Bekijk volledige versie : 8 maanden ingeschreven in 2 EU landen
Binnenkort willen we ons bij mijn ouders in Nederland inschrijven om, na het succesvol verkrijgen van een 5jarenkaart, maar we willen nog niet uitschrijven uit Belgie. Je weet immers maar nooit....
Omdat ze bij de gemeente waar we gaan inschrijven niet zo veel verstand van zaken hebben, zou ik ze graag laten zien dat volgens de wet we in 2 landen ingeschreven mogen staan.
Weet iemand misschien waar we dit kunnen vinden :23_27_2:
Wij verhuizen binnenkort naar Nederland en zouden ook liever nog niet ons recht om in Belgie te verblijven op willen geven. Maar als wij onze huur in Belgie opzeggen en dus geen adres meer hebben, kan je dan toch ingeschreven blijven staan? Hoe werkt dit precies? Wat moet ik op het gemeentehuis in Belgie zeggen als ik daar kom melden dat we naar Nederland gaan?
yavuzyigit
01-03-10, 18:37
Wij verhuizen binnenkort naar Nederland en zouden ook liever nog niet ons recht om in Belgie te verblijven op willen geven. Maar als wij onze huur in Belgie opzeggen en dus geen adres meer hebben, kan je dan toch ingeschreven blijven staan? Hoe werkt dit precies? Wat moet ik op het gemeentehuis in Belgie zeggen als ik daar kom melden dat we naar Nederland gaan?
Zoals je zelf al zegt, wanneer je je huurt in België opzegt, en dus geen adres meer hebt, kun je niet meer ingeschreven staan in België. Wil je je recht om in België te verblijven behouden, dan zul je je huurhuisje in België wat langer moeten aanhouden.
Artikel 65
1.Degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derden van de tijd in Nederland verblijf zal houden, is verplicht zich binnen vijf dagen na de aanvang van zijn verblijf in persoon te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn woonadres heeft om daarbij schriftelijk aangifte van verblijf en adres te doen. Indien hij geen woonadres heeft, is hij verplicht een briefadres te kiezen en dient hij zich binnen de gestelde termijn te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn briefadres heeft om de bedoelde aangifte te doen.
2.Hij doet in de aangifte mededeling van zijn toekomstig verblijf in Nederland, van het vorige land van verblijf en van zijn adres in de gemeente.
3.Hij is verplicht bij de aangifte de inlichtingen te geven en de geschriften over te leggen ter zake van feiten betreffende zijn burgerlijke staat, zijn nationaliteit en zijn eerder verblijf in Nederland, die noodzakelijk zijn voor de bijhouding met betrekking tot hem van de basisadministratie. Op verzoek van het college van burgemeester en wethouders legt hij van een geschrift een door een beëdigde vertaler vervaardigde Nederlandse vertaling over. Indien hij zich in Nederland vestigt, komende vanuit de Nederlandse Antillen of Aruba, is hij verplicht een hem betreffend verhuisbericht over te leggen, verstrekt door de verantwoordelijke voor de verwerking van gegevens in de basisadministratie in de Nederlandse Antillen of Aruba, waar hij laatstelijk als ingezetene was ingeschreven.
4.Ten behoeve van de in artikel 109, vierde lid, bedoelde verstrekking van gegevens aan het Centraal Bureau voor de Statistiek kan bij algemene maatregel van bestuur worden bepaald dat bij de aangifte opgave wordt gedaan:
a. van de voorgenomen verblijfsduur in Nederland;
b. indien de aangifte een vrouw betreft die geen ingeschrevene is, van bij de maatregel vast te stellen gegevens over haar levend geboren kinderen.
5.Tot het doen van aangifte van verblijf en adres overeenkomstig het eerste tot en met het vierde lid is eveneens verplicht degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derden van de tijd in Nederland verblijf zal houden, op het moment dat:
a. ten aanzien van hem de in artikel 32 bedoelde aanwijzing wordt beëindigd, of
b. hij ophoudt te behoren tot een categorie als bedoeld in artikel 33.
6.In een geval als bedoeld in het vijfde lid vangt de in het eerste lid bedoelde termijn van vijf dagen aan met ingang van de dag na die waarop een in het vijfde lid bedoelde situatie is ingetreden.
7.Aangifte van verblijf en adres blijft achterwege indien:
a. het verblijf aanvangt door geboorte en inschrijving plaatsvindt op grond van de geboorteakte,
b. ten aanzien van de betrokkene een aanwijzing als bedoeld in artikel 32 van kracht is,
c. de betrokkene behoort tot een categorie van personen als bedoeld in artikel 33, of
d. de betrokkene een vreemdeling is die niet is ingeschreven in een basisadministratie en geen rechtmatig verblijf geniet als bedoeld in artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000.
Bron: http://www.st-ab.nl/wetten/0504_Wet_gemeentelijke_basisadministratie_persoons gegevens_Wet_GBA.htm
Waar staat het dan in artikel 65?
Zoals je zelf al zegt, wanneer je je huurt in België opzegt, en dus geen adres meer hebt, kun je niet meer ingeschreven staan in België. Wil je je recht om in België te verblijven behouden, dan zul je je huurhuisje in België wat langer moeten aanhouden.
Je hebt zodra je je uitschrijft het recht om terug te keren gedurende een periode van een jaar. Beter is dus om zodra je een nieuw adres hebt, je pas uit te schrijven als je de nl eu kaart hebt. Dat kan best als je de huur opzegt in BE. Immers je verblijfsrechten blijven gewoon 1 jaar bestaan. Je kunt in die periode dus zonder problemen terug keren. Wel moet dan duidelijk zijn dat je voor dringende zaken Be verliet (familieomstandigheden,werk,dienstplicht). Maar als je er toch niet terug wilt komen maakt het niet uit.
Eigenlijk staat het in artikel 68:
1.
De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.
2.
Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het eerste adres van verblijf in dat land.
3.
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen waarin het eerste lid niet van toepassing is.
Ga je voor minimaal 8 maanden naar het buitenland moet je je uitschrijven. Ga je korter, dan hoeft dat niet.
1.
De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.
2.
Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het eerste adres van verblijf in dat land.
3.
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen waarin het eerste lid niet van toepassing is.
Ga je voor minimaal 8 maanden naar het buitenland moet je je uitschrijven. Ga je korter, dan hoeft dat niet.
Als je dat vantevoren weet.Maar als je dat niet weet.........
Lemon: Je hebt zodra je je uitschrijft het recht om terug te keren gedurende een periode van een jaar.
Momenteel werk ik in Belgie. Als ik nu uitschrijf (huur opzeg en verhuis) en ik kom zeg een half jaar later weer terug dan heb ik dus geen werk in Belgie meer. Gaan ze me dan wel gewoon mijn 5 jaarkaart terug geven omdat ik binnen een jaar terug kwam? Of moet ik in zo'n geval ook weer alle bewijzen en papieren aanleveren welke ik eerder ook aan moest leveren?
[/b]
Lemon: Je hebt zodra je je uitschrijft het recht om terug te keren gedurende een periode van een jaar.
Momenteel werk ik in Belgie. Als ik nu uitschrijf (huur opzeg en verhuis) en ik kom zeg een half jaar later weer terug dan heb ik dus geen werk in Belgie meer. Gaan ze me dan wel gewoon mijn 5 jaarkaart terug geven omdat ik binnen een jaar terug kwam? Of moet ik in zo'n geval ook weer alle bewijzen en papieren aanleveren welke ik eerder ook aan moest leveren?
[/b]
Normaliter moet je die kaart niet inleveren, sommige gemeentes schijnen dat te doen en is een foute handeling.
De richtlijn geeft n.m niet aan dat die kaart moet worden ingenomen als je vertrekt, je mag immers 1 jaar wegblijven en of tussendoor terugkeren naar de EU. Dan moet het wel mogenlijk blijven te kunnen reizen.
Dat is super :-)
Is er ook een document of artikel waar ik mijn recht mij kan halen?
Ik bedoel, als ik straks bij het gemeentehuis sta en men zegt "geef die kaart hier" en ik zeg "nee, die hoef ik niet in te leveren" en hun zeggen "O jawel, hier geven". Wat doe ik dan? Wat zeg ik dan?
Dat is super :-)
Is er ook een document of artikel waar ik mijn recht mij kan halen?
Ik bedoel, als ik straks bij het gemeentehuis sta en men zegt "geef die kaart hier" en ik zeg "nee, die hoef ik niet in te leveren" en hun zeggen "O jawel, hier geven". Wat doe ik dan? Wat zeg ik dan?
Radha,
Dat gebeurt niet... als je niet naar het gemeentehuis gaat. wij hebben ons via internet uitgeschreven nadat we de NL kaart kregen. Je kunt het waarschijnlijk ook schriftelijk doen. In alle gevallen waar ze de kaart terug vragen ben je gewoon brutaal en schrijf je jezelf niet uit. Maar je belt ze gewoon meteen op en vertelt dat je wilt uitschrijven en dat is dat. Met een brief moet het lukken.
Of je zegt gewoon nee......
1.
2.
3.
Hey Maryamu,
Ik kan in jouw citaat ook de '8 maanden' niet vinden?
@yostea
In artikel 68 lid 1 staat "Twee derde van een jaar" wat mij 8 maanden lijkt.
Maar dit gaat over het niet hoeven uitschrijven in Nederland.
On topic:
Het gaat hier om het inschrijven in Nederland en of ze hierbij een uitschrijving in Belgie mogen eisen.
En vraag 2 of je ingeschreven in Belgie mag blijven terwijl je in Nederland woont.
Vraag 1 zie ik niet direct beantwoord, maar uit artikel 65 lid 3 blijkt dat het waarschijnlijk niet tot de verlangen bescheiden behoord.
Daarentegen staat in de bijlage II alle gegevens die ze van je kunnen opnemen.
6. Gegevens over de gemeente van inschrijving en het adres in die gemeente alsmede over het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland
a. Gemeente van inschrijving:
gemeente;
datum van vestiging in de gemeente.
b. Adres:
functie van het adres;
straatnaam en zo nodig gemeentedeel;
huisnummer;
aanduiding bij huisnummer;
letter bij huisnummer;
toevoeging bij huisnummer;
lokatiebeschrijving en zonodig gemeentedeel;
postcode;
datum vestiging adres.
c. Verblijf in Nederland:
datum aanvang verblijf;
vorig land van verblijf.
d. Vertrek uit Nederland:
datum vertrek;
volgend land van verblijf;
eerste adres van verblijf in het volgend land van verblijf.
Hieruit blijkt ook niet echt de noodzaak om een uitschrijving uit Belgie te tonen.
Alleen hoogstens het land van vorig verblijf wat ze bij de vorige gemeente kunnen opvragen, gezien ze hier volgens mij om vragen bij uitschrijving als je naar het buitenland verhuisd.
Kortom mag je redelijkerwijs om een uitleg vragen als ze dit toch nodig hebben.
Vraag 2 of je in Belgie ingeschreven mag blijven volgens de Belgische wet weet ik niet.
Maar zullen ze waarschijnlijk toch niet achter komen.
Het uitschrijven is waarschijnlijk een druk op de knop en geen strafrechtelijk onderzoek.
Even ter correctie.
Ik had niet gelezen dat hier twee vragen in een thread liepen.
Art 68 is inderdaad relevant voor de vraag van radha en art 65 voor ashraf.
Nils! bedankt voor de verheldering!
Ik ben gisteren bij de gemeente in Nederland geweest om me in te schrijven, maar volgens hen MOET ik ons uitschrijven uit België, omdat het niet toegestaan is om in 2 landen tegelijk ingeschreven te staan.
Ik wilde ze wel met het wetboek om de oren slaan, maar eerlijk gezegd zie ik nog in artikel 65 nog in artikel 68 staan dat het toegestaan is om in 2 EU landen ingeschreven te staan. (Verblijven mag wel natuurlijk!!)
Artikel 68:
1.De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.
Dus verblijf je 2/3 van een jaar (8 maanden) buiten NL ben je je verplicht uit te schrijven. Waaruit volgt dat, als dat minder is, dat niet hoeft.
Artikel 65:
1.Degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derden van de tijd in Nederland verblijf zal houden, is verplicht zich binnen vijf dagen na de aanvang van zijn verblijf in persoon te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn woonadres heeft om daarbij schriftelijk aangifte van verblijf en adres te doen.
En andersom: als je tenminste 8 maanden in NL gaat verblijven moet je je inschrijven.
En andersom: als je tenminste 8 maanden in NL gaat verblijven moet je je inschrijven.
Dit is niet juist [afgezien van de uitzonderingen]:
Wanneer moet ik mij in de GBA laten inschrijven en uitschrijven?
U moet zich laten inschrijven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) als u zich vanuit het buitenland in Nederland vestigt voor langer dan vier maanden.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-moet-ik-mij-in-de-gba-laten-inschrijven-en-uitschrijven.html
Oh ja, sorry, het gaat in artikel 65 om 2/3 van 6 maanden, is inderdaad 4 maanden.
Ik ben gisteren bij de gemeente in Nederland geweest om me in te schrijven, maar volgens hen MOET ik ons uitschrijven uit België, omdat het niet toegestaan is om in 2 landen tegelijk ingeschreven te staan.
Ik wilde ze wel met het wetboek om de oren slaan, maar eerlijk gezegd zie ik nog in artikel 65 nog in artikel 68 staan dat het toegestaan is om in 2 EU landen ingeschreven te staan. (Verblijven mag wel natuurlijk!!)
Maar hoe zit het nou? Mag je nou wel of niet in 2 landen tegelijk ingeschreven staan? En hoe kan je een gemeente daar dan van overtuigen?
Uit de artikels begrijp ik dat je wel in 2 landen mag verblijven, en dat als je meer dan 4 maanden in NL verblijft dat je je moet inschrijven, maar er is mij niet uit duidelijk geworden dat je daadwerkelijk ingeschreven mag staan in beide landen.
Als je langer dan 8 maanden wegblijft moet je je uitschrijven. Als dat korter is hoeft dat dus niet.
Maar dat zijn de NLse regels. Wat België doet is weer een ander verhaal.
" Artikel 68:
1.De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen."
Ik denk dat wat in artikel 68 staat ALLEEN betekent dat je je moet uitschrijven als je van plan bent om meer dan 8 maanden weg te gaan.
Gewoon omdat je niet verplicht bent om je uit te schrijven als je voor een kortere periode weggaat, betekent dit niet automatisch dat het toegestaan is om je in die periode in een ander land ook in te schrijven en ook in NL ingeschreven te blijven staan. Je zou dan immers 2 hoofdverblijfplaatsen hebben.
Aan de andere kant weet ik niet of er ergens staat dat het NIET mag, maar ik kan me goed voorstellen dat ze bij de gemeente vragen stellen als je in meerdere landen tegelijkertijd ingeschreven staat.
Voor mij is artikel 68 dus geen "bewijs" dat je in 2 landen ingeschreven mag staan.
Interessant om te zien wat de rest hier van vindt?
Als je weg bent betekent dat dat je elders een verblijf hebt.
Of je je daar in mag schrijven heeft NL niks over te zeggen denk ik.
Als het vanuit NL niet zou mogen had het opgenomen moeten worden: uitschrijven na 8 maanden of eerder als je je elders inschrijft. Maar goed, ik heb ook geen rechten gestudeerd ;-)
Je kan ook weggaan om te reizen of om op uitwisseling te gaan voor een studie. Dit is vaak voor een periode van bijvoorbeeld 6 maanden.. Ik denk dat ze meer zulk soort situaties bedoelen, maar het blijft toch onduidelijk.
Ik denk dus dat het gewoon niet mag.
Ze vertelde mij bij de gemeente dus dat je niet op 2 plaatsen tegelijk kan wonen én dat je dan misschien wel beroep gaat doen op de sociale voorzieningen in beide landen.
Bij mijn inschrijving in België moest ik een uitschrijving uit NL overleggen en nu eisen ze in NL hetzelfde.
Bij mij belde de NL gemeente naar de BE gemeente om te voorkomen dat ik op twee plaatsen ingeschreven was. De BE gemeente verteld mij dat ik niet twee landen ingeschreven mocht staan, je woont hier of je woont daar was hun reply
Maar goed, ik heb ook geen rechten gestudeerd ;-)
Daar hebben we toch de webadvocaat voor? Misschien kan hij zijn licht op deze thread laten schijnen!?!?
Toch zijn er ook mensen die wél in 2 landen ingeschreven staan (kwamen laatst hier voorbij), en zelfs langer dan 8 maanden. Maar dan weet je nog steeds niet of het mag :-P
Ik ben zelf overigens bijna 6 jaar weg geweest zonder me uit te schrijven :oops: maar woonde in een land waar geen GBA bestaat (dus kon me sowieso niet inschrijven).
Er zijn EU lidstaten die het heel normaal vinden dat je op meer dan 1 adres woont ( ingeschreven staat ), uit eigen ondervinding is dat Belgie, Duitsland, Engeland en Spanje, en er zullen denk ik meer EU landen zijn die het een worst zal zijn. Een inschrijving is in mijn ogen niet meer dan een bevolkingsregistratie.
In Spanje is het zelf zo dat ook al woont men daar niet maar heeft men daar een huis gekocht dat de betreffende zich verplicht dient in te schrijven.