PDA

Bekijk volledige versie : Verlengen 5 jarige verblijfsvergunning o.b.v. EU recht

a3broek
16-10-10, 09:04
Hallo,

Zijn er mensen / stellen die problemen hebben ondervonden bij het verlengen van de 5 jarige verblijfsvergunning op basis van het EU recht?
Of is dit slechts een formaliteit?

Adrie

a3broek
18-10-10, 07:05
Is er helemaal niemand die weet als het verlengen van een verblijfsvergunning op basis van het EU recht moeilijkheden kan opleveren of dat het slachts een formaliteit is??

Heyzzz
18-10-10, 09:24
ik denk dat je de eerste bent ;)

het lijkt mij slechts een formaliteit, tenzij je een bijstandsuitkering hebt.

b4u
18-10-10, 11:50
Ik denk het ook, want de meeste mensen vragen al na 3 jaar huwelijk met een Nederlander de Nederlandse nationaliteit aan. Is het misschien niet verstandig om dat ook te doen?!

ik denk dat je de eerste bent ;)

a3broek
18-10-10, 17:31
Kan dat dan zonder meer? Ik dacht dat er eerst een naturalisatietoets gemaakt moest worden.

Heyzzz
18-10-10, 19:07
een inburgeringsdiploma is voldoende.

a3broek
18-10-10, 22:24
Volgens mij is dat onlangs veranderd.
Bij inburgering niveau 1 en 2 (NT2) moet men nog een naturalisatietoets doen en bij inburgering niveau 3 en/of 4 (staatsexamen NT2) hoeft dat niet.
Maar staatsexamen NT2 is bijna VMBO niveau en dat is voor mensen van buiten Nederland best wel moeilijk, lijkt me.
Ik kan het natuurlijk mis hebben, daarom zal ik het morgen meteen eens navragen.

Heyzzz
18-10-10, 23:11
nee hoor. niveau 2 (A2) is genoeg.
m'n vrouw heeft een paar weken geleden de aanvraag gedaan.

na 31 oktober wordt de aanvraag trouwens 230 euro duurder dus ik zou wel opschieten als ik jou was.

Henrieke
05-01-11, 11:50
Hallo Adrie,

Ik lees net pas je bericht, kom normaal gesproken niet op deze site. Mijn man heeft in januari 2010 zonder problemen een nieuw document gekregen van de IND, duurzaam verblijf. Vreemd genoeg is deze 5 jaar geldig, terwijl ik elders lees dat deze 10 jaar geldig zou zijn, dus da's me niet helemaal duidelijk. Maar wij hebben een formulier aangevraagd (kregen eerst het verkeerde toegestuurd, dus daar moet je wel op letten). Ingestuurd en al snel uitnodiging om het pasje te komen halen bij de IND....
Maar misschien heeft de tijd mij wel ingehaald en is je partner inmiddels in het bezit van een nieuw pasje.

groeten, Henrieke

gertwpoel
14-01-11, 07:45
Hallo Adrie,

Ik lees net pas je bericht, kom normaal gesproken niet op deze site. Mijn man heeft in januari 2010 zonder problemen een nieuw document gekregen van de IND, duurzaam verblijf. Vreemd genoeg is deze 5 jaar geldig, terwijl ik elders lees dat deze 10 jaar geldig zou zijn, dus da's me niet helemaal duidelijk. Maar wij hebben een formulier aangevraagd (kregen eerst het verkeerde toegestuurd, dus daar moet je wel op letten). Ingestuurd en al snel uitnodiging om het pasje te komen halen bij de IND....
Maar misschien heeft de tijd mij wel ingehaald en is je partner inmiddels in het bezit van een nieuw pasje.

groeten, Henrieke

Dit betekend dat mijn vrouw geen inburgerings cursus hoeft te volgen om haar verblijfs vergunning in 2013 te verlengen?
Ik heb EU gemeenschapsrecht en mijn vrouw heeft op deze gronden haar verblijfsvergunning gekregen

Graag advies

MVG, Gert

Heyzzz
14-01-11, 08:41
hoeft niet, mag wel.

lemon
14-01-11, 11:45
Hallo Adrie,

groeten, Henrieke

Dit betekend dat mijn vrouw geen inburgerings cursus hoeft te volgen om haar verblijfs vergunning in 2013 te verlengen?
Ik heb EU gemeenschapsrecht en mijn vrouw heeft op deze gronden haar verblijfsvergunning gekregen

Graag advies

MVG, Gert

EU burgers en hun partners hoeven geen inburgeringscursus te doen. Na verblijf van (3 jaar in BE en) 5 jaar in NL HEBBEN zij AUTOMATISCH verblijfsRECHT voor onbepaalde tijd.

echtwaar
14-01-11, 13:55
dus een keer verlengen dan krijg je onbepaalde tijd? En als we dan besluiten om NL te verlaten? verliest hij dan meteen zijn verblijfskaart?

nils
14-01-11, 14:19
Ja aan het verlengen zijn geen voorwaardes verbonden, behalve dat je 5 jaar verblijfsrecht gehad moet hebben.
En je verliest het duurzaam verblijfsrecht als je meer dan 2 jaar achter elkaar je niet in Nederland begeeft.

echtwaar
14-01-11, 16:05
Maar ik bedoel met verlaten ook echt emigeren uit NL. Dus als wij ons uitschrijven uit de gemeente.

lemon
15-01-11, 12:11
je kunt, door je uit te schrijven je verblijfsrecht verliezen. Dat is eigenlijk meestal het geval als je voor langere tijd het land verlaat, ZONDER TUSSENTIJDS van je verblijfsrecht of EU recht gebruik te maken.

Dus als je het land verlaat maar wel nog van je EU recht gebruik maakt, bijvoorbeeld omdat je een in een eu land geregistreerd bedrijf hebt dat zaken doet met andere eu landen, blijf je je recht behouden. Als je af en toe met zijn tweeŽn door de eu reist en dat ook kunt bewijzen behoud je ook je rechten. Het best kun je dat doen door een paar maand per 2 jaar in een huisje in een andere EU land te gaan wonen. Je moet dan weer wel een eu toetsing doen denk ik en het zal niet altijd makkelijk zijn rechtstreeks naar NL te reizen zonder visum. Via een ander EU land naar nl reizen kan dan weer wel.

In andere situaties verlies je met grote waarschijnlijkheid je eu recht.

Overigens MOET ER WEL EEN GELDIGE REDEN zijn om het land te verlaten en je gemeenschapsrecht te behouden. Dat zijn bijvoorbeeld voor werk (maximaal 1 jaar geloof ik), familieomstandigheden zoals ernstige ziekte ( maximaal 2 jaar) en het vervullen van de dienstplicht (maximaal 2 jaar).

Ik weet niet of er ook andere redenen zijn die het mogelijk maken om je verblijfsrecht voor langer dan een jaar te behouden als je de EU verlaat.

Er zijn uitspraken bekend waarin een rechter vond dat een eu burger weliswaar van het eu recht gebruik had gemaakt in het verleden, maar dat dit te lang geleden was om er nu nog aanspraak op te kunnen maken. Ik zou mijn eu gemeenschaprecht dus niet zomaar verspelen..........

echtwaar
15-01-11, 18:05
Nou dan ga ik proberen om mijn man zijn te laten naturaliseren. Dat kan dit jaar al. ALleen zijn NL is nog steeds barslecht en een inburgeringscursus kost zo veel geld.....

Clari
02-02-11, 08:54
EU burgers en hun partners hoeven geen inburgeringscursus te doen. Na verblijf van (3 jaar in BE en) 5 jaar in NL HEBBEN zij AUTOMATISCH verblijfsRECHT voor onbepaalde tijd.

Moet je na die 5 jaar nog aan bepaalde eisen voldoen? Wat inkomen betreft bedoel ik dan.

lemon
02-02-11, 12:27

Moet je na die 5 jaar nog aan bepaalde eisen voldoen? Wat inkomen betreft bedoel ik dan.

Voor zover ik weet niet omdat je toch al verblijfsrecht hebt voor je BP.

Clari
02-02-11, 12:39

Voor zover ik weet niet omdat je toch al verblijfsrecht hebt voor je BP.

Als dit (Aanvraag verblijfsdocument duurzaam verblijf voor burgers van de Unie en hun familieleden) het juiste formulier is om in te vullen tegen die tijd dat het zover is denk ik ook niet.
Zit geen bijlage bij waarbij ze je inkomen toetsen.

joha
18-10-12, 17:29
Mijn vriendin heeft nu alweer een aantal maanden geleden (27 juli) verlenging aangevraagd van haar EU-pasje en gelijk betaald. Tot op heden helemaal niks gehoord van de IND: geen ontvangstbevestiging, niks nada.

Zij krijgt nu problemen bij haar werkgever, omdat die natuurlijk wil dat zij legaal in Nederland is (en niet alleen volgens de letter van de wet maar ook door middel van een vernieuwde verblijfsvergunning).

Heeft iemand hier ervaring mee en tips om de IND iets sneller te laten werken (ik begrijp wel waarom ze Leers zijn huis bekladden, hoewel ik het veroordeel, de schade die de IND aanbrengt door hun middeleeuwse werkwijze/slakkengang .....).

Prawo
18-10-12, 18:48
Bel eens 0900-1234561, want een ontvangstbevestiging had ze al lang horen te krijgen. Dat gaat namelijk snel.
Wel aangetekend verstuurd of persoonlijk ingeleverd?

Volgens mij zit ze overigens pas 31-10-2012 aan haar vijf jaar.