‘Verliefd en uit elkaar gerukt’
In deze uitzending leer je Saskia en Daniëlle kennen. Ze hebben beiden een relatie met een uitgeprocedeerde asielzoeker.
Vivaldo (24) moet vluchten voor de oorlog in zijn vaderland Angola en belandt hier als asielzoeker.
In een salsaclub in Antwerpen ontmoet hij de goedlachse Saskia (26) en daar slaat de vonk direct over. Het is liefde op het eerste gezicht.
Daniëlle (24) en Ehsan (21) ontmoetten elkaar in een kerk, nu vijf jaar geleden. De vriendschap die ontstaat, verandert snel in verliefdheid. Ehsan komt uit Iran en kan elk moment het land uitgezet worden. Twee jaar later slaat het noodlot toe: Ehsan moet weg en Daniëlle blijft alleen achter. “Mijn omgeving probeerde me te overtuigen dat ik hem uit mijn hoofd moest zetten,” vertelt Daniëlle, die daadwerkelijk de relatie met Ehsan beëindigt. “Alleen bleef hij maar in mijn gedachten hangen. Ik bleef verliefd en zocht weer contact, al snapte ik ook wel dat onze toekomst erg onzeker zou zijn.”
Saskia reageert bijna hetzelfde: “Wat moet je als je verliefd bent?” Zij en Vivaldo hebben inmiddels drie jaar een relatie en twee kinderen: Tanishaley van drie jaar en Gildo van acht maanden. Momenteel woont Vivaldo nóg in Nederland, dit in tegenstelling tot Ehsan, die in een ander land is ondergedoken. Toch wacht Vivaldo eenzelfde lot. “De Immigratie- en Naturalisatiedienst (
IND) kan ons alles afnemen, behalve onze liefde voor elkaar,” vertelt Saskia. “Minister Verdonk beloofde dat er geen gezinnen gescheiden worden.
‘In principe niet,’ zei ze er bij en toch hangt ons dit wel boven het hoofd.”
Met een laatste procedure probeert het stel de uitzetting nog wat uit te stellen. “Ik verdien net te weinig om aan de inkomensgrens van € 1380 netto per maand te komen. Verdiende ik iets meer, dan zou Vivaldo in aanmerking kunnen komen voor een
MVV (Machtiging tot Voorlopig Verblijf, red.). Maar ook dan moet hij eerst terug naar Angola en weet je nooit zeker of hij nog terug kan komen. De
IND vergeet daarnaast dat ik als moeder van twee kinderen niet fulltime kan werken, want dan zie ik ze bijna niet meer.”
Daniëlle en Ehsan zien elkaar maar drie keer per jaar, ergens op een geheim adres in het buitenland. Op valentijnsdag een jaar geleden trouwden ze daar en ondertussen doet Daniëlle er alles aan haar man naar Nederland te halen. Ze heeft een eigen huisje, werkt vier dagen in een kinderdagverblijf en nog één dag per week in een winkel. “Binnenkort krijg ik een vast contract, maar dan nog verdien ik net te weinig om aan de
inkomenseis te voldoen. Eerst voldeed ik wel aan die grens, maar sinds kort is het bedrag weer verhoogd en zit ik er net onder.”
Saskia en Daniëlle zitten op de bank bij Jong. Ze vertellen Manuel over hun strijd om hun geliefde bij zich te houden, onmogelijke eisen en de dagelijks terugkerende onzekerheid: Verliefd en uit elkaar gerukt. Allebei willen ze ook aandacht voor het harde asielbeleid. Saskia drukt zich het sterkst uit: “Ik voel me een soort uigeprocedeerde Nederlander, die eigenlijk alleen nog haar eigen land kan ontvluchten. Is dat echt de bedoeling?”
Ze is vooral boos over het feit dat rijke mensen meer kans maken iemand naar ons land te halen en “dat wij – als hecht gezinnetje – niet bij elkaar mogen blijven. Dat is onrechtvaardig!”
De droom van Daniëlle is een groot trouwfeest in Nederland te kunnen houden. “Dan kunnen mijn ouders erbij zijn en kan ik eindelijk de trouwjurk aan die al zo lang aan de kast hangt.”
Saskia en Vivaldo willen ook al jaren
trouwen, zo vertelt ze. Helaas werkt de gemeente niet mee en wachten ze al lange tijd op goedkeuring.
Na de tv-opnamen voor Jong kwam eindelijk een mooie bericht: Ze mogen
trouwen! “We hebben 10 april als datum geprikt en gaan er een mooi feest van maken.”
Helaas biedt het officiële huwelijk geen garantie voor een verblijfsvergunning. “Dat denkt bijna iedere Nederlander,” stelt Saskia. “Natuurlijk zijn we er heel blij mee, maar het lost ons probleem niet op.”
EO JONG:
Woensdag 15 maart.
Nederland 1.
aanvang:19.30 uur.