Naturaliseren ja of nee

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • finish
    • Sep 2014
    • 124

Naturaliseren ja of nee

Wat zijn de voordelen en de nadelen van Naturalisatie.

Mijn partner weet niet of ze wel of niet moet naturaliseren na haar inburgering.
    Ook ik loop tegen verschillende dingen aan

Bijvoorbeeld ik zou werkeloos worden en mijn partner is niet genaturaliseerd kan ze dan het land worden uitgezet?
    Heeft mijn partner recht op pensioen?
    etc etc
    Last edited by PeterAccra; 17-12-15, 10:53.
  • setasia
    • Jun 2006
    • 195

Voor als je wilt naturaliseren, dan is 1 van de voorwaarden dat je verblijfsvergunning voor niet tijdelijk doel hebt. Dus een verblijfsvergunning onbepaalde tijd.

Als je verblijfsvergunning onbepaalde tijd hebt, dan kan je nooooit worden uitgezet mits je terrorist bent of gevaar vormt voor openbare orde en dat nog als het heel ernstig is zoals tig moorden plegen, maar na bep. tijd is dat zelfs niet meer van belang. Kortom een verblijfsvergunning onbepaalde tijd kunnen ze noooit intrekken behalve als je met fraude de vergunning hebt verkregen.

Buiten dat is een verblijfsvergunning onbepaalde tijd net zoals dat je nederlander bent je hebt zelfde zekerheid behalve stemmen of bepaalde beroepen die je niet kan uitoefenen en of langer dan 6 maanden per keer naar het buitenland.

Let op: eerste 10 jaar is er wel dat je niet mag leven van uitkering en dan vervalt dat.

Reageren

• BART-87
      • Oct 2015
      • 72

Om te naturaliseren hoef je geen verblijfsvergunning te hebben van onbepaalde tijd. je moet in ieder geval een verblijfsvergunning voor niet tijdelijk doel hebben. bijv gezinshereniging of werk.

als je partner een NL paspoort krijgt, heeft ze vanaf dat moment alle rechten zoals alle andere Nederlanders. dus ook als je werkloos bent, kan ze niet het land uitgezet worden. maar als je werkloos bent geworden terwijl je partner een verblijfsvergunning heeft, kan Ind haar vergunning intrekken omdat jullie niet meer aan de voorwaarden voldoen.
      Last edited by BART-87; 17-12-15, 14:05.

Reageren

• setasia
        • Jun 2006
        • 195

Niet tijdelijke doel is dus dan geen verblijfsvergunning voor bepaalde tijd...

Uitgezet kan je ook niet worden als je verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd hebt mits je die 10 jaar al in bezit hebt. Voor de rest krijg je verblijfsvergunning op nationale gronden en dus heb je hetzelfde rechten als een nederlander. Met een nederlandse paspoort kan je stemmen, bepaalde beroepen uitoefenen zoals politiek, burgemeester en of politie. Verder kan je echt niet uitgezet worden mits het zwaar weegt. Je hebt een bom laten ontploffen of je doet mee met jihad dan kunnen ze ZELFS nederlandse nationaliteit intrekken.

EDIT: sorry, niet dat je de verblijfsvergunning onbepaalde tijd 10 jaar in bezit hebt, maar dat je 10 jaar legaal in NL verblijft. Dan vervalt dus ook dat als je werkloos raakt je uitgezet kan worden.

Ja, idd. Na, een aantal verblijfsvergunning bep. tijd als het maar niet tijdelijk doel is zoals asiel kan je naturaliseren op dat punt heb ik me idd vergist maar voor de rest klopt het gewoon
        Last edited by setasia; 17-12-15, 14:53.

Reageren

• Prawo
          • Apr 2003
          • 24772

Naturaliseren is met name emotie.

Nederlanderschap heeft vooral voordelen als je vaak naar een land reist waarvoor Nederlanders geen visumplicht hebben maar onderdanen van je oorspronkelijke land wel.
          Als je ambities hebt in de politiek, met name gekozen wilt worden in de Tweede Kamer of er voor wilt stemmen, moet je Nederlander zijn.
          Ook potentiële zware criminelen doen er goed aan tijdig Nederlander te worden.

Alle anderen hebben voldoende aan de verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, zeker als de de aantekening draagt voor langdurig ingezeten derdelanders.
          Voor ex EU-routegangers is er dan nog na vijf jaar vrijwel automatisch het duurzaam verblijfsrecht.
          Een goede voorbereiding is veel meer dan het halve werk.
          De IND leest mee op forums als deze.
          Privé-informatie stuur je het beste per e-mail nlprawo@gmail.com, privébericht, via Signal of via het contactformulier op www.prawo.nl

Reageren

• piris
            Team Member
            Moderator
            • Jun 2010
            • 9515

Oorspronkelijk geplaatst door finish Bekijk berichten
            Wat zijn de voordelen en de nadelen van Naturalisatie.

Mijn partner weet niet of ze wel of niet moet naturaliseren na haar inburgering.
            Ook ik loop tegen verschillende dingen aan

Bijvoorbeeld ik zou werkeloos worden en mijn partner is niet genaturaliseerd kan ze dan het land worden uitgezet?
            Heeft mijn partner recht op pensioen?
            etc etc
            Wat Prawo ook al aangeeft, naturaliseren is voornamelijk emotioneel ( het hebben van een nederlands paspoort)
            Maar als je een VVR voor onbepaalde tijd hebt is dit feitelijk hetzelfde als een paspoort... het enige wat je hiermee niet mag doen is stemmen ( en met hetgeen prawo verder omschrijft)
            Dus als jij werkloos zou worden dan behoeft je vrouw het land niet uit hoor... ook mag je gebruik gaan maken van publieke middelen ( mits de VVR onbepaalde tijd minimaal 10 jaar geldig is/ was.... ) met het hebben van een VVR van 5 jaar mag je volgens mij gedeeltelijk gebruik maken van publieke middelen.

Voorheen was het zo dat (indonesiers) het erf recht verloren zodra je een andere nationaliteit aan nam.
            Heden tendage is dat dus niet meer zo.. dus als je nederlander bent geworden ( na naturalisatie) behoud je het erfrecht.
            Wat niet meer kan is het hebben van eigendommen op naam, zoals grond of een huis of andere ontroerende goederen.

Wij zijn gelukkig met het feit dat mijn vrouw nu nederlandse is.. voor haar was dit een grote wens... het indonesie is voor haar niet echt belangrijk, daarbij als je het nieuws een beetje volgt van dat land ( de hoeveelheid aan corruptie en andere dingen die extreme vormen aan het nemen zijn) heb ik niet veel hoop dat dit land uit het dal van een 3e wereld komt.
            (want even tussen ons gezegd indonesie staat nog steeds als een 3e wereld te boek en zo gedragen ze zich ook en zullen ze zich ook blijven gedragen)

Daarbij hebben wij toch niet de intentie om later ( pensioen) daar te willen gaan wonen ( geen haar op mijn hoofd die daar over denkt ) wat wij willen is tegen die tijd te gaan pendelen. ( lekker daar een huisje huren en heen en weer pendelen)
            Punt 1 kunnen wij als nederlanders nooit de indonesisiche nationaleit krijgen, telkenmale moet je je visum blijven verlengen bv na 3 en of 6 maanden het land even uit ( een daagje KL of singapore) het vernieuwde visum halen en weer terug het land in.
            Daarbij moet je een sponsor hebben die voor je garant staat.. nee niets voor mij... voor ons lekker tegen die tijd pendelen.
            En met het hebben van het nederlandse paspoort die mijn vrouw nu in het bezit heeft, hebben we ook meer zekerheid voor onze oude dag.

( note: vroeger was het absoluut niet mogelijk, dat als indonesiers een andere nationaliteit aannamen later weer de indonesische konden verkrijgen. tegenwoordig is hier wel een mogelijkheid voor )

Pensioen opbouw is in beide gevallen volgens mij wel aan de orde ( met het hebben van een nederlandse nationaliteit is dit zeker het geval)

Nu weet ik niet zeker of een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd ook op basis van verblijf bij partner dient te zijn.
            ( Prawo ben jij hiervan op de hoogte? )

Voor een zelfstandige verblijfsvergunning is een basis van partnerschap niet meer van toepassing, maar dan dien je aan andere voorwaarde te voldoen om deze verblijfsvergunning te kunnen aanvragen.

Al met al is het aangaan van een naturalisatie een overweging die je persoonlijk dient te doen.

Wij zijn er in ieder geval blij mee dat we het hebben gedaan.
            Mijn vrouw heeft totaal geen intenties meer om ooit nog eens terug te gaan naar indonesie
            ( ja, voor een vakantie natuurlijk wel, of om later te gaan pendelen, maar niet om er weer te gaan wonen o.i.d. )

Dus was voor ons een naturalisatie niet meer dan logisch.
            Last edited by piris; 18-12-15, 16:47.
            06-09-10 M 46 Goedgekeurd
            28-09-10 Getrouwd voor de BS
            20-10-10 Kerkelijk huwelijk Indonesië
            04-11-10 Geslaagd WIB 100/47
            19-11-10 MVV aanvraag
            24-12-10 Positief MVV
            30-01-11 BP in Nederland
            02-02-11 VVR positief
            30-09-11 VVR 5 jaars verlenging positief
            23-11-11 5 jaars VVR pasje in bezit
            27-04-12 WI inburgering afgerond
            07-02-14 Naturalisatie aanvraag
            11-08-14 Goedkeuring IND, brief naar de Koning
            23-09-14 Goedkeuring Koning
            29-09-14 Ceremonie gemeente
            10-10-14 NLD Paspoort in bezit

Reageren

• Prawo
              • Apr 2003
              • 24772

Oorspronkelijk geplaatst door piris Bekijk berichten
              Nu weet ik niet zeker of een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd ook op basis van verblijf bij partner dient te zijn.
              ( Prawo ben jij hiervan op de hoogte?)
              Het recht op die vergunning ontstaat na vijf of tien jaar ononderbroken rechtmatig verblijf automatisch. Welke vergunningen er aan vooraf zijn gegaan is niet relevant.
              waarom vijf of ten jaar?
              Na tien jaar is er geen enkele middeleneis.
              Wil je de verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd al na vijf jaar dat is het voldoende als wordt voldaan aan de middeleneis zoals die geldt voor de vergunning voor bepaalde tijd die je al hebt. Zou iemand ZELF werken, dan kan boven dien de aantekening voor langdurig ingezeten derdelanders worden verkregen.
              Een goede voorbereiding is veel meer dan het halve werk.
              De IND leest mee op forums als deze.
              Privé-informatie stuur je het beste per e-mail nlprawo@gmail.com, privébericht, via Signal of via het contactformulier op www.prawo.nl

Reageren

• piris
                Team Member
                Moderator
                • Jun 2010
                • 9515

Oorspronkelijk geplaatst door Prawo Bekijk berichten
                Het recht op die vergunning ontstaat na vijf of tien jaar ononderbroken rechtmatig verblijf automatisch. Welke vergunningen er aan vooraf zijn gegaan is niet relevant.
                waarom vijf of ten jaar?
                Na tien jaar is er geen enkele middeleneis.
                Wil je de verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd al na vijf jaar dat is het voldoende als wordt voldaan aan de middeleneis zoals die geldt voor de vergunning voor bepaalde tijd die je al hebt. Zou iemand ZELF werken, dan kan boven dien de aantekening voor langdurig ingezeten derdelanders worden verkregen.
                Duidelijk

Thanks Prawo
                06-09-10 M 46 Goedgekeurd
                28-09-10 Getrouwd voor de BS
                20-10-10 Kerkelijk huwelijk Indonesië
                04-11-10 Geslaagd WIB 100/47
                19-11-10 MVV aanvraag
                24-12-10 Positief MVV
                30-01-11 BP in Nederland
                02-02-11 VVR positief
                30-09-11 VVR 5 jaars verlenging positief
                23-11-11 5 jaars VVR pasje in bezit