Kind Nederlands en Bulgaars paspoort

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • Melissa87
    • Jun 2022
    • 3

Kind Nederlands en Bulgaars paspoort

Mijn ex partner uit Bulgarije en ik zijn in 2019 gescheiden en we hebben een kind (dochter van 4 jaar) samen. Onze dochter is in Nederland geboren en heeft mijn achternaam, is door mij erkend en heeft een nederlands paspoort / id-kaart. Mijn ex partner heeft alleen de bulgaarse nationaliteit. Mijn ex partner en ik wonen beide in Nederland in dezelfde woonplaats en hebben een co ouderschap voor onze dochter.

Nu wil mijn ex partner deze zomer op vakantie met mijn dochter naar haar geboorteland en ook in haar land (Bulgarije) een paspoort voor onze dochter aanvragen. Is dit mogelijk zonder dat mijn dochter de nederlandse nationaliteit verliest? En wat is hier allemaal voor nodig m.b.t. de documenten en toestemming? En hoe regel ik dit allemaal?

Ik wil hier best aan meewerken maar het moet niet in het nadeel zijn. Niet dat mijn ex bijvoorbeeld slechte bedoelingen heeft en opeens kan vertrekken naar bulgarije met onze dochter en ik niks meer kan doen. In de huidige situatie is natuurlijk het kinderontvoeringsverdrag van toepassing.
  • hoon288
    • Apr 2019
    • 307

Het aanvragen van een reisdocument (paspoort in dit geval) heeft niks te maken met het aanvragen van een nationaliteit. Ik weet niks over de Bulgaarse wetgeving maar grote kans dat je dochter al Bulgaars was vanaf de geboorte, alleen het paspoort is nooit aangevraagd. Dit heeft dan ook geen invloed op haar Nederlanderschap.

Reageren

• Jokertje
      • Jul 2011
      • 295

Eesrt nationaliteit, dan een paspoort. Als je de nationaliteit hebt van een land hoef je geen paspoort te hebben. Omgekeerd wel. Ik zou eerst wel even uitzoeken of je zomaar, ook als kind, een andere nationaliteit kunt aanvragen. Dat kan echt wel gevolgen hebben. Vaak kunnen kinderen meerdere nationaliteiten hebben, maar moeten dan op hun 18e jaar een keuze maken. Je hebt ook te maken met de Bulgaarse wet, misschien staan die ook maar 1 nationaleit toe, al dan niet vanaf 18.
      Lees eerste deze broichure eens.

https://www.rijksoverheid.nl/binarie...2022+maart.pdf

Reageren

• Melissa87
        • Jun 2022
        • 3

Een minderjarige verliest niet de Nederlandse nationaliteit als hij:
        a. een vader of een moeder heeft die Nederlander is, en dat zolang deze vader of moeder Nederlander is (dus het Nederlanderschap
        niet heeft verloren). Het kan hierbij gaan om de Nederlandse vader of moeder, die zelf een andere nationaliteit aanneemt en daarbij
        Nederlander blijft. Ook kan het gaan om een overleden vader of moeder, die Nederlander was op het moment van overlijden. Uitzonderingen hierop zijn nummers 9, 11 en 12: dan verliest het kind wel de Nederlandse nationaliteit

Ik kreeg ook al onderstaande reactie van Nederland wereldwijd:

Hallo, mijn naam is Brenda. Uw dochter kan inderdaad de Bulgaarse aanvragen zonder de Nederlandse nationaliteit te verliezen. De Bulgaarse wet moet dat wel toestaan.

In sommige gevallen heeft men al bij de geboorte een dubbele nationaliteit.

Sommige landen hebben de regel dat een kind de nationaliteit krijgt van het land waar het wordt geboren. Ook als het om 1 of 2 ouders uit het buitenland gaat. Een kind kan dan 2 of 3 nationaliteiten hebben.
        Sommige landen hebben de regel dat een kind bij de geboorte de nationaliteit van beide ouders krijgt, als de ouders een verschillende nationaliteit hebben. In dat geval heeft het kind 2 nationaliteiten.
        Sommige kinderen van buitenlandse ouders worden van rechtswege Nederlander. Als de ouders zelf in Nederland zijn geboren én hun ouders tijdens de geboorte van het kind in Nederland woonden. Ook zij hebben dus 2 nationaliteiten.

Reageren

• Melissa87
          • Jun 2022
          • 3

De volmacht vraag ik gewoon aan bij de gemeente toch?

Reageren

Working...