PDA

Bekijk volledige versie : Huurtoeslag NL

tihs
28-04-11, 23:35
Hallo,

Ik heb het antwoord niet kunnen vinden op het forum. Mijn bp is 23 en zou dus recht hebben op huurtoeslag bij een hogere huur omdat ik 21 ben.

Mijn vraag is of mijn bp ook huurtoeslag kan aanvragen? Ik denk van wel omdat hij als gemeenschaponderdaan
van dezelfde rechten geniet.

Heeft er iemand ervaring mee?

Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt

Gr Tihs

nils
29-04-11, 08:29
Er zijn meerdere voorwaarden voor de huurtoeslag die op toeslagen.nl zijn samengevat.
Wat betreft de verblijfstatus staat er het volgende:

Ik heb niet de Nederlandse nationaliteit

U kunt alleen huurtoeslag krijgen als u de Nederlandse nationaliteit hebt of een geldige verblijfsvergunning. Voor uw partner geldt dit ook.

Hebt u van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) een verblijfsvergunning gekregen? Dan hebt u recht op toeslagen zolang uw verblijfsvergunning geldig is.

Mijn aanvraag voor een verblijfsvergunning is in behandeling

Hebt u bij de IND een aanvraag voor een verblijfsvergunning ingediend? En mag u de beslissing op deze aanvraag in Nederland afwachten? Dan hebt u alleen recht op toeslag, als u in het verleden wel een geldige verblijfsstatus had en toen ook toeslag kreeg.

tihs
29-04-11, 10:15
Bedankt, omdat mijn partner niet een verblijfsvergunning krijgt maar een verblijfsdocument blijft het nog steeds een vraagteken.

Gr Tihs

nils
29-04-11, 11:46
Het bovenstaande is een informele beschrijving van de voorwaarde.
Dus zo nauw steekt het denk ik ook weer niet met terminologie.
Maar uit de onderstaande wetsartikelen, kan je opmaken dat gemeenschapsonderdanen die rechtmatig verblijf hebben hier ook onder vallen.

Wet op de huurtoeslag
Artikel 1a

1.Op deze wet is de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen, met uitzondering van artikel 6, eerste en tweede lid, van toepassing.

§ 2. Eisen aan de huurder, diens partner en de medebewoners

Artikel 8

Een huurtoeslag wordt slechts toegekend aan een huurder die meerderjarig is.

Artikel 9

1.Een huurtoeslag wordt slechts toegekend:
a. als de huurder, diens partner alsmede degenen die medebewoner van de woning zijn, op het adres van die woning zijn ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b. als op dat adres geen andere personen staan ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, behoudens eventueel een onderhuurder en personen die behoren tot diens huishouden.
2.In afwijking van het eerste lid kan een huurtoeslag worden toegekend, als de onjuiste inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens niet aan de huurder kan worden toegerekend.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008659/geldigheidsdatum_29-04-2011

Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen
Paragraaf 4. Afwijkende rechten bij vreemdelingen

Artikel 9. Wijziging status vreemdelingen; partner of medebewoner is vreemdeling

1.Indien aan een vreemdeling tijdens een rechtmatig verblijf als bedoeld in artikel 8, onderdelen a tot en met e, en l, van de Vreemdelingenwet 2000 een tegemoetkoming is toegekend, heeft de omstandigheid dat hij aansluitend aan dit verblijf rechtmatig verblijf houdt in de zin van artikel 8, onderdeel g of h, van die wet niet tot gevolg dat hij daardoor zijn aanspraak verliest op eenzelfde tegemoetkoming gedurende de periode van laatstgenoemd verblijf.
2.Ingeval de partner van de belanghebbende een vreemdeling is die niet rechtmatig verblijf houdt in de zin van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000, heeft de belanghebbende geen aanspraak op een tegemoetkoming.
3.Indien in een inkomensafhankelijke regeling is bepaald dat naast de draagkracht van de belanghebbende en diens partner ook de draagkracht van medebewoners van belang is voor de beoordeling van de aanspraak op of de bepaling van de hoogte van een tegemoetkoming, heeft de belanghebbende geen aanspraak op een tegemoetkoming ingeval een medebewoner een vreemdeling is die niet rechtmatig verblijf houdt in de zin van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000. Indien de medebewoner een alleenstaande minderjarige vreemdeling is in de zin van artikel 1, onderdeel e, van de Regeling verstrekkingen asielzoekers en andere categorieën vreemdelingen 2005, geldt de eerste volzin niet tot het moment waarop het recht op opvang ingevolge die regeling eindigt.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0018472/geldigheidsdatum_29-04-2011#Hoofdstuk1_Paragraaf4_Artikel9

Vreemdelingenwet 2000

Artikel 8

De vreemdeling heeft in Nederland uitsluitend rechtmatig verblijf:

a. op grond van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd als bedoeld in artikel 14;
b. op grond van een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 20;
c. op grond van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd als bedoeld in artikel 28;
d. op grond van een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 33;
e. als gemeenschapsonderdaan zolang deze onderdaan verblijf houdt op grond van een regeling krachtens het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap dan wel de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte;
l. indien de vreemdeling verblijfsrecht ontleent aan het Associatiebesluit 1/80 van de Associatieraad EEG/Turkije;

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011823/geldigheidsdatum_29-04-2011

tihs
29-04-11, 12:11
Hallo Nils,

Bedankt voor de informatie :) Omdat er ook problemen zijn geweest bij andere forumleden i.v.m. de studiefinanciering voor bp lees ik alles heel goed. Te goed nu dus :P Maar mocht het nodig zijn dan zal ik de wetten onder hun neus drukken :P.

Heel erg bedankt.

Gr Tihs

abedul
29-04-11, 18:43
Druk dan wel de juiste bepaling onder de neus. Het is namelijk niet nodig dat je partner de toeslag aanvraagt. Jij kan dat ook doen. Het gaat er namelijk om dat één van de personen van het huishouden ouder is dan 23 en er is geen verplichting dat dat de aanvrager moet zijn. Zorg er wel voor dat je partner in de GBA een juiste code heeft om problemen achteraf te voorkomen.

tihs
29-04-11, 23:28
Oke dat wist ik niet dan zal ik het zelf aanvragen.

Bedankt,

Gr Tihs

tihs
23-05-11, 22:04
Hallo,

Nou zit ik met nog een vraag. Want aangezien mijn partner bij een eu-toetsing in afwachting is van een verblijfsdocument heeft hij in die periode dan ook recht op huurtoeslag?

Zoals Nils ook al eerder had geplaatst:

Mijn aanvraag voor een verblijfsvergunning is in behandeling

Hebt u bij de IND een aanvraag voor een verblijfsvergunning ingediend? En mag u de beslissing op deze aanvraag in Nederland afwachten? Dan hebt u alleen recht op toeslag, als u in het verleden wel een geldige verblijfsstatus had en toen ook toeslag kreeg.

Ik vraag me af voor wie dit geld aangezien de partner MVV af moet wachten in eigen land.
Geld dit dan voor partners van eu-onderdaan?

Alvast bedankt

Gr Tihs

Sab82
23-05-11, 22:30
@tihs
Er staat 'Hebt u bij de IND een aanvraag voor een verblijfsvergunning ingediend?' In dat geval is de MVV procedure al achter de rug en is de BP al in Nederland.

tihs
23-05-11, 22:59
Oke bedankt,

Dus dit geld niet voor mensen die de eu-toetsing aangevraagd hebben?
Ik wil graag weten of mijn bp ook recht heeft op huurtoeslag in afwachting van zijn verblijfsdocument.
Iemand die hier meer over weet?

Alvast bedankt

abedul
23-05-11, 23:04
Oke bedankt,

Ik wil graag weten of mijn bp ook recht heeft op huurtoeslag in afwachting van zijn verblijfsdocument.

Alvast bedankt

Ik dacht dat ik je had uitgelegd dat je zelf ook een aanvraag kan doen. (Het geen ook het beste is)

tihs
23-05-11, 23:15
Oke bedankt,

Alvast bedankt

Ik dacht dat ik je had uitgelegd dat je zelf ook een aanvraag kan doen. (Het geen ook het beste is)

Hallo,

Ja dat doe ik ook maar hoeft hij dan niet in te vullen dat hij niet de nederlandse nationaliteit heeft? En dan een kopie van zijn verblijfsdocument maken?

Gr Tihs

abedul
23-05-11, 23:20
Oke bedankt,

Alvast bedankt

Hallo,

Ja dat doe ik ook maar hoeft hij dan niet in te vullen dat hij niet de nederlandse nationaliteit heeft? En dan een kopie van zijn verblijfsdocument maken?

Gr Tihs

Nee, het is vooral niet de bedoeling dat je bij een aanvraag extra documenten toestuurt. Het enige wat je nodig hebt is zijn BSN.

tihs
23-05-11, 23:53
Hallo,

Oke dat maakt het een stuk duidelijker. Heel erg bedankt!

Gr tihs