Een paar tips na een geslaagde aanvraag toeristenvisum

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • mojito2009
    • Apr 2009
    • 1

Een paar tips na een geslaagde aanvraag toeristenvisum

Beste forumleden/lotgenoten,

Ik wil jullie even mijn verhaal kwijt over onze ervaring met een visumaanvraag op de Ned. Amb. in BKK.
    Deze week heeft mijn vriendin een aanvraag gedaan voor een toeristenvisum naar Nederland. Binnen 24 uur kreeg ze te horen dat alles ok was en ze het visum kon ophalen. Aanstaande zaterdag vertrekt ze al naar naar nederland. Wij hebben 2 weken geleden een afspraak gemaakt en precies 1 week na de visum-aanvraag komt ze naar Nederland. Best krap allemaal maar het kan dus wel.

Buiten de vereiste documenten als aangegeven op de site van de ambassade hebben wij zeker nog een stuk of 6 öngevraagde documenten bij elkaar gezocht.( Bewijs schoolgaande kinderen, bewijs eigen auto, bewijs eigen bedrijf, brief van haar bank, bewijs grond, visitekaartjes, mijn visumstempels etc) Ik stond garant maar gaf in mijn uitnodigingsbrief aan dat mijn vriendin over voldoende financiele middelen beschikt en dat mijn garantstelling als extra zekerheid was en om de aanvraag soepel te laten verlopen. Ook gaf ik aan dat het in het belang van mijn vriendin was om tijdig terug te keren voor haar werk en kinderen en daarom niet 3 maanden maar 1 maand in Nederland kan blijven. Dit is namelijk daadwerkelijk zo.

Ik heb zeer veel informatie kunnen putten uit dit forum door de ervaringen die de mensen op deze site met elkaar delen. Dank daarvoor. Daarom wil ik nu mijn tips meegeven die misschien helpen bij het versoepelen van de aanvraag.

De mensen die op de ambassade werken zijn natuurlijk ook maar gewoon mensen. Ik begrijp dat er vaak aanvragen op onverklaarbare redenen worden afgewezen maar er zal toch in veel gevallen een soort van persoonlijke reden van de ambassade medewerker zijn om de aanvraag niet te honoreren. Ook begrijp ik dat niet alle gasten die naar Nederland willen komen beschikken over voldoende geld en eigen financiele middelen als een auto of geld, of zelfs geen kinderen of een stuk grond hebben.

Maar als je de afwijzing op vestigings gevaar wilt minimaliseren zou je het beste eens kunnen beginnen om iemand niet meteen voor de volle 3 maanden naar Nederland te halen. ALS je namelijk 1 of meerdere kinderen hebt is het toch in Nederland ook niet echt veel voorkomend dat iemand die kinderen 3 maanden alleen laat. En welke baas geeft je zomaar 3 maanden verlof.

Het interview en de wijze van overhandigen van de documenten kan ook een rol spelen. Mijn vriendin had het over dames die alle documenten in hun kontzak hadden zitten en opgevouwen inleverde bij de desbetreffende medewerker. Ook had ze het over een dame die op de vragen in het interview 5 keer "ik weet niet" antwoordde. Het is wel degelijk dat de indruk die je maakt tijdens de aanvraag een grote rol speelt.

We moeten nu eenmaal leven met het feit dat het steeds moeilijker is om je geliefde en vrienden uit bepaalde landen uit te nodigen. Maar je kunt het ook als een uitdaging zien en proberen om aan meer dan de eisen te voldoen.

Overleg goed met je partner hoe te handelen op de ambassade en ga desnoods mee. Het is nou eenmaal zo dat de Thaise manier in omgang met dit soort dingen anders is dan de onze.(lees slordiger) Bovendien zijn het ook nog eens zeer persoonlijke documenten met alle informatie (over jou) waar je vriendinnetje/gast mee rondloopt.

Schrijf een eerlijke en oprechte uitnodigings brief en probeer je in te denken dat er dagelijks rond de 25 voornamelijk dames een aanvraag doen op de ambassade om naar Nederland te komen. Bedenk hoe je jouw partner het makkelijkste hierheen kunt krijgen. Met als optie om het eens korter dan 3 maanden te proberen.

Neemt natuurlijk niet weg dat er in sommige gevallen altijd nog een onverklaarbare negatieve beslissing zal worden genomen. Ondanks dat ik denk dat bij de meeste negatieve beslissingen er ergens iets niet helemaal goed gegaan is.

Nogmaals bedankt voor het delen van jullie ervaringen en mochten jullie meer willen weten kan je dat altijd vragen.
    Groetjes[/b]
  • nobby32
    • Nov 2004
    • 1

Re: Een paar tips na een geslaagde aanvraag toeristenvisum

hoi.
    Ook ik heb sinds 6 maanden een nette chatvriendin in bankok thailand. eind november ga ik haar bezoeken en eind januari 2010 wil zij voor een weekje ( meer verlof krijgt zij niet ) naar nederland komen. welke informatie / papieren heb ik nou echt nodig voor aanvraag van toeristen visa. kom niet echt goed wijs op info en informatie opvragen bij immigratiedienst en/of buitenlandse zaken verwijzen steeds naar elkaar. niet echt handig. hoop dat je mij wat meer kunt helpen.

Hoe gaat het trouwens verder nu. ook de procedure om een (tijdelijke) verblijfsvergunning is sinds kort gewijzigd?

graag zie ik je reactie tegenmoet,
    mvg N
    Leuke sportieve gescheiden jongeman van 36 is op zoek naar een leuke vrouw

Reageren

• sjaak327
      • Aug 2006
      • 214

Re: Een paar tips na een geslaagde aanvraag toeristenvisum

Gefeliciteerd.

Standaard procedure in Bangkok. aanvraag dag 1, antwoord dag 2, visum+paspoort ophalen op dag 3. Als je garant staat zijn er verder geen problemen met eventueel werk en vrij krijgen, ook geen noodzaak om voldoende inkomen voor de reis te bewijzen. Deze bewijzen liggen dan enkel en alleen bij de sponsor (=jij, of zelfs je ouders bijvoorbeeld).

Ik heb samen met mijn partner inmiddels 6x de ambassade bezocht voor de aanvraag van een Schengen visum, en alle 6x positief en voor de volle 90 dagen.

Wat je precies nodig hebt staat erg goed beschreven op de website van de ambassade (google dutch embassy bangkok). Hier even een korte samenvatting:

Documenten aanvrager (=je partner):

Paspoort
      2 recente pasfoto's
      Ingevuld schengen visa forumlier (download via website ambassade).

Documenten voor de sponsor (=jezelf)

Drie meest recente loonstroken
      Brief alwaar je de relatie beschrijft, reden voor bezoek aan Nederland
      Garantverklaring (verkrijgbaar bij de gemeente, moet gelegaliseerd zijn, dus paspoort mee, en stempel zetten door gemeente ambtenaar).
      kopie van je passpoort (pagina's met gegevens + alle pagina's met visa's of entry/exit stempels.
      Booking van ticket (voorlopige boeking, aan de hand hiervan zal de ambassade de ingangsdatum van het visum baseren).

Na goedkeuring:

definitieve boeking ticket, met e-ticketnummer
      verzekering met minimale dekking € 35.000

Maak kopieen van alle documenten, daar de immigratie op Schiphol hier om kan vragen.

Verblijfsvergunning is een compleet ander verhaal, daar is behalve het behalen van het examen inburgering buitenland, ook een MVV aangvraag voor nodig, en dat duurt lang.[/align]
      Oktober 2006-Juli 2009 6x Schengen visum
      16-09-09 Examen inburgering buitenland
      29-09-09 Directe MVV aanvraag Bangkok
      04-11-09 Brief positieve beschikking MVV
      16-11-09 VVR Beschikking

Reageren

• Gregory
        • Aug 2008
        • 214

Maar misschien een rare vraag, tot nog toe kan ik het hier nergens vinden, maar waar kan ik een boeking/reservering doen voor de aanvraag van een visum. Hulp is welkom...

Mvg Gregory
        22-08-2013 Vriendin geslaagd te Hongkong.
        06-09-2013 TEV aanvraag IND Den Bosch.
        27-09-2013 Brief leges voldaan, datum beschikking 09-12-2013.
        08-01-2014 IND brief positief ontvangen
        21-01-2014 MVV ontvangen te Manilla
        26-01-2014 BP in Nederland
        28-02-2014 VVR pas opgehaald in Den Bosch
        07-04-2014 Positief IND M46
        26-05-2014 Ondertrouw
        08-09-2015 Getrouwd in Nederland

Reageren

• PeterAccra
          Team Member
          Moderator
          • Dec 2005
          • 6083

Oorspronkelijk geplaatst door Gregory Bekijk berichten
          Maar misschien een rare vraag, tot nog toe kan ik het hier nergens vinden, maar waar kan ik een boeking/reservering doen voor de aanvraag van een visum. Hulp is welkom...

Mvg Gregory
          Je bedoelt een afspraak maken om een toeristenvisum (visum kort verblijf) aan te vragen? Dat verschilt per ambassade. Kijk op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken ( www.minbuza.nl ) en zoek daar de ambassade op waar je het visum wil(t) (laten) aanvragen

Reageren

• Gregory
            • Aug 2008
            • 214

Hallo PeterAccra,

Nee, ik bedoel mijn vriendin heeft op zich zelf genoeg financiele middelen...voor de zekerheid stuur ik haar toch een uitnodiging cq garantverklaring, die heb ik al laten legaliseren bij de gemeente. Maar om een reservering van de ticket bij te voegen, kan ik die online boeken of bij een reisbureau..?..En wat zijn de kosten hiervan...alleen reserveringkosten..?...Ik begin een beetje in de stress te raken,...ik heb zelf genoeg spaarcentjes...en zij zelf ook...ze woont op de philipijnen, en we willen elkaar graag in Maart komend jaar zien. De ziekenkosten verzekering moet ik nog afsluiten etc...

Alvast bedankt voor de hulp....
            26-05-2014 Ondertrouw

Reageren

• Gregory
              • Aug 2008
              • 214

Hallo Allen,

Ook ik ben heel erg blij met deze site, en heb al veel gelezen hier...toch heb ik ook enkele vragen...misschien domme vragen maar toch kom ook ik er niet helemaal uit. Is er iemand die mij kan helpen, en of ervaringen kan delen?

Mijn vriendin komt uit de Filipijnen, en zij wilt hier komen Maart/ April van aankomend jaar.
              Wat ik begrepen heb, en vertel me aub als ik iets vergeet/en of beter is nog bij te voegen.

Ik stuur haar: De garantverklaring/uitnodiging die heb ik al laten legaliseren bij de Gemeente. Zij heeft zelf genoeg financiële middelen, maar ik wil dit voor de zekerheid doen. Een kopie van mijn paspoort met 3 recente loonstroken van mijzelf.
              Omdat ik haar ziektekostenverzekering betaal, zend ik haar hiervan ook een kopie. En een kopie van de reservering van de vliegticket. Vraag in deze is, waar kan ik een ticket reserveren...online of reisbureau...welke..?...Gezien dit voor de visum aanvraag nodig is. Vergeet ik verder nog iets..?...Zij komt voor vakantie hier, een maandje....heb ik dan een schengenformulier nodig, of heeft zij die nodig...?...Of is dit alleen voor een MVV aanvraag, een schengenformulier..?

Wat zij moet doen is als ik het goed begrijp en lees;
              2 pasfoto's meenemen met haar paspoort tesamen met bovenstaande wat ik haar toestuur.
              Vraag voor haar is, moet zij een afspraak maken 3maanden van tevoren voor een visumaanvraag..?..Ik meen zoiets te hebben gelezen voor de Philipijnen..?..Moet zij perse een werkverklaring meenemen van haar werk..?..Vergeet ik verder nog iets..?...

Alle hulp en of ervaringen zijn welkom, alvast heel erg bedankt.
              26-05-2014 Ondertrouw

Reageren

• Jean_Luc
                • Jul 2006
                • 5583

Een reservering en of travel itinerary kun je gratis krijgen bij elk reisbureau (KLM Ticket), vertel wat de bedoeling is. Het reisbureau wil natuurlijk graag een ticket verkopen. Ook zou je contact op kunnen nemen met de klantenservice van KLM.

Dat de reservering en travel itinerary beperkt houdbaar zijn niet van belang voor de aanvraag. Het enige verschil tussen een travel itinerary en een reservering is de lay-out.

Reageren

• Jean_Luc
                  • Jul 2006
                  • 5583

Hallo Allen,

Mijn vriendin komt uit de Filipijnen, en zij wilt hier komen Maart/ April van aankomend jaar.
                  Wat ik begrepen heb, en vertel me aub als ik iets vergeet/en of beter is nog bij te voegen.

Q1. De garantverklaring/uitnodiging die heb ik al laten legaliseren bij de Gemeente.
                  Q2.Zij heeft zelf genoeg financiële middelen, maar ik wil dit voor de zekerheid doen. Een kopie van mijn paspoort met 3 recente loonstroken van mijzelf.
                  Q3Omdat ik haar ziektekostenverzekering betaal, zend ik haar hiervan ook een kopie. En een kopie van de reservering van de vliegticket.
                  Q4Vraag in deze is, waar kan ik een ticket reserveren...online of reisbureau...welke..?...Gezien dit voor de visum aanvraag nodig is. Q5. Vergeet ik verder nog iets..?...Zij komt voor vakantie hier, een maandje....heb ik dan een schengenformulier nodig, of heeft zij die nodig...?...Of is dit alleen voor een MVV aanvraag, een schengenformulier..?

Wat zij moet doen is als ik het goed begrijp en lees;
                  Q62 pasfoto's meenemen met haar paspoort tesamen met bovenstaande wat ik haar toestuur.
                  Q7Vraag voor haar is, moet zij een afspraak maken 3maanden van tevoren voor een visumaanvraag..?..Ik meen zoiets te hebben gelezen voor de Philipijnen..?..Moet zij perse een werkverklaring meenemen van haar werk..?..Q8. Vergeet ik verder nog iets..?...

Alle hulp en of ervaringen zijn welkom, alvast heel erg bedankt.
                  A1 Bewijs van Garantstelling en/of Particulier Logies Verstrekking" Prima, heb je die ook ingevuld als zijnde de garantsteller en de logiesverstrekker ?
                  A2 Zie ook vorig antwoord. Je moet dan ook een kopie van jouw arbeidsovereenkomst opsturen. Naast een kopie van de persoonlijke gegevens van je paspoort moet je ook een kopie van van de visa pagina van jouw paspoort opsturen waarop de immigration stempels staan die je op NAIA in Manilla hebt gekregen
                  A3 Prima stuur een kopie van de polis,
                  A4 voor de reservering zie mijn bericht hierboven
                  A5 Je Pinay (Filipijnse vriendin) moet het Aanvraagformulier Schengenvisum invullen. Bij vraag 21 vinkt ze aan als doel bezoek aan familie of vrienden. Je vergeet nog een hele boel
                  A6 Verder moet je Pinay meenemen een werkgeversverklaring met daarop oa. datum in dienst, salaris, periode vakantie en of een ander bewijs van sociale binding met de Filipijnen, zoals bewijs van bezit van onroerend goed, Bewijs van schoolgaande kinderen (vanaf primary-basisschool), Bewijs van mantelzorg. Daarnaast 1 bankcertification alsmede 3 bankstatements met daarop bijschrijving van haar salaris. Alsmede haar verlopen paspoorten (zeer handig als daar visa en stempels van andere landen in staan.
                  A7 E.e.a. ligt ook aan hoe jij die papieren opstuurt. Aangetekend met Post.nl duurt de overkomst van de poststukken 15 werkdagen. Indien ze in Metro Manilla woont kan dat de helft korter zijn. Ze moet geloof ik 15 dagen van te voren telefonisch een afspraak maken met de ambassade. De beslissing door de ambassade duurt 15 dagen, het opsturen van het paspoort met of zonder visa per koerier duurt 7 werkdagen. Ik zou 6 of 7 weken laten tussen datum afspraak op de ambassade en vertrek naar Nederland.
                  A8 Ja, je bent vergeten de IND brochure Visum voor Kort Verblijf in Nederland te lezen, e-mail haar de Engelstalige versie of de link en bestudeer de visa vereisten zoals gesteld op de website van de Ambassade in Manilla.

Op NAIA mag zij ook nog PHP 1650,-- Travel Tax betalen (indien niet verhoogd is) en PHP 750,- Terminal Tax. Zorg ervoor dat ze EUR/USD 200,-- tot 300,-- alsmede een bankpas(sen) en of creditcard(s) in haar portemonnee heeft als ze voor de KMar staat op Schiphol als ook een setje van kopietjes van alle documenten die ze heeft ingediend tbv de aanvraag. Jij moet ook zo een setje bij je hebben als je haar gaat ophalen. De KLM vlucht vanaf NAIA landt vaak een uur eerder op Schiphol dan op het ticket staat vermeld. Zorg dan ook dat de batterijen van jullie mobieltjes zijn opgeladen.

Laat haar een brief schrijven gericht aan de ambassade waarin ze verteld wat ze in Nederland komt doen en waarom ze naar de Filipijnen zal terug zal keren. Deze brief kan ze met de documenten indien tbv de aanvraag.

Maak ook een lijst waarop je alle document noemt en kort beschrijft. Heb je meteen een checklist.

Succes / Tagumpay !!
                  Last edited by Jean_Luc; 23-12-11, 15:24.

Reageren

• Jean_Luc
                    • Jul 2006
                    • 5583

Gebruik de IND brochure als leidraad !! Bestudeer ook de Visa vereisten zoals vermeld op de website van de ambassade. Zorg dat je ze, de eisen bijna kunt dromen.

Stuur de links van de Engelse IND brochure en het aanvraagformulier naar je Pinay zodat zij het ook snapt. Laat haar ook de visa eisen op de website van de ambassade bestuderen.

Als je je niet goed voorbereid kun je een visum op je buik schrijven !!.
                    Last edited by Jean_Luc; 23-12-11, 15:19.

Reageren

• Jean_Luc
                      • Jul 2006
                      • 5583

Klik hier voor een Engelstalig Aanvraagformulier Schengenvisum

Reageren

• Jean_Luc
                        • Jul 2006
                        • 5583

Klik hier voor het Engelstalige aanvraagformulier Schengenvisum

Reageren

• Gregory
                          • Aug 2008
                          • 214

Hallo Jean Luc,

Allereerst hartstikke bedankt voor de antwoorden en hulp in deze, ben er erg blij mee

Wat betreft de reservering, duidelijk...dan zal ik binnenkort naar het reisbureau gaan...helaas moet ik alleen wachten op haar nieuwe paspoort die zij nog moet aanvragen. Haar oude loopt in 2 maanden af namelijk.

A1: Ja, ik heb zowel garant als logies verstrekker ingevuld.
                          A2: Kopie arbeidsovereenkomst zal ik op mijn lijst toevoegen, en ben zelf nog niet in Manila geweest...zij wilt eerst hier komen gezien onze omstandigheden.
                          A5: Op het formulier aanvraag schengen visum staat bij vraag 21, main destination...?...Maar duidelijk bezoek aan familie en vrienden dus invullen....wat vergeet ik nog meer..?
                          A7: Ze woont in Leyte, en moet dus met vliegtuig naar Manila hiervoor.
                          A8: Ik heb de site van de IND gelezen, ik kom in de war doordat ik teveel heb gelezen ben ik bang.
                          Kom in de war met documenten voor MVV en aanvraag toeristenvisum. Maar ik zal het nog eens doornemen allemaal door de stress die ik hiervan krijg.

Wederom bedankt voor de info
                          26-05-2014 Ondertrouw

Reageren

• Jean_Luc
                            • Jul 2006
                            • 5583

1. Ben zelf nog niet in Manila geweest...zij wilt eerst hier komen gezien onze omstandigheden.

2. Ze woont in Leyte, en moet dus met vliegtuig naar Manila hiervoor.
                            Beste Gregory,

1. Denk dat het beter is dat jij haar eerst bezoekt, zodat jij haar beter leert kennen, wie ze echt is, hoe zij leeft. Dat vind haar familie ook respectvoller. (Veel Filipijnen-kenners zullen dit bevestigen)

Omdat jij nog nooit op de Filipijnen bent geweest kan het moeilijker zijn voor haar om een visum te krijgen, haar leeftijd kan ook meespelen.

2. Ze zou ook bij Het Nederlandse Consulaat in Cebu City op het eiland Cebu welk naast Leyte ligt (ten westen) een visum kunnen aanvragen (informeer bij de ambassade). Hoewel een vliegticket naar Manila is goedkoper (Cebu Pacific).

Reageren

• Gregory
                              • Aug 2008
                              • 214

Hallo Jean Luc,

Oke bedankt voor de info...maar onze situatie ligt wat anders dan anders...vandaar dat zij hierheen komt

Nog even over de reservering, ik zou dus ook gewoon bij D reizen ofzo kunnen reserveren..?
                              26-05-2014 Ondertrouw

Reageren

Working...