Nederlanders als onderdaan Europese Gemeenschap
Na verblijf in een ander EU land krijg je de rechten van Gemeenschapsonderdaan
Na verblijf in een ander EU land krijg je de rechten van Gemeenschapsonderdaan
Nederlanders die een bepaalde periode in een ander land van de Europese Unie hebben gewoond, kunnen daardoor in Nederland de rechten van “gemeenschapsonderdaan” hebben, Dat betekent dat zij niet vallen onder de draconische regelingen voor Nederlandse staatsburgers, maar onder het veel mildere Europese regiem.
Geachte heer/mevrouw,
als ik het goed begrijp, dan is het zo dat als ik (Nederlander) in een ander EU-land zou wonen en werken, en vervolgens samen met mijn echtgenote (Nigeriaanse nationaliteit) en ons kind terugkeer naar Nederland om hier te wonen en te werken, dat ik dan mogelijk als EU-onderdaan wordt aangemerkt en dat het daardoor voor ons gemakkelijker wordt een Nederlandse verblijfsvergunning voor mijn vrouw te verkrijgen. Ik heb een aantal vragen waarop ik graag een zo gedetailleerd mogelijk antwoord wil. Mijn vragen aan u luiden:
als ik het goed begrijp, dan is het zo dat als ik (Nederlander) in een ander EU-land zou wonen en werken, en vervolgens samen met mijn echtgenote (Nigeriaanse nationaliteit) en ons kind terugkeer naar Nederland om hier te wonen en te werken, dat ik dan mogelijk als EU-onderdaan wordt aangemerkt en dat het daardoor voor ons gemakkelijker wordt een Nederlandse verblijfsvergunning voor mijn vrouw te verkrijgen. Ik heb een aantal vragen waarop ik graag een zo gedetailleerd mogelijk antwoord wil. Mijn vragen aan u luiden:
Oorspronkelijk geplaatst door IND
Het doet er niet toe of je duurzaam en zelfstandig beschikt over voldoende middelen van bestaan, als je maar niet een beroep doet op de openbare kas dan wel een gevaar vormt voor de openbare orde. Dit is allemaal in deel B10 van de Vreemdelingencirculaire te vinden.
Je bent echter pas eventuele gemeenschapsrechten kwijt op het moment dat jou dit schriftelijk is meegedeeld (vb. Vreemdelingendienst geeft geen verblijfsaantekening meer af aan je buitenlandse huwelijkspartner).
informatie:
Heeb, H. Siza (op het forum Buitenlandse Partner) en
Brenda Meyers en Carla Wessels, Publieksvoorlichting IND
:!: Heb je opmerkingen over dit artikel, zet ze hieronder.
Heb je andere opmerkingen, vragen, of ervaringen, zet ze op het forum.
Terug naar het forum: http://www.buitenlandsepartner.nl/forumdisplay.php?78
NB. Dit artikel staat ook in de kennisbank, zie http://www.buitenlandsepartner.nl/kb.php?mode=edit&k=90 .

Reageren