G: Het kan ook anders

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • beheer
    Administrator
    Webmaster
    Team Member
    Beheerder
    • Jul 2002
    • 4139

G: Het kan ook anders

Nederlanders als onderdaan Europese Gemeenschap

Na verblijf in een ander EU land krijg je de rechten van Gemeenschapsonderdaan

Nederlanders die een bepaalde periode in een ander land van de Europese Unie hebben gewoond, kunnen daardoor in Nederland de rechten van “gemeenschapsonderdaan” hebben, Dat betekent dat zij niet vallen onder de draconische regelingen voor Nederlandse staatsburgers, maar onder het veel mildere Europese regiem.

Geachte heer/mevrouw,

als ik het goed begrijp, dan is het zo dat als ik (Nederlander) in een ander EU-land zou wonen en werken, en vervolgens samen met mijn echtgenote (Nigeriaanse nationaliteit) en ons kind terugkeer naar Nederland om hier te wonen en te werken, dat ik dan mogelijk als EU-onderdaan wordt aangemerkt en dat het daardoor voor ons gemakkelijker wordt een Nederlandse verblijfsvergunning voor mijn vrouw te verkrijgen. Ik heb een aantal vragen waarop ik graag een zo gedetailleerd mogelijk antwoord wil. Mijn vragen aan u luiden:
    1. Klopt dit?
    Oorspronkelijk geplaatst door IND
    1. Dit klopt, mits u met uw echtgenote in een en hetzelfde EU land heeft samengewoond en u beide in dit land heeft verbleven op grond van het gemeenschapsrecht en u ook na terugkeer nog voldoet aan dit gemeenschapsrecht. Dit betekent dat u in dit EU land een document dient aan te vragen bij de autoriteiten dat bevestigt dat u daar legaal als EU onderdaan verblijft (in Nederland heet dit een EU/EER document) maar ook dat uw vrouw als echtgenote van een EU onderdaan in dit land moet hebben verbleven. Dit betekent dat als u in Spanje zou gaan wonen dateen eventuele zelfstandige vergunning in Spanje moet wijzigen naar een vergunning die afhankelijk is van u. Verder betekent het dat u bij terugkeer naar Nederland geen beroep mag doen op de publieke middelen (bijstandsuitkering); op dat moment verliest u namelijk uw status als gemeenschapsonderdaan.
    2. Hoe lang moet ik in dat andere EU-land hebben verbleven teneinde daarna in Nederland als EU-onderdaan te worden aangemerkt?
    2. Minimaal zes maanden.
    3. Moet ik in dat andere EU-land ook hebben gewerkt om in Nederland als EU-onderdaan te worden aangemerkt, of is verblijf voldoende?
    3. Zoals gezegd moet uw verblijf (en dat van uw vrouw) conform het gemeenschapsrecht zijn. Dit betekent niet dat u moet werken. U kunt ook als economisch niet-actieve of werkzoekende gemeenschapsonderdaan in een EU land verblijven, mits u geen beroep doet op de publieke middelen (uitkering) van dit land. Het is wel verstandig de autoriteiten van het EU land waar u zich wilt vestigen te vragen hoe zij met deze regels omgaan.
    4. Moeten wij tegelijkertijd komen, of kunnen mijn vrouw en kind ook later komen?
    4. Zolang de periode tussen het verblijf tesamen met uw vrouw in een EU land en het moment dat u zich beide weer in Nederland vestigt niet te lang is (ga hierbij uit van ongeveer zes maanden) zal dit geen negatieve gevolgen hebben. Dit staat echter niet expliciet omschreven in de wetgeving en jurispredentie rond dit onderwerp.
    5. Moeten wij uit hetzelfde EU-land komen, of mogen mijn vrouw en kind zich zowiezo bij mij voegen, ongeacht vanwaar zij komen, zolang ik maar in Nederland als EU-onderdaan aangemerkt word?
    5. Zoals onder 1 is uitgelegd dient u samen te hebben gewoond in het andere EU land en hier beide op grond van het gemeenschapsrecht hebben gewoond. Als uw vrouw dus in Spanje blijft wonen en u gaat enige tijd in bijvoorbeeld België wonen, dan geldt het gemeenschapsrecht niet.
    6. Waar, en binnen wat voor termijn, melden wij ons na binnenkomst in Nederland, en wie bepaalt vervolgens of wij voor deze speciale regeling in aanmerking komen?
    6. Uw vrouw dient zich na aankomst in Nederland binnen drie werkdagen te melden bij de gemeente en vraagt hier vervolgens een verblijfsvergunning aan voor verblijf bij een gemeenschapsonderdaan (dit bent u). U kunt deze aanvraag doen bij de gemeente als u zich daar komt inschrijven. De gemeente stuurt het vervolgens door naar de IND.
    7. Welke documenten dienen wij te overleggen na binnenkomst in Nederland?
    7. Bij binnenkomst zal het huwelijk moeten worden aangetoond door middel van een huwelijksakte en dit huwelijk dient ook geregistreerd te worden bij de gemeente waar u gaat wonen. Verder moet worden aangetoond dat u in dat andere land op grond van het gemeenschapsrecht heeft gewoond door bijvoorbeeld de oude vergunningen of een verklaring van de Vreemdelingendienst aldaar. Verder dient u beide een geldig paspoort te hebben, voldoende verzekerd te zijn tegen medische kosten in Nederland en voldoende financiële middelen te hebben (mag ook spaargeld zijn) om u zelf te kunnen onderhouden. De bron van dit inkomen is niet van belang. Hierbij wordt meestal een norm van twaalf maal de bijstandsnorm voor gezinnen gehanteerd: 12 x EUR 1103,34 = EUR 13.240,08.

De duur van een eventueel arbeidscontract is niet relevant.
    Hier staat tegenover de mening van een deskundige:
    Het doet er niet toe of je duurzaam en zelfstandig beschikt over voldoende middelen van bestaan, als je maar niet een beroep doet op de openbare kas dan wel een gevaar vormt voor de openbare orde. Dit is allemaal in deel B10 van de Vreemdelingencirculaire te vinden.
    8. Welke kosten zijn in totaal verbonden aan het hele gebeuren?
    8. Wat de kosten zijn voor het verblijf in het andere EU land is mij niet bekend. De vergunning voor uw vrouw in Nederland bij terugkomst kost EUR 28.
    9. Als ik vervolgens mijn baan in Nederland zou verliezen (hetgeen in de huidige economische situatie niet geheel ondenkbaar is), verliest mijn vrouw dan tegelijkertijd haar verblijfsvergunning en moet zij het land uit?
    9. Als u na terugkeer in Nederland uw baan zou verliezen betekent dit niet dat uw vrouw Nederland moet verlaten. Het verlies van uw baan betekent namelijk niet automatisch dat u niet meer geldt als gemeenschapsonderdaan; deze mogen ook economisch niet actief of werkzoekend zijn en bijvoorbeeld van hun spaargeld leven of van een sociale verzekering zoals WW of WAO. Als u een bijstandsuitkering aanvraagt (dit is geen sociale verzekering maar een publiek middel) dan geldt u niet langer als gemeenschapsonderdaan en dit heeft wel gevolgen voor uw vrouws verblijfsrecht.
    De deskundige meldt:
    Je bent echter pas eventuele gemeenschapsrechten kwijt op het moment dat jou dit schriftelijk is meegedeeld (vb. Vreemdelingendienst geeft geen verblijfsaantekening meer af aan je buitenlandse huwelijkspartner).
    10. Zo ja, hoe lang dreigt dit gevaar van uitzetting?
    10. De situatie zoals beschreven in 9 verandert pas als uw vrouw niet langer afhankelijk is van u; bijvoorbeeld doordat zij, na vijf jaar legaal verblijf, een (zelfstandige) vergunning voor onbepaalde tijd aanvraagt of doordat zij de Nederlandse nationaliteit verkrijgt. Overigens kan uw vrouw als zij drie jaar met u gehuwd is geweest en woonachtig is in een land waarvan zij niet de nationaliteit heeft (zoals Spanje) ook de Nederlandse nationaliteit aanvragen bij de Nederlandse ambassade daar. Dat geeft haar uiteraard ook het recht om in Nederland te wonen.
    11. Hoeveel moet ik verdienen in Nederland, en is er een bepaalde minimum arbeidscontract-duur waaraan ik moet voldoen?
    11. Zie 7

informatie:
    Heeb, H. Siza (op het forum Buitenlandse Partner) en
    Brenda Meyers en Carla Wessels, Publieksvoorlichting IND

:!: Heb je opmerkingen over dit artikel, zet ze hieronder.
    Heb je andere opmerkingen, vragen, of ervaringen, zet ze op het forum.

Terug naar het forum: http://www.buitenlandsepartner.nl/forumdisplay.php?78

NB. Dit artikel staat ook in de kennisbank, zie http://www.buitenlandsepartner.nl/kb.php?mode=edit&k=90 .

• Remcoo
    • Jul 2009
    • 18

Re: G: Het kan ook anders

Wat een fantastisch goede beantwoording, compliment :thumbup: :thumbup: :thumbup: :beer:

De vraagsteller heb je een gelukkige dag bezorgd.

2 jaar geleden (alweer ) stond ik er ook zo voor, en deed er een maand over deze antwoorden ook bij elkaar te lezen , en de reikwijdte er van te doorgronden/begrijpen ,..

groet R,.....
    de zingeving aan alles in het leven heet liefde.

Reageren

• fammukuna
      • Aug 2011
      • 5

Wow! Lekker duidelijk. Dank!
      relatie: december 2006
      getrouwd: 27-06-2008
      indienen aanvr. advies MVV: 18-07-2011
      bevestiging ontv.: 05-08-2011

Reageren

• SilencerNL
        • Apr 2011
        • 129

Let wel op, dit bericht stamt uit 2005... In hoeverre is dit bericht nog accuraat?

Reageren

• leo-a
          • Jul 2011
          • 462

Re: G: Het kan ook anders

Oorspronkelijk geplaatst door beheer Bekijk berichten

2. Hoe lang moet ik in dat andere EU-land hebben verbleven teneinde daarna in Nederland als EU-onderdaan te worden aangemerkt?
          2. Minimaal zes maanden.

Dit lijkt me niet kloppen.
          Het moet minimaal 4 maanden zijn heb ik begrepen.

Oorspronkelijk geplaatst door beheer Bekijk berichten

7. Welke documenten dienen wij te overleggen na binnenkomst in Nederland?
          7. Bij binnenkomst zal het huwelijk moeten worden aangetoond door middel van een huwelijksakte en dit huwelijk dient ook geregistreerd te worden bij de gemeente waar u gaat wonen. Verder moet worden aangetoond dat u in dat andere land op grond van het gemeenschapsrecht heeft gewoond door bijvoorbeeld de oude vergunningen of een verklaring van de Vreemdelingendienst aldaar. Verder dient u beide een geldig paspoort te hebben, voldoende verzekerd te zijn tegen medische kosten in Nederland en voldoende financiële middelen te hebben (mag ook spaargeld zijn) om u zelf te kunnen onderhouden. De bron van dit inkomen is niet van belang. Hierbij wordt meestal een norm van twaalf maal de bijstandsnorm voor gezinnen gehanteerd: 12 x EUR 1103,34 = EUR 13.240,08.

De duur van een eventueel arbeidscontract is niet relevant.
          Klopt dat wel?
          Voorzover ik heb begrepen is het niet nodig om verblijfsvergunningen uit andere EU-landen te overleggen. Bij EU-toetsing hoeft alleen aangetoond te worden dat er legaal samen is verbleven. (bv middels een inschrijving in de GBA van het EU-land). Een 5maandenkaart of 4jarenkaartkaart is niet nodig bij EU-toetsing. Het kan wel dienen als extra ondersteunend bewijsmateriaal (van verblijf in het EU-land).

Reageren

• wk
            • Apr 2010
            • 2

dus als een ondernemer zijn bedrijf kwijt raakt terwijl hij in de procedure zit met zijn buitenlandse vrouw, en dus geen andere optie heeft dan bijstand (ww kan tenslotte niet voor ondernemer), dan is die ondernemer met zijn vrouw dus goed de pineut??
            wat een rechtsongelijkheid!

....vervelende is dat ik in die situatie terecht dreig te komen namelijk

Reageren

Working...