Uitbreiding voorwaarde 185 dagen eis bij aanvraag rijbewijs

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • Oers
    Administrator
    Team Member
    Beheerder
    • Aug 2004
    • 15766

03-09-2010

De burger die voor het eerst een rijbewijs aanvraagt of een categorie uitbreiding wil, dient op het moment van de aanvraag als ingezetene te zijn ingeschreven in de GBA Dit is de 185 dagen eis zoals die is vastgelegd in artikel 32 van het Reglement Rijbewijzen. Per 1 maart 2010 is er een wijziging opgenomen in dit wetsartikel. De voorwaarde dat je 185 dagen in het jaar voorafgaand aan de aanvraag in Nederland woonachtig moet zijn blijft bestaan. Echter als je hier niet aan voldoet dan kan de gemeente naar de historie kijken en is er een uitzondering mogelijk.

Wat is er veranderd?
    Als de aanvrager nog geen 185 dagen staat ingeschreven bij de gemeente moet de gemeente vaststellen wanneer deze persoon eerder in Nederland heeft ingeschreven gestaan als ingezetene van een gemeente. Als de aanvrager korter of gelijk aan 4 jaar geen ingezetene is geweest op het moment van aanvraag en men heeft meer dan 10 jaar aaneengesloten in Nederland gewoond, dan mag er ook een rijbewijs worden afgegeven.
    Waarom deze wijziging?
    De wetgever vond deze wijziging van belang voor die situaties dat iemand tijdelijk voor zijn werk naar het buitenland gaat met zijn gezin en na terugkomst 185 dagen moet wachten voordat er een rijbewijs mag worden afgegeven. Aangezien het om personen gaat die daarvoor altijd in Nederland woonachtig waren is er geen sprake van rijbewijstoerisme.

Het nieuwe artikel in het Reglement Rijbewijzen
    Artikel 32, eerste lid, onderdeel a, luidt:
    a. op het moment van aanvraag in Nederland woonachtig te zijn en tevens

I. in de onmiddellijk aan de aanvraag voorafgaande periode van één jaar ten minste 184 dagen in Nederland woonachtig te zijn geweest, of

II. gedurende een periode van ten minste zes maanden te zijn ingeschreven aan een in Nederland gevestigde universiteit, school voor middelbaar, voortgezet of hoger beroepsonderwijs of andere school voor middelbaar, voortgezet of hoger onderwijs, of

III. indien hij wegens tijdelijk verblijf buiten Nederland van een periode van maximaal vier jaar niet geheel kan voldoen aan de onder I genoemde voorwaarde, gedurende een periode van ten minste tien jaar onafgebroken in Nederland woonachtig te zijn geweest.
    bron: http://nvvb.gemeenteweb.nl/default.a...e=8&newsid=448
    Het Nederlandse vreemdelingen en integratiebeleid maakt meer kapot dan je lief is!
    GEEN MENS IS ILLEGAAL!
  • nieneke
    • Jan 2011
    • 639

Toch een beetje raar hoor. Ik was al trots dat mijn partner na 5 maanden zijn nederlands rijbewijs haalt. Gemeente wil het inderdaad niet afgeven. Wat ik heb begrepen mag je 6 maanden rijden met buitenlands rijbewijs. Na 6 maanden mag hij niet meer rijden met buitenlands rijbewijs en kan hij pas een Nederlands aanvragen. Nu kan er zomaar 2 weken tussen zitten dat hij geen rijbewijs heeft
    14-2-2011 getrouwd
    mei 2011 - m46 goedgekeurd
    17-5-2011 examen Ankara
    25-5-2011 uitslag geslaagd
    27-5-2011 mvv aanvraag
    31-5-2011 ontvangst bevestiging
    01-9-2011 POSITIEF ADVIES
    3-10-2011 VVR
    14-5-2012 aanvraag verlenging VVR
    20-6-2012 5 jaar erbij
    December 2017 onbepaalde tijd

Reageren

• delafrique
      • Sep 2010
      • 10

Hoe zit het als je al een Nederlands rijbewijs hebt en dertig jaar geleden uit Nederland en uit de EU bent vertrokken?
      Dat rijbewijs is al lang verlopen maar nu ben ik even in NL en wil ik weer een geldig Nederlands rijbewijs hebben.
      Kan ik me gewoon bij een gemeente laten inschrijven, nieuw rijbewijs aanvragen en dat 4 dagen later krijgen?

Reageren

• mpeters74
        • Aug 2011
        • 72

Oorspronkelijk geplaatst door delafrique Bekijk berichten
        Hoe zit het als je al een Nederlands rijbewijs hebt en dertig jaar geleden uit Nederland en uit de EU bent vertrokken?
        Dat rijbewijs is al lang verlopen maar nu ben ik even in NL en wil ik weer een geldig Nederlands rijbewijs hebben.
        Kan ik me gewoon bij een gemeente laten inschrijven, nieuw rijbewijs aanvragen en dat 4 dagen later krijgen?
        https://www.rdw.nl/over-rdw/kwalitei...dw-registreert

De rijbewijsgegevens blijven bewaard. Nadat de gemeente akkoord is gegaan met de registratie kunt u het rijbewijs aanvragen. Hoe lang dat accoord gaan duurt kan ik niet zeggen omdat ik verder geen gegevens heb. Ik ga er vanuit dat u Nederlander bent en ook nog in het bezit van een Nederlands paspoort. Inschrijving zal dan snel gaan. Mocht u nog allerlei andere zaken moeten aanleveren dan kan het langer duren,, bijvoorbeeld huwelijk, scheiding, kinderen, etc...
        01-06-2023 ondertekenen naturalisatie verklaring
        18-10-2022 aanvraag naturalisatie
        31-08-2021 inburgeringsdiploma NT2-II
        09-10-2019 inschrijving GBA
        30-08-2019 TEV procedure : positief
        09-07-2019 Aanvraag MVV (procedure TEV)
        04-06-2019 basisexamen inburgering te Moskou: geslaagd
        16-09-2017 1e contact

Reageren

• CEOE
          • Aug 2017
          • 1844

Als het rijbewijs van voor 1985 was, dan kun je deze niet meer verlengen. Van na deze periode kun je weer een nieuwe aanvragen

Reageren

• herjoo
            • Apr 2012
            • 122

Oorspronkelijk geplaatst door CEOE Bekijk berichten
            Als het rijbewijs van voor 1985 was, dan kun je deze niet meer verlengen. Van na deze periode kun je weer een nieuwe aanvragen
            Indien het originele rijbewijs nog in uw bezit is is het geen enkel probleem om deze opnieuw te verlengen als deze van voor 1985 is. Bent u deze kwijt dan moet u een nieuw traject in.
            17-6-2013: aanvraag MVV bij de IND
            30-5-2013: vrouw is geslaagd voor haar inburgerings examen
            10-2-2013: getrouwd
            25-1-2013: 2 e bezoek filipijnen
            19-6-10-9-2012 schengen visa verloofde
            verloofd: 2012
            5-3-2012: eerste keer naar de filipijnen
            12 oktober 2011: start relatie filipijnse vrouw

Reageren

Working...