PDA

Bekijk volledige versie : België-route na 3 jaar getrouwd in Marokko te hebben gewoond

Okkiedoc
20-10-10, 23:13
Hallo,

Na te zijn getrouwd in november 2006 in Marokko, het huwelijk te hebben ingeschreven in Nederland, dochter geboren in maart 2007 ben ik in juli 2007 officieel naar Marokko vertrokken (ook officieel uitgeschreven uit Nederland). Eind vorig jaar zoon geboren, maar inmiddels denken we erover ons in Europa te vestigen omdat we ons leven in Marokko helaas niet van de grond krijgen. Ik heb een paar vragen mbt de benodigde spullen.

Onze huwelijksakte is vertaald en gelegaliseerd door de Nederlandse ambassade in Marokko, moeten we hem voor inschrijving in België dan ook nog eens laten legaliseren door het Belgische consulaat of volstaat de Nederlandse legalisatie?

Scheelt het nog dat we al langer getrouwd zijn en eerst samen drie jaar in Marokko hebben gewoond en in de tussentijd twee kinderen hebben gehad voor de aanvraag in België of maakt dat niet uit?

Ik hoop dat ik wat op weg kan worden geholpen, want ik ben mijn situatie eigenlijk nog niet tegenkomen!

Groet,
Okkiedoc

Maryamu
21-10-10, 00:02
Onze huwelijksakte is vertaald en gelegaliseerd door de Nederlandse ambassade in Marokko, moeten we hem voor inschrijving in België dan ook nog eens laten legaliseren door het Belgische consulaat of volstaat de Nederlandse legalisatie?

Ja beter van wel, BE accepteert vaak geen door NL gelegaliseerde akte. Staat het al ingeschreven in Den Haag?

Scheelt het nog dat we al langer getrouwd zijn en eerst samen drie jaar in Marokko hebben gewoond en in de tussentijd twee kinderen hebben gehad voor de aanvraag in België of maakt dat niet uit?
Maakt niet uit.

Okkiedoc
21-10-10, 00:30
Ja, akte is ingeschreven in Den Haag. Kunnen we daar dan eventueel een uittreksel van opvragen?

Thanx!

Maryamu
21-10-10, 08:58
Ja, dat is het hele idee van een akte laten inschrijven in Den Haag. Dan hoef je m ook niet meer te laten legaliseren in land van herkomst. Misschien meot er nog wel één of ander stempeltje op, even navragen in BE bij de gemeente.

almengot
21-10-10, 17:11
Huwelijksakten worden door landen van de europese unie onderling geaccepteerd zonder apostille of legalisatie.

bloempje 2010
25-10-10, 22:57
hallo,

Waar heb je deze informatie vandaan ?
Uit eigen ervaring ?

groet

draak
25-10-10, 23:11
Wat almengot zegt klopt niet. Veel akten uit andere EU-landen hebben 'gewoon' een apostille nodig; alle EU-landen nemen deel aan het apostille-verdrag. Maar tussen Nederland en België bestaat inderdaad wel - al sinds 1924 - een verdergaande afspraak waardoor bepaalde akten worden geaccepteerd zonder apostille of legalisatie. Zie http://www.minbuza.nl/nl/Producten_en_Diensten/Burgerzaken/Legalisatie_van_documenten/Landeninformatie/B/Belgi%C3%AB .