Erfenis kind

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • bogie2820
    • Nov 2017
    • 2469

Erfenis kind

Casus: twee partners, een ervan is een BP. Er is géén samenlevingscontract, wel een gezamenlijk kind. Het kind heeft de nationaliteit van beide ouders. Beide ouders hebben gezag. Domicilie is in Nederland.

Stel dat een van de ouders komt te overlijden, dan zal volgens het Nederlands erfrecht het kind alles erven. Dit kan eventueel in een testament beperkt worden maar ga ervan uit dat dit niet het geval is.

Vraag 1: klopt dit ook indien de BP overlijdt in NL, of geldt dan het erfrecht van het land van herkomst?

De andere ouder beheert de erfenis voor het kind. Het risico bestaat dat de erfenis wordt opgebruikt door de overblijvende ouder, zodat het kind niets meer zal krijgen zodra het 18 jaar wordt.

Vraag 2: valt dit te voorkomen en zo ja:
    Vraag 3: wat is daar voor nodig
    Vraag 4: hoeveel gaat zoiets kosten? Orde van grootte is goed genoeg, praten we over een paar honderd, of vele duizenden?
  • hoon288
    • Apr 2019
    • 307

Oorspronkelijk geplaatst door bogie2820 Bekijk berichten
    Vraag 1: klopt dit ook indien de BP overlijdt in NL, of geldt dan het erfrecht van het land van herkomst?
    Ja, het gaat om de laatste gewone woonplaats, dus het Nederlands recht is van toepassing tenzij anders overeengekomen.

De andere ouder beheert de erfenis voor het kind. Het risico bestaat dat de erfenis wordt opgebruikt door de overblijvende ouder, zodat het kind niets meer zal krijgen zodra het 18 jaar wordt.
    Dat de andere ouder het geld beheert wil nog niet zeggen dat dit gebruikt mag worden. De andere ouder kan dan aansprakelijk worden gesteld voor de schade, maar ik snap wel dat het soms lastig te verhalen is.

Vraag 2: valt dit te voorkomen en zo ja:
    Vraag 3: wat is daar voor nodig
    Vraag 4: hoeveel gaat zoiets kosten? Orde van grootte is goed genoeg, praten we over een paar honderd, of vele duizenden?
    Je kan volgens mij een bewindvoerder benoemen in een testament. Ik zou niet denken dat het om vele duizenden gaat als er verder geen ingewikkelde factoren zijn. Je kan contact opnemen met een notariskantoor en vragen om een prijsopgave.

Reageren

• bogie2820
      • Nov 2017
      • 2469

Dank.

Oorspronkelijk geplaatst door hoon288 Bekijk berichten
      Dat de andere ouder het geld beheert wil nog niet zeggen dat dit gebruikt mag worden. De andere ouder kan dan aansprakelijk worden gesteld voor de schade, maar ik snap wel dat het soms lastig te verhalen is.
      Het geld kan niet voor levensonderhoud gebruikt worden maar wel voor bijvoorbeeld studie. "In het belang van het kind". Het geld wat normaal door de overblijvende ouder zou worden uitgegeven, komt ineens uit de erfenis. Da's lekker voor de overblijvende ouder, die zo meer te besteden overhoudt voor zichzelf. Die ouders zijn niet voor niets uit elkaar...

Bedankt voor de tips. Ik geef ze door.

Reageren

Working...