Voorpagina
Homepage   Forum overzicht   Actieve onderwerpen   Webadvocaat   Immigratiehandboek   Handboek België-route   Questions and comments in English, Civic Integration Act (WIN)   Sección del foro para la gente hispanohablante   Donaties   Disclaimer   Contact   Help   Log in
Plaats nieuw bericht Plaats een reactie
Vorige onderwerp Email to a Friendprinter-vriendelijke versieLog in om uw privéberichten te bekijken Volgende onderwerp
Auteur Bericht
nyoni

Partner:
southafrica.gif

Geplaatst: do 17 jun, 2010 22:47 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina
Onderwerp: Bericht Toeristenvisum Belgie of Nederland??

Hallo allemaal!

Effe in het kort mijn situatie:
Ik in NL, vriend nog in buitenland.
We gaan de belgieroute dus doen.Ik ga daar werken, waarschijnlijk per augustus en me daar dan ook al vestigen.
Mijn vriend komt dan rond september/oktober.
Maar wat is nu het verstandigste om te doen? Een toeristenvisum aanvragen voor Belgie of voor Nl?

Een vriendin van me schreef hierover het volgende:
1.Zet in de uitnodigingsbrief het adres van je ouders en doe net alsof je daar nu ook nog woont en lever geen brief in van de gemeente die je adres weergeeft (vul de gemeente bij in zie in het midden)

2. Schrijf je niet uit bij de nederlandse gemeente (wel in bij de belgische gemeente ivm opbouwen gemeenschapsrechten). Schrijf je oude adres (ouders) fijn in de uitnodigingsbrief. Haal dat papiertje bij de gemeente, geen probleem...
WEL Probleem: Belgie vraagt vaak een uitschrijfbewijs van nederalnd. Mag niet, doen ze wel, dus zonder uitschrijfbewijs soms geen inschrijven, ligt aan de gemeente en kun je moeilijk over doen, misschien dat je wint, misschien ook niet. En misschien schrijven ze je ook zonder uitschrijvingsbeweijs in. (Al uitgezoch plaats waar ik ga wonen eisen ze uitschrijfbewijs van mijn oude gemeente)

3. Visum aanvragen bij de belgische ambassade. Aangeven dat hij komt op toersitenvisum. Dat jij bent gaan werken in belgie omdat je daar een mooi baanaanbod kreeg en dat hij jou nu gewoon komt opzoeken. Fijn alle papeiren regelen, belgisch adres in uitnodigingsbrief en mooie belgische uitnodiging van gemeente.
Probleem: vestigingsgevaar!!! Belgen zijn dom, maar niet achterlijk..... Een (mogelijke) afwijzing kun je wel aanvechten en naar mijn idee sta je in je recht, maar dat kan wel lang duren. Met veel hopen en bidden krijg je misschien wel een toersitenvisum voor belgie (zou theoretisch wel moeten) maar bij mij gaan meteen bellen rinkelen, maar misschien ben ik ook wel te pessimistisch.

Ik zou heeeelll graag wat meer meningen willen weten van andere forumgebruikers! wat zijn jullie ervaringen hiermee??

Liefs Nyoni

--------------------
...Love without Borders...

Niet aangemeld Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Kid Theung

Partner:
thailand.gif

Geplaatst: vr 18 jun, 2010 03:37 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina
Onderwerp: Bericht Re: Toeristenvisum Belgie of Nederland??

Wellicht kunnen je ouders je partner uitnodigen en garant staan voor de vakantie.

Zelf heb ik ook een toeristen visum aangevraagd voor mijn vrouw voor NL toen ik daar niet woonde.

Ik weet niet of het verstandig is om "met papieren te rommelen". Je kan voor vertrek naar BE vast toeristen visum regelen op jou bestaande adres en vervolgens na afgifte visum verhuizen.

Maryamu

Partner:
cameroon.gif

Geplaatst: vr 18 jun, 2010 07:01 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina
Onderwerp: Bericht Re: Toeristenvisum Belgie of Nederland??

'Belgen zijn dom', waar slaat dat nou op. Jouw vriendin lijkt me dommer, met haar 'net doen alsof'. Je hoeft helemaal niet net te doen alsof en ook geen smoezen te verzinnen. Je kunt het beste iemand anders in NL een toeristenvisum voor je partner aan laten vragen, zoals Kid Theung ook al aangeeft.

nyoni

Partner:
southafrica.gif

Geplaatst: wo 23 jun, 2010 12:21 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina
Onderwerp: Bericht

okeeej heel erg bedankt voor jullie reacties!!
Ik ga het gewoon via mijn ouders doen dan, als ze willen meewerken tenminste Smile

Kan niet wachten tot het zover is, dat ik eindelijk echt verder kan met me lieve!!

--------------------

djerat

Partner:
blank.gif

Geplaatst: wo 23 jun, 2010 12:44 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina

Mijn ervaring is dat de ambtenaren op de Belgische gemeentes over het algemeen zeer vriendelijk en meewerkend zijn. Je bent inderdaad niet verplicht om je uit te schrijven uit Nederland en als je een goede reden hebt waarom jij je niet uitschrijft uit Nederland, staan zij daar meestal wel voor open.
Ik zou gewoon een toeristenvisum aanvragen voor Nederland en dan naar België verhuizen, dat werkt meestal wat makkelijker.
Ga i.i.g. geen domme dingen doen door te frauderen, want vroeg of laat loop je daar mee tegen de lamp en daarmee maak je alles nog maar gecompliceerder.

Succes

nyoni

Partner:
southafrica.gif

Geplaatst: wo 23 jun, 2010 14:07 Plaats een reactie Reageer met een quoteNaar de onderkant van de paginaNaar de bovenkant van de pagina

nee frauderen dat durf ik niet eens hahah, nee komt goed heel erg bedankt voor jullie reacties!

--------------------

Berichten van afgelopen:  
Plaats nieuw bericht Plaats een reactie
Vorige onderwerp Email to a Friendprinter-vriendelijke versieLog in om uw privéberichten te bekijken Volgende onderwerp
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet wijzigen
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag stemmen in opiniepeilingen
U kunt geen gebeurtenissen toevoegen in dit forum
U heeft geen toestemming om bijlagen toe te voegen in dit forum
U heeft geen toestemming om bestanden te downloaden uit dit forum