PDA

Bekijk volledige versie : drie jaar getrouwd partner Nederlands paspoort?

guppy
28-12-11, 22:43
Ik heb een vraagje;

Ben bijna tweeenhalf jaar getrouwd en woon in Zuid-Amerika.
Nu heb ik ergens gelezen dat als je drie jaar getrouwd bent, je partner een Nederlands paspoort kan aanvragen, maar je dan wel een jaar in een ander land gewoond moet hebben, d.w.z. niet in Nederland en niet in het land van je partner.
Is dit waar?
Ik kan namelijk nergens op de IND site hier iets over vinden.
Of is gewoon drie jaar getrouwd zijn genoeg?
Wie weet nu precies hoe het zit en hoe de kansen zijn?
En hoe zit het met het kind van mijn partner?
Wij zijn van plan om naar Nederland terug te keren over een tijdje zodra dit mogelijk is.
Vast dank.

Jean_Luc
28-12-11, 23:34
Zoek onder naturalisatie

guppy
29-12-11, 00:56
Hallo Jean Luc,
Dankjewel voor de tip.
Probleem is echter dat ik hier vreselijk langzaam (mobiel) internet heb en het -als het al wil lukken- heel erg lang duurt om iets te openen, dat is nu eenmaal zo waar ik woon momenteel, uitgebreid zoeken is er voor mij dus niet bij. (wil niet zeggen dat ik het niet blijf proberen)
Ook zou het fijn zijn om e.e.a. te vernemen van mensen die met hetzelfde bijltje gehakt hebben en ervaring hebben op dit gebied.
Vast dank.

julia40
29-12-11, 01:08
Overzicht: Nederlander worden door naturalisatie

U wilt Nederlander worden door naturalisatie. Er zijn twee manieren om de Nederlandse nationaliteit te krijgen:
Optie
Naturalisatie

Optie is de eenvoudigste en snelste manier om Nederlander te worden. Kijk eerst of u voor optie in aanmerking komt.
Overzicht voorwaarden

U moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
U bent meerderjarig, dat wil zeggen 18 jaar of ouder.
U woont minimaal vijf jaar onafgebroken met een geldige verblijfsvergunning in Nederland, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Maarten of Sint Eustatius. U hebt steeds op tijd uw verblijfsvergunning verlengd. Op deze regel zijn enkele uitzonderingen. Uw verblijfsvergunning moet ook tijdens de procedure geldig zijn.
U hebt direct voorafgaand aan het verzoek tot en met de naturalisatieceremonie een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd voor een niet-tijdelijk doel.
U bent voldoende ingeburgerd. Dit betekent dat u behoorlijk Nederlands kunt lezen, schrijven, spreken en verstaan. U moet dit aantonen door een inburgeringsexamen te behalen op A2-niveau. Als u bepaalde diploma’s of certificaten hebt, hoeft u het inburgeringsexamen niet te doen.
U hebt de laatste vier jaar geen gevangenisstraf uitgezeten, leer- of taakstraf uitgevoerd of hoge geldboete betaald of opgelegd gekregen. Er staat geen strafzaak tegen u open.
U moet afstand doen van uw huidige nationaliteit. Op deze regel zijn enkele uitzonderingen (zie uitzonderingen afstand). Klik hier om voor uw land te zien welke regelgeving geldt voor het doen van afstand. Doet u geen afstand van uw huidige nationaliteit terwijl dat wel zou moeten, dan kan het Nederlanderschap weer worden ingetrokken.
U moet de verklaring van verbondenheid afleggen.

Uitzonderingen 5-jaarstermijn

Wanneer geldt de termijn van vijf jaar niet:
U bent getrouwd met of geregistreerd partner van een Nederlander. U kunt na minimaal drie jaar huwelijk of geregistreerd partnerschap (eventueel in het buitenland) én onafgebroken samenwoning een aanvraag indienen. Als u drie jaar met een geldige verblijfsvergunning in Nederland onafgebroken samenwoont (beiden ongehuwd) met een Nederlander, kunt u ook een aanvraag indienen.
U bent staatloos. U kunt na minimaal drie jaar een aanvraag indienen.
U bent als minderjarige erkend of gewettigd door een Nederlander en u bent drie jaar verzorgd en opgevoed door deze Nederlander. U bent nu 18 jaar of ouder. U kunt na drie jaar een aanvraag indienen.
U hebt in totaal tien jaar met een geldige verblijfsvergunning in Nederland, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Maarten of Sint Eustatius gewoond, waarvan de laatste twee jaar onafgebroken. U kunt na twee jaar een aanvraag indienen.
U bent tijdens uw meerderjarigheid in Nederland, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Maarten of Sint Eustatius geadopteerd door ouders van wie in elk geval één ouder het Nederlanderschap bezit.
U bent oud-Nederlander. U hebt de Nederlandse nationaliteit gehad en bent deze weer verloren. In sommige gevallen kunt u gebruikmaken van de optieprocedure.

Uitzonderingen afstand:

Wanneer hoeft u géén afstand te doen van uw huidige nationaliteit:
U verliest door naturalisatie tot Nederlander automatisch uw oorspronkelijke nationaliteit.
De wetgeving van uw land staat verlies van uw nationaliteit niet toe.
U bent getrouwd met of u bent geregistreerd partner van een Nederlander.
U bent minderjarig, dat wil zeggen jonger dan 18 jaar.
U bent erkend vluchteling en hebt een verblijfsvergunning asiel.
U bent geboren in Nederland, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Maarten of Sint Eustatius, en u woont hier nog steeds op het moment dat u uw aanvraag indient.
Van u kan niet worden verlangd dat u contact opneemt met de autoriteiten van de staat waarvan u de nationaliteit bezit.
U hebt bijzondere en objectief waardeerbare redenen om geen afstand te doen van uw nationaliteit.
U hebt de nationaliteit van een staat die niet door Nederland erkend wordt.
U moet om afstand te kunnen doen van uw huidige nationaliteit een hoog bedrag betalen aan de autoriteiten van uw land.
U zou door afstand van uw nationaliteit te doen bepaalde rechten verliezen. Daardoor lijdt u ernstige financiële schade. Denk aan erfrecht.
U moet uw militaire dienstplicht vervullen (of afkopen) voordat u afstand kunt doen van uw huidige nationaliteit.

Klik hier om voor uw land te zien welke regelgeving geldt voor het doen van afstand.

Dit staat op de site van de IND

080808
29-12-11, 10:06
Ik heb een vraagje;

Ben bijna tweeenhalf jaar getrouwd en woon in Zuid-Amerika.
Nu heb ik ergens gelezen dat als je drie jaar getrouwd bent, je partner een Nederlands paspoort kan aanvragen, maar je dan wel een jaar in een ander land gewoond moet hebben, d.w.z. niet in Nederland en niet in het land van je partner.

Nee dat klopt niet. Het AANVRAGEN kan niet vanuit het land van je partner gebeuren. Dus als jullie nu in het land van je partner wonen, kan het niet.
Let er verder op dat jullie die 3 jaar op hetzelfde adres samengewoond moeten hebben, en dit ook moeten kunnen aantonen.

Of is gewoon drie jaar getrouwd zijn genoeg?

Nee. Je partner moet wel een soort van inburgeringsexamen doen om te laten zien dat hij de NL taal voldoende beheerst.

Wie weet nu precies hoe het zit en hoe de kansen zijn?
En hoe zit het met het kind van mijn partner?
Wij zijn van plan om naar Nederland terug te keren over een tijdje zodra dit mogelijk is.
Vast dank.

Ik zou je aanraden om te lezen op de site van de IND over naturaliseren vanuit het buitenland.
Als je geen (snelle) internetverbinding hebt, kun je de folder misschien uitprinten in een internetcafe. En dan op je gemak thuis doorlezen.
Ga hier naartoe en klik op: hoe kunt u Nederlander worden in het buitenland: http://www.ind.nl/Brochures_en_Formulieren/index.aspx

guppy
30-12-11, 23:20
Hallo Julia40 en 080808,

Dank voor de informatie!

Ik zie dat er na drie jaar huwelijk (eventueel in het buitenland) én onafgebroken samenwoning een aanvraag ingediend kan worden.

080808; Er staat niet bij dat je op hetzelfde adres moet hebben gewoond, maar wél onafgebroken samengewoond moet hebben, volgens mij kan dit ook op verschillende adressen zijn, als je maar samen op dat adres woonde, of zie ik dat verkeerd?

Het aanvragen kan niet vanuit het land van mijn partner gebeuren?, kan dit wel in Nederland? of moeten we dan eerst weer ergens in een ander land gaan wonen?
Krijgt ze een visum als dit aangevraagd is? of moet ze dit afwachten in een ander land, ik vind het allemaal erg vaag..in haar eigen land kan ze het dus blijkbaar niet aanvragen..maar ik lees nergens dat het niet in Nederland aangevraagd kan worden..moet je dus wél in Nederland kunnen verblijven.
Het is toch van de gekke dat je niet eens je vrouw mee kan nemen naar Nederland..

Ik lees ook (i.v.m. haar zoontje) 'u bent als minderjarige erkend of gewettigd door een Nederlander en u bent drie jaar verzorgd en opgevoed door deze Nederlander.
Dit is toch ook van toepassing dan? moet er afgezien van het feit dat ik met de moeder getrouwd ben, ook nog apart het kind erkend of gewettigd worden?
Is het niet gewettigd doordat wij getrouwd zijn?

Vast dank en iedereen vast de beste wensen voor het nieuwe jaar!

080808
31-12-11, 10:14
Ik zie dat er na drie jaar huwelijk (eventueel in het buitenland) én onafgebroken samenwoning een aanvraag ingediend kan worden.

080808; Er staat niet bij dat je op hetzelfde adres moet hebben gewoond, maar wél onafgebroken samengewoond moet hebben, volgens mij kan dit ook op verschillende adressen zijn, als je maar samen op dat adres woonde, of zie ik dat verkeerd?

Dit zie je goed. Bij ons was dit ook van toepassing. Wij hadden zowel in Belgie als in Nederland samengewoond. Maar je moet er erg goed op letten dat je samen op dezelfde dag verhuist en inschrijft op het nieuwe adres. En dit moet je ook aantonen met GBA uittreksels.

Het aanvragen kan niet vanuit het land van mijn partner gebeuren?, kan dit wel in Nederland? of moeten we dan eerst weer ergens in een ander land gaan wonen?
Krijgt ze een visum als dit aangevraagd is? of moet ze dit afwachten in een ander land, ik vind het allemaal erg vaag..in haar eigen land kan ze het dus blijkbaar niet aanvragen..maar ik lees nergens dat het niet in Nederland aangevraagd kan worden..moet je dus wél in Nederland kunnen verblijven.
Het is toch van de gekke dat je niet eens je vrouw mee kan nemen naar Nederland..

Natuurlijk kun je naturalisatie aanvragen vanuit Nederland. Alleen moet je hier dan wel wonen. En met een geldige verblijfstitel. Dus tja.. dan moet je dat eerst geregeld hebben. De andere optie is idd om in een ander land te gaan wonen. Op die manier kun je je vrouw ook meenemen naar Nederland, nog afgezien van het naturalisatieverhaal. Je volgt dan de EU route, daar is heel veel over te vinden op dit forum. Het is idd van de zotte, maar ook voor ons was het de enige manier: wonen in land partner > naar Belgie > naar Nederland.

Ik lees ook (i.v.m. haar zoontje) 'u bent als minderjarige erkend of gewettigd door een Nederlander en u bent drie jaar verzorgd en opgevoed door deze Nederlander.
Dit is toch ook van toepassing dan? moet er afgezien van het feit dat ik met de moeder getrouwd ben, ook nog apart het kind erkend of gewettigd worden?
Is het niet gewettigd doordat wij getrouwd zijn?

Vast dank en iedereen vast de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Die laatste vraag heb ik zo geen antwoord op, wie weet heeft iemand anders er ervaring mee.

Voor jou ook het allerbeste voor 2012!

guppy
31-12-11, 20:27
Wederom dank 080808,

Ik heb al vaak gedacht aan de België-route, maar de laatste tijd lees en hoor ik toch dat men min of meer met een ontmoedigings-beleid bezig is in België.

Heb al van mensen gehoord ook dat je ook als Nederlander al aardig gediscrimineerd word en er moeilijk werk te vinden is, dit zal met de nieuwe crisis niet verbeteren vrees ik.
Al met al moeilijk om te beslissen die stap te nemen.

Weet het alles bij elkaar nog niet; nooit gedacht dat het zo moeilijk zou zijn allemaal, waanzin gewoon als je het allemaal op een rijtje zet.

n0naatje20
19-03-13, 22:24
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

Voorheen dacht ik dat mijn man een Nederlands paspoort kon aanvragen op basis van een huwelijk met een Nederlander van minimaal 3 jaar en onafgebroken samenwoonst.
Maar, wij wonen nog altijd in België. Kan hij de Nederlandse nationaliteit ook vanuit België aanvragen of moeten we dan echt eerst terug naar Nederland en daar een x aantal jaren wonen?

draak
19-03-13, 23:23
Ja, als je drie jaar gehuwd hebt samengewoond in België kan je man het Nederlanderschap aanvragen bij de Nederlandse ambassade/consulaat. Houd er wel rekening mee dat hij voorafgaand aan de aanvraag het Nederlandse inburgeringsexamen moet afleggen. Of heeft hij dat al gedaan?

Musa
20-03-13, 09:09
Ja, als je drie jaar gehuwd hebt samengewoond in België kan je man het Nederlanderschap aanvragen bij de Nederlandse ambassade/consulaat. Houd er wel rekening mee dat hij voorafgaand aan de aanvraag het Nederlandse inburgeringsexamen moet afleggen. Of heeft hij dat al gedaan?

Als de BP door één of ander reden bijv. in het verleden vrijstelling van (MVV -en) inburgeringseisen heeft gehad dan hoeft de BP bij naturalisatie toch ook niet aan de inburgeringseisen te voldoen?

n0naatje20
20-03-13, 15:48
Bedankt Draak!

Dit stond bij mij ook bij inderdaad maar na een uitgebreide uitleg van de Rijksoverheid stond hier niks over in.. Verwarring dus!
Zal het hier eens bij de Ambassade navragen, bedankt!

appeltje
20-03-13, 15:57
Als de BP door één of ander reden bijv. in het verleden vrijstelling van (MVV -en) inburgeringseisen heeft gehad dan hoeft de BP bij naturalisatie toch ook niet aan de inburgeringseisen te voldoen?

Helaas wel. Mijn BP had vanwege de EU-route vrijstelling voor het inburgeringsdiploma. Voor Naturalisatie is dit wel verplicht.

Musa
20-03-13, 17:20
Helaas wel. Mijn BP had vanwege de EU-route vrijstelling voor het inburgeringsdiploma. Voor Naturalisatie is dit wel verplicht.

Bedankt voor je reactie appeltje.
Dat is inderdaad wel jammer.

Admiral Donutz
20-03-13, 20:35
Gelukkig maar want anders zou je naturalisatie bijna kado krijgen (dwz je zou dan geen enkel woord Nederlands hoeven te kunnen en toch de NL nationaliteit verkrijgen). Niet meer dan logisch en rechtvaardig dan ook dat iedereen aan de inburgeringseis moet voldoen voor naturalisatie (behounds medische beperkingen neem ik aan).