Voorpagina
Homepage   Forum overzicht   Actieve onderwerpen   Webadvocaat   Immigratiehandboek   Handboek België-route   Questions and comments in English, Civic Integration Act (WIN)   Sección del foro para la gente hispanohablante   Donaties   Disclaimer   Contact   Help   Log in
Plaats nieuw bericht Plaats een reactie
Vorige onderwerp Email to a Friendprinter-vriendelijke versieLog in om uw privéberichten te bekijken Volgende onderwerp
Auteur Bericht
nils

Partner:
philippines.gif

Geplaatst: di 29 dec, 2009 22:33 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina
Onderwerp: Bericht DE: Informatie E106 Formulier voor Anderzorg/Menzis verz.

Hoi allen,

Gezien ik zelf bij anderzorg (dochter van Menzis) verzekerd ben en binnenkort naar Duitsland wil verhuizen, heb ik het een en ander uitgezocht over het verkrijgen van een E106 formulier.
Na het bellen met de prijzige klantenservice hebben zij mij doorverwezen naar het volgende email adres: polisbuitenland[at]menzis.nl. Hierop heb ik een email gestuurd met de uitleg van de situatie

Ik kreeg dezelfde dag nog een gescande brief terug van Menzis met de volgende informatie:
- Ik moest een ingevulde vragenformulier terugsturen naar Anderzorg/Menzis in Enschede. (Gebouw zit bij mij om de hoek) Razz
Hiermee bepalen zij of ik nog recht heb op een Nederlandse zorgverzekering
- Je moet jezelf tijdig uitschrijven bij het GBA voor de aangegeven verhuisdatum!
- Vervolgens sturen zij 2 kopieën van het E-109 formulier op, na controle uitschrijving in GBA.
- Op het E-109 formulier kan je gezinsleden aangeven die als 'anhorige' bijgeschreven kunnen worden bij de Duitse krankenkasse. (standaard minderjarige kinderen en echtgenoten dacht ik)
Je moet dan ook vragen om een bewijs van inschrijving voor de aanvraag van de verblijfsvergunning.
- De krankenkasse stuurt dan de formulieren door naar het College van Zorgverzekeringen.(CvZ)
Je bent dan voor meerderjarige meeverzekerden een premie verschuldigd aan CvZ. (Ik neem aan dat ze vanzelf een acceptgiro of aanvraag tot automatische incasso sturen)

Over de krankenkasse/zorgverzekeraar in Duitsland. Dit is te vergelijken met het oude ziekenfonds in Nederland.
Er zijn verschillende waaronder AOK, DAK en IKK. En de keuze is volgens mij vrij.
Ik zelf ga mij bij de AOK inschrijven gezien hier op het forum positieve reacties over zijn.
De exacte vereisten hangen af van de gezinssamenstelling. Voor mijn situatie(getrouwd met derdelands partner) heb ik de AOK gemailed en wacht ik hun reactie nog af.

Een waarschijnlijk vereiste is:
E-106 formulier, paspoort van alle verzekerden + bewijzen van relatie van meeverzekerden
Ik kom hier later nog op terug.

Doe er voorlopig je voordeel mee!

Niet aangemeld Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Zeyno

Partner:
turkey.gif

Geplaatst: di 29 dec, 2009 23:07 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina
Onderwerp: Bericht Re: E106 Formulier bij anderzorg/Menzis

nils schreef (Bekijk bericht):
Hoi allen,

Gezien ik zelf bij anderzorg (dochter van Menzis) verzekerd ben en binnenkort naar Duitsland wil verhuizen, heb ik het een en ander uitgezocht over het verkrijgen van een E106 formulier.
Na het bellen met de prijzige klantenservice hebben zij mij doorverwezen naar het volgende email adres: polisbuitenland[at]menzis.nl. Hierop heb ik een email gestuurd met de uitleg van de situatie

Ik kreeg dezelfde dag nog een gescande brief terug van Menzis met de volgende informatie:
- Ik moest een ingevulde vragenformulier terugsturen naar Anderzorg/Menzis in Enschede. (Gebouw zit bij mij om de hoek) Razz
- Je moet jezelf tijdig uitschrijven bij het GBA voor de aangegeven verhuisdatum!
- Vervolgens sturen zij 2 kopieën van het E-109 formulier op, na controle uitschrijving in GBA.
- Op het E-109 formulier kan je gezinsleden aangeven die als 'anhorige' bijgeschreven kunnen worden bij de Duitse krankenkasse. (standaard minderjarige kinderen en echtgenoten dacht ik)
Je moet dan ook vragen om een bewijs van inschrijving voor de aanvraag van de verblijfsvergunning.
- De krankenkasse stuurt dan de formulieren door naar het College van Zorgverzekeringen.(CvZ)
Je bent dan voor meerderjarige meeverzekerden een premie verschuldigd aan CvZ. (Ik neem aan dat ze vanzelf een acceptgiro of aanvraag tot automatische incasso sturen)

Over de krankenkasse/zorgverzekeraar in Duitsland. Dit is te vergelijken met het oude ziekenfonds in Nederland.
Er zijn verschillende waaronder AOK, DAK en IKK. En de keuze is volgens mij vrij.
Ik zelf ga mij bij de AOK inschrijven gezien hier op het forum positieve reacties over zijn.
De exacte vereisten hangen af van de gezinssamenstelling. Voor mijn situatie(getrouwd met derdelands partner) heb ik de AOK gemailed en wacht ik hun reactie nog af.

E-106 formulier, paspoort van alle verzekerden + bewijzen van relatie van meeverzekerden

Handige informatie! Ik ben zelf ook Menzis verzekerd!
Alleen heb ik nog een paar vraagjes? Over dat tijdig uitschrijven? Wanneer zou ik me het beste kunnen uitschrijven dan? Ik dacht vlak voordat we naar Duitsland gaan? Maar beter is dus om het al eerder te doen? En kan dat wel?

Wat bedoel je met die 2e zin die ik rood heb gemaakt? Embarassed

--------------------
Ik hou van je!

08-02-2009: Getrouwd!
01-12-2009: Met toeristenvisum naar NL
08-02-2010: Aangemeld in DLD
01-03-2010: 5 jarige verblijfsvergunning opgehaald!

nils

Partner:
philippines.gif

Geplaatst: wo 30 dec, 2009 04:41 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina
Onderwerp: Bericht Re: E106 Formulier bij anderzorg/Menzis

Zeyno schreef (Bekijk bericht):
nils schreef (Bekijk bericht):
Hoi allen,

Handige informatie! Ik ben zelf ook Menzis verzekerd!
Alleen heb ik nog een paar vraagjes? Over dat tijdig uitschrijven? Wanneer zou ik me het beste kunnen uitschrijven dan? Ik dacht vlak voordat we naar Duitsland gaan? Maar beter is dus om het al eerder te doen? En kan dat wel?

Wat bedoel je met die 2e zin die ik rood heb gemaakt? Embarassed

Zin 1, je uitschrijven bij de GBA ofterwijl jezelf uitschrijven bij de gemeente.
Dit is wettelijk als korter dan 8 maanden wegblijft niet verplicht, maar schijnbaar bij Menzis/Anderzorg wel om een E106 formulier te krijgen.
Op een of andere manier kunnen ze in de gemeentelijke basis administratie kijken of jij nog daarin geschreven staat.
Indien niet dan verwerken ze je verhuizen, indien wel dan staken ze het versturen van het formulier.
Dus als je hier problemen mee krijgt, kan je beter overstappen naar een andere zorgverzekeraar en bij Menzis/Anderzorg de zorgverzekering beëindigen.

Zin 2, voor het aanvragen van en verblijfsvergunning bij de Auslanderbehorde/amt vragen ze veelal een bewijs van inschrijving van de gemeente waar je woont. Mocht de aanvraag bij de gemeente zelf gedaan worden, dan lijkt mij deze stap overbodig.

Citaat:
Wanneer zou ik me het beste kunnen uitschrijven dan? Ik dacht vlak voordat we naar Duitsland gaan? Maar beter is dus om het al eerder te doen? En kan dat wel?

Je kan maximaal 5 dagen voor de verhuizing datum een uitschrijving aanvragen.
Daarna krijg je dus van Menzis pas een E106 formulier.
Gezien dit een aparte afdeling die snel en adequaat reageerde lijkt mij dit geen weken duren.
Echter staat je niets in de weg, om de fictieve verhuis datum enkele weken voor de gemeente naar voren te schuiven.
Ik woon tenslotte in een gedeelde woning, dus woonscontrole heeft weinig zin als dat al bestaat.

Zeyno

Partner:
turkey.gif

Geplaatst: wo 30 dec, 2009 08:30 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina
Onderwerp: Bericht

Bedankt voor je uitleg!
Ik was me zowiezo van plan wel weer uit te schrijven bij de gemeente. (Dit heb ik eerder gedaan, en dat was ook korter dan 8 maand, maar dat wist ik op het moment van uitschrijven niet hehe)

--------------------
Ik hou van je!

08-02-2009: Getrouwd!
01-12-2009: Met toeristenvisum naar NL
08-02-2010: Aangemeld in DLD
01-03-2010: 5 jarige verblijfsvergunning opgehaald!

*Sunny*

Partner:
netherlands.gif

Geplaatst: ma 04 jan, 2010 19:50 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina
Onderwerp: Bericht Re: DE: Informatie E106 Formulier voor Anderzorg/Menzis verz

Bij ons was het eerst ook een groot probleem om het E106 formulier te bemachtigen. Ik heb via dat email adres polisbuitenland, mijn contract toegestuurd, waaruit bleek dat ik werkte in NLD.

Zodoende dat zij mij een E106 formulier hebben toegestuurd, en ik was niet uitgeschreven uit het GBA. Want als Menzis jou niet verzekerd wanneer je bent ingeschreven in DE, dan moeten zij jou maar eens uitleggen hoe ze dat verzekeringsgat gaan invullen? En in de wet staat ook (art. 65 wet GBA), dat je voor max. 8 maanden in 2 lidstaten ingeschreven mag staan. Als de gemeente je dus niet wilt uitschrijven, wat moet je dan doen? Menzis weet het antwoord daar wel op en uiteindelijk geven ze je wel dat E106 formulier hoor.

Succues verder....Wink

ali45

Partner:
afghanistan.gif

Geplaatst: do 04 mrt, 2010 18:15 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina

hai,

Ik had van Kreis Borken een brief gekregen ongeveer 1maand geleden dat wij hebben kopie van jou AOK of DAK pasje nodig en je Laatste Loonstrukje.
en ik heb me bij DAK verzekerd ze hebben tegen mij gezegd duurt 10 dagen tot je pasje kan krijgen.
maar ik ben vandaag bij hen geweest ze hebben gezegd tegen mij dat je naam staat niet in onze systeem en wij hebben jou E106 for.. niet Shocked dus ze hebben kwijt geraakt Cursin

en dan hebben ze mij groenland pasje gekopieerd en ik moest van hen weer 14 dagen wachten.

Krijg ik probleem met Kreis Borken want ze hebben mij meer dan een 1 maand geleden een brief gestuurd, en ik heb ze nix terug gestuurd

Gr...

--------------------
Help A.U.B

nils

Partner:
philippines.gif

Geplaatst: do 04 mrt, 2010 19:07 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina

Het vertraagt volgens mij alleen de boel.
Bel of mail anders even in je beste Duits naar het Auslanderbehorde in Borken en vraag naar de persoon die jouw zaak in behandeling heeft.
Wellicht kunnen zij aangeven of dit ok is.
Daarentegen ben je een EU burger die 3 maanden mag verblijven zonder aan al die voorwaarden te voldoen.

ali45

Partner:
afghanistan.gif

Geplaatst: do 04 mrt, 2010 19:24 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina

hallo,

Best nils, ik ben ook vandaag naar rathaus gegaan en ze hebben gezegt dat alleen dinsdag is iemand van kreis borken bij rathaus. dus ik denk dat ik moet ze morgen bellen

ow trouwens volgens mag je NL paspoort houden in DUitsland. ze hebben verder nix gezegt alleen Dak pasje en LOonstrookje

--------------------
Help A.U.B

nils

Partner:
philippines.gif

Geplaatst: do 04 mrt, 2010 20:54 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina

Ja uiteraard mag je je paspoort houden, tenzij je Duits staatburger wil worden.
Maar dan heb je nog even te gaan. Razz

Berichten van afgelopen:  
Plaats nieuw bericht Plaats een reactie
Vorige onderwerp Email to a Friendprinter-vriendelijke versieLog in om uw privéberichten te bekijken Volgende onderwerp
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet wijzigen
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in opiniepeilingen
U kunt geen gebeurtenissen toevoegen in dit forum
U heeft geen toestemming om bijlagen toe te voegen in dit forum
U heeft geen toestemming om bestanden te downloaden uit dit forum