Scheiden, maar hoe kan hij wel in Nederland blijven....

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • kiekie
    • Nov 2009
    • 14

Scheiden, maar hoe kan hij wel in Nederland blijven....

In februari 2010 getrouwd in Nigeria (met Nigeriaanse man). We woonden toen op Cyprus, ons zoontje is daar maart 2011 geboren. Juli 2011 zijn we naar Nederland verhuisd. Zijn verblijfsvergunning dus via de EU route gekregen. Nu 2 jaar later wil ik scheiden. (totaal dus 3,5 jaar getrouwd) We willen beide niet dat hij het land moet verlaten. Het is een goede man en een zeer goede en lieve vader.
    Ik las dat je nu 5 jaar getrouwd moet wezen voor naturalisatie kan worden aangevraagd ipv 3 jaar.

Kan hij een verblijfsvergunning hier krijgen via ons zoontje?
    Hij heeft geen werk en geen recht op een uitkering...
    Als hij indd een verblijfsvergunning kan krijgen op basis van onze zoon, heeft hij dan wel recht op een uitkering..?

Zijn er nog andere wegen die we kunnen begaan om hem in Nederland te houden, zonder dat ik met hem getrouwd/samenwonend hoef te zijn.
    Wie heeft er tips!!!??
  • Changuitarra
    • Jun 2007
    • 69

Lastig!
    Ik verwacht niet dat hij via jullie zoontje een verblijfsvergunning kan krijgen. Jullie zoon kan niet als referent optreden, want het belangrijkste van een referent is een zeker inkomen...
    20-11-2013 VVR ontvangen
    22-10-2013 VVR aangevraagd
    11-10-2013 BP in Nederland
    26-07-2013 Positief!
    24-06-2013 MVV aanvraag in Rabat
    17-05-2013 M-46 gekregen, en huwelijk ingeschreven in NL
    16-04-2013 M-46 aangevraagd
    14-03-2013 Getrouwd in Casablanca
    02-03-2013 Naar Marokko
    31-01-2013 Alle benodigde documenten binnen
    01-11-2012 Vast contract gekregen
    13-09-2012 Verloofd

Reageren

• chicabianca
      • Aug 2006
      • 1079

Volgens mij kan hij wel op basis van jullie zoon in nederland blijven, omdat een kind recht heeft op beide ouders. Ik vraag me alleen af hoe hij dat dan gaat doen, want hij heeft volgens mij geen recht op publieke middelen, zoals bijstand en een werkloosheidsuitkering krijgt hij alleen als hij een arbeidsverleden in nederland heeft opgebouwd. Jij als referent moet in zijn onderhoud voorzien.

Reageren

• Mr. Donutz
        Administrator
        Webmaster
        Team Member
        Beheerder
        • Feb 2011
        • 5544

De naturalsatie eis is nog steeds 3 jaar voor gehuwden of mensen (al dan niet gehuwd) die 3 jaar onafgebroken hebben samengewoond met een Nederlander. Als je dus nog niet gescheiden bent (loopt de scheiding al??) dan kunnen jullie als gehuwden die 3 jaren aanéén hebben sanengewoond, in NL of buiten de grens, de naturalisatie aanvragen. Vraag me niet naar de details.
        Dit is 1 van de uitzonderingsgronden waar dus de termijn van 3 ipv 5 jaar (dat is de standaard regel) op gaat.
        - TEV (MVV en VVR) positief? Ambassade kan geen eisen stellen naast dat wat de IND in haar positief brief verlangt. Het is een IND beslissing waarbij de ambassade zich heeft neer te leggen. Zie hier
        - TEV handleiding hier.

Reageren

• Prawo
          • Apr 2003
          • 24773

Geen probleem.
          Vooropgesteld dat hij zelf voldoet aan de verblijfsvoorwaarden van artikel 7 van Richtlijn 2004/38/EG (dus werken, studeren of voldoende middelen).
          Hij hoeft dan niets te doen en houdt gewoon zijn huidige pasje.
          Vijf jaar, gerekend vanaf de dag dat jullie terugkeren uit Cyprus, kan hij het duurzaam verblijfsrecht aanvragen (mogelijk is dat dus eerder dan de afloop van de geldigheidsduur van zijn huidige pasje).

Huiverig en wil je geen risico lopen, ook niet op gedonder met de IND die het ook niet altijd goed doet?
          Hij kan gewoon apart gaan wonen van jou.
          Zo lang als jullie niet scheiden houdt hij zeker zijn verblijfsrecht, ongeacht zijn middelen van bestaan.
          Het enige wat hij NIET moet doen is bijstand aanvragen want dat zou het begin van het einde zijn (en het moment om terug te vallen op zijn relatie met de zoon, echt een noodgreep met onzekere uitkomst).
          Een goede voorbereiding is veel meer dan het halve werk.
          De IND leest mee op forums als deze.
          Privé-informatie stuur je het beste per e-mail nlprawo@gmail.com, privébericht, via Signal of via het contactformulier op www.prawo.nl

Reageren

• draak
            Team Member
            • Jul 2004
            • 9283

Naturalisatie aanvragen, zoals Admiral Donutz aangeeft, is zeker een optie als je het nog een maand of negen samen uithoudt. Dat is namelijk de doorlooptijd van naturalisatie. Daarna zit hij gebakken. Uiteraard mag jij of je partner natuurlijk best een tijdje elders logeren in die periode. En anders de opties die Prawo aangeeft.

Reageren

• Dhyan
              • Mar 2008
              • 149

Herkenbaar verhaal. IK hoop dat het gaat lukken, zeker ook met Prawo's advies. Het zou natuurlijk heel fijn zijn wanneer hij bij zijn kind kan blijven! Ikzelf heb een soortgelijke situatie, niet getrouwd maar wel 4 jaar samenwonend, en zou vanwege mijn PTSS achtergrond liever alleen wonen, LAT relatie dus. Wanneer mijn partner een baan vind en zelf zijn eigen middelen inbrengt zou hij dan gewoon een eigen huisje kunnen gaan huren? Moet hij dan niet een ander verblijfsdoel aanvragen? (of zouden we dan een geregistreerd partnerschap moeten aangaan?)
              Last edited by Dhyan; 30-07-13, 19:19.

Reageren

• Prawo
                • Apr 2003
                • 24773

Oorspronkelijk geplaatst door Dhyan Bekijk berichten
                Ikzelf heb een soortgelijke situatie,
                niet getrouwd maar wel 4 jaar samenwonend, ...
                Soortgelijk, maar wel heel anders.
                Bij de EU regels maakt het al dan niet gehuwd zijn een heel groot verschil.
                Privé-informatie stuur je het beste per e-mail nlprawo@gmail.com, privébericht, via Signal of via het contactformulier op www.prawo.nl

Reageren

• draak
                  Team Member
                  • Jul 2004
                  • 9283

Dhyan: Het gaat hier om een verblijf op grond van EU-rechten. Dan geldt een termijn van drie jaar huwelijk en één jaar samenwoning in het huidige gastland (Nederland). Verblijf je op grond van nationaal recht, dan zijn er drie mogelijkheden:
                  * naturalisatie aanvragen (kan nu al); omdat jullie niet getrouwd zijn zou je partner zijr/haar huidige nationaliteit moeten opgaven; reken op een doorlooptijd van 6 tot 12 maanden;
                  * na 5 jaar een zelfstandige verblijfsvergunning voor 'onbepaalde tijd';
                  * na 5 jaar een zelfstandige verblijfsvergunning voor 'voortgezet verblijf' (tweede keus, als je niet aan voorwaarden voor onbepaalde tijd voldoet).
                  In alle gevallen moet je het nog een (klein) jaar samen uithouden.

Reageren

• Dhyan
                    • Mar 2008
                    • 149

Ok, dat wist ik niet, ingewikkeld al die regels. Mijn partner wil zijn Nationaliteit niet opgeven. Idd. Nog een jaar volhouden..pfffoe!..... Dank je wel, Prawo en Draak voor jullie antwoord.
                    Last edited by Dhyan; 30-07-13, 19:38.

Reageren

• Prawo
                      • Apr 2003
                      • 24773

Ikzelf heb een soortgelijke situatie, niet getrouwd maar wel 4 jaar samenwonend, ...
                      Mijn partner wil zijn Nationaliteit niet opgeven.
                      Idd. Nog een jaar volhouden..pfffoe!.....
                      Nou snap ik het even niet.
                      De oorspronkelijke nationaliteit moet je bij naturalisatie ALTIJD opgeven, tenzij er een uitzondering van toepassing is.
                      Een van die uitzonderingen is (nog steeds) het gehuwd zijn met een Nederlander (of een geregistreerd partnerschap hebben). Ongehuwd samenwonen is onvoldoende.

De Nederlandse partner hoeft niets op te geven als jij naturaliseert.

Reageren

• Dhyan
                        • Mar 2008
                        • 149

Oorspronkelijk geplaatst door Prawo Bekijk berichten
                        Nou snap ik het even niet.
                        De oorspronkelijke nationaliteit moet je bij naturalisatie ALTIJD opgeven, tenzij er een uitzondering van toepassing is.
                        Een van die uitzonderingen is (nog steeds) het gehuwd zijn met een Nederlander (of een geregistreerd partnerschap hebben). Ongehuwd samenwonen is onvoldoende.

De Nederlandse partner hoeft niets op te geven als jij naturaliseert.
                        Beste Prawo,

Ik bedoelde te zeggen dat mijn vriend Braziliaan wil blijven en geen Nederlander wil worden, we hebben begrepen dat je Nederlands burger bent wanneer je naturaliseert.(?) Hij wil dus zijn Braziliaanse Paspoort behouden.

Vriendelijke Groet,
                        Dhyan

Reageren

• Prawo
                          • Apr 2003
                          • 24773

Van Nederland moet hij bij naturalisatie zijn Braziliaanse nationaliteit opgeven.
                          Tenzij hij met een Nederlandse gehuwd is. Is hij slechts je vriend dan moet hij dus afstand doen.

Reageren

• Dhyan
                            • Mar 2008
                            • 149

Van Nederland moet hij bij naturalisatie zijn Braziliaanse nationaliteit opgeven.
                            Tenzij hij met een Nederlandse gehuwd is. Is hij slechts je vriend dan moet hij dus afstand doen.
                            Dat hadden we inderdaad ook begrepen wat u schrijft. Goed dat dat in ieder geval bevestigt is. Sja..."slechts" mijn vriend....., We zijn genoeg waard voor elkaar maar willen vanwege onze spirituele overtuiging niet trouwen. Was wel makkelijker geweest wellicht, zeker in dit soort procedures, voor ons is liefde niet te meten met een papier.
                            Het was al pijnlijk genoeg te beseffen dat ik niet geschikt ben voor deze vorm van samenleven, maar hem kwijtraken is wel het laatste wat ik wil. Denk dat het nog een jaartje uitzingen is dan. Nogmaals dank voor uw feedback!
                            Last edited by Dhyan; 01-08-13, 01:59.

Reageren

• Prawo
                              • Apr 2003
                              • 24773

Tenzij hij met een Nederlandse gehuwd is.
                              We zijn genoeg waard voor elkaar maar willen vanwege onze spirituele overtuiging niet trouwen.
                              Geregistreerd partnerschap is ook voldoende.

Reageren

Working...