PDA

Bekijk volledige versie : Trouwen in Marokko: Een overzicht (+ vragen)

hazetom
25-03-14, 22:03
Hallo allemaal,

Mijn BP uit Marokko en ik (Nederlander) willen gaan trouwen in Marokko. Hieronder een volledig overzicht van alle documenten + aanvullende acties en voorbereidingen die getroffen moeten worden voor het huwelijk.

Let op: De lijst is nog niet 100% compleet of betrouwbaar. Heel graag gebruik ik jullie reacties en antwoorden op mijn vragen (in het 2e bericht) om me zo volledig mogelijk (qua documenten) op het huwelijk voor te bereiden. Wanneer de lijst volledig klopt, is dit een mooi naslagwerk voor iedereen die wil trouwen met zijn BP in Marokko.

De documenten: (Zie mijn vragen in het tweede bericht)

1) Internationale geboorte akte (twee exemplaren)
Waar te halen: Gemeente in Nederland
Aanvullende acties: Zorgen voor beŽdigde vertaling --> Legaliseren bij binnenlandse EN buitenlandse zaken in Den Haag--> Legaliseren bij Marokkaanse consulaat

2) Uittreksel BRP (voorheen GBA)
Aanvullende acties: Zorgen voor beŽdigde vertaling --> Legaliseren bij binnenlandse EN buitenlandse zaken in Den Haag--> Legaliseren bij Marokkaanse consulaat

3) VOG (Certificaat van goed gedrag)
Aanvullende acties: Zorgen voor beŽdigde vertaling --> Legaliseren bij binnenlandse EN buitenlandse zaken in Den Haag --> Legaliseren bij Marokkaanse consulaat

OF

3) Verklaring van Marokkaanse consulaat met stempel dat VOG niet meer wordt uitgegeven in NL voor het doel ‘huwelijk in Marokko’.

4) Verklaring van het moslim zijn
Waar te halen: In Marokko of Nederland. Ik kies ervoor om dit in Marokko te doen.

5) Ongehuwd verklaring
Waar te halen: Nederland (Eigen gemeente of alleen Den Haag?)
Aanvullende acties: Zorgen voor beŽdigde vertaling --> Legaliseren bij binnenlandse EN buitenlandse zaken in Den Haag --> Legaliseren bij Marokkaanse consulaat

6) Huwelijksbevoegdheid
Waar te halen: Nederlandse ambassade in Rabat
Benodigde documenten om bevoegdheid te krijgen: Ongehuwd verklaring, vertaalde Geboorte Akte, Kopie paspoort, nog meer documenten nodig???

7) Recent(e) loonstrookje(s)
Waar te halen: Werkgever in Nederland

8) 4 pasfoto’s
Waar te halen: Nederland

9) Kopie paspoort
Waar te halen: Nederland
Aanvullende acties: Legaliseren bij binnenlandse EN buitenlandse zaken in Den Haag --> Legaliseren bij Marokkaanse consulaat

10) Aanvraag tot huwelijk (2 exemplaren)
Waar te halen: Rechtbank in Marokko

11) Verder in Marokko voor zowel BP als ik zelf: Bewijs bij de rechtbank halen dat ik geen problemen heb gehad in Marokko + voor allebei bewijs dat we gezond zijn bij een dokter.

hazetom
25-03-14, 22:05
Vragen van mij: Kun je me helpen met ťťn of meerdere van deze vragen? Reageer dan en samen maken we het overzicht compleet en help je mij ook weer verder! :)

a) Dienen inderdaad alle documenten zowel door binnenlandse zaken, buitenlandse zaken, als het Marokkaanse consulaat worden te gelegaliseerd + een beŽdigde vertaling ?

b) Hoeveel tijd en geld gaat het me ongeveer kosten om AL deze vertalingen en legalisaties te laten doen? Enige indicatie?

c) Wordt het VOG nog wel/niet afgegeven door NL als het doel is om te trouwen in Marokko? Ik lees daar verschillende berichten over

d) Heb ik nog meer documenten nodig voor de huwelijksbevoegdheid (nummer 5 in de lijst)

e) De ongehuwd verklaring, kan ik die in mijn eigen gemeente opvragen of kan dit alleen in Den Haag?

f) Ik woon nu nog bij mijn ouders, zodra ik werk heb, ga ik op mezelf wonen. Het doel van het huwelijk is mede om mijn BP naar Nederland te krijgen. Kan ik nu al het Uittreksel BRP aanvragen en is het dan geen probleem dat ik een paar maanden later verhuisd ben, of kan ik beter wachten tot ik in mijn nieuwe woning woon?

g) Loonstrookjes… ik werk nu vooral veel als freelancer (wel op zoek naar vaste baan) en daardoor krijg ik geen loonstrookjes. Heb wel een jaaropgave van mijn werk, volstaat zoiets ook?

h) Verklaring goed gedrag, gaat dat nou via de gemeente of via je werkgever?

i) Hoe zit het met de vertalingen van documenten? Wat moet in het Arabisch en wat moet in het Frans?

j) Ik lees iets over een familieboekje. Moet ik dit aanvragen na mijn huwelijk en waar dient dit dan voor?

k) Ik lees in een ander topic over trouwen in Marokko iets over: Zowel een kopie van je paspoort als een kopie van je ID bewijs. Mijn paspoort IS toch al een ID-bewijs? Ik heb behalve een paspoort en rijbewijs geen ander ID-middel.

hazetom
25-03-14, 22:37
*Verzoek aan de moderator/admin om mijn berichten te kunnen blijven wijzigen/editen :)

hazetom
26-03-14, 02:19
Vraag L) Hebben de documenten ook nog een geldigheidsduur? Als het huwelijk door omstandigheden (geld, werk) langer op zich zou laten wachten, wil ik niet dat de geldigheid afloopt en ik alles weer opnieuw moet halen.

Prawo
26-03-14, 06:50
Een paar opmerkingen.

Volgens mij is er m.b.t. de legalisatie van NL documenten geen bezoek aan binnenlandse zaken nodig.
Legalisatie is in feite niet de legalisatie van een document maar van de handtekening van de ambtenaar onder het document. Allereerst de handtekening van een gemeenteambtenaar. En die wordt gelegaliseerd door ons Ministerie van Buitenlandse Zaken. Die handtekening dan de ambtenaar van BZ wordt vervolgens gelegaliseerd door de Marokkaanse ambassade. Zodat er op je document twee extra stempels komen te staan.

Alle NL akten kun je vragen af te geven op een internationaal formulier. Dan staat het er ook in het Frans op. En is vertaling voor Marokko niet nodig.

Geeft NL nog wel verklaringen van huwelijksbevoegdheid af? Als dat zo is is het een document waarin staat dat jij met haar kunt trouwen. Je haalt dat document bij je eigen gemeente (afdeling burgerlijke stand) en moet dan alles overleggen wat nodig is om in NL in ondertrouw te kunnen gaan. Dus met name ook al haar documenten.
Het je deze verklaring echter wel nodig en volstaan niet het uittreksel BRP waarin staat dat jouw burgerlijke staal "ongehuwd" is?

Documenten die je wilt gebruiken mogen doorgaans niet ouder zijn dan zes maanden. Dat geldt in ieder geval voor een ongehuwdverklaring. Maar ook hier speelt plaatselijke folklore vaak een rol.

Loulou31
26-03-14, 08:35
Hoi hoi,

Ik ben onlangs zelf in Marokko getrouwd en er zit wel wat werk in het legaliseren en vertalen. De huwelijksakte wordt standaard in het arabisch geleverd dus deze dien je te legaliseren en vertalen. Geboorteaktes zijn wel in het frans dus alleen legaliseren. Ongehuwdenverklaring haal je op bij Burgerzaken en daarmee moet je naar marokkaans consulaat in Utrecht, Amsterdam of Den bosch om daar een document op te laten stellen waarmee je in Marokko kan trouwen.

Je moet als je voor de marokkaanse wet gaat trouwen een marokkaanse id kaart hebben de zogenaamde La carte National, indien je deze niet hebt moet je deze aanvragen duurt gemiddeld 2 a 3 maanden voordat je deze binnenkrijgt. Om deze aan te kunnen vragen heb je een geboorteakte nodig en 3la madania ( geboorteboekje) zodat ze kunnen zien wie je ouders zijn etcetera.

Verklaring goed gedrag, waar staat dat je deze moet aanleveren? Volgens mij moet je bp een antecedentenverklaring invullen waarin ze verklaart verder nooit strafrechtelijke misdrijven heeft ondergaan of ergens voor is berecht.

Qua tijd is het maar net hoe snel jij zelf bent, of je iemand machtigd om jouw zaken waar te nemen in Marokko maar op zich kan je bijna alles in 2 weken tijd in Marokko regelen indien je het voorwerk al klaar hebt dus je documenten gereed hebt. Als je dingen moet opvragen dan duurt dat even...

Het kost denk ik om al je documenten te legaliseren, stempels etc rond de 100 euro... de aanvraag zelf kost 228 examen bp is 350 euro volgens mij heb je dan de grootste kosten wel zo'n beetje eruit.

ZZP-er gelden aparte regels qua inkomensvoorwaarden, adviseer je om het formulier/aanvraag na te lezen.. daar staat praktisch eigenlijk alles in wat ze vragen inclusief bewijsmiddelen etc.

Het is geen probleem dat je eerst je ouderlijk huisadres opgeeft heb ik ook gedaan:) Inmiddels net een huis toegewezen gekregen.

Succes

Nia
26-03-14, 10:01
Ik ben afgelopen oktober in Marokko getrouwd ik heb het volgende gedaan.
Dit heb ik opgehaald bij de stadskantoor:
internationaal geboorte akte
internationaal voorheen GBA uittreksel (huwelijkstaat)
ongeveer 20 euro
Deze twee dingen wat ik heb opgehaald bij de stadskantoor moest ik meenemen naar de marokaanse consulaat in Rotterdam. Met de volgende documenten.
Nl Id
marokaanse lacart
Twee pasfoto's
Twee mannelijke getuigen dat ik niet eerder getrouwd was(ze hoefden niet te tekenen)
geboorte akte van de marokaanse consulaat(jij moet gaan waar je bent ingeschreven bij de marokaanse consulaat)
ongeveer 30 euro met de kosten van de pasfoto's.
Die dingen van de stadskantoor werden bij mij samen aan elkaar geniet. Geboorte akte nl + geboorte akte marokaans
Gba uittreksel + ongehuwdstaat marokaanse

In Marokko haal je de dokters bewijs kan ook hier maar duurd lang en moet vertaald worden dus beter gewoon snel in Marokko halen. Bewijs van moslim had ik niet nodig gehad.

Binnen twee dagen waren wij getrouwd.
Jou vrouw moet haar geboorte akte hebben,doktersverklaring,bewijs dat ze niet getrouwd is,marokaanse paspoort. Dit had tenminste mijn man nodig.

Tijdens trouwboekje hadden wij geen foto's nodig. Maar ik weet dat ze bij sommige mensen het wel vragen. Dus neem voor de zekerheid eerder twee mee. Wet in Marokko als je boven 18 ben heb je geen getuige nodig. Ik nam wel mijn ouders schoonvader ander familie leden mee.

Vervolgens dan moet alles vertaald worden. ( Je huwlijks akte) Engels Frans Nl of Duits. Dan stuur je het op naar Rabat op gelegialiseerd te worden. Dan kan je haar hier in nl bij de gemeente inschrijven.

Vog heb je zeer zeker niet nodig. Dit hoor ik voor het eerst mits natuurlijk de regels niet zijn veranderd.
Laat je vrouw nu al naar school gaan om nl te leren. Via de site betaal jij haar examen en dan geef jij haar de code door en belt zij voor een afspraak in Rabat. Kosten zijn 350 euro.

Ik hoop je beetje geholpen te hebben.

ps: op het moment dat het gelegialiseerd is geld de termijn 6 maanden. Voor inschrijving bij de stadskantoor zijden ze tegen mij. We hebben geen termijn leef het znm in. Geboorte akte vertaald en gelagiliseerd heb je nodig wanneer zij hier in nl is om haar in te schrijven op jou dezelfde adres. Die heeft wel echt een termijn van zes maanden. Dit zij een medewerker van de stadskantoor tegen mij.

hazetom
26-03-14, 11:20
Dank voor alle snelle en uitgebreide reacties! Dat maakt een hoop voor me duidelijk. Ik heb nog een paar vragen:

Ik ben Nederlander en woon in Nederland. Hoe kan ik dan een Marokkaanse La carte national aanvragen?
Om te trouwen in Marokko heb ik een La Carte National nodig en mijn familie/geboorteboekje. Hoe kom ik aan een familie/geboorteboekje?

Super dat jullie me zo helpen :)

Nia
26-03-14, 12:26
Dank voor alle snelle en uitgebreide reacties! Dat maakt een hoop voor me duidelijk. Ik heb nog een paar vragen:

Ik ben Nederlander en woon in Nederland. Hoe kan ik dan een Marokkaanse La carte national aanvragen?
Om te trouwen in Marokko heb ik een La Carte National nodig en mijn familie/geboorteboekje. Hoe kom ik aan een familie/geboorteboekje?

Super dat jullie me zo helpen :)

die krijg je niet omdat je geen marokaan bent. Familie boekje dat is ook iets marokaans. Soort van GBA maar in een boekje. Als het goed is moet jij bewijs hebben dat jij moslim bent (als je moslim bent ). Die krijg je bij de marokaanse consulaat maar je moet moslim getuigen meenemen. Hoeveel precies weet ik niet. Ik ken iemand die moest er 8 meenemen. Ga er een keer langs voor duidelijke informatie. Bellen heeft vast geen zin want of je moet te lang wachten of krijg niet juiste informatie. Dat was mijn ervaring.

hazetom
26-03-14, 13:24
die krijg je niet omdat je geen marokaan bent. Familie boekje dat is ook iets marokaans. Soort van GBA maar in een boekje. Als het goed is moet jij bewijs hebben dat jij moslim bent (als je moslim bent ). Die krijg je bij de marokaanse consulaat maar je moet moslim getuigen meenemen. Hoeveel precies weet ik niet. Ik ken iemand die moest er 8 meenemen. Ga er een keer langs voor duidelijke informatie. Bellen heeft vast geen zin want of je moet te lang wachten of krijg niet juiste informatie. Dat was mijn ervaring.

Met andere woorden: Omdat ik NL's ben en deze documenten niet kan krijgen, zijn deze documenten ook niet vereist voor mij? Bewijs van moslim doen wij in Marokko zelf.

Nia
26-03-14, 17:36
Ja dat klopt. Ik bedoelde het echt niet verkeerd ik bedoel het gewoon qua de regels dan moet je de internationale gegevens van de gemeente meenemen. Mijn neef is met een bekeerde nl vrouw getrouwd. Zij moest dus alleen de documenten van de stadskantoor mee nemen. Haar nl paspoort en 8 getuigen dat ze moslim is. Maar ze is bij de consulaat in Rotterdam getrouwd. Ik neem aan dat er dezelfde regels gelden in Marokko. Kan je vrouw of iemand van haar familie niet even precies navragen in Marokko. zodat je zeker de juiste informatie krijgt.

Want de lacart is net als een id kaart. Maar dat hebben alleen de mensen die marokaans ouders hebben. En een familie boekje is wanneer je kind krijgt en je kind in schrijft bij de marokaanse consolaat dan krijg je een boekje van de gegevens van jou je vrouw en de gegevens van de kinderen. Net als wat je hier in nl GBA uittreksel noemt. Jou vrouw heeft wel familie boekje omdat ze marokaans is. Nl werkt daar niet mee omdat natuurlijk alles in de GBA staat.

Ik hoop je beetje uitgelegd te hebben wat ik ermee bedoel dat je het niet hebt omdat je geen marokaan ben. Ik weet niet of het geld alleen bewijs in Marokko halen. Of echt van je geboorteland. Maar het lijkt me logisch dat je niet iets moet regelen wat jij niet in je bezit heb.

lala82
26-03-14, 21:39
Er worden een aantal zaken door elkaar gehaald.
jij en je vrouw zullen een mixed marriage aangaan in Marokko. Dit houdt niets meer in dan dat het betekent dat 1 van de 2 niet marokkaans is.
Daardoor zijn ze bij de gemeente (wilaya) wel wat scherper in regels en duurt het vaak wat langer, maar dat maakt niet uit. Komt goed.

Omdat je niet marokkaans bent (in dit geval NL) heb dan ook helemaal geen La Card nodig. Die kan je niet hebben.
Alleen je vrouw dient deze te tonen (maar maar gelijk een stuk of 7 kopien).

Verklaring van ongehuwd zijn vraag jr aan bij de Nederlandse Ambassade in Rabat. Zorg dat op je Internationaal uittreksel GBA staat dat je ongehuwd bent. Daar lezen zij dit af.

Er worden in Nederland geen VOG's afgegeven inzake huwelijken in het buitenland. Een A4tje van het marokkaans consulaat volstaat. (Hoeft ook niet gelegaliseerd te worden).
In Marokko dien je wel een VOG te halen op het ministerie van justitie.

Kopie loonstroken moet je wel aanleveren, maar zijn niet zo boeiend.
Hoeven ook niet vertaald en gelegaliseerd te worden (valt niks aan te legaliseren).

Officieel moet het volstaan alle documenten in het frans te hebben, maar marokko is marokko. Als er toch wordt geŽist (gebeurt veelvuldig) alles in het Arabisch aan te leveren heb je geen keus en moet je het alsnog vertalen van frans naar Arabisch. Maar dat kan je ook in Marokko doen (ongeveer 100 dh per document).

Zoals boven beschreven kan je het in principe allemaal binnen 2 weken regelen, maar dan moet alles echt meezitten! Vaak duurt het iets langer.
Zeker doordat je een aantal zaken in Rabat moet regelen (NL ambassade, ministerie van buitenlandse zaken en ministerie van justitie).
Opstellen van de huwelijksakte bij de adoul (notaris) duurt ongwveer ongeveer 5 dagen. Als je extra betaalt heb je het sneller.

Over het familieboekje. Die dient je vrouw aan te leveren. Jjj niet, want NL kent dat niet.

marrissa
27-08-14, 08:28
Ik woon al in duitsland waar kan ik dan terecht voor mijn uitreksel BRP en geboorteakte, die kan ik natuurlijk niet meer in mijn oude woonplaats in Nederland krijgen?

Prawo
27-08-14, 08:34
De geboorteakte krijg je in je geboorteplaats.
Een uittreksel BRP m.b.t. je vertrek (waar alles in kan staan wat je nodig hebt) krijg je in je laatste woonplaats.

Maar beide documenten zijn niet nodig voor verblijf in Duitsland.
Ook zonder wordt je ingeschreven en kan je BP een verblijfsaanvraag doen.

marrissa
27-08-14, 09:38
Als ik in Duitsland woon maar nederlands paspoort heb waar moet ik dan alle formulieren vandaan halen, heeft iemand hier ervaring mee??

marrissa
27-08-14, 09:40
Sorry misschien niet helemaal duidelijk maar deze papieren heb ik nodig om in Marokko te trouwen

Prawo
27-08-14, 11:48
Je kunt het beste navraag (laten) doen in de plaats waar je in Marokko wilt trouwe. Wat ze daar precies willen hebben aan documenten.
Lukt dat, regel het dan. Vind je dat ze overvragen, zoek het dan verder uit.

Admiral Donutz
27-08-14, 12:54
Wat is eigenlijk de redenen voor mensen dat ze (liever?) in Marokko trouwen in plaats van Nederland? Als je in Nederland woont (beide, of 1) is het toch -mogelijk- makkelijker om hier te trouwen (officieel en wellicht ook voor jen die tevens religieus willen trouwen ook voor de kerk/moskee/... maar ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen behoefte heeft aan religies trouwen bijvoorbeeld omdat de ene partner anders over religie denk dan de ander) en dat dan later eventueel in Marokko te laten registeren? En als die overheid rare regeltjes en eisen heeft dan laat je die toch lekker in hun sop gaar koken?

Mij was het om het even waar ik zou trouwen, maar dit was in Nederland wel zo praktisch nu we hier beide wonen. Mochten het destijds leuker, handiger zijn om in mijn partner haar land te trouwen had ik dat zeker gedaan, hadden ze daar gekke regeltjes zoals religieuze eisen dan had ik zo'n overheid vierkant uitgelachen, het is immers ons leven en niemand heeft daarover te zeggen dat dit niet kant op grond van religie, nationaliteit of whatever. Van die waslijst hier zou ik zelf niet vrolijk worden, tegen mijn principes in (maar die verschillen per individu en dat is iemands volste recht) en teveel gedoe ten opzichte van hier in NL trouwen.

lala82
28-08-14, 19:45
Zo lastig is het niet admiral. Maar je moet je wel goed voorbereiden en de juiste documenten aanleveren. Het kost alleen meer tijd dan hier.

Waarom mensen kiezen voor een huwelijk in marokko? Wellicht dat:
- 1 van de 2 in marokko woont en de in nederland wonende geen visa kan verschaffen
- de familie uit Nederland makkelijker naar Marokko kan dan de familie wonende in Nederland
- dw bruiloft zelf is vaak goedkoper dan in Nederland.

Zomaar wat dingen die ik me kan voorstellen hoor. Wij (mijn man en ik) hebben er destijds voor gekozen, omdat zijn.vader ziek was (en woonachtig in Marokko) en niet in staat was naar NL te reizen. We wilden hem graah op de bruiloft aanwezig laten zijn.

marrissa
30-08-14, 22:46
Ik woon al in Duitsland een vereiste is van te voren trouwen dit willen wij doen maar ik heb geen idee waar je het beste kan trouwen hier in Nederland, Duitsland of Marokko. Ik wil ook graag op huwelijkse voorwaarden trouwen maar heb geen idee hoe dat in Marokko zit.

Prawo
31-08-14, 01:01
Voor huwelijkse voorwaarden ga je naar een Nederlandse notaris. Die stelt ze op. En zal ook een machtiging op stellen (inhoudende ook die voorwaarden) zodat een medewerker van zijn kantoor namens je bp kan tekenen. Dat laatste kan het beste voor het huwelijk gebeuren. Vertaling in een voor jouw bp begrijpelijke taal is noodzakelijk.
Als je weinig inkomen hebt vraag dan een inkomensverklaring (http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/downloads) aan. In ieder geval betaal je dan een lager griffierecht en soms regelt een notaris alles voor een verminderd tarief.

Waar je trouwt is niet van belang.
Meestal doe je dat waar je het leukste feestje kunt geven en/of waar dat het meest praktisch is te regelen. Is je bp nog niet hier dan blijft alleen Marokko over, tenzij hij makkelijk een visum krijgt.