| Auteur |
Bericht |
Sarah2008

Leeftijd: 36 Partner:

|
 |
Geplaatst: ma 20 apr, 2009 19:27 |
  |
Onderwerp:
Zorgverzekering met terugwerkende kracht betalen? |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb begrepen dat partner pas in het ziekenfonds kan als hij over zijn pasje en bsn beschikt.
Dan schijnt dit in te gaan op de dag van de aanvraag van vvr en dus moet je achteraf terugbetalen vanaf die datum.
Wij hebben vandaag de vvr aanvraag gedaan. Stel dat we pas over 3 maanden een pasje hebben. Betekent dat hij over 3 maanden met terugwerkende kracht ziekenfonds moet betalen. En ondertussen dus niet naar de tandarts kan omdat hij niet is verzekerd bij het ziekenfonds want de weigeren hem zonder pasje.
Ik vat dat op als: nee je kan je niet verzkeren bij ons. Pas als je een pasje hebt, mag je erin maar je moet wel betalen vanaf de dag van de aanvraag van VVR? Stel je hebt een premie van 150 euro per maand. Dat is dan 3 maanden x 150 euro = 450 euro betalen met terugwerkende kracht + nieuwe maand premie op het moment dat je pasje hebt.
450 + 150 = 600 euro
Dat is toch vreemd?? |
-------------------- juli 2008 Detenboot Dordrecht
augustus 2008: Bp naar Marokko mbv IOM project
6/1/2009 adviesaanvraag
27/2/2009 POSITIEF |
|
|
|
PeterAccra
Moderator

Partner:

|
 |
Geplaatst: ma 20 apr, 2009 19:58 |
  |
Onderwerp:
Re: zorgverzekering |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb begrepen dat partner pas in het ziekenfonds kan als hij over zijn pasje en bsn beschikt.
Dan schijnt dit in te gaan op de dag van de aanvraag van vvr en dus moet je achteraf terugbetalen vanaf die datum.
Wij hebben vandaag de vvr aanvraag gedaan. Stel dat we pas over 3 maanden een pasje hebben. Betekent dat hij over 3 maanden met terugwerkende kracht ziekenfonds moet betalen. En ondertussen dus niet naar de tandarts kan omdat hij niet is verzekerd bij het ziekenfonds want de weigeren hem zonder pasje.
Ik vat dat op als: nee je kan je niet verzkeren bij ons. Pas als je een pasje hebt, mag je erin maar je moet wel betalen vanaf de dag van de aanvraag van VVR? Stel je hebt een premie van 150 euro per maand. Dat is dan 3 maanden x 150 euro = 450 euro betalen met terugwerkende kracht + nieuwe maand premie op het moment dat je pasje hebt.
450 + 150 = 600 euro
Dat is toch vreemd??
Het klopt niet helemaal wat je zegt. De zorgverzekering moet ingaan op de datum van AFGIFTE van het VVR pasje en niet op de datum van VVR aanvraag (= meestal inschrijfdatum GBA).
Voorbeeld : aanvraagdatum is 25-1-2009 aanvraag goedgekeurd 10-3-2009.
Geldigheid VVR is vanaf 25-1-2009 maar het pasje is afgegeven op 10-3-2009. Dus je betaalt premie vanaf 10-3-2009. |
|
|
|
|
|
Meleka

Leeftijd: 39 Partner:

|
 |
Geplaatst: ma 20 apr, 2009 20:01 |
  |
Onderwerp:
Re: ziekenfonds |
|
|
Is je partner op dit moment niet verzekerd via een reisverzekering of zo iets dergelijks?
Dat kan toch niet, een verzekering die aan bepaalde eisen voldoet, is toch vereist voor de vrr (en soms al bij het afhalen van de MVV)?
Je partner mag volgens de wet pas deelnemen aan de basisverzekering ("ziekenfonds"), zodra hij de verblijfsvergunning (pasje) heeft. Dan pas mag de verzekering ingaan en moet je daarvoor premie betalen. Dat is dus niet met terugwerkende kracht tot nu. |
|
|
|
|
|
Sarah2008

|
 |
Geplaatst: ma 20 apr, 2009 20:13 |
  |
Onderwerp:
|
|
@PeterAccra,
Thanks voor je informatie.!
Gelukkig dat mijn info niet klopt.
Scheelt weer honderden euro's.
Ik vond het al zo vreemd dat mijn partner met terugwerkende kracht zou moeten betalen.
@ Meleka,
Natuurlijk is mijn partner wel verzekerd via een reisverzekering. Maar een reisverzekering dekt enkel ziektekosten en geen tandartskosten!
Mijn partner is onlangs naar een noodtandarts geweest en heeft zelf de kosten betaalt omdat zijn reisverzekering dit dus niet dekt.
Echter heeft de noodtandarts hem na een noodbehandeling aangeraden naar een reguliere tandarts te gaan omdat het anders gewoon belachelijk onnodig veel kost , maar dit kan pas als hij is verzekerd via een reguliere zorgverzekering. |
-------------------- juli 2008 Detenboot Dordrecht
augustus 2008: Bp naar Marokko mbv IOM project
6/1/2009 adviesaanvraag
27/2/2009 POSITIEF |
|
|
|
paulobrazil

Partner:

|
 |
Geplaatst: ma 20 apr, 2009 22:08 |
  |
Onderwerp:
|
|
Hallo allemaal,
450 + 150 = 600 euro
Dat is toch vreemd??
nee, op het moment dat hij in nederland kwam had je een reisverzekering dekkend tot 30.000 euro moeten afsluiten, bij ooms.nl of elvira... (informatie van de IND)
deze is verplicht, ook voor aanvraag... lees ind.nl |
-------------------- 10.02.09 examen IB
11.02.09 MVV aanvraag
19.02.09 bevestiging
19.05.09 UBD
08.04.09 positief, 16.04.09 brief binnen |
|
|
|
sami2008

Leeftijd: 35 Partner:

|
 |
Geplaatst: ma 20 apr, 2009 22:18 |
  |
Onderwerp:
|
|
Hallo allemaal,
450 + 150 = 600 euro
Dat is toch vreemd??
nee, op het moment dat hij in nederland kwam had je een reisverzekering dekkend tot 30.000 euro moeten afsluiten, bij ooms.nl of elvira... (informatie van de IND)
deze is verplicht, ook voor aanvraag... lees ind.nl
Gelukkig dat bij sommige IND loketen ,besslisen zelf over de eerste verblijfsverguning met MVV.
In ons geval was de datum van de aanvrag dezelfde dan de afgifte,en ik moet met terugwerkende kracht 2 maanden een paar dagen aan premie betalen.(maar je krijgt zorgtoeslag ook met terugwerkendekracht) |
|
|
|
|
|
Sarah2008

|
|
Vonne

Partner:

|
 |
Geplaatst: di 21 apr, 2009 22:16 |
  |
Onderwerp:
|
|
|
Misschien, dat het verandert is, maar op moment van afhalen MVV heeft mijn partner geen verzekering hoeven te laten zien. Ik had een verzekering voor hem afgesloten op moment, dat hij in Nederland aankwam.
Zijn echte verzekerin ging in op moment, dat de VVR was goedgekeurd en nadat we het pasjes hadden opgehaald heb ik hem verzekert bij mijn verzekering en moesten we betalen vanaf moment, dat VVR was goedgekeurd. |
-------------------- 21 maart : geslaagd!!! 100/56.
2 april : directe aanvraag Istanbul.
9 juni : brief IND positief!!
25 maart : VVR 5 jaar |
|
|
|
gcgraaff

Partner:

|
 |
Geplaatst: di 21 apr, 2009 22:36 |
  |
Onderwerp:
|
|
Hallo allemaal,
450 + 150 = 600 euro
Dat is toch vreemd??
Het klopt niet helemaal wat je zegt. De zorgverzekering moet ingaan op de datum van AFGIFTE van het VVR pasje en niet op de datum van VVR aanvraag (= meestal inschrijfdatum GBA).
Voorbeeld : aanvraagdatum is 25-1-2009 aanvraag goedgekeurd 10-3-2009.
Geldigheid VVR is vanaf 25-1-2009 maar het pasje is afgegeven op 10-3-2009. Dus je betaalt premie vanaf 10-3-2009.
Oke,
Ook bij ons waren er ook wat problemen met het afsluiten van de zorgverzekering.
Eerst wilden ze inderdaad mijn bp niet verzekeren maar nadat ik ze op hun verzekeringsplicht had gewezen werd zij met terugwerkende kracht wel verzekerd zij het inclusief de betaling van wat nu blijkt 2 maanden teveel betaalde premie.
Ik denk dat wat jij nu schrijft veel mensen weer niet weten en denken dat het gelijk de begin datum is.
Het lijkt mij dat als je kosten hebt gemaakt en je met terugwerkende kracht verzekerd bent dit weer goed uitkomt want dan kan je de kosten declareren.
Heb je daar in tegen geen kosten gemaakt zoals b.v mijn vrouw dan hebben wij dus 2 maanden teveel betaald.
Staat wat nu schrijft ergens op schrift zodat je de maatschappij hier mee kan confronteren.
m.v.g |
-------------------- Yes EU toetsing zonder problemen toegekend ! |
|
|
|
PeterAccra
Moderator

Partner:

|
 |
Geplaatst: di 21 apr, 2009 23:08 |
  |
Onderwerp:
|
|
Oke,
Ook bij ons waren er ook wat problemen met het afsluiten van de zorgverzekering.
Eerst wilden ze inderdaad mijn bp niet verzekeren maar nadat ik ze op hun verzekeringsplicht had gewezen werd zij met terugwerkende kracht wel verzekerd zij het inclusief de betaling van wat nu blijkt 2 maanden teveel betaalde premie.
Ik denk dat wat jij nu schrijft veel mensen weer niet weten en denken dat het gelijk de begin datum is.
Het lijkt mij dat als je kosten hebt gemaakt en je met terugwerkende kracht verzekerd bent dit weer goed uitkomt want dan kan je de kosten declareren.
Heb je daar in tegen geen kosten gemaakt zoals b.v mijn vrouw dan hebben wij dus 2 maanden teveel betaald.
Staat wat nu schrijft ergens op schrift zodat je de maatschappij hier mee kan confronteren.
m.v.g
In onderstaand onderwerp kan je het citaat vinden waar ook al eerder werd gesproken over de ingangsdatum van de zorgverzekering :
http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/viewtopic.php?t=11145&postdays=0&postorder=asc&start=75
Citaat:
De verzekering volgens de Zvw is gekoppeld aan de verzekering volgens de
AWBZ. Een 'vreemdeling' (iemand uit een niet EU-lidstaat) die in
Nederland komt wonen, wordt pas als ingezetene en daardoor als
verzekerde volgens de AWBZ/Zvw beschouwd op het moment dat de
verblijfsvergunning wordt afgegeven. Tot de datum afgifte
verblijfsvergunning zal de betrokkene zich dus op andere wijze tegen
ziektekosten moeten verzekeren. Als de betrokkene dat niet doet komen de
kosten voor eigen rekening of voor rekening van degene die borg voor
hem/haar staat. Het is overigens niet zo dat deze mensen naderhand een
boete moeten betalen vanwege te late aanmelding en/of met terugwerkende
kracht vanaf de datum van binnenkomst in Nederland nominale premie
moeten betalen. De boete is pas verschuldigd als men zich later dan 4
maanden na aanvang verzekering aanmeldt. Na de datum afgifte
verblijfsvergunning (= datum aanvang verzekering) heeft men dus nog 4
maanden de tijd om zich aan te melden bij een zorgverzekeraar.
Ook als de verblijfsvergunning met terugwerkende kracht wordt afgegeven
is de datum van de daadwerkelijke afgifte de datum van de aanvang van de
verzekering volgens de volksverzekeringen (op grond van uitspraak CRvB
03/4625)
De toepasselijke wetgeving m.b.t. de verzekering vreemdelingen kunt u
vinden in :
Artikel 2 lid 1 van Zvw in combinatie met:
Artikel 5 AWBZ
Artikel 9 t/m 11 Besluit Uitbreiding en beperking kring verzekerden
Volksverzekeringen 1999
Artikel 8 Vreemdelingenwet 2000
De bovengenoemde uitspraak van de Centrale Raad voor beroep (CRvB) kunt
u vinden op www.rechtspraak.nl
Elke zorgverzekeraar hoort van bovengenoemde informatie op de hoogte te
zijn en zich daaraan te houden.
Je zou ook nog kontakt kunnen opnemen met het College voor Zorgverzekeringen ( CVZ)
Postbus 320
1110 AH Diemen
Telefoon: (020) 797 8555
Fax: (020) 797 8500
www.consumenten.cvz.nl |
|
|
|
|
|
gcgraaff

Partner:

|
 |
Geplaatst: di 21 apr, 2009 23:28 |
  |
Onderwerp:
|
|
Oke,
m.v.g
In onderstaand onderwerp kan je het citaat vinden waar ook al eerder werd gesproken over de ingangsdatum van de zorgverzekering :
http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/viewtopic.php?t=11145&postdays=0&postorder=asc&start=75
Citaat:
De verzekering volgens de Zvw is gekoppeld aan de verzekering volgens de
AWBZ. Een 'vreemdeling' (iemand uit een niet EU-lidstaat) die in
Nederland komt wonen, wordt pas als ingezetene en daardoor als
verzekerde volgens de AWBZ/Zvw beschouwd op het moment dat de
verblijfsvergunning wordt afgegeven. Tot de datum afgifte
verblijfsvergunning zal de betrokkene zich dus op andere wijze tegen
ziektekosten moeten verzekeren. Als de betrokkene dat niet doet komen de
kosten voor eigen rekening of voor rekening van degene die borg voor
hem/haar staat. Het is overigens niet zo dat deze mensen naderhand een
boete moeten betalen vanwege te late aanmelding en/of met terugwerkende
kracht vanaf de datum van binnenkomst in Nederland nominale premie
moeten betalen. De boete is pas verschuldigd als men zich later dan 4
maanden na aanvang verzekering aanmeldt. Na de datum afgifte
verblijfsvergunning (= datum aanvang verzekering) heeft men dus nog 4
maanden de tijd om zich aan te melden bij een zorgverzekeraar.
Ook als de verblijfsvergunning met terugwerkende kracht wordt afgegeven
is de datum van de daadwerkelijke afgifte de datum van de aanvang van de
verzekering volgens de volksverzekeringen (op grond van uitspraak CRvB
03/4625)
De toepasselijke wetgeving m.b.t. de verzekering vreemdelingen kunt u
vinden in :
Artikel 2 lid 1 van Zvw in combinatie met:
Artikel 5 AWBZ
Artikel 9 t/m 11 Besluit Uitbreiding en beperking kring verzekerden
Volksverzekeringen 1999
Artikel 8 Vreemdelingenwet 2000
De bovengenoemde uitspraak van de Centrale Raad voor beroep (CRvB) kunt
u vinden op www.rechtspraak.nl
Elke zorgverzekeraar hoort van bovengenoemde informatie op de hoogte te
zijn en zich daaraan te houden.
Je zou ook nog kontakt kunnen opnemen met het College voor Zorgverzekeringen ( CVZ)
Postbus 320
1110 AH Diemen
Telefoon: (020) 797 8555
Fax: (020) 797 8500
www.consumenten.cvz.nl
Oke,
Zal dit uitprinten en kijken wat Menzis er van vind, word dat niks kan ik altijd nog met het College voor Zorgverzekeringen contact opnemen.
Zijn toch 2 maanden premie een kleine 230 euries wat ik dan teveel betaald heb.
Alvast bedankt. |
-------------------- Yes EU toetsing zonder problemen toegekend ! |
|
|
|
abedul

Leeftijd: 35 Partner:

|
 |
Geplaatst: do 23 apr, 2009 00:49 |
  |
Onderwerp:
|
|
|
Het CVZ gaat niet over individuele gevallen. Bij problemen met een zorgverzekeraar hierover dien je je te wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). http://www.skgz.nl/
Veel succes |
|
|
|
|
|
manfred koster

Leeftijd: 38 Partner:

|
 |
Geplaatst: do 23 apr, 2009 16:31 |
  |
Onderwerp:
Re: Zorgverzekering met terugwerkende kracht betalen? |
|
|
Beste allen,
Nee! het is absoluut niet waar dat een inreizende partner verzekerd zou moeten zijn voor ziektekosten.
Of het verstandig is dit wel te doen, is aan een ieder zelfe!
Mijn man heeft 36 jaar onverzekerd rond gelopen in Brazilie, dus wij gaan nu echt
niet stuiteren om die paar maanden.
Groet,
Manfred Martins da Silva |
-------------------- aanvraag MVV nov 2008
toekenning MVV februari 2009
26/2/2009 mijn man zal thuis zijn. |
|
|
|
Meleka

Leeftijd: 39 Partner:

|
 |
Geplaatst: do 23 apr, 2009 19:17 |
  |
Onderwerp:
|
|
Hoe zit het nu echt?
Toen mij partner naar Nederland kwam op een MVV, moest hij bij de aanvraag van de eerste vvr laten zien dat hij verzekerd was voor ziektekosten volgende de gestelde eisen.
Ik lees hier ook wel dat Nederlandse ambassades die reisverzekering eisen voordat ze de MVV afgeven.
Dacht ik....
En heel recent een verhaal van iemand die een bewijs van deelname aan een Nederlandse basisverzekering moest tonen bij het ophalen van de eerste vvr. Ik snap niet hoe dat geëist kan worden, omdat veel verzekeringsmaatschappijen een kopie van die vvr verlangen alvorens in te schrijven. |
|
|
|
|
|
najlae

Leeftijd: 28 Partner:

|
 |
Geplaatst: vr 24 apr, 2009 08:47 |
  |
Onderwerp:
|
|
Hoi Meleka,
Mijn partner moest ook bij het ophalen van zijn MVV aantonen dat hij een reisverzekeringhad afgesloten voor 30.000 euro. Deze reisverzekering is alleen voor de periode dat je je BP niet kan verzekeren in NL.
Zodra je BP in NL een VVR aanvraag gaat doen moet hij zichzelf verplicht gaan verzekeren bij een NL verzekeringsmaatschappij. Iedereen die in NL woont moet minstens een basisverzekering hebben.
Nu stond er in de brief met het posadvies van de IND dat mijn BP voldoende verzekerd moet zijn als hij zijn pasje gaat ophalen.
Vandaar dat ik de vraag heb gesteld, wat wil de IND dan zien een bewijs van verzekering/aanmelding of een polisblad.
Nu ben ik gisteren samen met mijn BP naar het IND loket gegaan en daar hebben zij er niet eens naar gevraagd.
Maar dan nog blijft het een verplichting dat iedereen in NL een basisverzekering moet hebben.
Ik hoop dat nu de verwarring weg is.
En anders hoor ik het van je.
Groetjes Najlae |
-------------------- POS advies 11-3
Partner in NL 27-3
VVR aanvraag en ingewilligd 6-4
pasje opgehaald 23-4 |
|
|
|
|
|