PDA

Bekijk volledige versie : Visum aanvraag belgie

karstenk
26-10-11, 22:15
Ik zit eraan te denken alvast alleen naar Belgie te gaan om daar opzoek te gaan naar een baan en huisvesting.

Op het moment dat ik een woning en/of werk gevonden heb, kan ik mijn vrouw over laten komen naar Belgie toch?

Maar moet mijn vrouw al in Mexico een visum aanvragen voor haar verblijf in Belgie of kan ik haar laten overkomen voor 3 maanden en in die tijd alles gaan regelen?

Wat is wijsheid?

groeten karsten

Maryamu
27-10-11, 10:31
Beide is mogelijk, eerste optie kan echter lang duren. Heeft ze al eerder een toeristenvisum gehad?

leo-a
27-10-11, 11:01
als ze al redelijk Nederlands spreekt (of als je denkt dat ze het snel zou kunnen leren) EN als jullie van plan zijn een NL paspoort voor haar aan te vragen EN als jullie als geruime tijd samenwonen , vergeet dan niet dat er een verblijfsgat kan ontstaan als jij haar later in Belgie in laat schrijven dan jezelf.
Als daardoor een verblijfsgat ontstaat dan moeten jullie drie jaar samenwonen (gerekend vanaf haar inschrijving in Belgie op jullie adres) voordat ze de naturalisatieaanvraag kan doen.

ik bedoel dus mbt tot wijsheid te zeggen dat het handig zou kunnen zijn om bij elkaar te blijven kwa inschrijving (zelfs 1 dag op een verschillend ingeschreven staan levert al een verblijfsgat op...zo anaal zijn ze wel bij de IND)

Maryamu
27-10-11, 12:11
Volgens mij wonen ze nu niet samen, dus dan speelt het verblijfsgat niet.
In België moet je dan getrouwd samenwonen.

karstenk
27-10-11, 16:28
We zijn getrouwd en wonen samen in Guadalajara te Mexico, echter zijn we getrouwd in Nederland.. Speelt dat alsnog wat betreft die verblijfsgat als we getrouwd zijn en ook nog getrouwd in Nederland?

karstenk
27-10-11, 16:30
Ze heeft nog nooit een toeristen visum gehad..

leo-a
27-10-11, 16:53
We zijn getrouwd en wonen samen in Guadalajara te Mexico, echter zijn we getrouwd in Nederland.. Speelt dat alsnog wat betreft die verblijfsgat als we getrouwd zijn en ook nog getrouwd in Nederland?

de tijd die jullie getrouwd samenwoonden in Mexico telt mee (als je dat tenminste kan aantonen dmv inschrijving of huurcontract oid)....maar als jullie je niet tegelijkertijd inschrijven in Belgie dan vervalt die mexico-samenwoonperiode en moet je weer van voren af aan beginnen te tellen om 3 jaar op te bouwen. (Dat jullie getrouwd zijn in NL is juist handig.)

karstenk
27-10-11, 17:07
Ok bedankt, als we nou bv op vakantie gaan naar NL voor 3 maanden dus samen, kunnen we dan ook alles regelen vanuit NL? De vliegticket voor mijn vrouw is dan ook haar visum toch?
Ze kennen hier geen inschrijving en helaas heb ik geen huurcontract, dat wordt hier zeg maar niet op een juiste manier gedaan ;)

Waarom is het handig dat we in NL getrouwd zijn? ivm legalisatie, schijnhuwelijk etc?

Maryamu
27-10-11, 22:14
Als jij binnen 3 maanden alles geregeld krijgt dan kan dat. Maar als je bij nul moet beginnen (huis, baan, etc) dan is 3 maanden best kort. Maar omdat jullie getrouwd zijn kan je vrouw in Belgie nooit als illegaal aangemerkt worden, ook al blijft ze langer dan 3 maanden (als nog niet alles rond is). Alleen is het toch niet een heel prettige situatie.

leo-a
28-10-11, 06:25
Het is handig dat je in NL getrouwd bent want dan kan je een makkelijk een (internationaal) uittreksel krijgen bij de gemeente waarmee je in Europa kan aantonen dat jullie getrouwd zijn.

Trouwens, als je geen documenten kan regelen waarmee "bewezen" kan worden dat jullie in Mexico samenwoonden (bij de EU-toetsinf na in Belgie gewoond te hebben) dan kan je die periode niet meetellen bij de 3 jaar die nodig is voor het aanvragen van de Nederlandse nationaliteit voor je vrouw.

Ik weet niet of je vrouw vrij mag inreizen in Nederland. Misschien kan dat wel op basis van jullie huwelijk. Maar ik weet niet of ze zonder visum uberhaupt het vliegtuig in kan komen (lijkt me sterk).

karstenk
28-10-11, 21:22
@ leo-a: Ze is voor anderhalf jaar geleden zonder problemen ingerezen naar londen en amsterdam.. Nou moet ik wel zeggen dat ik haar heb opgepikt in Londen en samen naar Amsterdam zijn gevlogen en bij de paspoort check van haar was er totaal geen probleem.. (Ongetrouwde staat) We trouwden in de 2 maanden dat ze verbleef in NL.

Wat betreft het bewijzen van samenwonen, we hebben eraan zitten denken dat wanneer het leven in Belgie goed is, we niet perse nog een keer moeten/willen verhuizen naar NL.

@Maryamu, Dus het is wel mogelijk dat wanneer we tijd tekort komen dat zij eventueel illegaal haar status(visum) kan krijgen in Belgie?

karstenk
28-10-11, 21:22
Super bedankt voor jullie reactie BTW.. waarderen we erg! Gracias

Maryamu
28-10-11, 21:31
Ze is per definitie nooit illegaal omdat jullie getrouwd zijn. Maar dat weten veel ambtenaren niet, vandaar dat het wel problemen kan opleveren. Een goede site is kruispuntmi.be, daar kun je ook goed juridisch advies inwinnen.
Mexicanen hebben geen toeristenvisum nodig en kunnen zo inreizen.

karstenk
28-10-11, 21:34
Kijk, goed om te weten! Ik ga een kijkje nemen op deze site (kruispuntmi.be) bedankt!

leo-a
29-10-11, 06:29
Wat betreft het bewijzen van samenwonen, we hebben eraan zitten denken dat wanneer het leven in Belgie goed is, we niet perse nog een keer moeten/willen verhuizen naar NL.

zo denken wij er ook over....we gaan volgend jaar de EU-route doen en als het bevalt (in Duitsland), dan blijven wij daar mooi :thumbup:

karstenk
29-10-11, 19:06
Ja toch, het is al best heftig verhuizen vanuit mexico naar belgie en dan daarna ook nog naar NL, overigens wel dichterbij maar toch veel dingen te regelen altijd met verhuizen..

Maryamu
30-10-11, 00:11
Wij wonen ook nog steeds in Belgie (sinds 2008)...

Tez
30-10-11, 09:40
Wij sinds vorig jaar, maar denk niet dat we nog terug gaan. Voorlopig iig zeker niet!!