PDA

Bekijk volledige versie : Waar staat dat je 8 maanden in 2 landen mag zijn ingeschrev?

Christian1900
10-02-11, 11:32
Ik wil me binnenkort weer in Nederland inschrijven omdat ik terug wil vanuit Belgie.
Voor de zekerheid wil ik nog even in Belgie ingeschreven blijven.
Maar omdat de gemeente misschien om een uitschrijvingsbewijs gaat vragen wil ik dan kunnen reageren dat ik 8 maanden in 2 landen mag ingeschreven staan. Alleen dan moet ik wel weten waar dat staat anders kun je praten wat je wilt.
Dus waar kan ik dat vinden en uitprinten en meenemen als bewijs?

Hartelijk dank,

dijasch
10-02-11, 11:45
Hallo;

klik op onderstaande link, dan kan je daar alles over lezen.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-moet-ik-mij-in-de-gba-laten-inschrijven-en-uitschrijven.html

succes
dijasch

Maryamu
10-02-11, 11:59
Wet Gemeentelijk Basisadministratie, artikel 65 en 68, zie: http://www.st-ab.nl/wetten/0504_Wet_gemeentelijke_basisadministratie_persoons gegevens_Wet_GBA.htm

Christian1900
10-02-11, 21:50
Bedankt voor de antwoorden. Maar ik zie het nog niet duidelijk staan. Ik blijf zoeken.

nils
10-02-11, 22:40
Het is net hoe je het leest. Het is geformuleerd dat je je moet uitschrijven als je van plan bent langer dan tweederdedeel van een jaar in het buitenland te blijven.
Zie artikel 68 lid van de wet GBA hierboven "1.De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen."

Maryamu
10-02-11, 23:45
En 2/3 is 8 maanden ;-)

Jean_Luc
11-02-11, 00:21
Ik wil me binnenkort weer in Nederland inschrijven omdat ik terug wil vanuit Belgie.
Voor de zekerheid wil ik nog even in Belgie ingeschreven blijven.
Maar omdat de gemeente misschien om een uitschrijvingsbewijs gaat vragen wil ik dan kunnen reageren dat ik 8 maanden in 2 landen mag ingeschreven staan. Alleen dan moet ik wel weten waar dat staat anders kun je praten wat je wilt.
Dus waar kan ik dat vinden en uitprinten en meenemen als bewijs?

Hartelijk dank,

En mag dat in Belgie ook, 8 maanden ingeschreven blijven ?

In Duitsland mag dat bijvoorbeeld niet, maar kan per deelstaat verschillend zijn.

Maryamu
11-02-11, 00:25
Ik vind dat ook vaag. Het kan dan wel in NL mogen maar als het in BE niet mag heb je er eigenlijk nog niks aan. En dan kun je ook niet in BE beargumenteren dat je je niet uit NL hebt uitgeschreven omdat je nu eenmaal 8 maanden dubbel ingeschreven mag staan.

nils
11-02-11, 00:41
Zoals je de wet gba leest maakt het de gemeente niet uit dat je bijvoorbeeld in timboektoe nog staat ingeschreven.
Het enige wat hierbij van belang is, is dat je je status in Nederland correct hanteerd.
En Belgie heeft hier denk ik ook weer zijn eigen regels over. Dus moet je je bij een dubbele inschrijving je aan 2 wetten houden.

Heyzzz
11-02-11, 02:25
het lijkt me dat er geen enkel land is waar je ingeschreven mag blijven staan als je er geen adres hebt.
in 2 landen ingeschreven staan, betekent dus in 2 landen huur betalen.

nils
11-02-11, 09:48
Ik denk dat het 8 maanden regel bijv. bedoeld is voor studenten die en half jaar stage lopen in het buitenland.
Het uitschrijven zou anders erg veel rompslomp opleveren met belastingen, AOW opbouw etc..
Dit wil je een student natuurlijk niet aan doen. :) Daarnaast vraag ik mij af hoe actief de gemeentes hun administratie bijhouden.
Maar het is iig handig te gebruiken als je bijv. voor 6 maanden naar Belgie vertrekt.
Alhoewel ik het uitschrijven wel zou aanraden als er geen reden is om het niet te doen.

lemon
11-02-11, 13:12
In een europese kwestie, daar waar de wetten van 2 landen elkaar tegenspreken mag je volgens mij de voor jouw meest gunstige regel toepassen. Immers anders zou het vrije verkeer worden belemmerd.......

latica
12-02-11, 14:07
en hoe zit dat dan als je in duitsland woont en in Nl een tweede adres wil gaan nemen?

Kan ik dan bijv bij mijn moeder gaan wonen met hem en moeten we dan inschijven in de plaatselijke gemeente?
moet hij dan een nieuwe verblijfvergunning aanvragen of is zijn eu eer duitse verblijfskaart van 5 jaar voldoende hiervoor?

Christian1900
23-02-11, 15:09
Klopt het dat je je niet gelijk in de gemeente kan inschrijven? Iemand van de het gemeentehuis vertelde me eerst in te schrijven bij het immigratiekantoor.
Klopt dit wel?

nils
24-02-11, 10:31
Klopt het dat je je niet gelijk in de gemeente kan inschrijven? Iemand van de het gemeentehuis vertelde me eerst in te schrijven bij het immigratiekantoor.
Klopt dit wel?
Bedoel je in Duitsland, Nederland of ergens anders?
In beide landen is het zo dat je je eerst bij de gemeente inschrijft.
Sterker nog, zonder inschrijving bij de gemeente krijg je parter geen verblijfskaart.
Tenzij de gemeente ambtenaar wat anders bedoeld, is dit onzin.

Christian1900
24-02-11, 11:11
Ja bedoel vanuit Belgie terug naar Nederland. Dus gewoon alleen gemeentehuis? Vervelend dat er mensen werken die niet alles weten.

Jean_Luc
24-02-11, 11:39
Ja bedoel vanuit Belgie terug naar Nederland. Dus gewoon alleen gemeentehuis? Vervelend dat er mensen werken die niet alles weten.

Alleen God weet alles.

Christian1900
24-02-11, 11:50
Goede bijdrage!

latica
28-02-11, 12:12
wij wilden ons ook in nld gemeente inschrijven, maar moesten perse een uitschrijvingsbewijs hebben
Hoe kan ik bewijzen dat ik die niet nodig heb op basis van in 2 lidstaten 8 maanden ingeschreven staan?

gr latica

Lawek2010
28-02-11, 12:18
Nils zei op 10 februari 2011 het volgende:

Het is net hoe je het leest. Het is geformuleerd dat je je moet uitschrijven als je van plan bent langer dan tweederdedeel van een jaar in het buitenland te blijven.
Zie artikel 68 lid van de wet GBA hierboven "1.De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen."

latica
28-02-11, 12:33
Nils zei op 10 februari 2011 het volgende:

schriftelijke aangifte= uitschrijvingsbewijs?

Hoef ik alleen dit stukje mee te nemen?

Want er is geen speld tussen te krijgen

nils
28-02-11, 16:16
Om wellicht verwarring te voorkomen.
Artikel 68 lid 1 van de wet GBA geeft aan dat als je van plan bent om korter dan 8 maanden buiten Nederland te blijven, je ingeschreven mag blijven op je Nederlandse adres.
Dit geldt dus alleen als je al ingeschreven bent en je dus korter dan 8 maanden naar een ander land gaat!

In artikel 65 van dezelfde wet(specifiek lid 2 en 3) staat dat je verplicht bent gegevens te verstrekken die ze bijhouden.
Wat en hoe de gemeente jouw persoonsgegevens bijhouden staan in artikelen 34-54 beschreven.
Artikel 46 van dezelde wet geeft alleen aan dat ze je verblijfplaats in het vorige land bijhouden.
Ze kunnen je dus niet om een uitschrijvingsbewijs dwingen.
Dus kortom de Nederlandse wet gaat niet over de inschrijving in Belgie, maar dit belet niet dat je je aan de Belgsiche wetgeving betreft inschrijvingen moet houden.
Ik ken echter naast de wet GBA, alleen de Duitse meldegesetz van NRW.

Voor de wet GBA zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0006723/geldigheidsdatum_13-07-2010

latica
28-03-11, 12:47
hoe zit dat met verzekering want nl CZ weigert onze twee adressen te noteren.

Mijn man en zijn zoals je weet nu ook in nl ingeschreven.
Nu hebben we het volgende probleem. de CZ kreeg zelf door dat we naar in nl gemeente zijn ingeschreven en hebben ons dus afgemeld bij Duitse krankenkasse. Duitse krankenkasse vraagt de Zorgpassen terug.
Nu zegt nl cz wel dat je met nl pas ook in Duitsland spoedeisende hulp kan krijgen.

Duitse Krankenkasse hebben met nl cz gebeld en hun zeggen dat ze geen tweede adres kunnen noteren wat dus betekent dat ze geen E106 formulier aan duitse Krankenkasse kunnen geven.
Levert dit geen problemen op?

lemon
28-03-11, 13:35
hoe zit dat met verzekering want nl CZ weigert onze twee adressen te noteren.

Mijn man en zijn zoals je weet nu ook in nl ingeschreven.
Nu hebben we het volgende probleem. de CZ kreeg zelf door dat we naar in nl gemeente zijn ingeschreven en hebben ons dus afgemeld bij Duitse krankenkasse. Duitse krankenkasse vraagt de Zorgpassen terug.
Nu zegt nl cz wel dat je met nl pas ook in Duitsland spoedeisende hulp kan krijgen.

Duitse Krankenkasse hebben met nl cz gebeld en hun zeggen dat ze geen tweede adres kunnen noteren wat dus betekent dat ze geen E106 formulier aan duitse Krankenkasse kunnen geven.
Levert dit geen problemen op?

Aan de verzekering geef je slechts je hoofdadres door......

yavuzyigit
28-03-11, 14:32
Ik weet niet of je al een Nederlandse verzekering had voordat je naar NL vertrok, maar je hoeft alleen maar je hoofdverblijfsplaats door te geven. Het is vrij normaal dan men geen 2 adressen kan en mag noteren. Dan weet degene in kwestie nooit naar welk adres er nota's moet worden verzonden.

Je had je Duitse adres als hoofdadres moeten blijven gebruiken. Op die manier kun je gewoon je zorgpassen van Duitsland houden. Ik weet niet of je dit nog steeds kunt veranderen. Maar op die manier heb je geen problemen.

latica
28-03-11, 23:50
Ik weet niet hoe Nl zorgverzekering weet dat wij Nl adres hebben.
volgens hun was dat aan hun doorgegeven.
Maar goed ik ga het doorgeven.. eens kijken wat er dan gebeurt vermoedelijk geven ze dat aan duitse krankenkasse door

nils
31-03-11, 19:55
Bij mijn uitschrijving hebben ze het GBA geraadpleegt.
Ik neem aan dat ze andersom ook dit binnenkrijgen bij het inschrijven.

lemon
01-04-11, 14:20
Bij mijn uitschrijving hebben ze het GBA geraadpleegt.
Ik neem aan dat ze andersom ook dit binnenkrijgen bij het inschrijven.

nils kun je dit iets beter uitleggen? Het is zo kort dat ik helemaal niet meer snap wat je bedoeld....

nils
01-04-11, 19:34
Ik refereerde hier aan de opmerking van latica hoe een zorgverzekering er achter gekomen is dat ze zich ingeschreven hebben.
De zorgverzekering heeft mijn uitschrijving rechtstreeks in het gba gecheckt.

latica
03-04-11, 20:21
Ik refereerde hier aan de opmerking van latica hoe een zorgverzekering er achter gekomen is dat ze zich ingeschreven hebben.
De zorgverzekering heeft mijn uitschrijving rechtstreeks in het gba gecheckt.

wij hebben ons niet uitgeschreven uit Dld alleen ingeschreven in Nld