PDA

Bekijk volledige versie : specifieke vraag over Belg zijn maar wonen in Nederland?

Kim01
26-01-12, 10:12
Hallo,

ik heb een vraagje, ben benieuwd of iemand hier mee kan helpen...

Ik ben Belg en woon en werk in BelgiŽ.

Mijn vriend woont in Turkije.

Ik woon aan de Nederlandse grens(3 km), en de huizen daar zijn toch wel een stuk goedkoper dan waar ik nu woon...

Dus overweeg ik om gewoon Belg te blijven, in BelgiŽ te werken, maar in Nederland te wonen.

Kan dat? Als mijn man (wij moeten nog trouwen) overkomt naar hier, mag hij dan werken in BelgiŽ? Of niet? Welk land geeft hem dan toestemming?
Vallen wij dan onder de Nederland route (dat wil ik niet, omdat dat moeilijker is)?
Moet hij dan ook een inburgeringsexamen doen?

Ideaal zou zijn moest hij ook gewoon onder 'mijn' wetgeving vallen, gewoon wonen in Nederland maar verder onder de Belgische wetgeving vallen...

Weet iemand hier raad mee?

-Indien het echt te moeilijk zou zijn, blijf ik wel hier in BelgiŽ ;)

Jean_Luc
26-01-12, 11:48
Hallo,
Ik ben Belg en woon en werk in BelgiŽ.
Mijn vriend woont in Turkije.

Q1.Ik woon aan de Nederlandse grens(3 km), en de huizen daar zijn toch wel een stuk goedkoper dan waar ik nu woon...
Dus overweeg ik om gewoon Belg te blijven, in BelgiŽ te werken, maar in Nederland te wonen.
Kan dat?

Q2Als mijn man (wij moeten nog trouwen) overkomt naar hier, mag hij dan werken in BelgiŽ? Of niet? Welk land geeft hem dan toestemming?

Q3 Vallen wij dan onder de Nederland route (dat wil ik niet, omdat dat moeilijker is)?
Q4 Moet hij dan ook een inburgeringsexamen doen?

A1 Ja jij als BelgiŽ kan naar Nederland komen en hier in Nederland gaan wonen en in BelgiŽ blijven werken
A2.Omdat jouw man dan meelift op jouw EU-rechten van vrij verkeer van personen zou hij volgens de EU-regeltjes vrijwel direct in Nederland een Sofi of BSN moeten krijgen en aan in Nederland aan het werk kunnen. Of hij meteen in BelgiŽ weet ik niet dat is dacht ik afhankelijk van wanneer hij zijn Nederlandse papieren krijgt en Belgische wetgeving.
A3.Als jij als Belg met je Turkse man in Nederland wonen vallen jullie in grote lijnen onder de EU-route met Nederlandse details of anders gezegd de Nederland-Route.
A4.Als hij met jouw, Belg in Nederland woont is hij NIET verplicht een inburgeringscursus te doen in Nederland. Vanwege zijn Turkse nationaliteit is hij al vrijgesteld van Wet Inburgering Buitenland. Hij hoeft dus geen Nederlandse inburgeringslessen in Turkije te volgen. Het is natuurlijk wel aan te raden Nederlandse taalles te gaan volgen zodat hij makkelijker en sneller een baan hier kan vinden. Dacht trouwens dat de taallessen in BelgiŽ gratis waren.

Voor Turken gelden trouwens regels die soepelere zijn vanwege het Associatieverdrag van EU met Turkije. Dus kan het zijn dat wat hierboven staat niet helemaal voor jullie van toepassing is.

Maryamu
26-01-12, 22:26
De Nederland route is niet moeilijker.
Alle EU-routes zijn min of meer gelijk, details daar gelaten. Nederland is moeilijk voor Nederlanders die in Nederland wonen en hun BP willen laten overkomen.

Kim01
28-01-12, 00:51
Hallo,

Jean-Luc, dan moet hij ook vanuit Tr geen examen doen om Nl binnen te komen? Dat is dan eigenlijk hetzelfde als de Belgische wet hiervoor?

Maryamu, ik begrijp niet goed waarom het voor Nederlanders moeilijker is om hun partner te laten overkomen. Als het voor hen al moeilijk is, dan kan het voor mij toch niet makkelijker zijn? Of wel?

Heeft er iemand enig idee waar ik meer info zou kunnen vinden over het al dan niet direct mogen werken in BelgiŽ, ook al zouden we dan in Nl wonen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

vicypau
28-01-12, 09:32
In Nederland is het moeilijk voor Nederlanders omdat Nederlanders daar onder de Nederlandse wetgeving vallen wat betreft gezinsmigratie.. deze wet betekend kort gezegd een inburgeringsexamen in het land van herkomst van de partner en 1250 euro voor een visum van kort verblijf.. vervolgens krijg je uiteindelijk een visum voor een jaar en moet je nog een inburgeringexamen halen om dit visum verlengt te krijgen. Als een Nederlander in Belgie gaat wonen, valt deze Nederlander onder de EU wetgeving en vervalt al het bovenstaande en wordt er direct een visum voor 5 jaar afgegeven en mag er gewerkt worden etc.

Ik weet niet hoe de Nationale wetgeving voor gezinsmigratie is in Belgie maar als deze moeilijk en duur is, kun jij dus het precies andersom doen en naar Nederland verhuizen zodat je ook onder de EUwetgeving valt en niet meer onder die van Belgie en krijgt jou partner dus ook dat 5jarig visum. Zo is dit op alle landen in Europa toepasbaar want zodra je te gast bent in een ander EUland val je niet meer onder nationale wetgeving! Vandaar dat de Nederlandse migratiewet nooit op jou van toepassing kan zijn ....raar maar waar

Maryamu
28-01-12, 13:48
Ik ben Nederlandse, woon in BelgiŽ en werk in Nederland.
Ik ben grensarbeider.
Dat ga jij dus ook doen, als Belg in Nederland wonen en in BelgiŽ werken. Absoluut geen probleem, 100% toegestaan. Je maakt recht van je vrije verkeer op wonen en werken binnen de EU.

Kim01
29-01-12, 21:13
Ik ben Nederlandse, woon in BelgiŽ en werk in Nederland.
Ik ben grensarbeider.
Dat ga jij dus ook doen, als Belg in Nederland wonen en in BelgiŽ werken. Absoluut geen probleem, 100% toegestaan. Je maakt recht van je vrije verkeer op wonen en werken binnen de EU.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

In BelgiŽ is de procedure niet duur. Je krijgt eerst een voorlopig verblijf waarmee je dan een 5 jaren kaart kan aanvragen.

De enige reden dat ik in Nl zou gaan wonen is omdat de huizen er goedkoper zijn (en het is maar 5 minuutjes verder van mijn werk).

Wat wel niet zo leuk is, is dat er daar niet zo veel werkgelegenheid is.
Dus zou het wel ideaal zijn als mijn man in BelgiŽ mag werken, dat we daarvoor niet te lang moeten wachten. Enkele maanden, OK, dat kunnen we financieel overbruggen. Maar toch ook niet langer. Nog beter als hij zowel in Nl als Be mag werken. Maar enkel Nl, daar redden we het niet mee denk ik.
Mag hij zich ook beroepen op vrij verkeer binnen de EU?

Weet iemand waar ik deze info zou kunnen verkrijgen?
Ik durf het niet zo goed aan het gemeentehuis in BelgiŽ vragen omdat wij nog niet getrouwd zijn, en hij volgende maand met een toeristenvisum naar hier komt.
Geen slapende honden wakker maken ;)

Kim01
07-02-12, 12:43
Aanvulling:

Om in BelgiŽ te kunnen werken moet je beschikken over een rijksregisternummer (is gelijk aan het Nederlandse sofi nummer).
Aangezien hij dat niet zal krijgen indien we ons in Nl huisvesten, kan hij dan eigenlijk praktisch gezien wel in BelgiŽ aan de slag?

Of moeten wij dan voor hem een sofi nummer aanvragen en kan hij dan daarmee aan de slag in BelgiŽ?

Iemand tips?