PDA

Bekijk volledige versie : Ausländerbehörde Lebach

Nannepan
01-11-10, 14:19
Hallo allemaal,

Ik woon sinds 1 juli officieel in Duitsland.
Ben nog niet getrouwd en mijn BP is ook nog niet hier.

Klopt het dat ik zelf verder niets hoor van de ausländerbehörde? Of hoor ook ik als NLse iets te ontvangen?

Volgens het Rathaus was het goed zo?

Bedankt.
Nannepan

Kosovare
01-11-10, 17:11
Heb jij een brief ontvangen nadat jij je aangemeld had in Duitsland bij het Rathaus? Ik kreeg een week nadat ik mij aangemeld had een brief van het auslanderbehorde. Ze vroegen mij om een paar papieren zoals loonstrookjes, verzekering etc.

Nannepan
01-11-10, 17:13
Nope niks ontvangen.
Afgelopen week heeft een collega het nagevraagd omdat ze toevallig op t Rathaus was en daar zeiden ze dat het goed was zo...? Omdat ik Eu ben? of geen idee...

Wel mn steuerkaart ontvangen enzo.

nils
01-11-10, 18:39
De duitse auslanderbehorde behoort jou een soort van bewijs(bexcheinigung) af tegeven dat je op basis van eu recht in duitsland woont.
Zie artikel 5 lid 1 http://www.aufenthaltstitel.de/freizuegigkeitsgeu.html

Nou heb ik de indruk dat mijn kreis er weinig moeite heeft voor gedaan, gezien het alleen een kartonnetje met een tekst dat ik verblijf op basis van eu recht is.
De toegevoegde waarde in Duitsland heb ik niet ondervonden gezien een nederlands paspoort afdoende is met allerlei zaken, maar het is altijd handig om dit bij terugkeer bij de eu toetsing te doen.
Je kan de auslanderbehorde er wellicht op wijzen dat je er recht op hebt en vragen of ze het desnoods in briefvorm doen met een stempel erbij.

Nannepan
01-11-10, 18:48
Thanks Nils.

Er is dus geen haast bij, gezien ik voorlopig nergens heen ga en ook nog niet getrouwd ben.

Kan ik het beste het ausländerbehörde opbellen en vragen naar mijn Freizügigkeitsgesetz/Freizüg? Of bel ik het Rathaus?

Of wacht ik eerst nog of ik echt niets ontvang? Woon en werk hier nu 4 maanden.

nils
01-11-10, 18:57
Ze hebben ongetwijfeld je verblijf goedgekeurd als ze dit melden bij de gemeente.
Het handigste is denk ik om het auslanderbehorde te bellen, alhoewel mailen denk ik wat praktischer is als je wilt referen aan de Duitse wet.
Het handigste is om te vragen of ze iets van een bewijsje afgeven en of ze anders een brief met stempel kunnen toesturen die dit bevestigd.

Nannepan
01-11-10, 19:23
Ok, thanks. Zal eens kijken of er collega's zijn die me kunnen helpen.
M'n Duits is wel ok, maar voor zulke zaken misschien niet toereikend.