PDA

Bekijk volledige versie : Wethouder roept op tot alertheid rondom Turkse en Marokkaanse 'verlaten vrouwen'

Jean_Luc
20-07-12, 09:08
De Amsterdamse Wethouder Andrée van Es (GL) van diversiteit en integratie roept vrouwen op zich goed voor te bereiden als ze naar Marokko of Turkije gaan, door bijvoorbeeld kopieën van hun paspoort en andere belangrijke documenten en telefoonnummers van de Nederlandse ambassade en hulporganisaties bij zich te hebben.

Turkse en Marokkaanse mannen laten hun vrouw soms achter omdat ze bijvoorbeeld een tweede huwelijk willen aangaan.

Bron:AD (http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/3288917/2012/07/19/Wethouder-roept-op-tot-alertheid-rondom-verlaten-vrouwen.dhtml)

Bigamie
Degene die een huwelijk aangaat en verzwijgt reeds getrouwd te zijn, kan in Nederland een gevangenisstraf krijgen van maximaal 6 jaar[1]. Als de nieuwe partner er wel van weet, is deze mede strafbaar met een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar. Als de nieuwe partner te goeder trouw is, wordt deze niet gestraft (door de rechterlijke macht). Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bigamie

Bedoeld Van Es hiermee te zeggen dat er schijnbaar is er iets mis met Nederlandse ambtenaren :sleepmsn: en blijkbaar ook met de computersystemen van de Nederlandse overheden.:doh: ??

Weet Van Es wel dat men een bewijs van ongehuwd zijn moet overleggen ? Heeft Van Es wel eens van M46 gehoord?

Ook handig zou zijn als deze vrouwen hun BSN uit het hoofd kennen.

Admiral Donutz
20-07-12, 09:51
Blijkbaar werkt hij nog met papieren dossiers, stapels dik waardoor je niet natuurlijk makkelijk in het GBA over het hoofd ziet dat meneer al getrouwd is en kinderen heeft. Om over samenwonen nog maar te zwijgen. Beetje vreemde tekst hoor, dat "dumpen van vrouwen" was vorig jaar toch al in het nieuws? Lijkt mij toch vrij moeilijk om vrouw en kind te dumpen als je hier samenwoont en getrouwd bent. Dat kinderen soms niet meer terug komen omdat hun vader hun paspoort heeft lijkt me nog het grootste risico. Die kinderen kunnen zelf natuurlijk ook niet zo makkelijk contact op nemen met de Nederlandse ambassade voor hulp. Om hoeveel gevallen gaat het eigenlijk per jaar?

Maar wat meneer nu wil bereiken? Ik denk dat menig lezer dit toch ziet als "zie je wel, dat moslim mannen tuig met hun importbruidjes, en het gaat maar door en door, waarom kan dit nog? Grenzen dicht! Controlles! Blablabla"

PeterAccra
20-07-12, 10:03
Blijkbaar werkt hij nog met papieren dossiers,

Maar wat meneer nu wil bereiken?

Even een correctie ; Andreé van Es is een vrouw.

sngvo2
20-07-12, 10:06
Blijkbaar werkt hij nog met papieren dossiers, stapels dik waardoor je niet natuurlijk makkelijk in het GBA over het hoofd ziet dat meneer al getrouwd is en kinderen heeft. Om over samenwonen nog maar te zwijgen. Beetje vreemde tekst hoor, dat "dumpen van vrouwen" was vorig jaar toch al in het nieuws? Lijkt mij toch vrij moeilijk om vrouw en kind te dumpen als je hier samenwoont en getrouwd bent. Dat kinderen soms niet meer terug komen omdat hun vader hun paspoort heeft lijkt me nog het grootste risico. Die kinderen kunnen zelf natuurlijk ook niet zo makkelijk contact op nemen met de Nederlandse ambassade voor hulp. Om hoeveel gevallen gaat het eigenlijk per jaar?

Maar wat meneer nu wil bereiken? Ik denk dat menig lezer dit toch ziet als "zie je wel, dat moslim mannen tuig met hun importbruidjes, en het gaat maar door en door, waarom kan dit nog? Grenzen dicht! Controlles! Blablabla"

Andree is een zij, maar dat maakt niet zoveel uit. Zij is heel ervaren en dus denk ik dat jullie het te simpel voorstellen. Er zijn wwaarschijnlijk legio mogelijkheden om de Nederlandse wet te omzeilen. Wie zegt trouwens dat het gaat om Nederlandse mannen. In sommige landen zijn meerdere echtgenotes nog steeds toegestaan en wat als ze zich dan beroepen op hun tweede nationaliteit?

Farah
20-07-12, 10:09
Helaas komt het regelmatig voor dat mannen hun vrouw in land van herkomst achterlaten, paspoort meenemen en terug naar Nederland gaan.
Natuurlijk kunnen ze niet zonder meer een nieuw burgerlijk huwelijk aangaan, maar voor veel mensen is een religieus huwelijk belangrijker.
Zo'n vrouw kan al hier zijn of op een toeristenvisum komen.
En zo'n man kan een scheiding in gang zetten met het verhaal vrouw is in Marokko gebleven, wilde niet niet mee terug,
is absoluut geen contact meer mee te krijgen.
Als zo'n vrouw al tot voor de Nederlandse ambassade in Marokko komt, naar binnen komen, ho maar.
Het is helaas niet vanwege de komkommertijd, maar vanwege de vakantietijd.
Overigens is Andrée van Es al haar hele leven een vrouw en helemaal niet zo'n foute.

Admiral Donutz
20-07-12, 12:17
Oeps, ik ging bij de naam Andree uit van een man.
Hoe vaak is "geregeld"? En wat zijn de risicolanden? De bekende "moslim landen" neem ik aan.

Hier hertrouwen moet niet kunnen, niet voor de wet en ook niet voor de kerk (moskee) want dat is illegaal. De man én de moskee (imam) moeten dan bestraft worden.

Waarom zou de vrouw geen contact op kunnen nemen met de ambassade (telefonisch, post, mail) of zelfs niet naar binnen kunnen? Als je Nederlands speekt lijkt mij dat er bij de ambassade al een lampje moet gaan branden dat hier oprecht iets aan de hand is, en ze hebben een Nederlands staatsburger gewoon te helpen. Daarnaast kan het slachtoffer toch ook (via vrienden of familie) contact opnemen met de autoriteiten in Nederland?

Nu heb je in mijn ogen ook wel een rare partner als die de baas is over de papieren... een kopie op papier of digitaal lijkt mij wel zo slim voor iedereen die op reis gaat, wat nu als je partner verongelukt op vakantie of al je spullen verloren gaan? Als je een beetje vooruit denkt heb je een backup achter de hand.

De bedoelingen van mevrouw lijken mij prima maar ik vrees dus wel dat lezers hieruit de verkeerde conclusies kunnen trekken. Als het vrouwen bewust maakt zodat zij maatregelen treffen, prima. Zou ook mooi zijn als men op andere manieren zoals via de moskee worft geattendeerd op het belang van een goede voorbereiding. Die mannen (zullen
er ook vrouwen zijn die dit doen? Ik lees weleens over Aziatische dames die hun bejaarde man in het buitenland opsluiten/verwaarlozen) mogen ze van mij part aan een boom in die landen binden en de papieren weggooien.

Maryamu
20-07-12, 12:38
De bekende "moslim landen" neem ik aan.
Hier hertrouwen moet niet kunnen, niet voor de wet en ook niet voor de kerk (moskee) want dat is illegaal.
Het is voor een Nederlander illegaal. In Islamitische landen is dit een heel gewone praktijk.

Waarom zou de vrouw geen contact op kunnen nemen met de ambassade (telefonisch, post, mail) of zelfs niet naar binnen kunnen? Als je Nederlands speekt lijkt mij dat er bij de ambassade al een lampje moet gaan branden dat hier oprecht iets aan de hand is, en ze hebben een Nederlands staatsburger gewoon te helpen. Daarnaast kan het slachtoffer toch ook (via vrienden of familie) contact opnemen met de autoriteiten in Nederland?

Veel vrouwen spreken geen Nederlands en zullen de middelen niet hebben om x km te reizen om naar een ambassade te gaan. En je komt een ambassade inderdaad heel moeilijk in als je niet blond bent en blauwe ogen hebt. Sommige vrouwen worden zelfs opgesloten of goed bewaakt. En wie zegt dat het over staatsburgers gaat? Ik denk niet dat deze vrouwen de Nederlandse nationaliteit bezitten. En van een ambassade hoef je weinig hulp te verwachten, daar hebben genoeg Nederlanders ervaring mee.

Nu heb je in mijn ogen ook wel een rare partner als die de baas is over de papieren... een kopie op papier of digitaal lijkt mij wel zo slim voor iedereen die op reis gaat, wat nu als je partner verongelukt op vakantie of al je spullen verloren gaan? Als je een beetje vooruit denkt heb je een backup achter de hand.
Ik heb ook nooit een kopie bij me (en ben ook wel eens al mijn spullen verloren :-)). Tja, in een huwelijk lopen dingen zoals ze lopen. Mijn moeder reed NOOIT auto, terwijl ze een rijbewijs had, ze liet altijd mijn vader rijden. Ik heb haar altijd verteld dat dat niet echt handig was, mocht er wat met mijn vader gebeuren. Wat toen ook gebeurde. Daarbij was mijn moeder weer van de paperassen en ik weet zeker dat mijn vader geen kopieën op zak had. Noem het laskheid, luiheid, gemak, traditie, er zijn veel voorbeelden te noemen.

Admiral Donutz
20-07-12, 13:13
.
Het is voor een Nederlander illegaal. In Islamitische landen is dit een heel gewone praktijk. Helaas wel, maar een geloofshuis in Nederland mag en zou hier niet aan mee moeten werken.

Veel vrouwen spreken geen Nederlands Die oudkomers moeten nu toch zo'n beetje ingeburgerd zijn of niet? Na een aantal jaar verblijf kun je toch wel Nederlands op A2 niveau spreken? Vergeet je de helft dan toch wel A1 niveau (help, ik heb probleem. Man weg, ik geen paspoort , hij weg met paspoort mij)??! Sorry hoor maar we zitten hier niet meer in de jaren 80 toen van inburgeren niets terecht kwam...

en zullen de middelen niet hebben om x km te reizen om naar een ambassade te gaan. Telefoon, post, email, fax... of dus via contacten in Nederland, ik neem aan dat op een enkeling na die vrouwen toch wel contacten hebben in NL?

En je komt een ambassade inderdaad heel moeilijk in als je niet blond bent en blauwe ogen hebt. Dat zou niet mogen, maar ik ga er vanuit dat als je er niet als een Europeaan (Nederlander) uit ziet het wellicht moeilijker is, al was het maar om mensen die daar niets te zoeken hebben te weren. Een korte toelichting in het Nederlands "help, ik probleem met paspoort" moet voldoende zijn, of anders in de eigen taal uitleggen wat er aan de hand is.

Sommige vrouwen worden zelfs opgesloten of goed bewaakt. Dat zijn nou achterlijke, mensonterende praktijken, zo ga je zelfs niet met dieren om. Dit soort daders mogen ze... nouja ik zou ze van alles aan kunnen doen...

En wie zegt dat het over staatsburgers gaat? Omdat het over weggegooide (NL?) paspoorten ging. Natuurijk zullen er nog meer zijn met een VVR (on)bepaalde tijd maar ook die moeten voor hulp terecht kunnen bij de ambassade of anders (via via) bij instanties in Nederland.

Ik denk niet dat deze vrouwen de Nederlandse nationaliteit bezitten. En van een ambassade hoef je weinig hulp te verwachten, daar hebben genoeg Nederlanders ervaring mee. Ligt er aan wat het probleem is, als je je papieren kwijt bent helpen ze vaak wel. Maar mensen die door eigen schuld in de problemen zijn geraakt (geen verzekering, nu grote ziekenhuisrekening...) die helpen ze niet zo snel nee. Mocht de ambassade steken laten vallen hier dan moet daar snel verandering in komen.

Ik heb ook nooit een kopie bij me (en ben ook wel eens al mijn spullen verloren :-)). Ik zou het je wel adviseren, als je om wat voor reden ook het orgineel kwijt raakt (diefstal, oplichting, ramp, in beslag genomen, ...) dan is het handig als je een kopie van je belangrijke documenten achter de hand hebt. Tegenwoordig niet zo moeilijk hoor, kan digitaal door bijvoorbeeld jezelf een scan te mailen voor vertrek. Goed voorbereid op reis gaan. :)

Tja, in een huwelijk lopen dingen zoals ze lopen. Mijn moeder reed NOOIT auto, terwijl ze een rijbewijs had, ze liet altijd mijn vader rijden. Ik heb haar altijd verteld dat dat niet echt handig was, mocht er wat met mijn vader gebeuren. Wat toen ook gebeurde. Daarbij was mijn moeder weer van de paperassen en ik weet zeker dat mijn vader geen kopieën op zak had. Noem het laskheid, luiheid, gemak, traditie, er zijn veel voorbeelden te noemen.
Ja, dat het in de praktijk toch voorkomt weet ik en het zal wel een combinatie van lakshuid, gewoonte etc. zijn maar het is wel zo handig als mensen gaan beseffen wat de riscio's zijn of kunnen zijn.

En nee dit is helemaal niet lullig bedoeld naar die vrouwen (of mannen) die hier slachtoffer van worden. Dat verdienen ze niet, ook als er achteraf makkelijk valt vast te stellen wat meneer of mevrouw verkeerd heeft gedaan. Daarom is het goed dat men hier aan herinnerd wordt zodat hopelijk minder mensen deze fouten maken.

Blijf ik er toch bij dat na een paar jaar in Nederland te hebben gewoont je toch wel A2 niveau Nederlands moet kunnen spreken. En al helemaal als je kinderen hebt. Als ik ooit nog in het buitenland ga wonen ga ik dus echt wel de taal proberen te leren en deel te nemen aan de maatschappij. Het type "drie hoog achter" is dus exact het type kansarme migrant die dit kabinet niet meer wil hebben omdat bijna niemand hier iets aan heeft: de maatschappij niet, de persoon zelf niet... wellicht alleen de partner die er of een wandelende ATM bij heeft (lees: verwaarloosd, misbruikte man) of schoonmaak/seks-slaafje (lees: vrouw). Dat verdient niemand!

Iemand6
20-07-12, 13:14

Wij hebben het op school meegemaakt 2 jaar geleden dat moeder en 2 dochters niet terug kwamen uit Marokko. Ik denk dat de tips aan deze vrouwen en alertheid van omgeving in de vorm van voorlichting geen kwaad kan. Maar de toon... die kan wel anders. Het is meteen zo negatief en stigmatiserend.

Maryamu
20-07-12, 13:33
Ik denk niet dat je de vrouwen de kost wilt geven die géén NLs spreken, admiraal. En die wil NL misschien niet hebben, ze zijn er wel.

Bovendien is polygamie toegestaan in NL zolang de betrokkene geen Nederlandse nationaliteit heeft. Dus verbieden kan in dit opzicht niet.

Ja, ik ga altijd zeer onvoorbereid op reis. Niet echt een goed voorbeeld! Maar toen ik mijn paspoort verloor in een tijdperk dat internet en mobiele telefoons nog niet uitgevonden waren kwam het uiteindelijk ook goed. Met behulp van een vriendelijke ambassade, dat dan weer wel.

Farah
20-07-12, 13:36
Ik heb al vaker gehoord dat voor de ingang van de ambassade locals zitten die je om moet kopen om binnen te komen.
Van horen zeggen dus, zelf niet gezien!

Pffff, en wanneer iemand zijn vrouw dumpt bij familie ergens op het platteland zonder geld of nog wat,
zie daar maar eens vandaan te komen!
En helaas ken ik heel veel Marokkaanse vrouwen die amper Nederlands spreken, wat zeg ik, helemaal niet.
Ik heb een buurvrouw van een jaar of 55, wanneer die door haar man achter wordt gelaten, die komt nooit meer terug,
al zou ze 10 keer willen.
Dit is echt een onderschat probleem hoor.

Alleen al daarom zou ik iedere buitenlandse partner willen aanraden Nederlands te leren,
niet om in te burgeren want je kunt je hier in Amsterdam prima redden zonder ;-) .
Maar om een Nederlands sprekende ambassademedewerker aan de lijn te krijgen mocht je in het buitenland gedumpt worden.
Dat is voor een Nederlander al een probleem bij het bellen naar een ambassade :shock:

Maryamu
20-07-12, 13:38
Ik heb al vaker gehoord dat voor de ingang van de ambassade locals zitten die je om moet kopen om binnen te komen.
Van horen zeggen dus, zelf niet gezien!

Wel gezien. Die bewakers zijn onverbiddelijk.

Farah
20-07-12, 13:42
Wel gezien. Die bewakers zijn onverbiddelijk.
Behalve wanneer de bakshish naar hun welgevallen is, neem ik aan ;-)

Admiral Donutz
20-07-12, 13:53
Ik denk niet dat je de vrouwen de kost wilt geven die géén NLs spreken, admiraal. En die wil NL misschien niet hebben, ze zijn er wel. Wat dus ook weer materiaal voor Geertje is om aan te geven dat er nog steeds "kansarme" binnenkomen. Helemaal uitsluiten kun je dit natuurlijk niet, al helemaal niet als je niet alle goede mensen ook uitsluit of met massa's eisen confronteerd. Maar dat men dit zo goed mogelijk wil tegengaan zoals door de inburgeringseis vind ik wel logisch. Ook daar weer: als iemand daarna nog steeds amper deel neemt aan de maatschappij zal die taal kennis snel verloren gaan... zonde natuurlijk, maar ik denk niet dat je hier consequencies aan kunt of zou moeten willen verbinden zoals het innemen van de verblijfsvergunning/paspoort of uitzetting.. Een goede balans zoeken tussen mensen aansporen/verplichten hier deel te gaan en persoonlijke vrijheid.

Het irritieerd mij wel hoor als iemand die hier 10 jaar woont nagenoeg geen Nederlands (meer) spreekt en aan de zijlijn staat. Dat zie ik liever niet, maar mocht iemand daar toch voor kiezen dan toch maar niet op mijn kosten (WW/bijstand), want dan ben je (met alle respect) zelf schuldig aan het feit dat je onvoldoende inkomen hebt. Inkomen dat je ook kunt vergaren zonder de taal te spreken. En ja, dat geld ook voor Nederlandse tokkies die zij afzonderen van de maatschappij. Iedereen moet zover dat kan gewoon zijn steentje bijdragen.

Bovendien is polygamie toegestaan in NL zolang de betrokkene geen Nederlandse nationaliteit heeft. Dus verbieden kan in dit opzicht niet.
Wilden ze dat niet gaan verbieden? Mag van mij vandaag nog ingevoerd worden. Maar ook dit valt moeilijk te controleren... Polygamie opzich is dan weer het probleem niet als mensen hier oprecht voor kiezen en hier dol gelukkig mee zijn. Al ga je met 3 mannen en 3 vrouwen samen een gemeenschappelijke liefdesrealtie aan... al zul je die oprechte polygamie relaties denk ik op een hand kunnen tellen. In de praktijk zullen het vooral vieze achterlijke mannen zijn die graag meerdere huisvrouwen/seksobjecten in huis halen. En dat maakt mij kwaad, dat is gewoon onmenselijk en dat soort dingen wil ik dan ook maar wat graag tegengaan.

Ja, ik ga altijd zeer onvoorbereid op reis. Niet echt een goed voorbeeld! Maar toen ik mijn paspoort verloor in een tijdperk dat internet en mobiele telefoons nog niet uitgevonden waren kwam het uiteindelijk ook goed. Met behulp van een vriendelijke ambassade, dat dan weer wel.
Lol, tja gelukkig is het vandaag de dag allemaal wat makkelijker. En ja, iedereen maakt wel eens fouten of beseft achteraf dat men iets niet goed ingeschat had... Hoe meer mensen door voorlichting (via prive contacten, werk, de overheid, ...) bereikt worden hoe beter.

Pffff, en wanneer iemand zijn vrouw dumpt bij familie ergens op het platteland zonder geld of nog wat,
zie daar maar eens vandaan te komen!Ja, die mensen verdienen het niet. Hen attenderen op de risco's is dan ook belangrijk zodat zij zich dit niet laten gebeuren!

En helaas ken ik heel veel Marokkaanse vrouwen die amper Nederlands spreken, wat zeg ik, helemaal niet.
Ik heb een buurvrouw van een jaar of 55, wanneer die door haar man achter wordt gelaten, die komt nooit meer terug,
al zou ze 10 keer willen.
Dit is echt een onderschat probleem hoor.Uhm... inburgeringsplicht? Of alles weer vergeten?

Alleen al daarom zou ik iedere buitenlandse partner willen aanraden Nederlands te leren,
niet om in te burgeren want je kunt je hier in Amsterdam prima redden zonder http://www.buitenlandsepartner.nl/images/smilies/icon_wink.gif .
Maar om een Nederlands sprekende ambassademedewerker aan de lijn te krijgen mocht je in het buitenland gedumpt worden.
Dat is voor een Nederlander al een probleem bij het bellen naar een ambassade http://www.buitenlandsepartner.nl/images/smilies/icon_eek.gifHaha, eens. Iedereen moet zichzelf kunnen redden: onafhankelijk zijn tot op zekere hoogte. Dat gaat voor iedereen op want er kunnen allerlei situaties zijn (misbruik, domme pech, ...) waardoor je opeens op jezelf bent aangewezen en geen steun hebt van wie dan ook. En uiteraard mag je ook geen misbruik maken van andere (inclusief de staat: door bijvoorbeeld bewust jezelf af te zonderen maar wel een uitkering wil vangen). Je sociaal en respectvol opstellen naar mensen om je heen.

MevrouwJhabli
20-07-12, 15:40
Geldt dit ook voor Belgie

Maryamu
20-07-12, 16:48
Een Nederlandse wethouder heeft weinig van doen met België, bovendien geldt er niks.

Farah
20-07-12, 18:57
Uhm... inburgeringsplicht? Of alles weer vergeten?
Deze vrouw is een hele lieve vrouw alleen functioneert ze intellectueel gezien op een heel erg laag niveau.
Ook haar eigen taal heeft zo nooit leren schrijven en ze is niet aangemoedigd om verder ooit iets leren dan goed het huishouden te doen.
Ik vind het al een wonder dat ze alleen over straat gaat soms een boodschap doet.
Het zou bespottelijk zijn om deze vrouw nog alsnog op een cursus Nederlands te sturen,
ze KAN het gewoon niet omdat ze wat minder gifted dan als de doorsnee medemens.
Ze durft nu na 6 jaar pas tegen me te praten omdat ze geen Nederlands kan en ze weet dat ze het ook niet zal leren.
Nu ze wel tegen me praat, zij het in Arabisch/Berber (ik versta het verschil nog steeds niet) kan ik toch met haar communiceren.
Niks gaat zo gemakkelijk met handen en voeten en glimlachen als communicatie over kleine kinderen.
Wanneer je kleine kinderen hebt, of hebt gehad, leer je met iedereen communiceren, ook al spreek je elkaars taal niet,
er is zo veel wat je van elkaar begrijpt.
Haar man en haar kinderen tolken bij de dokter voor haar en dat loopt prima.
Je kunt echt niet altijd meteen aan iemands gezicht zien dat hij intellectueel op een dusdanig niveau functioneert dat hij
sommige dingen echt niet meer kan leren.
Daar kan dan ook een uitzondering voor gemaakt worden.
En dat gebeurt gelukkig ook.
Had deze vrouw ooit speciaal onderwijs kunnen volgen toen ze klein was, zelfs dan zou ze waarschijnlijk nog geen andere taal kunnen leren.
En vergeet niet, dit soort vrouwen zijn bij bepaalde mannen geliefd (tot ze niet meer geliefd zijn) want ze zijn vaak volgzaam,
gehoorzaam, kunnen zich niet verweren en leggen hun ziel en zaligheid maar in het huishouden.
Dat is een kwetsbare groep, maar moet je daarom verbieden dat mensen met een IQ onder de 70 trouwen?
En nog even over mijn buurvrouw, gewoon terzijde, ze zorgt voor haar schizofrene zoon van 30.
Enig idee wat die de samenleving per jaar zou kosten wanneer ze hem in een inrichting zouden stoppen?

Zo'n vrouw als mijn buurvrouw zou dus bij uitstek de klos zijn wanneer haar man haar zonder paspoort in Marokko zou achterlaten.
Maar dat hoeft onze buurman niet te flikken want er zijn hier te veel mensen uit zijn stadje die het zouden merken ;-)

Admiral Donutz
20-07-12, 19:29
Ah, ik begrijp wat je bedoelt, dat maakt het wat anders, zij kan het gewoon niet (helemaal niet via school en ook niet via sociale contacten). Dan is het duidelijk niet iemands laksheid of onwil dus zou ik er geen probleem van maken. Maar voor de meeste migranten zal toch wel opgaan dat ze slim genoeg zijn om Nederlands op A2 niveau te kunnen leren spreken.

Inderdaad is hier ook weer een risico: achterlijke mannen die een "dom vrouwtje" willen hebben zodat zij misbruik kunnen maken van de situatie. Nu kun je daar wettelijk weinig aan doen tenzij de partner verwaarloosd woord of mishandeld... jammer, want dit soort mannen zou je toch willen aanpakken? Bah.