Waar scheiding aanvragen, in NL, Belgie of Turkije?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • Sjaak28
    • Sep 2009
    • 1

Waar scheiding aanvragen, in NL, Belgie of Turkije?

Na 10 jaar samen zijn willen mijn man en ik uit elkaar.
    Ik heb alleen geen enkel idee hoe te beginnen omdat wij in Belgie wonen.
    Wij zijn in Turkije getrouwd en dit huwelijk is in Nederland ingeschreven ( niet in Den Haag)
    Waar moeten wij nu de echtscheiding aanvragen?
    Mijn man zegt in Belgie ik zeg in Nederland en Turkije ( Turkije erkent volgens mij een Nederlandse scheiding niet)

Wie o wie kan mij helpen ?
  • Leo
    • Jul 2002
    • 3084

Volgens mij erkent Turkije de flitsscheiding niet, maar wel de normale scheiding

Reageren

• sharona
      • Aug 2009
      • 5

hey

Ik lig zelf op dit moment ook in een scheiding ben ook in turkije getrouwd. Als je hier gaat scheiden ga je niet scheiden in turkije. Dat moet je nog is apart doen. Als beide partijen willen scheiden kan het binnen een jaartje gebeurd zijn. als dat niet zo is dan komen er rechtzaken en kan het nog heel lang duren.

Reageren

• umitdolu
        • May 2006
        • 521

Re: scheiding aanvragen hoe te beginnen

wel is het zo als je in turkije gaat scheiden, dat het in nederland ook wordt geaccepteerd.

je moet dan wel alle papieren laten vertalen in het nederlands en dan inleveren bij je woon gemeente in nederland.

maar aangezien jij in belgie woont moet je even na vragen bij de gemeente of ze dat daar ook accepteren alle papieren vanuit turkije na een vertaling.

succes
        Sonsuza dek...... Oglum ik hou van jou.....

Reageren

• oie
          • Dec 2007
          • 17

hallo, ik sta ook op het punt om te scheiden ben met een turkse getrouwd , sta alleen gehuwd in turkije heb haar nog niet ingeschreven in nl
          weet iemand hoe het zit met verdeling van de spullen als niks geregeld is

Reageren

• draak
            Team Member
            • Jul 2004
            • 9283

Dat lijkt een gemakkelijke vraag, maar is het niet. Zelfs als iemand het zou weten, verstrek je te weinig informatie.

Ben jij Nederlander of Turk of allebei? Hebben jullie ooit samengewoond?

Reageren

• oie
              • Dec 2007
              • 17

Re: Waar scheiding aanvragen, in NL, Belgie of Turkije?

ik ben zelf nederlander , zij zit nog in turkije hebben nog niet samengewoond

Reageren

• draak
                Team Member
                • Jul 2004
                • 9283

Fijn , dan is de regel die Nederland hier toepast volstrekt onduidelijk:
                If the spouses do not have their habitual residence in the same State, nor have a common nationality, their matrimonial property regime is governed by the internal law of the State with which, taking all circumstances into account, it is most closely connected.
                Bron: http://www.hcch.net/index_en.php?act...ns.text&cid=87 . Dit is een internationale regel, maar hij geldt alleen in Nederland, Frankrijk en Luxemburg. Misschien kent het Turkse internationaal privaatrecht een slimmere regel, maar die ken ik niet.

Als jij van de twee partijen het meeste vermogen bezat voor het huwelijk, dan zou dus moeten beweren dat er Turks huwelijksvermogensrecht geldt omdat jullie huwelijk is aangegaan in Turkije. In dat geval mag je alle bezittingen die je had voorafgaand aan het huwelijk behouden. Dat wat partijen tijdens het huwelijk hebben verworven wordt verdeeld (naar ik aanneem 50/50, maar ik ken de Turkse wet natuurlijk niet...).

Reageren

• Mathilde 22
                  • Jul 2009
                  • 108

Drie op een rij.........hoe is het toch mogelijk dat de IND een strenge controle uitvoert !!!!

Reageren

• sila70
                    • Feb 2010
                    • 26

je moet eerst in turkije scheiden als het goed is zijn julie allebei akkoord om te scheiden dan moet 1 van julie een advocaat hebben duurt niet zo lang want ik heb dat gedoe owk gehad nou als je die scheiding papier in je hande heb moet je het LATEN vertalen EN VERGEET NIET OM EEN APOSTIL TE LATEN ZETTEN ACHTER DIE VERTAALDE PAPIER ! ALS JE DAT VERGEET KAN JE WEER TRG NAAR TURKIJE..NOU EN DAN GA JE NAAR DE GEMEENTE LEVER JE DE PAPIEREN IN EN HUN STUREN HET NAAR DE IND EN ALS HUN AKKOORD GAAN DAN BEN JE KLAAR.
                    25-07-09> getrouwd in turkije
                    15-02-10> mvv verstuurd via ind utrecht
                    29-03-10> UBD
                    15-03-10> POSITIEFFFF
                    07-04-10> bp afsprk ankara voor visum

Reageren

• oie
                      • Dec 2007
                      • 17

moet ik haar daar weer zien en wat gaat dat allemaal kosten , heb het al niet makkelijk in deze tijden

Reageren

• soleil
                        • Jun 2006
                        • 299

Wij scheiden in nederland, ben al maanden bezig. Scheiden in Turkije is voor mij niet belangrijk. Ik trouw toch nimmer weer in Turkije, of beter gezegd, ik trouw toch nooit meer..........
                        Wij hebben overigens een kindje, dat maakt scheiden moeilijk!

Reageren

• umitdolu
                          • May 2006
                          • 521

ook al heb je geen kindje, na eerste keer bij je rechtbank stellen ze uit na 9 maanden ivm zwangerschapsrisico of zo.

dat is een standaar procedure nu in turkije.
                          als beide kanten akkoord gaat ben je binnen een 1jaar gescheiden.

succes
                          Sonsuza dek...... Oglum ik hou van jou.....

Reageren

• oie
                            • Dec 2007
                            • 17

we hebben het alweer bijgelegd pfffff bespaard je een hoop ellende ook

Reageren

• hediye
                              • Oct 2008
                              • 99

Volgens wat ik van het Turks consulaat begrepen heb in België, moet je je gewoon bij de notaris van het Turks consulaat gaan aanbieden, met uw identiteitskaart, 2 pasfoto's en een internationale geboorteakte. en dan moet je ook nog de naam en adresgegevens van een Turkse advocaat in Turkije kunnen doorgeven, die dan voor jullie de zaak voor de rechtbank brengt en de scheiding in orde brengt. Ik veronderstel dat je ook een soort volmacht moet tekenen.
                              We'll fight for the right to love and proof they are wrong

Reageren

Working...