Dit verhaal geldt alleen voor MVV. Als je een EU toetsing doet geldt wel degelijk dat je verzekerd dient te worden door de zorgverzekeraar en geldt de acceptatie plicht van de eerste dag van het verblijf in NL.
`
De acceptatieplicht geld ook voor mensen die op MVV naar Nederland zijn gekomen!! met terugwerkende kracht vanaf de 1e dag in Nederland.
De acceptatieplicht geld ook voor mensen die op MVV naar Nederland zijn gekomen!! met terugwerkende kracht vanaf de 1e dag in Nederland.
Dit klopt niet helemaal. De acceptatieplicht geldt inderdaad met terugwerkende kracht maar vanaf de datum van afgifte van de VVR. Dit geldt in ieder geval als je met MVV binnengekomen bent. Ik neem aan dat dat met EU toetsing ook zo is maar corrigeer me als ik het fout heb.
#18: Re: Zorgverzekering buitenlandse partners: Kamervragen Auteur: PeterAccra, Geplaatst: ma 25 jan, 2010 19:59 Er zijn berichten verplaatst je kan ze hieronder vinden :
#19: Auteur: nils, Geplaatst: do 28 jan, 2010 01:02 Lostaand van de afgesplitste discussie.
Het probleem is dat je in het geval dat je gehandicapt ben of een ernstige aandoening hebt, het lastig danwel niet onmogelijk is om naar Nederland te komen.
Nederland vereist dat je op het moment van binnenkomen in Nederland tot het verkrijgen van het VVR een particuliere ziektekosten verzekering hebt.
Nou zijn die particuliere verzekeringen ook niet. Dus die zetten er altijd een disclaimer bij dat bestaande ziektes/aandoeningen niet verzekerd niet.
En wellicht zijn er verzekeringen te vinden die de kosten wel dekken, maar die zullen uiteraard niet goedkoper zijn dan de behandelkosten van de ziekte/aandoening.
De overheid haalt voor dit soort minderheden simpelweg hun schouders op, met het argument dat het helemaal niet zeker is of een dergelijk persoon wettelijk hier mag/gaat wonen.
Dus dat er ook geen acceptatie plicht geld. Dit vind ik een slechte zaak.
Wellicht is er een oplossing voor het probleem, om aan het einde van het hele MVV traject een optie in te passen voor een (medisch) onderzoek.
Dit onderzoek moet dan uitsluitsel geven of een dergelijk persoon door een particuliere verzekering geaccepteerd wordt of niet. Of wellicht kan er een toetsing plaats vinden van weigering bij een X aantal verzekeringen.
Voor een dergelijk onderzoek kan men dan bijv. een eigen bijdrage vragen van enkele honderden euro's om te voorkomen dat het lucratief/voordeliger wordt om voor reguliere personen fraude te plegen.
Indien inderdaad blijkt dat dit het geval is, dan geldt er een acceptatie plicht vanaf het MVV.
Uiteraard is de haalbaarheid van het uitwerken van een dergelijk onderzoek discutabel.