PDA

Bekijk volledige versie : Welke documenten nodig voor België-route?

Aisha25
12-08-12, 15:33
Hallo allemaal!

Mijn vriend (Marokkaanse nationaliteit, Spaanse verblijfsvergunning) en ik (Nederlandse nationaliteit) willen binnenkort trouwen in Nederland en dan beginnen aan de België-route. Ik zou graag willen weten welke documenten mijn partner en ik nodig hebben bij inschrijving in België? En is het nodig om de Nederlandse huwelijksakte te legaliseren voor gebruik in België? En is het verstandig om een internationale huwelijksakte aanvragen?

Alvast bedankt!

Maryamu
12-08-12, 18:31
Lees eerst het België handboek eens door, op deze site. En ga dan eens informeren bij de Belgische gemeente waar je gaat wonen, wat je zoal nodig hebt. Dat verschilt nog al. Een NLS akte hoeft niet gelegaliseerd te worden.

vicypau
12-08-12, 18:47
He aisha ik heb ook bij je andere post wat info gegeven! Op de internationale huwelijksakte hoeft geen apostille maar het kan zijn dat uit je gewone huwelijksakte dit wel moet. Het kan zelfs zo zijn dat ze je aan de telefoon vertellen dat dit niet nodig is en dat als je bij de gemeente aankomt ze je vertellen dat het wel nodig is etc. Bereid je op dit soort taferelen voor, is heel gewoon bij de Belgie-route.

Tabdarst
13-08-12, 19:07
Hoi,

Ik heb precies dezelfde verhaal wat betreft mij partner. Wij zijn wel getrouwd alleen hij heeft dus een Spaanse verblijfsdocument. Ik heb wel voldoende inkomen. Wat betreft de woning dat is ook al duidelijk. Ik ga mij daar binnenkort inschrijven. Ik vraag me dan af hoe moet het dan als ik mij heb ingeschreven? Zal alles ons duidelijk worden na het inschrijven. Wij hebben onze trouwakte en zijn geboorte akte gelegaliseerd bij de Belgische consulaat in Marokko. Dat is blijkbaar goed. Ik vroeg me ook af geldt er in België ook de leeftijdseis van 21 jaar voor beide partners? Tijdens een wooncontrole als ik niet aanwezig ben omdat, ik aan het werk ben maar mijn man die zal natuurlijk wel aanwezig zijn. Zal ik dan een negatieve wooncontrole krijgen?

Bedankt alvast!

Aisha25
15-08-12, 10:33
Bedankt voor jullie reacties! Het België handboek op de site had ik al doorgelezen, maar het is me allemaal toch nog niet helemaal duidelijk. In de versie van 2008 van het handboek zag ik dat je voor het inschrijven bij de VP alleen ID nodig hebt. Later zou je dan pas de andere documenten nodig hebben voor het inschrijven bij de gemeente. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Een internationale huwelijksakte is dus waarschijnlijk wel aan te raden. En wat betreft de geboorteakte van mijn aanstaande uit Marokko, moet deze dus voor gebruik in België gelegaliseerd worden door de Belgische ambassade in Marokko. Wij hebben nu zijn geboorteakte voor het huwelijk gelegaliseerd door de Nederlandse ambassade. Kunnen wij diezelfde geboortakte ook nog eens laten legaliseren door de Belgische ambassade of moeten we dan weer een nieuwe akte aanvragen? En hoe lang is de geboorteakte geldig in België, is dit ook 3 maanden?

Ik hoop dat jullie me hiermee nog verder kunnen helpen.