Bekijk volledige versie : Terugkeer naar Nederland maar blijven werken in Duitsland
Hallo,
Wij wonen nu een jaar in Duitland, mijn man heeft hier verblijfsvergunning voor 5 jaar.
Nu is onze vraag dat wanneer wij naar Nederland terug gaan, kan mijn man dan wel gewoon blijven werken in Duitsland of moet hij zijn baan opzeggen en werk gaan zoeken in Nederland.
En nog een vraag is wanneer hij verder in Duitsland goed werk kan vinden en wij in Nederland verblijfsvergunning hebben kan hij dan op kamers in Duitsland of mag dit niet.
IK hoop dat iemand ons kan helpen.
Groeten Hazmar
Op kamers wonen is maar in beperkte mate mogelijk: zijn hoofdverblijf moet de komende jaren steeds bij jou zijn, tot jullie drie jaar getrouwd zijn en één jaar in het laatste gastland (dan Nederland) hebben gewoond.
Ik weet niet hoe Duitsland in de praktijk omgaat met partners van Nederlanders, maar Richtlijn 2004/38 geeft hier - ook volgens veel forumdeelnemers - geen recht om te blijven werken in Duitsland. Zie http://www.buitenlandsepartner.nl/showthread.php?48060&highlight= .
hai,
Ik lees dat we 3 jaar getrouwd moeten zijn en 1 jaar samen hebben gewoond in bv duitsland, klopt dit of moeten we 3 jaar samen hebben gewoond in bv duitland voordat mijn man zijn nederlands paspoort kan aanvragen.
Wij zijn nl. al in 2007 getrouwd, maar wonen pas sinds vorig jaar maart samen in Duitsland.
Zoals jij nu zegt zou mijn man in aanmerking kunnen komen voor zijn Nederlands paspoort?
Groeten Hazmar
yavuzyigit
12-03-11, 21:10
hai,
Ik lees dat we 3 jaar getrouwd moeten zijn en 1 jaar samen hebben gewoond in bv duitsland, klopt dit of moeten we 3 jaar samen hebben gewoond in bv duitland voordat mijn man zijn nederlands paspoort kan aanvragen.
Wij zijn nl. al in 2007 getrouwd, maar wonen pas sinds vorig jaar maart samen in Duitsland.
Zoals jij nu zegt zou mijn man in aanmerking kunnen komen voor zijn Nederlands paspoort?
Groeten Hazmar
Jullie moeten (aaneengesloten) 3 jaar hebben samengewoond in een EU-land(en) voodat je een Nederlands paspoort voor je man mag aanvragen. Je zult dus nog 2 jaar moeten wachten.
Yavuzyigit's advies klopt bijna, maar je moet "EU-" wegdenken. Kennelijk is ergens op dit forum het misverstand ontstaan dat het voor naturalisatie uitmaakt of je in een EU-land of ander derde land hebt gewoond. Er wordt alleen verschil gemaakt tussen wonen in het Koninkrijk en daarbuiten. Ongehuwd samenwonen in het Koninkrijk, voorafgaand aan het huwelijk, telt wel mee. Ongehuwd samenwonen elders telt niet mee.
@hazmar
Mocht een Nederlands paspoort niet direct lukken, dan bestaat er onder de Duitse nationale vreemdelingenwet (AufenthaltsVerordnung) ook zoiets als een Grenzgaengerkarte.
Deze worden na goedkeuring door de Arbeitsagentur aan buitenlanders uitgegeven aan partners/echtgenoten van een EU onderdaan die in Duitsland werken maar in een naburige lidstaat wonen.
Zo te zien valt jouw partner exact onder deze doelgroep.
Als je nog in Duitsland woont, kan je het beste naar de lokale Arbeitsagentur gaan waar je woont of je vrouw werkt.
Deze behandelen namelijk een dergelijke aanvraag.
De geldigheidsduur van een Grenzgaengerkarte is maximaal 2 jaar, waarna je deze telkens voor maximaal 2 jaar kan verlengen.
- Een eerste Grenzgaengerkarte met een geldigheidsduur tot 1 jaar kost 25 euro
- Een eerste Grenzgaengerkarte met een geldigheidsduur tot 2 jaar kost 30 euro
- Een verlenging van de Grenzgaengerkarte met een geldigheidsduur tot 1 jaar kost 15 euro
- Een verlenging van de Grenzgaengerkarte met een geldigheidsduur tot 2 jaar kost 20 euro
Zie http://bundesrecht.juris.de/aufenthv/__48.html
De grenzgaengerkarte ziet er zo uit
- Vorderseite -
http://www.gesetze-im-internet.de/normengrafiken/bgbl1_2007/j1970_0190.jpg
– Rückseite –
http://www.gesetze-im-internet.de/normengrafiken/bgbl1_2007/j1970_0200.jpg
Zie http://bundesrecht.juris.de/aufenthv/anlage_d5a_138.html
Hieronder de Duitse wettekst
§ 12 Grenzgängerkarte
(1) Einem Ausländer kann mit Zustimmung der Bundesagentur für Arbeit eine Grenzgängerkarte erteilt werden, wenn dieser im Bundesgebiet eine Beschäftigung ausübt, gemeinsam mit seinem Ehegatten oder Lebenspartner, der Deutscher oder sonstiger Unionsbürger ist und mit dem er in familiärer Gemeinschaft lebt, seinen Wohnsitz vom Bundesgebiet in einen angrenzenden Mitgliedstaat der Europäischen Union verlegt hat und mindestens einmal wöchentlich an diesen Wohnsitz zurückkehrt. Die Grenzgängerkarte kann bei der erstmaligen Erteilung bis zu einer Gültigkeitsdauer von zwei Jahren ausgestellt werden. Sie kann für jeweils zwei Jahre verlängert werden, solange die Ausstellungsvoraussetzungen weiterhin vorliegen.
(2) Staatsangehörigen der Schweiz wird unter den Voraussetzungen und zu den Bedingungen eine Grenzgängerkarte ausgestellt und verlängert, die in Artikel 7 Abs. 2, Artikel 13 Abs. 2, Artikel 28 Abs. 1 und Artikel 32 Abs. 2 des Anhangs I zum Abkommen vom 21. Juni 1999 zwischen der Europäischen Gemeinschaft und ihren Mitgliedstaaten einerseits und der Schweizerischen Eidgenossenschaft andererseits über die Freizügigkeit (BGBl. 2001 II S. 810) genannt sind.
http://www.gesetze-im-internet.de/aufenthv/__12.html
Daarnaast bestaat er ook een vanuit Europa gesponserde organisatie genaamd EURes die vele vestigingen heeft met voorlichting over zaken gerelateerd aan grensoverschrijdende arbeid.
Mocht het lastig zijn om de juiste ingang te vinden bij het arbeitsagentur of je andere zaken wil weten, kan je meestal bij hen op een spreekuur komen. Zie de link hieronder voor een vestiging in de buurt.
http://ec.europa.eu/eures/main.jsp?catId=3&acro=eures&lang=nl
---
Het lijkt overigens zo dat Duitsland wel rekening houdt met derdelands partners van Duitsers/EU onderdanen.
Waar Nederland zoals uit eerder voorpagina nieuws blijkt, voorlopig hen in de kou laat staan.
Op wikipedia staat het wetsartikel iets duidelijker beschreven.
Wohnsitzverlegung in einen Nachbarstaat bei (weiterer) Ausübung der Beschäftigung in Deutschland
Nach § 12 Abs. 1 der Aufenthaltsverordnung (AufenthV) kann eine Grenzgängerkarte erteilt werden, wenn
- der Inhaber oder die Inhaberin im Bundesgebiet eine Beschäftigung ausübt,
De buitenlander/derdelander in Duitsland werkt
- er gemeinsam mit seinem Ehegatten oder Lebenspartner seinen Wohnsitz vom Bundesgebiet in einen angrenzenden Mitgliedstaat der Europäischen Union verlegt hat,
De buitenlander/derdelander met zijn partner samen in Duitsland wonen en verhuizen naar een aangrenzende lidstaat(zie google maps)
- dieser Ehegatte oder Lebenspartner Deutscher oder sonstiger Unionsbürger ist,
de partner een Duitser of uit een ander EU land komt
- der Ausländer mit ihm in familiärer Gemeinschaft lebt und
In de aangrenzende lidstaat samen blijven wonen
- mindestens einmal wöchentlich an den neuen Wohnsitz zurückkehrt.
De buitenlander minstens een keer per week terug keert naar zijn woning in de aangrensende lidstaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Grenzg%C3%A4ngerkarte#Wohnsitzverlegung_in_einen_N achbarstaat_bei_.28weiterer.29_Aus.C3.BCbung_der_B esch.C3.A4ftigung_in_Deutschland
hallo Nils,
Sorry voor de late reactie maar ben heel blij met jouw reactie.
Hier kunnen we echt iets mee.
Maar weet jij misschien als wanneer wij van Duitsland naar Nederland verhuizen of mijn man dan wel bij zijn Duitse werkgever mag blijven werken of mag hij helemaal niet werken en moet wachten op zijn verblijfsvergunning. Of die goed gekeurd wordt voor Nederland en dat hij daarna pas weer mag werken.
groeten Hazmar
Hoi Hazmar,
De Nederlandse IND heeft weinig te zeggen over wat je partner wel en niet in Duitsland mag doen. Dit bepaalt Duitsland namelijk zelf.
Het handigste is om je bij je lokale arbeitsagentur te melden om na te gaan hoe de procedure en papierwerk eruit ziet.
Ik neem aan dat ze de kaart uitreiken kort voor of na de verhuizing.
Met de grenzgangerkarte + paspoort heeft je partner toestemming om het Duits grondgebied te betreden en op de aangegeven dagen/tijdstippen te werken.
Mocht je de grenzgangerkarte hebben verkregen, dan kan je logischerwijs ook het inkomen van je partner opgeven voor de EU toetsing.
Mocht het uitreiken van de kaart wat langer duren, dan hebben jullie tot 3 maanden de tijd om voldoende middelen/inkomen aan te tonen in Nederland.
Nils