Betekenis van "datum van inschrijving" bij aanvraag duurzaam verblijf?

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • kabouter_wesley
    • Aug 2023
    • 2

Betekenis van "datum van inschrijving" bij aanvraag duurzaam verblijf?

Hallo allemaal, excuses voor mijn slechte Nederlands

Volgend jaar zal mijn partner zijn aanvraag voor duurzaam verblijf indienen, maar we zijn niet zeker over de betekenis van "inschrijving" bij de aanvraag voor duurzaam verblijf. Vanaf welke datum kan mijn partner zijn aanvraag voor duurzaam verblijf indienen? (Ik ben een EU-burger ingeschreven als een economisch niet-actieve burger.)

1. Samen ingeschreven bij de gemeente: 28-06-2019
      (Al eerder had hij een bsn-nummer gekregen tijdens zijn Erasmus-semester in 2018.)
    2. Mijn ziektekostenverzekering: 28-06-2019
    3. Aanvraag voor toetsing EU-recht: 12-07-2019
    4. Zijn ziektekostenverzekering: 07-08-2019
    5. Mijn "inschrijving burger van de Unie" bij IND (sticker op mijn paspoort): 30 augustus 2019
    6. Verlening van zijn verblijfsvergunning voor studie (Type I): 01-09-2019
    7. Verlening van zijn verblijfsvergunning Familielid EU/EER: 09-11-2019

Bovendien heb ik gehoord dat hij ook een maand voorafgaand aan de datum van inschrijving zijn aanvraag kan indienen, omdat alle voorwaarden moeten worden voldaan op het moment van beslissing, niet op de datum van aanvraag. Klopt dat?

Alvast bedankt!
  • hoon288
    • Apr 2019
    • 307

Oorspronkelijk geplaatst door kabouter_wesley Bekijk berichten
    Vanaf welke datum kan mijn partner zijn aanvraag voor duurzaam verblijf indienen?
    Vanaf 28-06-2024.

Oorspronkelijk geplaatst door kabouter_wesley Bekijk berichten
    Bovendien heb ik gehoord dat hij ook een maand voorafgaand aan de datum van inschrijving zijn aanvraag kan indienen, omdat alle voorwaarden moeten worden voldaan op het moment van beslissing, niet op de datum van aanvraag. Klopt dat?
    Het klopt wel dat je aanvraag wordt ingewilligd als je aan de voorwaarden voldoet op het moment van de beslissing, maar ik zou het niet doen tenzij je veel haast hebt.

Reageren

• kabouter_wesley
      • Aug 2023
      • 2

Heel erg bedankt hoon288 voor je antwoord!

Oorspronkelijk geplaatst door hoon288 Bekijk berichten
      Vanaf 28-06-2024.

Het klopt wel dat je aanvraag wordt ingewilligd als je aan de voorwaarden voldoet op het moment van de beslissing, maar ik zou het niet doen tenzij je veel haast hebt.
      Mag ik vragen of er een groot risico is? Helaas hebben we inderdaad veel haast, aangezien zijn paspoort ongeldig wordt verklaard vanaf 30 september volgend jaar vanwege de dienstplicht. (Het paspoort zelf is geldig tot 2027, maar het wordt gewoon ongeldig verklaard op de databank, zoals vermiste paspoorten.) Er is wel een kans op verlenging van 2 maanden, maar er bestaat een risico dat het verlengingsverzoek niet wordt goedgekeurd. Dus zijn we van plan om zijn verblijfsvergunning op te halen en naturalisatie aan te vragen vóór 30 september 2024.

In principe is naturalisatie zonder paspoort wel mogelijk volgens de IND, maar in dit geval moet hij een schriftelijke oproep kunnen tonen - die niet wordt verstuurd als hij in het buitenland blijft. Hij kan alleen een verklaring van zijn thuisland verkrijgen waarin staat dat hij is geclassificeerd als dienstplichtige die nog geen dienst heeft vervuld. Dus ook hier bestaat een groot risico dat de verklaring niet wordt geaccepteerd als schriftelijke oproep voor militaire dienst...

Reageren

Working...