PDA

Bekijk volledige versie : Nederlandse auto invoeren in Belgie

Iemand3
17-12-10, 19:54
Hallo,

Wij hebben in Nederland een auto gezien en denken erover om deze naar Belgie in te voeren. Het is een 2dehands auto, maar wel in goede staat.
Heeft iemand ervaring met NL'se auto invoeren? Wat kost dit ongeveer aan tijd en geld?

Maryamu
17-12-10, 20:37
Tez, er zijn verschillende topics over dit onderwerp, middels de zoekfunctie vind je ze wel.

Wij hebben dit gedaan:

Auto gekocht in NL
Uitgeschreven bij de RDW
Tijdelijk nummerbord gekocht (bij RDW, 2 weken geldig, Ä 11), en tijdelijke verzekering (GWK), ook 2 weken geldig, Ä 70.
Langs de douane in BelgiŽ geloodst, Ä 2
Laten keuren in BelgiŽ Ä ?
Verzekerd in BelgiŽ
Verzekeraar meldt 'm aan bij DVI, die sturen 1 nummerbord
2e nummerbord bij laten maken Ä 18

Maar het kan ook op andere manieren. Ik weet niet of je ook eerst een auto kunt invoeren en dan afmelden in NL. Zodra je 'm afmeldt in NL mag je er niet meer mee rijden, vandaar die tijdelijke nummerborden ťn verzekering.

Je hebt ook een conformiteitsverklaring nodig, als je die niet hebt kun je die halen bij een dealer in BelgiŽ, Ä 50.
Dit geldt iig voor oudere auto's, of dit ook voor nieuwere modellen nodig is weet ik niet.

Hoeft allemaal niet veel tijd te kosten.

Succes!

isabella66
19-12-10, 22:24
Ik heb mijn auto met nl kenteken ingevoerd in Be. Op zich valt het allemaal erg mee. Je moet alleen even de juiste volgorde hanteren en alle documenten hebben. Ditzijn de stappen die ik heb genomen.

Stap 1 is je oude kenteken inleveren bij de RDW en meteen een tijdelijke kentekenplaat meenemen. Alle informatie wat je nodig hebt en waar je dit kunt doen vind je op de site van de RDW.nl. Let er wel op dat je je niet meer kunt verzekeren in NL als je bent uitgeschreven!

Stap 2: ga naar de douane in Belgie met de volgende documenten
- uitvoerverklaring van de RDW
- originele inschrijvingsbewijs (kentekenbewijs) of aankoopfactuur
- een COC document of gelijkvormigheidsattest van je auto (op te vragen bij de dealer)
- bewijs van inschrijving in belgische gemeente met vermelding van vorig adres.

In Antwerpen is dat Minsterie van Financien, Administratie van Douane en Accijnzen, Kattendok-Oostkaai 22, tel 03-2292305

Stap 3: ga met je auto naar het hoofdkantoor van de automobielinspectie van je woonplaats (zie www.goca.be) Neem alle bovenstaande documenten mee inclusief het roze formulier 'Aanvraag inschrijving voor een voertuig voorzien van het vignet 705 wat je hebt gekregen bij de douane.

Stap 4: ga naar een verzekeringsagent, sommige vragen ook weer om bovenstaande documenten. De verzekeringsagent plaatst dan een visum op het roze aanvraagformulier en zal deze verder invullen.

Stap 5: stuur het roze formulier inclusief originele kentekenbewijs of aankoopfactuur naar de Dienst Invoer Voertuigen (DIV) in Brussel of ga hier zelf langs om meteen je nieuwe kentekenplaat op te halen. Meer info www.mobilit.fgov.be. Je krijgt een bewijs inschrijving + 1 nummerplaat mee, de ander moet je zelf laten maken. Dit kan bij een sleutel of schoenmaker of vaak bij de sigarenboer om de hoek van de DIV.

Stap 6: stuur een fotokopie van je inschrijvingsbewijs naar de directie Douane en Accijnzen in je regio (zie onder Federale overheidsdienst financien - douane en accijnzen in het telefoonboek)

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Succes ermee!

Iemand3
02-01-11, 16:45
thanx.
ga er deze week mee aan de slag.

Saiko
02-01-11, 18:02
Is het niet voordeliger om een auto in Belgie zelf te kopen? Denk dat de auto's daar veel goedkoper zijn..

Daniyah
23-01-11, 03:40
Heb je een rijbewijs nodig om een auto te kopen en in te kunnen voeren? Of mag het ook met een voorlopig rijbewijs? :(

choukren
23-01-11, 10:34
Heb je een rijbewijs nodig om een auto te kopen en in te kunnen voeren? Of mag het ook met een voorlopig rijbewijs? :(

Je hebt een geldig rijbewijs nodig, een bewijs waar je bent ingeschreven in Be .
Zonder een geldig woon adres doen ze erg moeilijk ,eigen ervaring :(

Want je moet namelijk de platen (kenteken) laten overzetten op jou naam en adres .

Daniyah
23-01-11, 15:38
Dus een behaald rijbewijs, geen voorlopig rijbewijs? :(
M'n vrouw heeft een marokkaans rijbewijs en kan examen doen en z'n rijbewijs halen maar zij is dat ding kwijt. Weet niet meer wat te doen. :(

choukren
23-01-11, 16:22
Dus een behaald rijbewijs, geen voorlopig rijbewijs? :(
M'n vrouw heeft een marokkaans rijbewijs en kan examen doen en z'n rijbewijs halen maar zij is dat ding kwijt. Weet niet meer wat te doen. :(

Ga naar de gemeente en leg uit dat ze haar rijbewijs kwijt is ,jullie hebben die wel laten registeren ?

Daniyah
28-01-11, 15:54
Nee niet dat ik weet. Volgens mij niet. :(

En als men een voorlopig rijbewijs heeft en les al heeft gehad in Nederland moet je dan verplicht 3 maanden wachten vooraleer je examen kan doen?

choukren
28-01-11, 17:09
Nee niet dat ik weet. Volgens mij niet. :(

En als men een voorlopig rijbewijs heeft en les al heeft gehad in Nederland moet je dan verplicht 3 maanden wachten vooraleer je examen kan doen?

Helaas kan ik je daar geen antwoord op geven ,maar leg de vraag eens neer bij een lesbedrijf in Be .

Daniyah
28-01-11, 17:51
Bedankt.

En als je houder bent van een voorlopig rijbewijs mag je dan wel een auto invoeren uit het buitenland?
En op je naam zetten wat betreft inschrijving en verzekering etc?

choukren
28-01-11, 18:06
Bedankt.

En als je houder bent van een voorlopig rijbewijs mag je dan wel een auto invoeren uit het buitenland?
En op je naam zetten wat betreft inschrijving en verzekering etc?

Ik als nl met een geldig rijbewijs en adres in Be kon mijn auto niet eens inschrijven.
Waarom niet zul je denken ,oke hun willen bijlage 8 zien en een bewijs van de gemeente waar je woont.

De verzekering weet ik niet ,want ik kon hem gewoon verzekeren met de carpas en keurings bewijs van be .

Als je een auto wilt invoeren zul je daar voor naar de rdw moeten vragen ,want je kunt niet zomaar een auto invoeren.
Stel je hebt nu een auto en wilt straks verhuizen, dan valt de auto onder de huisraad en kun je hem mee nemen.
Dan kun je hem aanmelden ,als je de eerdere bewijzen hebt wat ik vertelde .
En worden je kentekenplaten je toe gestuurt .

Daniyah
30-01-11, 23:07
Nee volgens mij is het gewoon mogelijk om een auto in te voeren. De auto is al hier van de eigenaar. De eigenaar moet alleen dit doen volgens de RDW.
http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/uitvoeren/Pages/Voertuiguitvoerendatalinhetbuitenlandis.aspx

Dan zou ik naar de douane moeten en dit doen.
http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/wagen_3.htm#b

Vervolgens zou ik het nog in moeten schrijven of verzekeren. Nu weet ik inmiddels dat dat bij Ethias kan..
http://www.ethias.be/nl/prd/A2PR011/Particulieren/Verzekeren/Voertuigen/Auto/Detail.htm

Alleen moet ik die auto dus ook ergens keuren etc. Daar raak ik het spoor kwijt..
Iemand die mij kan helpen?

Maryamu
31-01-11, 00:29
Hij moet eerst gekeurd - daarvoor ga je met je auto naar 1 van de keuringsstations.
Je moet hiervoor een geldig nummerbord hebben, dus je moet navragen of het met een NLs nummerbord kan (voordat je 'm uitschrijft). Maar dat zal wel niet, en dan kun je het alleen doen via een garage die 'm dan voor je laat keuren met zogenaamde garagenummerborden...soms kun je voor 50 euro ook nummerborden huren enkel en alleen voor de keuring.

Na de keuring ga je naar een verzekeraar, die verzekert de auto ťn schrijft 'm in. Je krijgt dan 1 nummerbord thuis gestuurd, een 2e moet je zelf bij laten maken.

Iemand3
31-01-11, 19:13
keuren gaat via goca. Moet je maar even googlen.

asmarina
07-02-11, 16:59
Ik ben zelf bezig met een auto inporteren,,, ze hebben het vandaag afgekeurd wegens een paar dingen die ik eerst moet repareren ..

Alleen heb ik geen idee waar ik dat kan doen, woon namelijk in Turnhout

Ik wil niet dat het mij veel gaat kosten, tot nu toe ben ik het zat door hun allemaal...de ene keer sturen ze mij weg wegens een gelijkvrmigheidsattenst de andere keer wegens nderhout...en mijn verzekering is inmidels verlopen dus dat is ook een probleem....

Maryamu
07-02-11, 19:21
Je kunt bij iedere garage je auto laten repareren, en zij kunnen hem voor je laten herkeuren. Wij hebben het ook met een verlopen verzekering gedaan.

Je kunt het zat zijn, maar het is wel van belang dat je auto in orde is, en een gelijkvormigheidsattest is nu eenmaal vereist, dat had je kunnen weten.

gerda
08-03-11, 14:30
hallo
ik had ook een vraagje en dat is ik heb ook een auto in NL. en die wil ik ook mee nemen naar BelgiŽ maar wel een kenteken van BelgiŽ aanvragen. want ik ben bezig met BelgiŽ route. ik heb alles al ingeleverd en nu ben in afwachting van Brussel.
mijn vraag is kan ik alvast met mijn bijlage 19 een aanvraag indienen voor een Belgische kenteken.

ik hoop dat jullie me begrijpen wat ik bedoel.
antwoorden en adviezen zijn welkome.

Groetjes, Gerda

w-kiana
08-03-11, 14:50
Ik ben ook erg benieuwd wat de kosten van invoer zijn. Dus vanaf afmelden RWV t/m officieel een belgisch kenteken. Iemand ?

pieta
08-03-11, 17:24
Ik ben er momenteel mee bezig en loop tegen verschillende 'verrassingen' aan omdat ik, ondanks dat ik dacht me goed te hebben voorbereid, nog een aantal dingen vergeten was.

Afmelden bij Rdw kost 23.50 inclusief uitvoerkentekenplaten, wel ter plaatse de verzekering regelen. Ik heb de lopende Nederlandse verzekering gebeld en het kenteken gewisseld.

Dan naar de douane in Meer: kosten 5 eurocent. :oops: En vanaf daar ging het mis. Ik had geen gelijkvormigheidsattest en moest dat eerst nog gaan aanvragen. Peugeot kost 236 euro..... Nu wacht ik daar nog op maar de verzekeringsagent die de kentekenplaat moet aanvragen heeft al gemeld dat bij een invoerauto het afgeven van de platen 3 tot 4 weken duurt....
En dat terwijl de uitvoerplaten maar 2 weken geldig zijn. Ik ga dit proberen op te lossen door zelf naar Kontich te rijden in de hoop dat de platen er dan wat sneller zijn. ;-)

Succes ermee allemaal!

isabella66
08-03-11, 22:58
236 euro voor een COC? Wat een oplichters bij Peugeot. Ik heb toentertijd de mazda dealer gebeld en die hebben het a4 tje gewoon gratis per post gestuurd. Wij kregen ons belgisch kenteken in Kontich dezelfde moment mee het hele stappenplan heb ik op het forum gezet, maar ik heb gehoord dat de aanvraag nu anders verloopt door de nieuwe europese kentekenplaten. Je kan ook altijd op de site van de Belgische RDW kijken: DIV = dienst invoer voertuigen.

Iemand3
09-03-11, 03:43
Ik ben er ook nog steeds mee bezig... :-(
Doane in Maasmechelen doet het niet meer, dus moest naar Genk. Mijn vader heeft de auto gekocht (of ja, ik heb hem gekocht, maar factuur staat opnaam van mijn vader), auto staat ook op naam van mijn vader dus ik reijd erin met NL'se platen.
Bij de doane in Genk had ik wel alle papieren (dat europees gelijkvormingsattest heb ik overigens ook gratis gekregen van ford) behalve een factuur van mijn vader naar mij, omdat zijn naam op de factuur stond. Dit dus gemaakt en toen kreeg ik wel dat rose papier.
Auto is echter afgekeurd bij de goca (ze hebben echt wat lopen zoeken!) en nu dus binnen 2 weken terug (auto wordt nu 'gerepareerd'). Keuren kon gewoon met NL'se platen en wanneer hij goedgekeurd is, dan wordt dat papier opgestuurd naar brussel en wachten totdat ik de platen heb. Deze kan ik daarna zelf vervangen en dan kn aik met de oude platen naar het rdw en hem daar afmelden en dan nl'se verzekering afmelden.
Is toch allemaal makkelijker dan met die tijdelijke platen, dus mijn tip, zet de auto zo lang op naam van iemand anders, dan zit je niet met die tijdelijke platen te kloten.

pieta
09-03-11, 11:04
@ Isabella: Ik vind 236 euro ook verschrikkelijk veel geld voor een 'papiertje' maar het probleem is dat je geen keus hebt, dus toch maar betaald... :-(

@ Tez: Je hebt echt geluk gehad dat jouw auto wel met Nederlandse platen gekeurd werd, ik ben ook met Nederlandse platen daar geweest en het enige wat ze konden was de staat van de auto keuren en niet voor verkoop. Zodoende moest ik eerst uitvoeren en de platen inleveren en dan vertellen ze je bij het keuringsstation als je dan daarmee verschijnt doodleuk dat je geen gelijkvormigheidsattest hebt. Erg fijn allemaal. Er is voor mij al bijna een week voorbij dus ik houd mijn hart vast als de auto nu ook nog eens afgekeurd wordt..... :shock:

Overigens vertelde die meneer van Peugeot dat je al wel met (gele) Nederlandse platen een gelijkvormigheidsattest kon aanvragen, als tip voor degene die nog moeten beginnen.

Succes.

Maryamu
09-03-11, 11:26
Ik heb in BE 50 euro betaald voor een gelijkvormigheidsattest (Ford), met tijdelijke platen.

appeltje
09-03-11, 16:30
Vergeet niet het extra jaar belasting na inschrijving in BelgiŽ............

kabir
09-03-11, 18:02
Beste Tez

Ik zou zeggen zoek maar daar een auto is veel goedkoper en het kost je ook niet zo veel gedoe met namen all documenten en zovt.......

Iemand3
09-03-11, 20:06
Beste Tez

Ik zou zeggen zoek maar daar een auto is veel goedkoper en het kost je ook niet zo veel gedoe met namen all documenten en zovt.......

Tja dat is nu al te laat. Heb hem al in december gekocht! En begrijp ovan rdw dat wanneer je eemaal aan de invoer procedure bent begonnen, je deze ook moet afmaken. Heb ook al stempels op mijn nl kentekenbewijs ed.

Vergeet niet het extra jaar belasting na inschrijving in BelgiŽ............

uh?? wat??? ......

pieta
18-03-11, 18:04
Even een update.

Woensdag was het gelijkvormigheidsattest dan binnen daarna direct door naar de keuring en afspraak gemaakt bij de verzekering. Dit was de laatste dag dat mijn auto verzekerd was.

Aanvraag kenteken via internet lukt niet omdat je een 'oud' kenteken moet ingeven en een Nederlands nummer accepteert deze niet. Verzekeringsagent meldt weer opsturen en dan 3 tot 4 weken wachten..... Hier had ik dus geen zin in en ben vanmorgen met de bus naar D.I.V. gegaan en alles daar ingeleverd. Het kenteken wordt maandag per post bezorgd, hebben ze daar beloofd.

Kosten Rdw Ä 23.50
Douane Ä0.05
Keuring Ä 78.50
Verzekering verschilt per auto
Gelijkvormigheidsattest Ä 236.-
Kentekenplaat te betalen aan postbode Ä 20.-

LET OP!!!! Zelf naar D.I.V. gaan versnelt alles aanzienlijk.

Succes. :Jig:

appeltje
18-03-11, 20:02
Inverkeerstelling (1 jaar belasting voor inschrijven van een auto):

http://www.belastingdienst.be/belasting-inverkeerstelling.html

Berekenen inverkeerstelling:

http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=333

Ja, was even slikken toen ik de rekening kreeg... :-( maar had 'm al ingevoerd in BelgiŽ.
Invoeren in Nederland is iniedergeval veel goedkoper!

Maryamu
18-03-11, 20:31
Inverkeersstelling? Wij zijn gewoon belasting gaan betalen, per jaar, maar dat lijkt me logisch. Is die inverkeersstelling dan nog extra?

appeltje
18-03-11, 20:47
Het 1e jaar betaal je extra belasting als je een auto invoert. Vanaf het 2e jaar gaat je belasting dus flink naar beneden.

Maryamu
18-03-11, 20:59
Oh ja, dat had ik gemerkt! Ik vroeg me al af wat dat was...voor mij was het een leuke verrassing ;-)

Iemand3
19-03-11, 13:52
Even een update.
onze kosten
Kosten Rdw Ä 23.50 E11,55
Douane Ä0.05 E0,50
Keuring Ä 78.50E49,50
Verzekering verschilt per auto
Gelijkvormigheidsattest Ä 236.- gratis
Kentekenplaat te betalen aan postbode Ä 20.- E20,-

Waar komen die (grote) verschillen vandaan??

gerda
24-07-11, 18:48
Hallo
Ik las dat iedereen een auto gekocht heeft met een NL. kentekent en dat jullie bezig waren of zijn om een Belgische kentekent op te vragen. Maar mijn vraag is, ik heb een auto op mijn naam met een NL. kentekent. Ik zou voor mijn auto ook een Belgisch kenteken willen opvragen. Maar hoe?
Ik las dat je moet afmelden bij RDW. Daarnaast moet ik ook een tijdelijke verzekering afsluiten of je kunt je verzekering door geven voor die tijdelijke kenteken.
Maar als je auto al gekeurd is in NL. moet je dat dan nog een keer in BelgiŽ laten doen ( nog een keer laten keuren ).
Is er iemand die mij kan verteld hoe ik t voor elkaar krijgt.

Gr, Gerda

suuske
24-07-11, 21:09
Zoals ik het heb begrepen van mijn BE-bank waar ik een autoverzekering neem is dit het stappenplan

- Gelijkvormigheidsattest aanvragen bij dealer in NL
- hiermee naar douane gaan
- daar krijg je een papiertje waarmee je naar je BE-verzekering gaat
- mijn BE- verzekering regelt vervolgens de opzegging in NL
- aanvragen kenteken plaat in BE

Ik wacht op dit moment al een aantal maanden op mijn gelijkvormigheidsattest (peugeot NL verwerkt de aanvraag pas als er een aantal binnen zijn om de kosten te dekken?? kreeg ik te horen, dus op tijd met de aanvraag beginnen)

Ik zou eerst even ook langs een bank op de grens gaan, of een verzekeringsmaatschappij. Deze hebben vaak precies een stappenplan wat je dient te volgen en je vindt hier vaak goede verzekeringen omdat ze de bonus / malus schaal die in nederland toegepast wordt beter vertalen naar de schaal in BelgiŽ. (Dat is iig mijn ervaring).

Van een tijdelijke verzekering heb ik niets gehoord, mijn auto blijft gewoon in NL verzekerd totdat ik alles in BE rond heb --> wanneer je dit doet, jezelf nog NIET UITSCHRIJVEN uit NL; anders ben je niet verzekerd!!

Iemand3
24-07-11, 22:03
idd wat suuske zegt, daarom heb ik de auto zo lang op naam van mijn vader gehad.
En ja, de auto moet opnieuw gekeurd worden in BE, anders kun je hem niet invoeren.

gerda
25-07-11, 12:12
Dank je wel Suuske en Tez
Nog een vraagje moet ik dan de RDW door geven? of hoeft dat niet.
Voor de rest is alles duidelijk.

Gr, Gerda

suuske
25-07-11, 12:38
Bij mij regelt mijn contact persoon van mijn bank/verzekering dat.

gerda
25-07-11, 13:18
En ken je een paar banken verzekeringen die alles voor je regelt.
Bij welke bank verzekering ben je aangemeld.

Gr, Gerda

suuske
25-07-11, 13:34
Zoek een bank in een grensdorp/ grensstad zoals Baarle-Nassau (natuurlijk afhankelijk van waar in BelgiŽ je woont)
Deze hebben namelijk te maken met zowel Belgische als Nederlandse klanten en zijn goed op de hoogte rond het overzetten van verzekeringen en het invoeren van bijvoorbeeld autoīs.

Zoek een dorp of stad langs het grensgebied waar je woont en bel voor een afspraak!

gerda
25-07-11, 13:49
Okť Dank je voor in informatie.

Gr, Gerda

gerda
25-07-11, 14:36
Hoi Suuske
Ik heb op Google gezocht, maar kon helaas niks vinden. Enig idee.
Ik woont in het stad Antwerpen.

Gr, Gerda

Maryamu
25-07-11, 22:56
Wij moesten het gelijkvormigheidsattest in BE halen. Duurde 1 dag. Ik had ook al geinformeerd in NL, daar zou het weken duren en was het 3x zo duur meen ik.

suuske
26-07-11, 09:37
Nou Gerda, die zoektocht van jou heeft welgeteld 45 minuten geduurd (not impressed :shock: ). Zelf ben ik 3 maanden langs banken gereden om offertes op te vragen en informatie te verkrijgen, dus ik zou zeggen probeer het nog maar eens!!!

Antwerpen is ook geen grensdorp/grensstad, dus dan is het voor jou totaal niet praktisch om in bijvoorbeeld Baarle-Nassau een bank te nemen met je verzekeringen....
Ga in Antwerpen eens met een bank praten en kijk hoever je komt!! Ze zullen daar ook vaak genoeg met Nederlanders te maken hebben.

Even wat meer tijd investeren, de BelgiŽ route is geen gemakkelijke en vereist nou eenmaal veel uitzoekwerk wil je alles goed regelen!

gerda
26-07-11, 10:07
Hallo Suuske
Het heeft mij echt niet 45 min geduurd hoor. Het is nu al derde week voor mij dat ik hier mee bezig bent. Ik kan ook zeggen op zoek hoe ik mijn auto van NL naar Belgische kenteken kan aanvragen en hoe ik het best kan doen. I'm not happy :-| drie weken is niet normaal maar goed ik ga verder met zoeken ik geeft het niet op.

Gr, Gerda

suuske
26-07-11, 12:43
Niet zo snel opgeven, 3 weken is niets!!!
Ik ben in oktober naar BE verhuist en heb zelfs nu nog niet alles rond, na 9 maanden zoeken naar de juiste verzekering (voor iemand onder 26), afspraken met banken, info opzoeken, attesten aanvragen etc. zit er nu eindelijk vaart achter.

Gewoon langs banken gaan, afspraken regelen en vergelijkingen maken en niets eventjes snel willen fixen, dan kom je bedrogen uit.

Voor mijNu komt het hele proces voor mijn partner er weer bij, van rijbewijs omzetten --> blijkt niet mogelijk, nieuw theorie examen doen, praktijkles, praktijkexamen, tolk regelen, documenten laten vertalen en legaliseren etc etc etc.

Ga ervan uit dat je nooit klaar bent met uitzoeken en regelen, dat zijn nou eenmaal de gevolgen van īeventjes een verhuizing naar belgiŽī of īeventjes de BE-route volgenī. Wij zijn wel van plan hier te blijven, dus ik wil alles goed geregeld hebben!

En die opmerking van 45 minuten komt voort uit het feit dat je binnen zo n korte tijd al weer aangeeft dat je het niet gevonden hebt, terwijl mijn tip was om langs de bank te gaan in plaats van eventjes te googelen!!! :-?

In iedersgeval succes nog!!

Maryamu
26-07-11, 13:24
Ga ervan uit dat je nooit klaar bent met uitzoeken en regelen, dat zijn nou eenmaal de gevolgen van īeventjes een verhuizing naar belgiŽī of īeventjes de BE-route volgenī. Wij zijn wel van plan hier te blijven, dus ik wil alles goed geregeld hebben!

WIj wonen al 3 jaar in BelgiŽ en ik ben nog steeds aan het regelen. Het houdt nooit op! Met het invoeren van de auto zijn we ook weken bezig geweest...

appeltje
26-07-11, 18:26
Zowel het emigreren als het remigreren kost heel veel tijd qua uitzoeken en regelen. Een auto omzetten, was een eitje vergeleken bij het omzetten van de kinderbijslag...
Dat het emigreren niet makkelijk zou zijn, wist ik (en toch viel het tegen...) Het remigreren had ik makkelijker ingeschat, maar na 4 jaar :shock: horen we voor de Belastingdienst nog steeds thuis onder Team Buitenland, omdat er nog "lopende onderdelen" zijn...

gerda
27-07-11, 17:21
Effen een vraag, als ik die CVO of gelijkvormigheidsattest al binnen hebt.
Moet ik met deze papier naar de douanen toe in NL of in BelgiŽ.

Gr, Gerda

benidir
27-07-11, 18:22
Salam,
sorry voor mijn vraag ik heb een NDL pasport en een marokans rijbewijs kan ik hem inwissellen dar in belgie? en hoe ?bedankt et succes voor je vrouw.

Maryamu
28-07-11, 10:39
Effen een vraag, als ik die CVO of gelijkvormigheidsattest al binnen hebt.
Moet ik met deze papier naar de douanen toe in NL of in BelgiŽ.

Gr, Gerda

Douane in BelgiŽ.

Salam,
sorry voor mijn vraag ik heb een NDL pasport en een marokans rijbewijs kan ik hem inwissellen dar in belgie? en hoe ?bedankt et succes voor je vrouw.

Navragen bij de gemeente.

w-kiana
30-07-11, 14:32
Douane Belgie en je hebt het nodig bij de keuring van de auto.

gerda
31-07-11, 13:56
Oke
En dank je wel voor jullie informatie.

Gr, Gerda

Yannick1988
02-12-12, 13:34
Hallo,

Ik heb een auto geokocht in Nederland. Ik zal het terugnemen met transitplaten uit de RDW.
Ik heb verschillende vragen:
1-wat moet ik tonen aan de douane?
2-is het mogelijk om geen verzekering te nemen, en om mijn verzekering van mijn actuele auto te waarschuwen dat ik zal een andere auto rijden met transiplaten? (ethias)
3-kan ik met de transitplaten naar de keuring gaan in Belgie?

Danku

lejyon
02-12-12, 18:03
hierbij willen wij laten weten dat wij onze belgische fiat arosa bj 1998 te koop aanbieden. hij heeft zojuist nog een servicebeurt gehad en mei dit jaar distributieriem vervangen. belgische apk tot aug 2013. km stand 118000.

voor vragen laat het ons weten.

kruimel
05-02-13, 16:56
Ik lees zoveel over auto's invoeren in BelgiŽ, maar ik heb zojuist een hele andere ervaring dat wat ik hier allemaal lees. Erg bizar!

Wat heb ik gedaan?

Ben vandaag naar de douane geweest in Turnhout.
Ik had alleen mijn kentekenbewijzen nodig en bewijs van inschrijving van de gemeente en ID kaart (ik heb alleen bijlage 19 en nog geen verblijfskaart, hier vroegen ze wel om... maar ik schijn toch geregistreerd te zijn in het systeem, dus namen ze toch genoegen met mijn bijlage 19)
COV verklaring had ik bij de douane nog niet nodig.

Daarna ben ik daar mijn verzekeringsmaatschappij in Weelde gereden. Daar gevraagd hoe en wat nu verder. Moet ik mijn auto laten keuren? Op diverse websites lees ik dat je in het kader van verhuis NIET je auto hoeft te laten keuren, als je auto niet van eigenaar is veranderd. Ik legde dit voor bij de verzekering en hij zei hetzelfde als ik. Hij ging er ook vanuit dat ik mijn auto niet hoef te laten keuren (zie ook website www.mobilit.fgov.be (http://www.mobilit.fgov.be) ). Hij heeft al mijn papieren ingenomen en regelt nu mijn inschrijving en verzekering. Ik heb geen bewijs van uitschrijving af hoeven geven. Ik heb een kopietje van mijn originele kentekenbewijzen meegekregen. CVO verklaring moest ik hier wel inleveren.

Het is mogelijk je auto schriftelijk uit te schrijven uit Nederland wanneer deze al in Belgie is. Geen gedoe met tijdelijke kentekenplaten en tijdelijke verzekering dus!!!! Je wacht totdat je het definitieve kentekenbewijs uit belgie hebt en meld je daarna de auto schriftelijk af bij het RDW. (zie website RDW: www.RDW.nl (http://www.RDW.nl)).

Als ik verder niks van het DIV hoor en het zo dus goed is.. dan ben ik blij. Dan kan het invoeren van auto in kader van verhuis dus een stuk eenvoudiger dan wat mensen op dit forum vermelden. Scheelt trouwens dan ook een hoop geld. Mocht mijn verzekeringsmaatschappij er toch naast zitten en ik hem toch moet laten keuren, dan laat ik het jullie weten.

Iemand3
06-02-13, 13:31
Jij hebt het over een auto verhuizen als onderdeel van in de inboedel. Ik had het over een auto invoeren.

kruimel
06-02-13, 15:25
Jij hebt het over een auto verhuizen als onderdeel van in de inboedel. Ik had het over een auto invoeren.

Dat klopt Tez, maar de meeste mensen die de belgieroute gaan doen zullen hun auto (die al een tijd in hun bezit is) in moeten voeren in het kader van verhuis... Ik zie veel topics over auto's invoeren in Belgie en zie gewoon veel verschillende adviezen ...er is dus idd wel een verschil tussen auto invoeren in kader van verhuis of auto invoeren omdat je gewoon een auto hebt gekocht in Nederland.. maar de meeste mensen weten dat niet. Zodoende leek het mij zinvol een aanvulling te geven op deze topic.. omdat mensen toch op zoek zijn naar informatie en dan toch bij deze topics belanden. Zelf zag ik ook door de bomen het bos niet meer en ben maar gewoon via andere wegen op zoek gegaan naar de juiste info...

Diche
06-02-13, 20:00
Voor mij is het niet zo makkelijk gegaan als hierboven door sommige beschreven doordat ik geen gelijkvormigheidsattest had van mijn NL auto. Dit is dus een heel belangrijk document wat ze in Belgie willen hebben en wat ze in NL niet meer verstrekken, ook niet via de dealer. Ik weet niet hou oud/jong de auto is maar die van mij kwam uit 96 en heb uiteindelijk in Belgie een auto gekocht en me oude auto'tje her ingevoerd in NL en verkocht. Succes!

kruimel
06-02-13, 23:37
Voor mij is het niet zo makkelijk gegaan als hierboven door sommige beschreven doordat ik geen gelijkvormigheidsattest had van mijn NL auto. Dit is dus een heel belangrijk document wat ze in Belgie willen hebben en wat ze in NL niet meer verstrekken, ook niet via de dealer. Ik weet niet hou oud/jong de auto is maar die van mij kwam uit 96 en heb uiteindelijk in Belgie een auto gekocht en me oude auto'tje her ingevoerd in NL en verkocht. Succes!

Das wel klote ja... Want alles staat of valt met dat attest.

Ik heb met het attest mazzel gehad. Ik heb hem opgevraagd bij de dealer waar ik mijn auto vandaan heb in Nederland en zij hebben hem weer opgevraagd bij de importeur. Ik heb de EEC Certificate of conformity binnen een week per post opgestuurd gekregen en kostte me niks. Nu scheelt het wel dat mijn auto uit 2000 is en dat ik de baas van de betreffende Suzuki dealer persoonlijk ken. Ik denk dat hij me gematst heeft qua kosten.

Wusha
08-02-13, 00:03
Je kunt hier blijkbaar zelf de COC's bestellen, die documenten zijn prijzig. http://www.eurococ.eu/en/certificate_of_conformity
Ik hoop dat het invoeren van auto als verhuisgoed zonder keuring kan en dat ik dit kan doen zonder mijn auto eerst uit te schrijven bij de RDW (mijn NL autoverzekering zegt nog maximaal 90 dagen geldig is indien je niet meer in NL woont, zolang krijg je de tijd om alles te regelen). Scheelt een aantal hoofdpijn punten. http://www.blbe.be/nl/een-auto-invoeren-en-inschrijven-belgie
Krijg je de roze formulier bij de Douane kantoor (waar kan ik vinden welke bevoegd zijn)?

kruimel
08-02-13, 01:01
Je kunt hier blijkbaar zelf de COC's bestellen, die documenten zijn prijzig. http://www.eurococ.eu/en/certificate_of_conformity
Ik hoop dat het invoeren van auto als verhuisgoed zonder keuring kan en dat ik dit kan doen zonder mijn auto eerst uit te schrijven bij de RDW (mijn NL autoverzekering zegt nog maximaal 90 dagen geldig is indien je niet meer in NL woont, zolang krijg je de tijd om alles te regelen). Scheelt een aantal hoofdpijn punten. http://www.blbe.be/nl/een-auto-invoeren-en-inschrijven-belgie
Krijg je de roze formulier bij de Douane kantoor (waar kan ik vinden welke bevoegd zijn)?

Ik heb idd wel vaker gelezen dat die verklaringen behoorlijk in de kosten kunnen lopen.. gelukkig heb ik de mijne gratis gekregen. Mijn verzekering in Nederland zei me ook maar 3 maanden de tijd te geven... maar nu hebben ze voor deze maand toch nog mijn premie afgeschreven en heb geen schriftelijk bericht gehad dat ze mijn verzekering stop hebben gezet.... ik denk dat ze me dus vergeten zijn.. Dat scheelt weer...

Ik hoefde bij de douane in Turnhout geen uitschrijvingsbewijs te laten zien. De COV verklaring ook niet. Alleen een verblijfsdocument van Belgie. In mijn geval had ik alleen bijlage 19 maar was wel al geregistreerd.. dus hiermee gingen ze wel akkoord. Het roze formulier krijg je van de douane mee.
Als je hiermee gelijk naar een verzekeringsmaatschappij gaat kun je meteen de rest regelen. Ik hoefde geen keuring uit te laten voeren (is nog ff afwachten of het ECHT niet hoeft.. want ik heb nog geen kentekenplaat ontvangen) Verzekeringspapieren heb ik wel al binnen. Je hoeft je auto niet vooraf af te melden in Nederland.. dit kun je later schriftelijk doen, wanneer je je belgisch kentekenbewijs hebt. Dan doe je een schriftelijk verzoek indienen bij het RDW in Veendam en stuur je een kopie mee van je oude kentekenbewijs en je belgisch kentekenbewijs (zie website van RDW)

Ik weet niet waar je nu woont? Volgens mij zijn de meeste kantoren van douane en accijnzen bevoegd. Kun je opzoeken op internet.. Douane in turnhout zit aan de Reinier schniederstraat 6

Hou er rekening mee dat je de wegenbelasting en inverkeersstelling gelijk voor een heel jaar moet betalen. Autoverzekering vaak ook per jaar... ik kon het nog per half jaar doen.. maar ja dan is het veel geld dat je in 1x op tafel moet leggen. Oja .. en ik moet ook een verklaring van mijn schadevrije jaren voorleggen.. die moet ik dus nog opvragen.. anders scheelt het een hoop in premie..

Wusha
10-02-13, 15:08
Ik heb idd wel vaker gelezen dat die verklaringen behoorlijk in de kosten kunnen lopen.. gelukkig heb ik de mijne gratis gekregen. Mijn verzekering in Nederland zei me ook maar 3 maanden de tijd te geven... maar nu hebben ze voor deze maand toch nog mijn premie afgeschreven en heb geen schriftelijk bericht gehad dat ze mijn verzekering stop hebben gezet.... ik denk dat ze me dus vergeten zijn.. Dat scheelt weer...

Ik hoefde bij de douane in Turnhout geen uitschrijvingsbewijs te laten zien. De COV verklaring ook niet. Alleen een verblijfsdocument van Belgie. In mijn geval had ik alleen bijlage 19 maar was wel al geregistreerd.. dus hiermee gingen ze wel akkoord. Het roze formulier krijg je van de douane mee.
Als je hiermee gelijk naar een verzekeringsmaatschappij gaat kun je meteen de rest regelen. Ik hoefde geen keuring uit te laten voeren (is nog ff afwachten of het ECHT niet hoeft.. want ik heb nog geen kentekenplaat ontvangen) Verzekeringspapieren heb ik wel al binnen. Je hoeft je auto niet vooraf af te melden in Nederland.. dit kun je later schriftelijk doen, wanneer je je belgisch kentekenbewijs hebt. Dan doe je een schriftelijk verzoek indienen bij het RDW in Veendam en stuur je een kopie mee van je oude kentekenbewijs en je belgisch kentekenbewijs (zie website van RDW)

Ik weet niet waar je nu woont? Volgens mij zijn de meeste kantoren van douane en accijnzen bevoegd. Kun je opzoeken op internet.. Douane in turnhout zit aan de Reinier schniederstraat 6

Hou er rekening mee dat je de wegenbelasting en inverkeersstelling gelijk voor een heel jaar moet betalen. Autoverzekering vaak ook per jaar... ik kon het nog per half jaar doen.. maar ja dan is het veel geld dat je in 1x op tafel moet leggen. Oja .. en ik moet ook een verklaring van mijn schadevrije jaren voorleggen.. die moet ik dus nog opvragen.. anders scheelt het een hoop in premie..
Dank je voor de uitgebreide uitleg. Ik ga pas volgende maand naar belgiŽ (limburg). Het kan geen kwaad om in ieder geval goed voorbereid te zijn.

kruimel
10-02-13, 18:49
Dank je voor de uitgebreide uitleg. Ik ga pas volgende maand naar belgiŽ (limburg). Het kan geen kwaad om in ieder geval goed voorbereid te zijn.

Idd altijd goed om je voor te bereiden.. dan weet je in ieder geval wat je kunt verwachten. Ik zou zeggen regel die COV verklaring op tijd... laat alles in Nederland nog doorlopen totdat je een rijksnummer van de gemeente in Belgie hebt gekregen, zodat je je auto bij de douane kunt invoeren (zonder rijksnummer kan dat namelijk niet) .. wanneer je alles geregeld hebt schrijf je je auto uit Nederland uit. Dan heb je ook niet het probleem dat je een paar weken zonder auto zit...

Veel succes met je verhuizing!! Hoop dat het allemaal soepel zal verlopen voor je.