PDA

Bekijk volledige versie : In Duitsland blijven wonen of terug naar Nederland?!

Zeyno
07-07-10, 15:19
Sinds februari woon ik met mijn man in Gronau. En het bevalt ons best wel goed.
In eerste instantie heb ik gezegd dat we de eerst komende paar jaar hier nog wel zouden blijven. De laatste tijd twijfel ik daar een beetje aan. Maar echt duidelijke redenen heb ik niet.

Het bevalt ons prima hier. We hebben een leuk appartementje (& gunstige plek), we kunnen met de trein naar het werk, mijn man is overigens bezig met zijn rijbewijs (en dan word het nog weer wat makkelijker om ons te 'verplaatsen') en mijn man zit op een inburgeringscursus.

Maar wat zijn op langere termijn de gevolgen om in Duitsland te blijven wonen?!

- Wat als na 5 jaar de verblijfsvergunning afloopt? Wat gebeurd er dan? Moet je er dan weer 1 voor 5 jaar aanvragen? Of kan hij een Duits paspoort aanvragen?!

- Hoe is het geregeld met eventuele kinderen?! Moeten die hier naar school, of kan dat ook in Nederland? Worden kinderen dan Duits? Krijgen ze een Duits paspoort, of Nederlands, of Turks?!

- Kun je eventueel na 5 jaar (ik noem maar iets) ook nog weer naar Nederland terugkeren?

Misschien stel ik wel hele domme vragen, maar ik heb er geen idee van.

Heeft iemand nog andere nadelen waar ik eventueel rekening mee zou moeten houden?!

Maryamu
07-07-10, 15:36
Na 3 jaar samenwonen (en ik meen getrouwd zijn) kan je man de NLse nationaliteit aanvragen, of de Duitse.
Als jij (moeder) NLse bent worden de kinderen automatisch Nederlands, ook als ze in Duitsland geboren worden. Of ze ook de Turkse nationaliteit kunnen krijgen hangt van Turkije af. Je kunt ze op school doen waar je wilt.
Je kunt terug naar NL wanneer je wilt (zolang er niks verandert op het gebied van de EU-rechten).

draak
07-07-10, 19:51
Inderdaad kan je man zich na 3 jaar samenwonen laten naturaliseren tot Nederlander. Een voorwaarden is wel dat hij het Nederlandse inburgeringsexamen haalt, wat misschien niet zo nuttig is als jullie je blijvend in Duitsland vestigen. Een andere mogelijkheid is dat hij, tegen de tijd dat de verblijfskaart voor 5 jaar afloopt, een duurzame verblijfskaart aanvraagt bij de Duitse autoriteiten.