EU-route (Denemarken) of Chavez?

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • devliegendehollander
    • Feb 2020
    • 27

EU-route (Denemarken) of Chavez?

Hi iedereen,

Ik ben al een tijd rond aan het neuzen op deze website en nu is tijd voor ons om huiswaarts te gaan naar NL. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

Momenteel ben ik bijna 4 jaar getrouwd met mijn non-EU partner waar wij beiden wonen en weken in Denemarken. Daarbij hebben wij onze dochter (met NL paspoort) mogen verwelkomen in 2021.

De laatste tijd is bij ons de drang om weer naar NL te verhuizen en hierbij gebruik te maken van de EU-route. In mijn onderzoek kwam ik ook uit op het Chavez-arrest.

De eerste stap is om in te wonen bij mijn ouders waar bij het doel uiteindelijk is om de rest van ons leven in NL te blijven waarbij mijn vrouw naturaliseert.

Hierbij is mijn vraag welke keuze het meest logische is om te nemen.

Daarbij heb ik nog een paar vragen over de EU-route zelf.

Je kan economisch actief en niet-actief zijn.
    • Bij aankomst in NL hebben wij beiden geen werk. Daarbij zijn wij beiden van plan om te gaan werken. Dienen wij hiervoor op het formulier 'werknemer' aan te kruisen of 'overige'? Indien 'werknemer', ik kan dan geen werknemersverklaring overleggen. Volstaat het in dat geval om je spaargeld te tonen? Zo ja, hoeveel dient dit ongeveer te zijn?
    • Wat is het verschil tussen actief en niet-actief? Ik neem aan dat je in beide gevallen huur- en zorgtoeslag etc. kan aanvragen. Is het enige verschil dat je bij actief evt. bijstand aan kan vragen en bij niet-actief niet?
    • Ook kan mijn vrouw EU-toetsing doen als ouder van een EU/NL kind. Zo ja, wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
    • Waarom zouden wij voor de EU-route of juist voor het Chavez-arrest moeten gaan, mocht Chavez überhaupt een optie zijn?
    • Wanneer wij ons hier uitschrijven vervalt mijn vrouw haar DK EU-verblijfsvergunning. Is het noodzakelijk om in DK uit te schrijven of kunnen wij de uitslag afwachten en vervolgens als nog uitschrijven in DK. Het probleem is dat wanneer wij ons uitschrijven wij een faciliterend visum aan moeten vraag. Daarbij is de DK EU-verblijfsvergunning een sterk gegeven als je deze in bezit hebt wanneer wij de toetsing doen, lijkt mij.

In het vervolg zal ik meer vragen hebben, maar dit is het voor nu.

Indien mijn topic in een andere categorie dient te worden geplaatst, please do so.

Alvast bedankt voor de hulp!
  • bogie2820
    • Nov 2017
    • 2469

Hi terug,
    Ik weet niet alle antwoorden, er zal vast nog iemand reageren.

Naar mijn mening is het in jullie situatie het meest logisch dat je gaat voor de 'gewone' EU-route. Mocht er echt een probleem ontstaan, wat ik overigens niet denk, dan kan ze altijd nog een aanvraag als verzorgende ouder van een minderjarig Nederlands kind doen. Dat is beter dan niets maar naar mijn mening minder waard dan de gebruikelijke optie.

Je bent een terugkerende Nederlander, niet een naar werk zoekende of rentenierende EU-burger. Volgens mij is daar een andere set vragen voor maar ik kan me vergissen. Als Nederlander heb je automatisch het recht om hier te wonen, zelfs al zou je werkloos zijn. Inkomen/spaargeld is gewoonweg niet relevant.

Ze heeft geen zelfstandige vergunning? Het verblijfsrecht van je partner is gekoppeld aan jou, dus als jij niet meer in Denemarken woont, vervalt haar verblijfsrecht. De IND weet hoe het werkt. Zolang jullie nog niet ingeschreven staan in NL mag zij gewoon inreizen gebruikmakend van haar verblijfskaart en paspoort. Lekker zo laten dus, en dat vervallen van de DK-kaart komt vanzelf goed.

Voordat je de stap terug naar NL maakt, kijk eerst eens of ze wellicht in aanmerking komt voor langdurig ingezetene in DK. Ik weet niet precies de voorwaarden en voordelen maar nu kan je bijvoorbeeld nog besluiten om een jaartje te wachten als dat de moeite waard mocht zijn.

Wellicht is het ook nog mogelijk om de naturalisatie te doen vanuit DK. Ook hier geldt: ik weet niet alle voorwaarden en voordelen maar nu is de tijd om je daarin te verdiepen, niet als je inmiddels alweer in NL woont.

Reageren

• devliegendehollander
      • Feb 2020
      • 27

Oorspronkelijk geplaatst door bogie2820 Bekijk berichten
      Hi terug,
      Ik weet niet alle antwoorden, er zal vast nog iemand reageren.

Naar mijn mening is het in jullie situatie het meest logisch dat je gaat voor de 'gewone' EU-route. Mocht er echt een probleem ontstaan, wat ik overigens niet denk, dan kan ze altijd nog een aanvraag als verzorgende ouder van een minderjarig Nederlands kind doen. Dat is beter dan niets maar naar mijn mening minder waard dan de gebruikelijke optie.

Je bent een terugkerende Nederlander, niet een naar werk zoekende of rentenierende EU-burger. Volgens mij is daar een andere set vragen voor maar ik kan me vergissen. Als Nederlander heb je automatisch het recht om hier te wonen, zelfs al zou je werkloos zijn. Inkomen/spaargeld is gewoonweg niet relevant.

Ze heeft geen zelfstandige vergunning? Het verblijfsrecht van je partner is gekoppeld aan jou, dus als jij niet meer in Denemarken woont, vervalt haar verblijfsrecht. De IND weet hoe het werkt. Zolang jullie nog niet ingeschreven staan in NL mag zij gewoon inreizen gebruikmakend van haar verblijfskaart en paspoort. Lekker zo laten dus, en dat vervallen van de DK-kaart komt vanzelf goed.

Voordat je de stap terug naar NL maakt, kijk eerst eens of ze wellicht in aanmerking komt voor langdurig ingezetene in DK. Ik weet niet precies de voorwaarden en voordelen maar nu kan je bijvoorbeeld nog besluiten om een jaartje te wachten als dat de moeite waard mocht zijn.

Wellicht is het ook nog mogelijk om de naturalisatie te doen vanuit DK. Ook hier geldt: ik weet niet alle voorwaarden en voordelen maar nu is de tijd om je daarin te verdiepen, niet als je inmiddels alweer in NL woont.
      Hi Bogie,

Ik zie dat jouw partner ook Filipijns is. Mijne ook!

Ja, dat is ook mijn plan. Optie 1 is de 'gewone' EU-route. Mocht dat niet lukken, dan de andere optie of eventueel Chavez. Hierdoor ben ik ook benieuwd of Chavez voor- of nadelen heeft t.o.v. de EU-route.

Zelf heb ik eerder vandaag gechat met het IND en zij kwamen er niet mee aan dat doordat ik Nederlander ben zonder inkomen naar NL kan gaan. Volgens hen kan ik op het formulier 'werknemer' (vraag 2.13 op de aanvraag. Link onderaan deze post) selecteren en hierbij refereren naar het feit dat wij gaan werk gaan zoeken en dat ons spaargeld voor de tussentijd zou moeten volstaan.

Nee, ze heeft geen zelfstandige vergunning en is hierdoor gekoppeld aan mij. Bij het uitschrijven in DK vervalt haar verblijfsrecht. Ook staat er in de voorwaarden dat wij een document van uitschrijving moeten kunnen overleggen. Daarbij moet je in DK, mits je langer dan 6 maanden in het buitenland gaat verblijven, zich uitschrijven in DK. Dit kan uiterlijk op de dag van vertrek. Meld je het daarna, dan betaal je een 'boete' van om en nabij 140 euro.

Langdurig ingezetene heb ik naar gekeken. Helaas is DK een van de weinige landen die geen verblijfsvergunning EU langdurig ingezetene geeft.

Naturalisatie is mogelijk, ook nu al. Echter, ik dat dat het tellen bij aankomst in NL weer op 0 zou beginnen en wij hierdoor 5 jaar zouden moeten wachten. Gelukkig is dat niet het geval. Doordat wij in het buitenland al 3 jaar woonachtig zijn telt deze 3 jaar gewoon door en kan zij in NL gewoon naturaliseren wanneer het ons uitkomt.

Kijkende naar de aanvraag en bijbehorende formulieren (https://ind.nl/nl/formulieren/6006.pdf) is meer info te zien. 3.2. is op ons van toepassing. Daarbij is er een verderop in het bestand een zogenoemde 'Bijlage Relatieverklaring partner EU-burger.' Dient deze te worden ingevuld in mijn geval, of niet?

Reageren

• devliegendehollander
        • Feb 2020
        • 27

Iemand nog updates voor mij? Dit zou zeer gewaardeerd worden, bedankt!

Reageren

• PurpleSilk
          • Jan 2013
          • 1648

Jullie kunnen de gewone EU-route doen. Dat is in jullie geval heel gemakkelijk omdat jullie al jaren in Denemarken wonen. Er zijn mensen die 3-6 maanden in een EU-land wonen en de EU-route zonder problemen doen. Dus geen zorgen!

Let op: zorg ervoor dat je je op dezelfde dag inschrijft bij de Nederlandse gemeente i.v.m. naturalisatie. Als er ook maar één dag tussen jouw en haar inschrijving zit sta je weer op 0 voor de naturalisatie en moet je 3 jaar wachten.
          Iedereen is op zoek naar geluk...

2012: relatie met (uitgeprocedeerde) asielzoeker
          2014: TEV na illegaal verblijf - positief
          2015: gelukkig getrouwd
          2020: genaturaliseerd
          2021: dual citizenship certificate Uganda

Reageren

• devliegendehollander
            • Feb 2020
            • 27

Oorspronkelijk geplaatst door PurpleSilk Bekijk berichten
            Jullie kunnen de gewone EU-route doen. Dat is in jullie geval heel gemakkelijk omdat jullie al jaren in Denemarken wonen. Er zijn mensen die 3-6 maanden in een EU-land wonen en de EU-route zonder problemen doen. Dus geen zorgen!

Let op: zorg ervoor dat je je op dezelfde dag inschrijft bij de Nederlandse gemeente i.v.m. naturalisatie. Als er ook maar één dag tussen jouw en haar inschrijving zit sta je weer op 0 voor de naturalisatie en moet je 3 jaar wachten.
            Bedankt! Ik zie soms gevallen van mensen die meer dan 100 A4'tjes inleveren. Dit lijkt mij echt heel erg veel, of ik onderschat het allemaal.

Dus als ik het goed begrijp gaan wij eerst naar NL en laat ik niets van mij weten tot mijn vrouw haar sticker heeft en dan gaan wij met zijn drieën gelijktijdig inschrijven?

Hoe zit het dan met het feit dat je je binnen 5 dagen na binnenkomst 'moet' inschrijven bij de gemeente?

Daarbij schrijven wij ons officieel uit op 31 augustus in DK. Een paar weken eerder gaan wij naar Nederland. Kunnen wij dan al in augustus de aanvraag toetsing doen zodat er een overgangsperiode is, of moeten wij echt wachten tot 31 augustus of zelfs 1 september?

Wij kunnen overigens een bewijs van uitschrijving vanuit DK overleggen met een toekomstige datum van 31 augustus. Ook hierbij is de vraag of wij echt 31 augustus aan dienen te houden of de datum dat wij fysiek vanuit Denemarken vertrekken.

Daarbij, dien je je bankafschriften e.d. toe te sturen van alle betalingen van de gehele periode dat wij samen woonachtig waren in het andere land, of alleen van de laatste 3 (of 6 volledige) maanden?

Reageren

• tsjamaku
              • May 2015
              • 450

Volgens mij hebben jullie ook gewoon recht op 3 maanden 'vrij reizen' in Europa, die tijd hoef je nog niet uit en/of in te schrijven, kun je werk zoeken etc., dus daar zit wat speelruimte.

Reageren

• devliegendehollander
                • Feb 2020
                • 27

Oorspronkelijk geplaatst door tsjamaku Bekijk berichten
                Volgens mij hebben jullie ook gewoon recht op 3 maanden 'vrij reizen' in Europa, die tijd hoef je nog niet uit en/of in te schrijven, kun je werk zoeken etc., dus daar zit wat speelruimte.
                Dat dacht ik ook, maar je dient bij de aanvraag een bewijs van uitschrijving te overleggen. Daarbij komt ook dat wanneer mijn vrouw zich uitschrijft, haar EU-verblijfsvergunning vervalt.

Reageren

• PurpleSilk
                  • Jan 2013
                  • 1648

Oorspronkelijk geplaatst door devliegendehollander Bekijk berichten
                  Dat dacht ik ook, maar je dient bij de aanvraag een bewijs van uitschrijving te overleggen. Daarbij komt ook dat wanneer mijn vrouw zich uitschrijft, haar EU-verblijfsvergunning vervalt.
                  Dat maakt niet uit, want omdat ze jouw partner is heeft ze automatisch verblijfsrecht ook als ze geen verblijfsvergunning in Denemarken meer heeft.
                  De EU-toets via de IND toetst dat recht en vervolgens krijgt ze hier een pasje.

Reageren

• PurpleSilk
                    • Jan 2013
                    • 1648

Jullie schrijven je alledrie tegelijkertijd in bij de gemeente. Dat moet vóór je de aanvraag doet bij de IND. Maak een afspraak bij de Nederlandse gemeente voor 1 september als je je op 31 augustus uitschrijft in Denemarken. Als je op 2 september inschrijft in Nederland, is je vrouw de jaren voor naturalisatie kwijt want dan zit er een dag tussen. Het maakt niet uit als je al weken eerder hier bent.

Maak een zo uitgebreid mogelijk dossier van jullie tijd in Denemarken, maar omdat jullie er zo lang zijn geweest hoeft dat echt niet heel ingewikkeld te zijn: bewijs van inschrijving, huurcontract, werkcontract, rekeningen, etc. Maak een dossier waaruit blijkt dat jullie daar echt samen hebben gewoond. Wat zou jou overtuigen? Doe dat in je dossier, dan overtuigt het de IND-medewerker ook. Nogmaals, jullie zijn er zo lang geweest dat ik geen problemen voorzie.

Reageren

• devliegendehollander
                      • Feb 2020
                      • 27

Jullie schrijven je alledrie tegelijkertijd in bij de gemeente. Dat moet vóór je de aanvraag doet bij de IND. Maak een afspraak bij de Nederlandse gemeente voor 1 september als je je op 31 augustus uitschrijft in Denemarken. Als je op 2 september inschrijft in Nederland, is je vrouw de jaren voor naturalisatie kwijt want dan zit er een dag tussen. Het maakt niet uit als je al weken eerder hier bent.

Maak een zo uitgebreid mogelijk dossier van jullie tijd in Denemarken, maar omdat jullie er zo lang zijn geweest hoeft dat echt niet heel ingewikkeld te zijn: bewijs van inschrijving, huurcontract, werkcontract, rekeningen, etc. Maak een dossier waaruit blijkt dat jullie daar echt samen hebben gewoond. Wat zou jou overtuigen? Doe dat in je dossier, dan overtuigt het de IND-medewerker ook. Nogmaals, jullie zijn er zo lang geweest dat ik geen problemen voorzie.
                      Bedankt voor je hulp! Ik heb de gemeente gebeld waar wij ons willen vestigen en zij meldden mij dat ze een sticker in het paspoort moet hebben of in ieder geval een bevestiging van het IND dat de toetsing is gestart. Alleen dan kunnen wij ons inschrijven. Wij vertrekken midden of begin augustus naar NL omdat het appartement midden augustus leeg moet zijn. Ik neem aan dat wij dan ook in augustus de aanvraag toetsing kunnen doen en nadat wij de sticker hebben naar de gemeente gaan, toch?

Reageren

• hoon288
                        • Apr 2019
                        • 307

Hoewel het absoluut verstandig is om zich in- en uit te schrijven op dezelfde dag (het is namelijk een handig bewijsmiddel), is het ook niet onmogelijk als dit niet is gelukt. Bij naturalisatie gaat het om feitelijke samenwoning. Als de verzoeker met aanvullende bewijzen aantoont dat ze op die ene dag feitelijk hebben samengewoond (ondanks de vertraging in BRP), wordt het naturalisatieverzoek wel ingewilligd.

Reageren

• devliegendehollander
                          • Feb 2020
                          • 27

Oorspronkelijk geplaatst door hoon288 Bekijk berichten
                          Hoewel het absoluut verstandig is om zich in- en uit te schrijven op dezelfde dag (het is namelijk een handig bewijsmiddel), is het ook niet onmogelijk als dit niet is gelukt. Bij naturalisatie gaat het om feitelijke samenwoning. Als de verzoeker met aanvullende bewijzen aantoont dat ze op die ene dag feitelijk hebben samengewoond (ondanks de vertraging in BRP), wordt het naturalisatieverzoek wel ingewilligd.
                          Bedankt! Hoe kan je je uitschrijven en bewijs van uitschrijving meesturen met je aanvraag en op dezelfde dag inschrijven bij de gemeente als er dan nog geen sticker in mijn partner haar paspoort staat, of kan zoiets met terugwerkende kracht? Je dient namelijk binnen 5 dagen na aankomst zich in te schrijven bij de gemeente.

Het huurcontract loopt tot 31 augustus, maar het afgeven van de sleutels is midden augustus. Het is mogelijk om voor de 31e uit te schrijven (midden augustus bijvoorbeeld), maar dan zitten wij nog met de periode tussen het opsturen van de aanvraag, daadwerkelijk de sticker in het paspoort krijgen en het schrijven bij de gemeente. Zorgt dit niet voor een verblijfsgat en hoe dit te voorkomen?

Reageren

• bogie2820
                            • Nov 2017
                            • 2469

Vraag je gemeente eens of ze het Bewijs van Bekendmaking (BvB) nog kennen. Zo ja, dan melden jullie je eerst bij de gemeente, dan wordt je partner voorwaardelijk ingeschreven, krijgt die het BvB mee en daarmee ga je dan naar de IND.

Zo nee, dan ga je eerst (zonder BvB) naar de IND, en schrijf je je later samen in bij de gemeente. De uitschrijving bij de andere gemeente doe je dan later en stuur je na naar de IND.

Reageren

• devliegendehollander
                              • Feb 2020
                              • 27

Oorspronkelijk geplaatst door bogie2820 Bekijk berichten
                              Vraag je gemeente eens of ze het Bewijs van Bekendmaking (BvB) nog kennen. Zo ja, dan melden jullie je eerst bij de gemeente, dan wordt je partner voorwaardelijk ingeschreven, krijgt die het BvB mee en daarmee ga je dan naar de IND.

Zo nee, dan ga je eerst (zonder BvB) naar de IND, en schrijf je je later samen in bij de gemeente. De uitschrijving bij de andere gemeente doe je dan later en stuur je na naar de IND.
                              Zal ik doen, bedankt! Als iemand anders nog tips heeft of ervaringen wilt delen, graag!

Reageren

Working...