
  • Prawo
    • Apr 2003
    • 24773

Betrek ook het verblijfsrecht van je echtgenote bij jullie plannen. Niemand kan in de toekomst kijken, maar wellicht krijgt ze ooit spijt van haar remigratie. En wat zijn de (on)mogelijkheden van eventuele kinderen.
    Als ze inmiddels Nederlandse is, is dat eenvoudig. Wellicht verstandig om voor vertrek nog te naturaliseren. Dat kan vaak al na drie jaar huwelijk.

Wil ze niet naturaliseren, dan is de verblijfsvergunning voor langdurig ingezeten derdelanders wellicht een optie. Om die status te behouden hoeft ze maar eenmaal per twee jaar even in Nederland op bezoek te komen. Al zullen (toekomstige) kinderen hier minder aan hebben.
    Ingeburgerd zal ze inmiddels toch wel zijn.

De scheiding zelf hoeft niet zo'n probleem te zijn. De kosten kunnen meevallen bij een gemeenschappelijk verzoek of een eenzijdig verzoek van de echtgenoot met de laagste inkomsten.
    Voor scheiding is altijd een advocaat nodig. Zoek die op, hij of zij kan je ook informeren over hetgeen mogelijk is bij de boedelscheiding en een convenant opstellen (dat dat samen met het scheidingsverzoek wordt ingediend).
    Een goede voorbereiding is veel meer dan het halve werk.
    De IND leest mee op forums als deze.
    Privé-informatie stuur je het beste per e-mail nlprawo@gmail.com, privébericht, via Signal of via het contactformulier op www.prawo.nl

Reageren

Working...