Bekijk volledige versie : Terugkeer naar Nederland (vanuit Belgie)
Beste lezer,
lk sta sinds vorig jaar april zowel in Nederland als in Belgie ingeschreven. lk heb mij om bepaalde redenen niet uitgeschreven uit Nederland. Mijn partner en ik gaan ons volgende week inschrijven in Nederland. lk ben bang dat boven water komt dat ik in twee landen sta ingeschreven (dit komt ook zeer zeker boven water). lk ben ontzettend bang voor het volgende:
Artikel 68
1.De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.
2.Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het eerste adres van verblijf in dat land.
3.Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen waarin het eerste lid niet van toepassing is.
Artikel 147 (maximum eisen)
1.Overtreding van de artikelen 65, 66, 67, vijfde lid, 68, 69, 70, 71, 72, 75 en 76 wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.(Tweede cat. max €3.800)
2.De in het eerste lid strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.
Hoe kan ik het beste handelen?
Mvgr,
Beste lezer,
lk sta sinds vorig jaar april zowel in Nederland als in Belgie ingeschreven. lk heb mij om bepaalde redenen niet uitgeschreven uit Nederland. Mijn partner en ik gaan ons volgende week inschrijven in Nederland. lk ben bang dat boven water komt dat ik in twee landen sta ingeschreven (dit komt ook zeer zeker boven water). lk ben ontzettend bang voor het volgende:
Artikel 68
1.De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.
2.Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het eerste adres van verblijf in dat land.
3.Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen waarin het eerste lid niet van toepassing is.
1.Overtreding van de artikelen 65, 66, 67, vijfde lid, 68, 69, 70, 71, 72, 75 en 76 wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.(Tweede cat. max €3.800)
Mvgr,
Wanneer wist je, redelijkerwijs dat je Nederland voor goed verliet? of was het zo dat je na 6,7 of 8 maand erachter kwam dat je weer terug wilde? Dan heb je NL wel verlaten maar kon je redelijkerwijs verwachten dat je terug keerde. Het gaat er volgens mij om dat je het zelf wist. Maar als je het zelf niet wist, of niet aan de ambtenaar van de gemeente vertelt dat je het wist...... tja.
Heb je mis- of gebruik gemaakt van overheidsgelden waar je geen recht op had omdat je niet in NL woonde? Zo niet dan zou ik maar vertellen dat je redelijkerwijs aan nam weer terug te keren voor de gestelde periode was verstreken.
Ga anders voor de zekerheid eens raad vragen bij een advocaat.
.
Veel mensen komen niet in de door jou gevreesde moeilijkheden. maar wel hoor je vaak dat de IND moeilijk gaat doen als je in NL ingeschreven was. Dat lijkt me belangrijker dan die problemen die je zelf ziet.
Ik had mij ook niet uitgeschreven, ik heb contact opgenomen met mijn laatste woongemeente in Nederland en die hebben mij met terugwerkende kracht (3,5 jaar) alsnog uitgeschreven. Zij hebben daarvoor de datum genomen waarop ik mij in Duitsland had ingeschreven.
Misschien is dit voor jou een oplossing.
Lieve lemon, bedankt voor je reactie. lk studeer in Nederland en hoopte eigenlijk de BE-route binnen 8 maanden te doorlopen. Helaas ging dit niet als gehoopt. Ook had ik bij twee instanties een schuld die ik in termijnen terugbetaald en was bang het hele bedrag te moeten ophoesten als ik geen adres meer in Nederland zou hebben. lk zal inderdaad volgende week snel met een advocaat contact opnemen. En me daarna pas inschrijven.
Ik had mij ook niet uitgeschreven, ik heb contact opgenomen met mijn laatste woongemeente in Nederland en die hebben mij met terugwerkende kracht (3,5 jaar) alsnog uitgeschreven. Zij hebben daarvoor de datum genomen waarop ik mij in Duitsland had ingeschreven.
Heb je je daarna (na een korte tijd) weer ingeschreven in Nederland?
Heb je je daarna (na een korte tijd) weer ingeschreven in Nederland?
Nee, ik woon nog steeds in Duitsland. Maar het zou mogelijk moeten zijn je met terugwerkende kracht uit te schrijven en een paar dagen later weer in te schrijven. Jouw historische gegevens zouden dan weer kloppen.
Beste lezer,
Artikel 68
Mvgr,
hoe is het inmiddels gegaan?
ben je al meer te weten gekomen