Hoi allen,
Gezien ik zelf bij anderzorg (dochter van Menzis) verzekerd ben en binnenkort naar Duitsland wil verhuizen, heb ik het een en ander uitgezocht over het verkrijgen van een E106 formulier.
Na het bellen met de prijzige klantenservice hebben zij mij doorverwezen naar het volgende email adres: polisbuitenland[at]menzis.nl. Hierop heb ik een email gestuurd met de uitleg van de situatie
Ik kreeg dezelfde dag nog een gescande brief terug van Menzis met de volgende informatie:
- Ik moest een ingevulde vragenformulier terugsturen naar Anderzorg/Menzis in Enschede. (Gebouw zit bij mij om de hoek)
Hiermee bepalen zij of ik nog recht heb op een Nederlandse zorgverzekering
- Je moet jezelf tijdig uitschrijven bij het GBA voor de aangegeven verhuisdatum!
- Vervolgens sturen zij 2 kopieën van het E-109 formulier op, na controle uitschrijving in
GBA.
- Op het E-109 formulier kan je gezinsleden aangeven die als 'anhorige' bijgeschreven kunnen worden bij de Duitse krankenkasse. (standaard minderjarige kinderen en echtgenoten dacht ik)
Je moet dan ook vragen om een bewijs van inschrijving voor de aanvraag van de verblijfsvergunning.
- De krankenkasse stuurt dan de formulieren door naar het College van Zorgverzekeringen.(CvZ)
Je bent dan voor meerderjarige meeverzekerden een premie verschuldigd aan CvZ. (Ik neem aan dat ze vanzelf een acceptgiro of aanvraag tot automatische incasso sturen)
Over de krankenkasse/zorgverzekeraar in Duitsland. Dit is te vergelijken met het oude ziekenfonds in Nederland.
Er zijn verschillende waaronder AOK, DAK en IKK. En de keuze is volgens mij vrij.
Ik zelf ga mij bij de AOK inschrijven gezien hier op het forum positieve reacties over zijn.
De exacte vereisten hangen af van de gezinssamenstelling. Voor mijn situatie(getrouwd met derdelands partner) heb ik de AOK gemailed en wacht ik hun reactie nog af.
Een waarschijnlijk vereiste is:
E-106 formulier,
paspoort van alle verzekerden + bewijzen van relatie van meeverzekerden
Ik kom hier later nog op terug.
Doe er voorlopig je voordeel mee!