PDA

Bekijk volledige versie : Vraag over veklaring wettelijke samenwoning bij inschrijving

Mrs SL
08-09-11, 15:04
Beste forum-leden,

Ik ben een nieuwe forum lid. Ik en mijn buitenlandse partner zijn aan het overwegen om de Belgie-route te gaan doen.
Daarvoor zijn wij bezig om e.e.a. aan informatie te vergaren om zo goed mogelijk voorbereid deze nogal grote stap te ondernemen.

Ik heb afgelopen dagen informatie opgezocht op internet en zodoende ben ik deze zeer informatieve site / forum tegengekomen. Ik heb de Handboek voor de Beglie route gelezen, maar heb daarbij toch nog wat vragen over dingen die mij niet helemaal duidelijk zijn geworden. Neemt mij aub niet kwalijk als ik misschien vragen stelt die reeds door andere forum leden zijn gesteld. Ik heb best wel veel gelezen, maar heb nog steeds niet alle antwoorden paraat.

Vragen:

1. Wij hebben een baby: Heb ik voor mijn kind perse een paspoort (NL) nodig bij inschrijving bij een Gemeente in Belgie? Of volstaat een gewaarmerkte geboorteakte ook?

2. Mijn BP en ik zijn voornemens om ons gelijktijdig in te schrijven bij een Gemeente in Belgie. Wij zijn niet getrouwd en wonen al ruim 1 jaar samen in Nederland. Is het echt verplicht om bij inschrijving een "verklaring wettelijke samenwoning" af te leggen bij de Gemeente? (Blijkbaar is het Belgische systeem anders dan in Nederland, waarbij je gewoon kun aangeven dat je partners bent en samenwoont ZONDER enig verklaring te hoeven weerleggen).

3. Indien het afleggen van een "verklaring wettelijke samenwoning" echt een pre is, moeten wij beiden een geboorteakte en een ongehuwdheidsverklaring weerleggen? Of geldt dit enkel voor mijn BP?

4. Indien ik tevens, als EU-burger, ook een ongehuwdheidsverklaring moet weerleggen, waar moet ik dit aanvragen? De strekking van deze vraag is als volgt. Ik ben oorspronkelijk op de Antillen geboren, maar heb vanaf geboorte een NL nationaliteit, waardoor ik EU-burger ben. Ik ben inmiddels al ruim 15 jaar woonachtig in Nederland. Ten tijde van immigratie naar NL was ik niet getrouwd en gedurende afgelopen 15 jaar ben ik ook niet getrouwd geweest. Bij welke instantie moet ik nu een ongehuwdheidsverklaring aanvragen? Bij de NL Gemeente (meest recente woonland) of bij de Burgerlijke Zaken op de Antillen?

5. Aantonen Bestaansmiddelen: Wij werken beiden niet. Wel hebben wij spaargeld. Hoe moet ik dit aantonen? Voldoet een afschrift van ons spaartegoed of moeten wij perse een brief van de bank hebben? En wat moet er allemaal in deze brief vermeld zijn?

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

MvG, Mrs SL

Maryamu
08-09-11, 15:26
[quote=Mrs SL;489104]1. Wij hebben een baby: Heb ik voor mijn kind perse een paspoort (NL) nodig bij inschrijving bij een Gemeente in Belgie? Of volstaat een gewaarmerkte geboorteakte ook?
Een paspoort lijkt me niet verplicht, maar wel een geboorteakte en bewijs nationaliteit van het kind (dat staat ws op de geboorteakte).

2. Mijn BP en ik zijn voornemens om ons gelijktijdig in te schrijven bij een Gemeente in Belgie. Wij zijn niet getrouwd en wonen al ruim 1 jaar samen in Nederland. Is het echt verplicht om bij inschrijving een "verklaring wettelijke samenwoning" af te leggen bij de Gemeente? (Blijkbaar is het Belgische systeem anders dan in Nederland, waarbij je gewoon kun aangeven dat je partners bent en samenwoont ZONDER enig verklaring te hoeven weerleggen).
Ja in BE moet je een samenwoonst of geregistreerd partnerschap aangaan.

3. Indien het afleggen van een "verklaring wettelijke samenwoning" echt een pre is, moeten wij beiden een geboorteakte en een ongehuwdheidsverklaring weerleggen? Of geldt dit enkel voor mijn BP?
Beiden

4. Indien ik tevens, als EU-burger, ook een ongehuwdheidsverklaring moet weerleggen, waar moet ik dit aanvragen? De strekking van deze vraag is als volgt. Ik ben oorspronkelijk op de Antillen geboren, maar heb vanaf geboorte een NL nationaliteit, waardoor ik EU-burger ben. Ik ben inmiddels al ruim 15 jaar woonachtig in Nederland. Ten tijde van immigratie naar NL was ik niet getrouwd en gedurende afgelopen 15 jaar ben ik ook niet getrouwd geweest. Bij welke instantie moet ik nu een ongehuwdheidsverklaring aanvragen? Bij de NL Gemeente (meest recente woonland) of bij de Burgerlijke Zaken op de Antillen?
Sowieso in NL, en het kan zijn dat ze ook bewijs van de Antillen willen hebben.

5. Aantonen Bestaansmiddelen: Wij werken beiden niet. Wel hebben wij spaargeld. Hoe moet ik dit aantonen? Voldoet een afschrift van ons spaartegoed of moeten wij perse een brief van de bank hebben? En wat moet er allemaal in deze brief vermeld zijn?
Over het doen van de BE-route met spaargeld bestaat veel onduidelijkheid, op dit forum vind je wel meer informatie. Niet elke gemeente gaat daar makkelijk mee om.

Begrijp ik dat je BP nu illegaal is?

Tez
08-09-11, 15:27
Ik kan helaas slechts op enkele vragen antwoord geven:

1. Wij hebben een baby: Heb ik voor mijn kind perse een paspoort (NL) nodig bij inschrijving bij een Gemeente in Belgie? Of volstaat een gewaarmerkte geboorteakte ook?

Volgens mij heb je een paspoort nodig of het kind moet bij jullie op het paspoort ingeschreven zijn.

Het is echt verplicht. Je moet getrouwd zijn of wettelijke samenwoonst aangaan. Google eens op wettelijke samenwoonst, dan zie je ook dat het eigenlijk (wettelijk gezien) niet zoveel voorsteld.

Beiden. Geboorteakte krijg je bij je gemeente waar je geboren bent. Ongehuwdheidsverklaring bij de gemeente waar je nu ingeschreven staat.

Zie hierboven. Mijn bp komt uit Namibie, maar woonde al 8jaar in Zuid-Afrika. Volgens de belgische gemeente moest de ongehuwdheidsverklaring uit het laatste woonland komen (zuid-Afrika dus). Volgens de Namibische autoriteiten moest de ongehuwdheidsverklaring uit Namibie komen, omdat hij Namisch staatsburger is. Wij hebben dus uit beiden landen een verklaring aangetoond. Konden ze daar al geen problemen meer over maken.

Dat weet ik niet. Zijn jullie wel van plan om te gaan werken, want je hebt 3maanden om je bewijs in te leveren.
Denk bij een wettelijke samenwoonst ook aan bewijzen vd relatie. Bewijs dat jullie al eerder hebben samengewoond, geboorteakte kind waarop hij als vader vermeld staat. Wellicht nog vliegtickets, chatlogs, telefoonrekeingen van toen jullie nog niet samenwoonden.

Succes!!

Mrs SL
08-09-11, 23:45
Beste Maryamu,

Bedankt voor je reactie. Ik stel het zeer op prijs.

Mijn BP is sinds kort illegal. Hij zou nu een verblijf voor onbepaalde tijd moeten krijgen, maar dat willen zij helaas niet meer verlengen. Daardoor moest hij per direct stoppen met werken bij zijn werkgever. Erg triest vind ik het. Maar ja, het is eenmaal zo. Nu zijn wij op zoek naar alternatieven. Ik vind het heel erg verontrustend om in zo'n situatie te verkeren. Het is niet goed voor ons en helemaal niet goed voor ons pas geboren kindje. Aangezien ik op dit moment ook niet werkzaam ben, lijkt de Belgie-route ons het meest logische alternatief, ook omdat wij familie en vrienden hebben in het Zuiden van Nederland.

Naar aanleding van het bovenstaande zijn wij aan het overwegen om de Belgie-route te doen. Heb jij ook zelf de Beglie-route gedaan? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen tot nu toe? En heb jij misschien nog tips voor ons? En in welke Belgische Gemeente ben je woonachtig.

MvG,

Mrs SL

Mrs SL
08-09-11, 23:54
Beste Tez,

Ook jij bedankt voor je reactie. Het is een hoop informatie die je krijgt om te verwerken bij het lezen van verschillende bronnen. Het is erg fijn om met anderen te praten over je onduidelijkheden. Al bij al vind ik het een best ingrijpende en vooral emotioneel geladen stap, de Belgie-route. Alles wat je al die jaren voor hebt gewerkt en samen hebt opgebouwd, wordt zo van je afgenomen. En dan voel je je ineens een beetje hopeloos. Maar wij proberen rustig te blijven en vooral ook positief. Zoals jij zo mooi hebt geformuleerd: "We will also fight for our rights to love".

Wat betreft jouw vraag: Wij zijn zeker van plan om te gaan werken. Ik zal proberen om zo snel mogelijk werk te vinden in Nederland of Belgie zelf. En zodra mijn BP ook MAG werken, wil hij zeker ook zo snel mogelijk aan de slag. Trouwens, kan mijn BP bij het verkrijgen van de 5-maandenkaart al werken? Of moet hij wachten totdat de 5-jarenkaart wordt verleend?

Nogmaals bedankt.

MvG,

Mrs SL

Tez
09-09-11, 00:26
Beste Tez,

Ook jij bedankt voor je reactie. Het is een hoop informatie die je krijgt om te verwerken bij het lezen van verschillende bronnen. Het is erg fijn om met anderen te praten over je onduidelijkheden. Al bij al vind ik het een best ingrijpende en vooral emotioneel geladen stap, de Belgie-route. Alles wat je al die jaren voor hebt gewerkt en samen hebt opgebouwd, wordt zo van je afgenomen. En dan voel je je ineens een beetje hopeloos. Maar wij proberen rustig te blijven en vooral ook positief. Zoals jij zo mooi hebt geformuleerd: "We will also fight for our rights to love".

Wat betreft jouw vraag: Wij zijn zeker van plan om te gaan werken. Ik zal proberen om zo snel mogelijk werk te vinden in Nederland of Belgie zelf. En zodra mijn BP ook MAG werken, wil hij zeker ook zo snel mogelijk aan de slag. Trouwens, kan mijn BP bij het verkrijgen van de 5-maandenkaart al werken? Of moet hij wachten totdat de 5-jarenkaart wordt verleend?

Nogmaals bedankt.

MvG,

Mrs SL

Hallo,

Hij mag met de bijlage 19ter al werken. Ik heb zelf ook de be-route gedaan met mijn bp. Hij is vorige jaar juni hier gekomen en heeft in nov zijn 5jarenkaart gekregen. Wij wonen nog steeds in Belgie (zal ook wel zo blijven, voorlopig iig wel, we zijn net verhuisd). Hij heeft hier inburgering en nl'se lessen gehad en is nu bezig met werk-opties (beetje vaag zo, maar hij heeft geneeskunde gestudeerd, dus we hebben diploma-waardering ed toegepast en wachten nu op de inschrijving). Zelf werk ik in Nl en ben grensarbeider. Ik kom zelf ook uit het zuiden des lands. Wij hebben in Lanaken gewoond, echt een hele behulpzame gemeente waar wij (en meerder mensen op het forum) slechts goede ervaringen mee hebben. We wonen nu in Hasselt en dat was ook appeltje eitje, maar ja, we hadden natuurlijk ook al allebei een 5jarenkaart. Wanneer je nog vragen hebt, schroom niet om te vragen, mag ook in pb.

Groetjes Tez

Maryamu
09-09-11, 10:49
Wij wonen ook nog steeds in België (al 3 jaar en geen plannen om naar NL te gaan). Maar in een Franstalige gemeente, was niet heel makkelijk omdat ze de regels niet helemaal kenden maar is uiteindelijk goed gekomen.