Is EU route mogelijk? Woon in Griekenland, vriendin in Thailand

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • Paen
    • Aug 2020
    • 12

Is EU route mogelijk? Woon in Griekenland, vriendin in Thailand

Hallo, ben in het bezit van Nederlands papoort echter verblijf in Griekenland op basis van een residents permit. Mijn Thaise vriendin verblijft in Thailand en nu is de wens ons te herenigen en langdurig te verblijven in Griekenland. Is het navolgende mogelijk om deze wens te realiseren;
    Wij reizen beiden naar Turkije waarvoor geen visumplicht geldt. Binnen een periode van 30 dagen treden wij in het huwelijk. Is het dan vervolgens mogelijk om zonder Schengen visum voor mijn vrouw, Griekenland in te reizen om aldaar voor haar een verblijfsvergunning aan te vragen? Thxxxx
    Last edited by Paen; 04-11-20, 19:49.
  • Frau Antje
    • Nov 2012
    • 164

Hallo Paen, ze zal wel een visum nodig hebben. Om jou te vergezellen terwijl jij gebruik maakt van het recht op vrij verkeer binnen de EU. Dit visum moet officieel gratis en binnen 14 dagen worden afgegeven. Zelfs zu tijdens corona, geld voor haar, als jou echtgenote, de uitzondering op het inreisverbod.

https://europa.eu/youreurope/citizen...r-EU-country-1
    Wie spelfouten vindt mag ze houden!!

Reageren

• PurpleSilk
      • Jan 2013
      • 1648

Oorspronkelijk geplaatst door Paen Bekijk berichten
      Wij reizen beiden naar Turkije waarvoor geen visumplicht geldt. Binnen een periode van 30 dagen treden wij in het huwelijk. Is het dan vervolgens mogelijk om zonder Schengen visum voor mijn vrouw, Griekenland in te reizen om aldaar voor haar een verblijfsvergunning aan te vragen? Thxxxx
      Als jullie in Turkije trouwen dan kan je vrouw inderdaad zonder visum, maar met jullie (vertaalde) huwelijksakte, met jou samen naar Griekenland reizen. Bereid je dan wel goed voor op de grenscontrole, want je zult vliegpersoneel en grensbewakers waarschijnlijk moeten uitleggen dat je je beroept op de EU-richtlijnen (2004/38). Lees je daar goed over in en ga ervan uit dat het geen gemakkelijke grensovergang zal zijn.
      Iedereen is op zoek naar geluk...

2012: relatie met (uitgeprocedeerde) asielzoeker
      2014: TEV na illegaal verblijf - positief
      2015: gelukkig getrouwd
      2020: genaturaliseerd
      2021: dual citizenship certificate Uganda

Reageren

• Paen
        • Aug 2020
        • 12

Hallo, dank voor de respons, is de huwelijksakte het enige benodigde document en waar het beste in te lezen? Dank!!!

Reageren

• Paen
          • Aug 2020
          • 12

Hallo, dank, wat voor een visum is het en alwaar dient het te worden aangevraagd, in Turkije bij de Griekse ambassade?

Reageren

• DnA
            • Aug 2019
            • 73

Ik zou beginnen met een Short Stay visa cq toeristenvisum en van daaruit verder kijken wat de mogelijkheden zijn.

Trouwen in Turkije hebben wij ook overwogen maar dat heeft nogal wat om het lijf daar. Medische keuring ondergaan, taalbarrière is nogal lastig. Trouwakte verplicht laten legaliseren/vertalen want Turkije zit niet in het Vienna verdrag. Uiteindelijk zijn wij in Montenegro getrouwd, veel simpeler. Wel trouwakte toch nog laten legaliseren in het kader van "je weet maar nooit", kostte toch weinig extra (anders dan tijd, week of drie moeten wachten daarop). Zitten nog steeds in MNE overigens want in gevecht met IND helaas.
            Last edited by DnA; 20-11-20, 14:38.

Reageren

• Twitty1981
              • Jun 2016
              • 217

Hi Paen, als ik het goed begrijp zijn jullie getrouwd in Turkije? Hoe is dit in zijn werk gegaan. Verneem graag!

Reageren

• jasper1956
                • Aug 2009
                • 714

Oorspronkelijk geplaatst door Paen Bekijk berichten
                Hallo, ben in het bezit van Nederlands papoort echter verblijf in Griekenland op basis van een residents permit. Mijn Thaise vriendin verblijft in Thailand en nu is de wens ons te herenigen en langdurig te verblijven in Griekenland. Is het navolgende mogelijk om deze wens te realiseren;
                Ik ben gewoon in Thailand getrouwd, was binnen 20 minuten gepiept voor 20 baht bij de gemeente. Met de papieren naar een vertaalburo tegenover de Nederlandse ambassade, 2 dagen later als je de papieren ophaalt bij de ambassade vraag je meteen het visum aan. Wij hadden het binnen 2 weken thuisgestuurd. Kost alleen de kosten van DHL. Meteen vlucht geboekt en presto, geen gezeur bij de douane.

Reageren

Working...