Bekijk volledige versie : Uitschrijven NL GBA nodig voor Belgie-route? (e.a.)
Hallo allemaal,
Mijn man en ik zijn sinds 28 juli bezig met adviesaanvraag voor MVV. Nu horen we van vrienden dat Belgie route eenvoudiger is en veel goedkoper (zij hebben deze route zelf gelopen, met succes). Maar we huren al een huis hier in NL en willen dat niet kwijt. Kan ik in NL blijven werken, wonen in Belgie (huisje huren, af en toe er heen)? Moet ik uitgeschreven worden uit de Nederlandse basisadministratie om ingeschreven te worden in Belgie? Volgens handboek niet, volgens vrienden wordt naar dit bewijs wel gevraagd. Hoe lang moet je mimimaal in Belgie zijn om weer terug naar NL te mogen? En: Wie heeft een ideetje voor een huur apartement in Zelzate? :-?
Hopelijk tot gauw!
Veel goedkoper en eenvoudiger?? --> absoluut NO WAY, de kosten zullen ongeveer gelijk liggen. Denk eraan wat je allemaal dient te regelen, huur, water, gas, licht, tv, internet, verzekeringen van woning, WA, BA, auto overzetten en invoeren (niet perse als je maar kort gaat 8 maanden de tijd), mutualiteit ( blijf je misschien in NL houden als je daar blijft wonen), gemeentebelastingen, boodschappen etc.
Wat wel klopt is dat de kosten voor het visum inderdaad een stukje lager liggen, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met alle andere kosten die je moet maken en de lange voorbereiding die je dient te treffen. Het is echt niet een kwestie van even aan de andere kant van de grens gaan wonen, het is weldegelijk een vorm van emigratie, en je zult er snel achterkomen dat Europa nog niet zo Europees is en dat de regels en wetten per gemeente verschillen!!
Lees goed de verhalen van degene die de BE route op dit moment volgen of bezig zijn met de voorbereiding, het is allemaal niet zo simpel en gemakkelijk als het op papier staat. Natuurlijk; voor mensen achteraf, die succesvol de route hebben doorlopen is het allemaal meegevallen, immers, dat geregel en die zorgen vergeet je snel wanneer je je 5-jarenkaart in handen hebt!!
Maar ik kan maar moeilijk geloven dat mensen de BE route als gemakkelijk en goedkoop ervaren, zeker niet wanneer je je aan het voorbereiden bent of er midden in zit!!!
Je kan inderdaad in NL blijven werken, je wordt dan een grensarbeider. Je dient wel effectief in BE te wonen en dit wordt regelmatig door de wijkagent gecontroleerd. Huisje huren en af en toe erheen, zou ik niet doen. Reken ook maar eens uit wat je aan dubbele huur kwijt bent (als je ook nog in NL wilt wonen) gedurende die 4 a 6 maanden dat jij verplicht in BE moet wonen voordat je aan EU toetsing kunt beginnen! Verder zullen er ook meubels in je huis moeten staan, aansluitingen op water gas en licht... Even een tweede vakantiehuisje in BE is niet aan te raden voor iemand die de BE route volgt, en dit wordt ook niet door gemeente geaccepteerd.
Je hoeft officieel niet uitgeschreven te worden, maar veel gemeenten willen jou inderdaad niet inschrijven zonder een uitschrijvingsbewijs uit je NL gemeente (dit dus ook om het eventjes een woninkje huren en er niet werkelijk wonen voor het visum tegen te gaan!)
Mijn tip: Neem de BE route serieus en begin eraan of volg gewoon de procedure MVV. voor veel mensen is de BE-route een oplossing voor degene die niet een MVV kunnen krijgen (voorbeeld, voor mijn partner zit de dichtsbijzijnde NL ambassade in een ander land, waar hij geen visum voor kan krijgen, op 6 uur vliegen van zijn eigen land, het examen NL en de visum aanvragen werden hierdoor vrijwel onmogelijk, dus biedt BE de oplossing.) Hadden wij een MVV kunnen lrijgen dan waren wij hier 100 procent voor gegaan en hadden we nog niet eens BE route overwogen.
Lees het handboek BE-route goed door, dan heb je am een beeld van wat er geregeld dient te worden!
Over Zelzate kan ik jhe weinig advies geven, wij wonen niet in dat gebied!!
Veel succes met alles uitzoeken!!
Sluit me helemaal aan bij Suuske. Als je voldoet aan de eisen voor de MVV, ga dan voor de MVV. De Belgie route is absoluut niet goedkoop, zeker niet eenvoudig (er hoeft maar één vervelende wijkagent of ambtenaar tussen te zitten) en zeker niet sneller.
@Suuske: in welk land woont jouw partner? Dat klinkt interessant: een NLse ambassade in een land waar hij geen visum voor kan krijgen...
Doet me denken aan een ander geval van een Afghaan die in Pakistan de aanvraag moet doen om naar Engeland te kunnen, en daarbij ook zijn paspoort zoveel maanden moet afgeven - maar hoe komt hij dan wer terug in Afghanistan?
Sluit me helemaal aan bij Suuske. Als je voldoet aan de eisen voor de MVV, ga dan voor de MVV. De Belgie route is absoluut niet goedkoop, zeker niet eenvoudig (er hoeft maar één vervelende wijkagent of ambtenaar tussen te zitten) en helemaal niet sneller.
@Suuske: in welk land woont jouw partner? Dat klinkt interessant: een NLse ambassade in een land waar hij geen visum voor kan krijgen...
Doet me denken aan een ander geval van een Afghaan die in Pakistan de aanvraag moet doen om naar Engeland te kunnen, en daarbij ook zijn paspoort zoveel maanden moet afgeven - maar hoe komt hij dan wer terug in Afghanistan?
Mijn partner komt uit Vanuatu (melanesisch eiland tussen Australië en NZ, net zoiets als het veel bekendere Fiji, maar vanuatu is een onafhankelijk land, voormalig Engelse en Franse kolonie geweest.)
Mijn partner moest dus voor een MVV naar NL'se ambassade in Australië, wat 6 uurtjes vliegen is, ticket a 600 euro. ECHTER om australië binnen te komen moest hij een toeristenvisum aanvragen (ongeveer dezelfde eisen als een schengenvisum). Wat voor hem dus technisch gezien niet mogelijk is (sponsoring, aankomen inkomen, verblijf aantonen etc etc) MVV aanvraag en een paar keer op en neer naar de ambassade, ook voor examen nederlands, zat er dus niet in.
Nu hebben we door omstandigheden om dit moment hetzelfde probleem. Partner moest terug vanwege naderend overlijden vader, DVZ zegt; terugkeervisum aanvragen in persoon bij de dichtsbijzijnde BE ambassade (terugkeervisum omdat partner 5 jarenkaart nog niet heeft). Echter ook hier weer --> BE ambassade zit naast NL ambassade, dus op 6 uur vliegen in een land waar partner geen visum voor kan krijgen!!!
DVZ zegt dan dood leuk aan de telefoon ´pech gehad mevrouw´. Gelukkig is de BE ambassade in Canberra wel gunstig gestemd en hebben we daar kunnen regelen dat hij niet in persoon hoeft te komen, maar een papieren aanvraag mag indienen!!!
Gedoe + Stress = BE route!!! (maar uiteindelijk komt het natuurlijk wel goed en vertellen we iedereen dat de BE-route een eitje is!!!) ;-) ;-)
Jemig hé Vanuatu...dat is een heel ander verhaal.
Bij ons was het probleem destijds dat er wel een ambassade was die echter het inburgeringsexamen niet afnam, en daarvoor hadden we dan ook naar een ambassade 3 landen verderop gemoeten. Zonder visumproblemen overigens, dus dat viel alweer mee. (waarbij we gewoon in BE zijn gaan wonen dus dat probleem hebben we toen helemaal niet gehad :-))
Beste mensen,
Dank voor je genuanceerde reactie op mijn vraag!!!! dat gaat zeker helpen in de voorbereiding.