Hi iedereen,
Ik ben al een tijd rond aan het neuzen op deze website en nu is tijd voor ons om huiswaarts te gaan naar NL. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Momenteel ben ik bijna 4 jaar getrouwd met mijn non-EU partner waar wij beiden wonen en weken in Denemarken. Daarbij hebben wij onze dochter (met NL paspoort) mogen verwelkomen in 2021.
De laatste tijd is bij ons de drang om weer naar NL te verhuizen en hierbij gebruik te maken van de EU-route. In mijn onderzoek kwam ik ook uit op het Chavez-arrest.
De eerste stap is om in te wonen bij mijn ouders waar bij het doel uiteindelijk is om de rest van ons leven in NL te blijven waarbij mijn vrouw naturaliseert.
Hierbij is mijn vraag welke keuze het meest logische is om te nemen.
Daarbij heb ik nog een paar vragen over de EU-route zelf.
Je kan economisch actief en niet-actief zijn.
In het vervolg zal ik meer vragen hebben, maar dit is het voor nu.
Indien mijn topic in een andere categorie dient te worden geplaatst, please do so.
Alvast bedankt voor de hulp!
Ik ben al een tijd rond aan het neuzen op deze website en nu is tijd voor ons om huiswaarts te gaan naar NL. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Momenteel ben ik bijna 4 jaar getrouwd met mijn non-EU partner waar wij beiden wonen en weken in Denemarken. Daarbij hebben wij onze dochter (met NL paspoort) mogen verwelkomen in 2021.
De laatste tijd is bij ons de drang om weer naar NL te verhuizen en hierbij gebruik te maken van de EU-route. In mijn onderzoek kwam ik ook uit op het Chavez-arrest.
De eerste stap is om in te wonen bij mijn ouders waar bij het doel uiteindelijk is om de rest van ons leven in NL te blijven waarbij mijn vrouw naturaliseert.
Hierbij is mijn vraag welke keuze het meest logische is om te nemen.
Daarbij heb ik nog een paar vragen over de EU-route zelf.
Je kan economisch actief en niet-actief zijn.
- Bij aankomst in NL hebben wij beiden geen werk. Daarbij zijn wij beiden van plan om te gaan werken. Dienen wij hiervoor op het formulier 'werknemer' aan te kruisen of 'overige'? Indien 'werknemer', ik kan dan geen werknemersverklaring overleggen. Volstaat het in dat geval om je spaargeld te tonen? Zo ja, hoeveel dient dit ongeveer te zijn?
- Wat is het verschil tussen actief en niet-actief? Ik neem aan dat je in beide gevallen huur- en zorgtoeslag etc. kan aanvragen. Is het enige verschil dat je bij actief evt. bijstand aan kan vragen en bij niet-actief niet?
- Ook kan mijn vrouw EU-toetsing doen als ouder van een EU/NL kind. Zo ja, wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
- Waarom zouden wij voor de EU-route of juist voor het Chavez-arrest moeten gaan, mocht Chavez überhaupt een optie zijn?
- Wanneer wij ons hier uitschrijven vervalt mijn vrouw haar DK EU-verblijfsvergunning. Is het noodzakelijk om in DK uit te schrijven of kunnen wij de uitslag afwachten en vervolgens als nog uitschrijven in DK. Het probleem is dat wanneer wij ons uitschrijven wij een faciliterend visum aan moeten vraag. Daarbij is de DK EU-verblijfsvergunning een sterk gegeven als je deze in bezit hebt wanneer wij de toetsing doen, lijkt mij.
In het vervolg zal ik meer vragen hebben, maar dit is het voor nu.
Indien mijn topic in een andere categorie dient te worden geplaatst, please do so.
Alvast bedankt voor de hulp!

Reageren