PDA

Bekijk volledige versie : Aangifte in de personenbelasting

Beetje wanhopig
03-05-12, 20:50
Hoi allemaal,

mijn BP en hebben beide een verzoek gekregen om aangifte te doen in de personenbelasting, inkomsten van het jaar 2011.

Nu is het zo dat ik enkel in NL werk en daar mijn inkomstenbelasting over 2011 al heb gedaan, en mijn BP heeft helaas nog geen werk, dus op dit moment ook geen inkomen.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Heeft iemand hier ervaring mee, vergeleken met onze situatie?

Annuh
03-05-12, 21:35
Ik heb geen flauw idee, maar ik zit in hetzelfde schuitje, dus ik lees graag mee :)

henk1948
03-05-12, 22:01
Hoi allemaal,

mijn BP en hebben beide een verzoek gekregen om aangifte te doen in de personenbelasting, inkomsten van het jaar 2011.

Nu is het zo dat ik enkel in NL werk en daar mijn inkomstenbelasting over 2011 al heb gedaan, en mijn BP heeft helaas nog geen werk, dus op dit moment ook geen inkomen.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Heeft iemand hier ervaring mee, vergeleken met onze situatie?

Ik begrijp het niet goed. Als je aangifte hebt gedaan over 2011 dan hoef je niet nog een keer aangifte te doen. De aangifte ( op papier of via Internet) moet je hebben gedaan vůůr 1 april 2012. Op welke wijze heb je aangifte gedaan? En heb je bij die aangifte ook aangegeven dat je samen met een partner woont en dat die partner geen inkomsten heeft?
"Arghh" ik zie nu pas dat dit waarschijnlijk over Belgische belastingen gaat? En daar heb ik geen weet van.

Beetje wanhopig
03-05-12, 22:10
Het gaat inderdaad over de Belgische belasting.

Annuh, heb jij ook al verzoek binnen?

Annuh
03-05-12, 23:45
Ja, ik kreeg van de week de bruine enveloppe. Morgen heb ik vrij en ga ik er eens naar kijken. Ik heb ervoor gekozen om in Nederland binnenlands belastingplichtig te zijn, dus ik betaal alles in Nederland.

Misschien zijn hier in BelgiŽ ook plaatsen waar ik hulp kan krijgen met m'n aangifte. Dat heeft me in Nederland ook geholpen :)

Sweet1985
04-05-12, 08:03
Maak gewoon n afspraak met n belastingadviseur? Dan weet je zeker dat je het goed doet..

appeltje
04-05-12, 10:18
Je moet de belastingpapieren gewoon invullen ook al ben je belastingplichtig in Nederland. Het lijkt wel op 'n lottoformulier, maar wijst zichzelf aardig als je je er in verdiept. Je kunt aangeven dat je inkomsten uit grensarbeid hebt met landcode.

Maryamu
04-05-12, 11:02
Je moet de Belgische belasting ook invullen (en later krijg je ook een rekening). Er wordt rekening gehouden met het feit dat je in NL belasting betaalt, maar er blijft nog wel een soort van gemeentebelasting over. Hoeveel dat is kan niemand zeggen want het percentage dat je moet betalen verschilt per gemeente, en het hangt af van je inkomen. Wat mensen wel doen is gewoon hun Nederlandse jaaropgave toevoegen en het dan de Belastingdienst laten uitzoeken maar dat is bij mij fout gegaan waardoor ik 500 euro moest betalen terwijl dat 0 had moeten zijn (na 2x bezwaar is dat recht getrokken maar toen waren we anderhalf jaar verder). Maar goed, dat was in WalloniŽ, die mijn Nederlandse jaaropgave verkeerd geÔnterpreteerd hadden.

Op deze spreekuren:
http://www.grensarbeider.nl/gp-nl-belgie-nederland.php
kun je informatie krijgen. Als je zelf je formulier invult kijken ze hem voor je na, maar ze kunnen je niet helpen met invullen. Dat kan wel bij de Belastingdienst zelf.

choukren
04-05-12, 13:58
Je kunt het laten invullen door je ziekenverzekering , en je verzekeringsagent waar je je auto hebt verzekerd .
Deze vullen het gratis in voor je .

Annuh
04-05-12, 14:20
Je kunt het laten invullen door je ziekenverzekering , en je verzekeringsagent waar je je auto hebt verzekerd .
Deze vullen het gratis in voor je .

Oh, dat is een goed idee. Daar zal ik volgende week eens langsgaan :) Dank je wel!

Beetje wanhopig
04-05-12, 16:37
Goed om te weten dat de ziektenkostenverzekeraar of de verzekeringsagent ook de papieren voor mij zou kunnen aanvullen, dit heb ik nooit geweten ;)

Op de aangifteformulier zie ik nu ook het adres van het centrale taxatiekantoor staan, wie weet kunnen ze me daar ook helpen met invullen.

Nog ťťn vraag: wat is de consequentie voor mijn BP qua te betalen belasting als hij heel 2011 tot nu toe niet legaal werkt..?

Maryamu
04-05-12, 16:44
Het hangt helemaal van je situatie af, en ook of je getrouwd bent (dan krijg je nl (veel) korting).
ALs je getrouwd bent krijg je een gezinsaanslag.

Beetje wanhopig
04-05-12, 19:57
Wij zijn wettelijk samenwonend.

Ik ben wel benieuwd hoe we het moeten aanpakken met de aangifte van mijn BP, deze was immers nog illegaal en 2011 en zonder inkomensten! :(

Het hangt helemaal van je situatie af, en ook of je getrouwd bent (dan krijg je nl (veel) korting).
ALs je getrouwd bent krijg je een gezinsaanslag.

Maryamu
04-05-12, 23:02
Nou, dan vul je gewoon nul in.
Je kunt geen inkomsten verzinnen als je ze niet hebt, mijn man had bij de eerste aangifte ook nog niet gewerkt.
Bovendien is nul invullen veel makkelijker, want het is best een puzzel.

Annuh
04-05-12, 23:14
Ik heb net een tijdje gezeten, maar ik heb het opgegeven. Alleen de eerste pagina heb ik in kunnen vullen (m'n rekeningnummer...). Voor de rest ga ik langs het kantoor van m'n autoverzekering, dat zit hier om de hoek.

Beetje wanhopig
04-05-12, 23:57
Ik vind het ook echt een puzzel, ondanks het dikke toelichtingenboekje erbij, dat maakt het er niet makkelijker op!

Ik heb het kantoor in Turnhout gemaild met de vraag of zij me kunnen helpen en welke documenten ik hiervoor mee moet nemen.
Aangezien dit alleen overdag kan lukt me dit pas over een paar weken in verband met mijn werk in NL :(

Succes, zullen we elkaar op de hoogte houden?

Ik heb net een tijdje gezeten, maar ik heb het opgegeven. Alleen de eerste pagina heb ik in kunnen vullen (m'n rekeningnummer...). Voor de rest ga ik langs het kantoor van m'n autoverzekering, dat zit hier om de hoek.

Ron.p
05-05-12, 11:44
Hallo Ik zit met hetzelfde probleem met de aangife peronenbelasting. Ik werk in NL en betaal daar ook mijn belasting. Na bestudering van de papieren zag ik het ook niet zitten. Het is een goede tip om langs het verzekerings kantoor te gaan. Ik heb overigens mijn autoverzekering, brandverzekering en aansprakelijk verzekering bij KBC lopen. Heeft iemand ervaring met KBC?

Annuh
05-05-12, 19:49
Nee, ik heb al mijn verzekeringen ergens anders lopen, dus ik ga eens kijken waar ik terecht kan. Maar wel pas over een week, want de komende week heb ik bezoek uit Amerika en gaan we alleen leuke dingen doen. Dus niet aan belasting denken!

choukren
05-05-12, 21:07
Hallo Ik zit met hetzelfde probleem met de aangife peronenbelasting. Ik werk in NL en betaal daar ook mijn belasting. Na bestudering van de papieren zag ik het ook niet zitten. Het is een goede tip om langs het verzekerings kantoor te gaan. Ik heb overigens mijn autoverzekering, brandverzekering en aansprakelijk verzekering bij KBC lopen. Heeft iemand ervaring met KBC?

Ja ik heb ervaring met KBC en ik ben er erg tevreden mee ,alles heb ik via hun lopen .
Mijn tussen persoon is Peeters kantoor in Geel en die regelt alles voor me zo ook de belasting .

Beetje wanhopig
17-05-12, 18:03
Hoi,

ben je inmiddels al wat verder met de formulieren (laten) invullen?
Zo ja, heb je nog tips qua documenten die ik mee moet nemen o.i.d.?

Nee, ik heb al mijn verzekeringen ergens anders lopen, dus ik ga eens kijken waar ik terecht kan. Maar wel pas over een week, want de komende week heb ik bezoek uit Amerika en gaan we alleen leuke dingen doen. Dus niet aan belasting denken!

Annuh
17-05-12, 20:25
Nee, nog niet naar gekeken. Volgende week ga ik eens langs mijn autoverzekerings-kantoor.

Beetje wanhopig
17-05-12, 21:22
Ok, ik hoop volgende week hier ook mee aan de slag te kunnen...

Nee, nog niet naar gekeken. Volgende week ga ik eens langs mijn autoverzekerings-kantoor.

charrouza
22-05-12, 02:37
HI everybody,
sorry if I write in English,Im Tunisian woman married to dutch tunisian man,when I was coming here in netherlands in 2010 ,my man has made an application for huurtoeslag and zorgtoeslag in my name and I ignore the rules and the laws ,he has never told me about this now i HAve to pay 8 thousands euro to the belasting before 2 june,I don't work and I don't have any idea about all these things,what should I do please help me

Maryamu
22-05-12, 17:43
Contact the Belastingdienst. If you didn't have the right to these allowances they have to be reimbursed. Where is your husband?

Annuh
23-05-12, 17:04
Ik ben vandaag bij het kantoor van mijn autoverzekering geweest. Ik mag mijn papieren bij hem afgeven en hij gaat er eens naar kijken. Hij mag het niet voor mij invullen, maar hij mag me wel helpen.

Beetje wanhopig
23-05-12, 18:55
Ok dus je bent een stapje verder...
Heb je veel documenten bij hem (moeten) inleveren of bekijkt hij alleen het invulformulier zelf?

Wij gaan vrijdag naar het belastingkantoor...

Ik ben vandaag bij het kantoor van mijn autoverzekering geweest. Ik mag mijn papieren bij hem afgeven en hij gaat er eens naar kijken. Hij mag het niet voor mij invullen, maar hij mag me wel helpen.

Annuh
23-05-12, 23:39
Ik heb nog niets ingeleverd, ik ga het vrijdag afgeven. Ik geef hem gewoon m'n jaaropgaaf van vorig jaar en dan mag hij het uitzoeken ;)

NP
24-05-12, 13:49
DENK AAN HET VOLGENDE:

Als je langer dan een jaar in een ander EU land woont zul je ook daar belasting moeten gaan betalen. Dat geldt niet als je voornemens bent ongeveer een jaar in het andere land te verblijven. Dus als je er 14 maand verblijft en na 10 maand weet dat je weer naar NL terug wilt mag je Belasting in NL blijven betalen.

Mijn tip als je onder deze categorie valt:

Stuur het belasting biljet BLANCO terug met een brief waarin je aangeeft dat je in NL belasting betaalt en van plan ben in totaal ongeveer een jaar in BE te blijven. En dat je daarom over de gehele periode in NL belasting wilt betalen.

Doe dit niet als je in BE grote belastingvoordelen verwacht.........!

Veel gemeenten in BE heffen hun belasting via de vuilniszakken die je er koopt. Als dit in jouw gemeente het geval is heb je meestal niet met gemeentelijke heffingen te maken.

Dixit
24-05-12, 15:38
DENK AAN HET VOLGENDE:

Als je langer dan een jaar in een ander EU land woont zul je ook daar belasting moeten gaan betalen. Dat geldt niet als je voornemens bent ongeveer een jaar in het andere land te verblijven. Dus als je er 14 maand verblijft en na 10 maand weet dat je weer naar NL terug wilt mag je Belasting in NL blijven betalen.

Mijn tip als je onder deze categorie valt:

Stuur het belasting biljet BLANCO terug met een brief waarin je aangeeft dat je in NL belasting betaalt en van plan ben in totaal ongeveer een jaar in BE te blijven. En dat je daarom over de gehele periode in NL belasting wilt betalen.
Doe dit niet als je in BE grote belastingvoordelen verwacht.........!

Heel fout advies, dat vťrstrekkende gevolgen kan hebben. Zelfs indien je op basis van een dubbelbelastingsbedrag recht hebt om de belastingen te betalen in Nederland, dan nog zul je je belastingen ook in BelgiŽ op moeten geven. Er worden dan geen nationale belastingen op geheven, maar wel de gemeentelijke opcentiemen.
Indien je daar bovenop nog Belgisch inkomen hebt verdiend, dan geldt het voorbehoud van progressiviteit.

Veel gemeenten in BE heffen hun belasting via de vuilniszakken die je er koopt. Als dit in jouw gemeente het geval is heb je meestal niet met gemeentelijke heffingen te maken.

Nogmaals onzin. Gemeenten krijgen hun inkomsten binnen via de opcentiemen.
Indien je je eigen advies hebt gevolgd, dan heb jij inderdaad geen opcentiemen betaald, maar dat was dan waarschijnlijk wel ten onrechte.
Ooit zullen ze dat wel opvorderen... en mťt rente natuurlijk.

Ter informatie: de opcentiemen die wij vorig jaar moesten betalen waren EUR 1962 (over de inkomsten van het jaar 2010).
Dus dat is niet iets dat je eerst 'vergeet' en dan ineens cash moet ophoesten.

Maryamu
24-05-12, 16:30
Wij betalen een fors bedrag aan vuilniszakken en hebben net 1342 euro overgemaakt aan opcentiemen (met dank aan dixit een nieuw woord geleerd :-)) dus dat is echt grote onzin. En ik ben geheel in NL belastingplichtig, en ja, daar houden ze in BE rekening mee.

dixit: wat is het voorbehoud van progressiviteit?

Dixit
24-05-12, 17:14
Wij betalen een fors bedrag aan vuilniszakken en hebben net 1342 euro overgemaakt aan opcentiemen (met dank aan dixit een nieuw woord geleerd :-)) dus dat is echt grote onzin. En ik ben geheel in NL belastingplichtig, en ja, daar houden ze in BE rekening mee.

dixit: wat is het voorbehoud van progressiviteit?

Het Belgische belastingstelsel is progressief, dus je inkomen wordt verdeeld in schijven en per schijf loopt de belasting op. De hoogste schijf (50%) start reeds vanaf ergens in de 35,000 euros, dus dat is al heel snel.

"Onder voorbehoud van progressiviteit" betekent, dat de Belgische staat je Belgische inkomens en al je buitenlandse inkomens bij elkaar optelt en daarover de fictieve belastingen berekent. Aangezien je nu met dat totaalinkomen hoog in de bovenste schijf eindigt, is het gemiddeld aanslagpercentage daarmee verhoogd.

Dat heeft twee nadelen:
- De totale opcentiemen zijn op een hoger fictief belastingbedrag berekend en daarmee dus ook kunstmatig verhoogd.
- Hoe laag je Belgisch inkomen ook was - ook al zat het in de laagste schijf - omdat het gemiddelde fictieve aanslagpercentage wordt berekend aan de hand van het totale inkomen, wordt je Belgische inkomen ook aan verhoogd tarief belast.
Welnu, op je Belgische inkomen moet je *wel* staatsbelasting betalen. Als men het voorbehoud niet maakte, dan hoefde je niets of heel weinig te betalen. Nu, onder dit voorbehoud, ben je ineens bijna de helft van je Belgische inkomen kwijt.

Dus voor jou is dat niet nog eens een bijkomend nadeel, aangezien je toch geen Belgisch inkomen hebt ťn al je inkomen uitsluitend uit ťťn land krijgt.
Echter, mensen die in BelgiŽ nog wat bijklussen zullen hun bijkluscentjes dus rap zien verdwijnen.

Maryamu
25-05-12, 12:46
Ha dank, weer wat geleerd.
Ik heb net onze aanslag van 2012 na laten kijken en we hebben te weinig betaald :-)
Daarover ga ik nu maar eens niet in bezwaar (op advies van de Belgische belastingconsulente).

Dixit
25-05-12, 13:02
Idem hier... denk ik.
Door al dat getover met codes is het moeilijk na te rekenen, maar volgens mij hebben ze bij ons het voorbehoud van progressiviteit niet toegepast !
Nu, indien jij je belastingbrief correct hebt ingevuld en de fiscus kan daar niet mee omgaan, dan is dat jouw probleem natuurlijk niet meer.

Zoals mijn belastinginspecteur altijd zei: wij pakken waar wij recht op hebben, maar je moet natuurlijk niet een sukkel zijn en meer betalen dan ons recht is.

Ik stuur zijn waarschuwing daarom ook graag door aan de rest van dit forum: in zijn ervaring vullen allerlei gratis consulenten, zoals de hier genoemde verzekeringsmakelaars, federale ambtenaren enzovoort, jullie belastingbriefen ff snel in, waardoor ze allerlei aftrekposten niet invullen, met als gevolg dat je veel te veel betaalt.
Mijn tip aan de twijfelaars zou zijn om het bijgevoegde boekje compleet door te lezen, de belastingbrief in te vullen en slechts de twijfelgevallen met een consulent door te spreken.

Maryamu
25-05-12, 13:33
Ik bedoel natuurlijk de aanslag van 2010, niet 2012 :-)
In 2008 is het in ons nadeel verkeerd gegaan en moest ik 3 x in bezwaar om uiteindelijk ons geld terug te krijgen.

Of ik het juist heb ingevuld kan ik niet eens zeggen, maar dat moeten ze bij de Belastingdienst toch ook kunnen zien.
In NL kreeg ik het altijd retour als ik iets fout had gedaan, zodat ik dacht: 'als jullie het zo goed weten, waarom doe je het dan niet meteen zelf :-) '

Overigens kun je in BelgiŽ ook digitaal aangifte doen, dat is misschien makkelijker.

atererus
25-05-12, 14:17
Mijn partner en ik hebben ook twee aangifte formulieren gehad van Belgie. Ik heb ze een brief geschreven dat we alle twee voor het hele jaar in Nederland aangifte zullen doen. Sindsdien niets meer vernomen van Belgie (jaren geleden inmiddels) zelfs geen bevestiging.

Maryamu
25-05-12, 14:24
Het feit dat je niks hoort betekent niet dat je geen aangifte moet doen in BE. Zelfs als je geheel belastingplichtig bent in NL doe je aangifte in BE. De gemeentebelasting verschilt wel per gemeente - dixit hoe zit dat als je in een 0% gemeente woont?

rano
25-05-12, 15:27
Je kan gewoon een kopie van je jaaropgave opsturen. Dan handelen zijn dit af.

Beetje wanhopig
25-05-12, 15:46
Vandaag hebben wij onze aangiftes over 2011 in laten vullen bij de belastingdienst zelfs: mijn BP hoeft niets te betalen aangezien hij (nog) niet werkt en ik betaal enkel de gemeentebelasting aangezien ik in NL werk en daar mijn belastingen betaal, we hebben wel een nummertje moeten trekken en best lang moeten wachten, maar we zijn er nu wel weer vanaf voor een jaar :)

Annuh
25-05-12, 18:03
Ik denk dat ik ook mijn jaaropgaven mee ga sturen, ik heb er twee, want ik had twee banen in 2011. Dan doe ik er een brief bij dat ik in Nederland belasting betaal en dan zal het vast goed zijn. Ik hoop eerlijk gezegd dat ik hier niets meer hoef te betalen, want daar heb ik geen geld voor hoor...

Dixit
25-05-12, 18:25
Het feit dat je niks hoort betekent niet dat je geen aangifte moet doen in BE. Zelfs als je geheel belastingplichtig bent in NL doe je aangifte in BE. De gemeentebelasting verschilt wel per gemeente - dixit hoe zit dat als je in een 0% gemeente woont?

Indien al je buitenlandse inkomens vallen onder vrijstellingen in het kader van dubbelbelastingsverdragen ťn je woont in een 0% gemeente, dan ben je BelgiŽ niets schuldig.
Je zal dan mogelijk toch een belastingbrief krijgen.
Iedereen die een belastingbrief krijgt moet hem ingevuld opsturen: het niet doen van aangifte is strafbaar.

Mijn partner en ik hebben ook twee aangifte formulieren gehad van Belgie. Ik heb ze een brief geschreven dat we alle twee voor het hele jaar in Nederland aangifte zullen doen. Sindsdien niets meer vernomen van Belgie (jaren geleden inmiddels) zelfs geen bevestiging.

Ze hebben 7 jaar de tijd. Nog even wachten dus.

Maryamu
25-05-12, 21:58
Je kan gewoon een kopie van je jaaropgave opsturen. Dan handelen zijn dit af.

Ja dat heb ik in 2008 gedaan: een aanslag van 500 euro die nul moest zijn. Dat doe ik dus ook niet meer.

choukren
26-05-12, 11:28
Onze belasting is ingevult door onze verzekering, ik stond met 10 min al weer buiten met goed nieuws dat we geld terug krijgen .

NP
26-05-12, 13:36
Ik heb mijn belastingbiljet over 2009 netjes blanco terug gestuurd met begeleidend schrijven. Na een poosje ontving ik netjes een brief van de BE belastingdienst waarin stond dat ik geen belasting hoefde te betalen. De grap is dat als je je biljet BLANCO terug stuurt, dit op zich als aangifte geldt waarmee je aangeeft geen inkomsten in BE te hebben genoten waar in BE belasting over betaald moet worden.

Wel heb ik eerst de balastingverdragen bestudeerd en daar een beroep op gedaan in mijn brief. Ik werkte als zelfstandige in NL. Ik zou als ik langer dan een jaar in BE verbleef daar overigens wel belasting moeten gaan betalen. Maar als je gewoonlijk op het grondgebied van het ene land verblijft, Nederland, en je tijdelijk gedurende een periode van maximaal een jaar op het grondgebied van een ander EU land woont, kun je belasting BLIJVEN betalen in het land waar je gewoonlijk verblijft. Nederland. Hierbij geldt dat de periode van een jaar iets langer (of korter) mag duren en niet strikt genomen stopt na 12 maanden. In ons geval was het 14.

Ben je dus in zo'n situatie, dan kun je van deze regeling gebruik maken en bespaar je jezelf nodeloos werk. Lees het belastingverdrag tussen NL en BE er maar op na. en lees ook de EU regelingen hieromtrent. LET WEL: Ik kon in NL gebruik maken van een aantal zeer aantrekkelijke aftrekmogelijkheden die ik in BE niet kreeg. Dus was het voor mij ook veel voordeliger. Bedenk voor je dit besluit, of je niet toevallig in BE goedkoper uit bent....!

Voor de gemeentelijke belasting kan het zijn dat ik iets betaald heb. Maar dat was erg weinig. Zo weinig dat ik het me niet meer herinner.

Heel fout advies, dat vťrstrekkende gevolgen kan hebben. Zelfs indien je op basis van een dubbelbelastingsbedrag recht hebt om de belastingen te betalen in Nederland, dan nog zul je je belastingen ook in BelgiŽ op moeten geven. Er worden dan geen nationale belastingen op geheven, maar wel de gemeentelijke opcentiemen.
Indien je daar bovenop nog Belgisch inkomen hebt verdiend, dan geldt het voorbehoud van progressiviteit.

Nogmaals onzin. Gemeenten krijgen hun inkomsten binnen via de opcentiemen.
Indien je je eigen advies hebt gevolgd, dan heb jij inderdaad geen opcentiemen betaald, maar dat was dan waarschijnlijk wel ten onrechte.
Ooit zullen ze dat wel opvorderen... en mťt rente natuurlijk.

Ter informatie: de opcentiemen die wij vorig jaar moesten betalen waren EUR 1962 (over de inkomsten van het jaar 2010).
Dus dat is niet iets dat je eerst 'vergeet' en dan ineens cash moet ophoesten.

Dixit
26-05-12, 20:13
Eigenwijs in het kwadraat...

Ten eerste: op in het buitenland verdiend inkomen betaal je in principe in het buitenland belasting. Je hebt niets nieuws ontdekt.
Uitgezonderd de gemeentebelasting natuurlijk. Die kan je niet in het buitenland betalen, want die zijn voor je Belgische gemeente bedoeld.

Ten tweede: de fiscus stelt in eerste instantie een incohiering op aan de hand van de gegevens die jij zelf opstuurt... en heeft dan nog zeven jaar om daar op terug te komen.

Ik herinner mij, dat ik hierover een artikel heb gelezen in mijn krant (http://archives.lesoir.be/fiscalite-un-arret-de-la-cour-constitutionnelle-le_t-20091114-00QVKE.html) en die vat het mooi samen:

Ce n’est pas parce qu’il vient de recevoir son avertissement-extrait de rŰle qu’il peut dormir tranquille sur ses deux oreilles. Par ce document, l’administration communique seulement une notification formelle de l’imposition sur base de sa dťclaration.

Je kan dus pas in het jaar 2020 rustig op beide oortjes slapen... als de voorgestelde wetgeving, dat fiscale fraude niet verjaart, er intussen niet doorheen is gekomen.

In het jaar 2008 moesten mijn BP en ik samen (!) een aangetekende brief ophalen over mijn belastingaangifte van het jaar 2003.
De belastingambtenaar had schijnbaar 5 jaar liggen slapen, schoot ineens wakker... en zat er vervolgens natuurlijk alsnog naast.

NP
27-05-12, 17:02
Beste Dexit,

Ik denk dat je, niet gehinderd door enige kennis van zaken spreekt. Je hoeft namelijk helemaal niet altijd in het land waar je je inkomen verwerft belasting te betalen. In mijn geval was het zelfs zo dat ik als ondernemer met een vaste inrichting in BelgiŽ, in BE belasting zou moeten betalen. Die vaste inrichting bestond uit een internet en telefoonverbinding. Ook al verwierf ik mijn inkomen in NL, voor een deel want ik verkocht ook producten die ik in BE geproduceerd had naar NL. Dan nog zou ik in BE belastingplichtig zijn geweest.

Dus was het helemaal niet zo als je stelt dat ik in NL belasting zou moeten betalen. In mijn geval zou ik in BE belasting moeten betalen. Maar omdat ik, in tegenstelling tot jou me op de hoogte heb gesteld van de wettelijke bepalingen. Heb ik gebruik kunnen maken van de hierboven beschreven regelgeving.

Tot slot heb ik nog een vraagje, waarom zou ik in het fraude hebben gepleegd? Je stelt immers dat ik sowieso in NL belasting had moeten betalen..... Dan is er toch niets mis?

Zie ook Belastingverdrag NL-BE: http://goo.gl/uOhW5

Vriendelijke groet!

[U[/U]

Eigenwijs in het kwadraat...

Ten eerste: op in het buitenland verdiend inkomen betaal je in principe in het buitenland belasting. Je hebt niets nieuws ontdekt.
Uitgezonderd de gemeentebelasting natuurlijk. Die kan je niet in het buitenland betalen, want die zijn voor je Belgische gemeente bedoeld.

Ten tweede: de fiscus stelt in eerste instantie een incohiering op aan de hand van de gegevens die jij zelf opstuurt... en heeft dan nog zeven jaar om daar op terug te komen.

Ik herinner mij, dat ik hierover een artikel heb gelezen in mijn krant (http://archives.lesoir.be/fiscalite-un-arret-de-la-cour-constitutionnelle-le_t-20091114-00QVKE.html) en die vat het mooi samen:

Je kan dus pas in het jaar 2020 rustig op beide oortjes slapen... als de voorgestelde wetgeving, dat fiscale fraude niet verjaart, er intussen niet doorheen is gekomen.

In het jaar 2008 moesten mijn BP en ik samen (!) een aangetekende brief ophalen over mijn belastingaangifte van het jaar 2003.
De belastingambtenaar had schijnbaar 5 jaar liggen slapen, schoot ineens wakker... en zat er vervolgens natuurlijk alsnog naast.

Dixit
29-05-12, 10:54
Uit de door jou geciteerde bron: (http://www.nebelex.com/wiki/Gemeentebelasting)

Art. 466bis.
Wanneer een rijksinwoner beroepsinkomsten uit het buitenland verkrijgt die krachtens een internationale overeenkomst ter voorkoming van dubbele belasting in BelgiŽ van personenbelasting zijn vrijgesteld, worden de in artikel 466 bedoelde aanvullende gemeentebelasting en aanvullende agglomeratiebelasting desalniettemin, voor zover de internationale overeenkomst zulks toelaat, berekend op de personenbelasting die verschuldigd zou zijn in BelgiŽ indien de beroepsinkomsten in kwestie uit bronnen in BelgiŽ zouden zijn verkregen.

Jouw Nederlandse inkomsten hadden vermeld moeten worden in Vak IV, rubriek O 2 van Deel 1 van de aangifte in de personenbelasting.
Voorts moeten zelfstandige ondernemers uit zichzelf Deel 2 opvragen, want datzelfde cijfertje in rubriek O 2 moet ook in Deel 2 worden gekopieerd.
Daarnaast moest je de bewijsstukken bijleveren, dat aan de voorwaarden is voldaan om van de belastingvrijstelling als gevolg van het verdrag te genieten.
De hele zwik staat bijzonder simpel uitgelegd op pagina 47 en 48 van de Toelichting... en die uitleg is volledig in lijn met de door jou geciteerde bron.

Tot slot heb ik nog een vraagje, waarom zou ik in het fraude hebben gepleegd?

Op basis van artikel 466bis uit de door jou geciteerde bron, moet je altijd aangifte doen, opdat de gemeentebelasting kan worden berekend.
Dat heb je niet gedaan en dus heb je de gemeentebelasting ontdoken.

En neen... een stad zoals Antwerpen haalt zijn financiŽle middelen niet uit de verkoop van vuilniszakken.

NP
31-05-12, 13:27
Nee Dexit,

Want een burger die gewoonlijk op het grondgebied van de ene staat verblijft, en tijdelijk op het grondgebied van de andere staat verblijft, mag in de staat waar hij gewoonlijk verblijft belasting blijven betalen. Mits hij niet langer dan een jaar in die andere staat verblijft. Daarbij mag de periode van een jaar niet tot op precies 12 maanden worden begrenst.

Leuk he die belastingwetgeving!

Uit de door jou geciteerde bron: (http://www.nebelex.com/wiki/Gemeentebelasting)

Jouw Nederlandse inkomsten hadden vermeld moeten worden in Vak IV, rubriek O 2 van Deel 1 van de aangifte in de personenbelasting.
Voorts moeten zelfstandige ondernemers uit zichzelf Deel 2 opvragen, want datzelfde cijfertje in rubriek O 2 moet ook in Deel 2 worden gekopieerd.
Daarnaast moest je de bewijsstukken bijleveren, dat aan de voorwaarden is voldaan om van de belastingvrijstelling als gevolg van het verdrag te genieten.
De hele zwik staat bijzonder simpel uitgelegd op pagina 47 en 48 van de Toelichting... en die uitleg is volledig in lijn met de door jou geciteerde bron.

Op basis van artikel 466bis uit de door jou geciteerde bron, moet je altijd aangifte doen, opdat de gemeentebelasting kan worden berekend.
Dat heb je niet gedaan en dus heb je de gemeentebelasting ontdoken.

En neen... een stad zoals Antwerpen haalt zijn financiŽle middelen niet uit de verkoop van vuilniszakken.

Walhalladome
02-06-12, 00:56
De precieze 'ins and outs' weet ik niet. Wat ik wel weet uit ervaring is dat belasting in principe 'at source' wordt belast. Dus als je werkt in Nederland betaal je Nederlandse inkomstbelasting. Als je verder in Belgie woont dan zijn locale belgische belastingen verschuldigd, maar ze kunnen niet nog eens je loon dubbel gaan belasten.
Toen ik nog in Engeland woonde en in Zweden werkte werd mijn inkomsten belasting in Zweden betaald en mijn loon werd verder niet belast in het Ver. Koninkrijk. Maar wel was ik council tax etc. verschuldigd in het Ver. Koninkrijk.
Ik hoop dat dit helpt. Veel succes.

Annuh
15-06-12, 11:25
Het liep wat vertraging op, maar ik ga zo naar het belastingkantoor om het te laten invullen. Van Nederland heb ik inmiddels de aanslag binnen, dus dat is fijn.

Annuh
15-06-12, 16:50
Zo, alles is ingevuld. Er was een wachtrij van 45 minuten, maar de meneer was erg aardig (veel grapjes over het Nederlands Elftal) en heeft alles ingevuld. Ik hoef niets te betalen en krijg uiteraard niets terug. Jeuj!