PDA

Bekijk volledige versie : Verblijfsrecht verkrijgen voor BP die niet oud genoeg is, na buitenlandse huwelijk.

BE_NZ
30-01-13, 13:11
Beste forumgenoten,
Ik volg deze forum al een tijdje aangezien ik in een ongewoon situatie zit.
Sinds midden 2011 een vaste relatie met een meisje van Nieuw Zeeland(Liefde kan inderdaad van ver komen.). Nu zou ze graag bij mij in BelgiŽ permanent komen wonen wegens familiale redenen, maar ook studeren.

Volgend jaar in 2014 in de lente zou ik dan naar Nieuw Zeeland gaan om met haar daar te trouwen en dan samen terug te komen naar BelgiŽ. We zouden dan het huwelijksakte laten legaliseren en inschrijven. Tot zover zijn er geen problemen
Na het erkennen van een huwelijk in BelgiŽ kan ik in principe een gezinshereniging aanvragen waardoor ze kan blijven.
Ze is niet visumplichtig en kan dus tot 3 maanden legaal verblijven.

Maar nu komt het probleem, om een gezinshereniging aan te vragen dienen beide partners minstens 21 jaar te zijn, wat mijn toekomstige echtgenote niet is. Tevens voldoet ik aan het minimum inkomst vereiste van 1280 euro netto per maand voor deze procedure.

Ergens las ik dat voor een derdelander men de minimum leeftijd naar 18 terug kan brengen indien me kan aantonen dat beide getrouwd zijn voor de aankomst de partner in BelgiŽ .
Een email naar de dienst vreemdelingen zaken bevestigd inderdaad dat als Belg beide 21 jaar moeten zijn dankzij de wetswijziging van 2011.
Is dit niet een vorm van discriminatie? Maar voor een vreemdeling met verblijfsrecht van minstens 12 maanden die een BP naar BelgiŽ brengt kan dit blijkbaar voor 18 jaar wel.

De dienst vreemdelingen zaken heeft ook aangeraden dat mijn toekomstige echtgenoten best student statuut aanvraagt, aangezien ze hier ook wilt studeren en wanneer ze 21 is, kan ze haar statuut laten veranderen naar gezinshereniging.
Maar door familiale redenen wordt ze vanuit thuis niet gefinancierd om hier te studeren. En zelf financieren is geen optie. Mijn enige opties zou dan zijn haar geld overmaken op een geblokkeerde Nieuw Zeelandse rekening. Waar er maandelijks een bepaalde som wordt overgemaakt naar BelgiŽ.
Deze manier van werken kost ons natuurlijk wel wat aangezien er nog wisselkoers en administratiekosten bijkomt elke keer.

Een andere optie is garant staan voor haar, maar helaas heb ik geen minimum netto inkomen van 1577 euro. Is het toegestaan om bijvoorbeeld een vriend of familielid garant te staan voor haar gedurende 2 jaren tot ze de leeftijd van 21 bereikt heeft? Welke gevolgen heeft dit voor de garant?
Want ik heb reeds enkele mensen aangesproken en telkens staan ze er nogal weigerachtig voor, een neen geven ze in ieder geval niet. Ze moeten er over nadenken etc.

Door familiale redenen wensen we niet dat ze tot haar 21ste in Nieuw Zeeland blijft. Ook zijn er kinderwensen bij ons twee. Vrienden hadden ons deze optie ook voorgesteld, maar ik weet dat de moeder sowieso geen verblijfsrecht krijgt na de bevalling. Ze kan hoogst uit 2 maanden voor bevalling en 2 maanden na bevalling langer blijven. Daarna kan men wel de procedure gezinshereniging aanvragen, maar helaas voldoet haar leeftijd hier niet.
Plus, aangezien ze wilt studeren vind ik persoonlijk ook niet dat het verantwoord is om nu al kinderen te krijgen terwijl ze nog verder studeert aan een universiteit.

Welke stappen denkt u dat het beste is?

Ik dank u alvast voor uw reactie omtrent mijn probleem.

draak
02-02-13, 22:15
Ik neem aan dat het nog even duurt voordat ze 21 is. Anders zou ik maar even geduld hebben, ze kan gemakkelijk als toerist naar Europa komen (3 maanden BelgiŽ, 3 maanden VK, etc.).

Voor jonge Nieuw-Zeelanders is er nog een bijzondere mogelijkheid, een verblijfsvergunning van ťťn jaar voor "working holiday". Zie http://www.diplomatie.be/sydney/default.asp?id=28&mnu=28&ACT=5&content=123 . Wellicht kan dat helpen om de periode te overbruggen.

Dan is er nog de EU-route: trouwen en verhuizen naar Nederland of Frankrijk. In andere EU-landen heb je op grond van richtlijn 2004/38 recht op een verblijfskaart voor je echtgenote. Na een aantal maanden (in theorie minimaal 3 maanden en een dag, maar 6 maanden is gebruikelijk) kun je desgewenst weer terugverhuizen naar BelgiŽ. De bijzondere rechten van EU-burgers blijven behouden. Veel Nederlandse forumgenoten verhuizen om deze reden een tijdje naar BelgiŽ, maar jij zou hetzelfde in Nederland kunnen doen (misschien wel woningruil :-)).

BE_NZ
03-02-13, 20:51
Dank u wel voor uw reactie Draak. Ik heb wat informatie opgezocht i.v.m. de europese richtlijn 2004/38 voor NL, maar ik kom er niet aan uit of hier ook een minimum leeftijd geldt van 21 jaar. Want zoek informatie i.v.m. gezinshereniging in NL, is de leeftijdsvoorwaarde hetzelfde als in BE.

Wat kan dan 2004/38 juist voor me betekenen? Vervalt de leeftijdsminimum dan terug naar 18 jaar?

draak
10-02-13, 17:39
Richtlijn 2004/38 kent geen minimumleeftijd (geen enkele, al zou ik niet aanraden een minderjarige echtgenote over te laten komen).

BE_NZ
11-02-13, 23:14
Richtlijn 2004/38 kent geen minimumleeftijd (geen enkele, al zou ik niet aanraden een minderjarige echtgenote over te laten komen).

Hallo Draak, dank je wel voor de informatie. Dan bekijk ik even deze route en die van student verder :)