PDA

Bekijk volledige versie : zwanger en trouwen

narak
29-04-09, 23:20
Hallo allemaal,

even kort ons verhaal... partner komt uit Thailand, is naar NL gekomen met een studievisum. Vorig jaar hebben we zijn verblijfsvergunning omgezet in verblijf bij partner en inmiddels heeft hij een VVR voor vijf jaar. Hij woont nu bijna drie jaar in NL. Nu zijn we (onverwacht) zwanger en verwachten we in november ons eerste kindje :heaven: . De verloskundige raadde ons aan om te trouwen zodat (mocht er wat met mij gebeuren) hij de rechten over het kind zou hebben. Heb even wat research gedaan op het internet en zoals ik al verwachtte is het allemaal niet zo eenvoudig. Eerlijk gezegd was ik blij toen hij zijn vijfjarige verblijfsvergunning kreeg, dan hoefde we tot 2013 geen formulier meer in te vullen. We waren van plan om in Thailand te trouwen als we wat centjes bij elkaar hadden gespaard.. maar pakt nu toch wat anders uit.. Maar goed... ik duik weer in de regeltjes en procedures, maar zou wel graag wat advies willen hebben. Met name de volgende dingen houden me bezig:

1. hoe lang duurt het om alles te regelen, m.a.w. wanneer zouden we kunnen trouwen
2. moeten we wederom een ongehuwd verklaring uit Thailand laten overvliegen? De aanvraag van z'n verblijfsvergunning is al weer meer dan een jaar geleden en toen hebben z'n ouders in Bangkok een document gehaald (nadat we eerst bij de ambassade in Den Haag een document hadden opgehaald om zijn moeder te machtigen). Dit was zo'n gedoe, met name voor zijn familie
3. welke documenten moeten we nog meer hebben (naast M46 formulier)? Met name documenten uit Thailand.
4. als we getrouwd zijn heeft mijn partner dan meteen de rechten over ons kind of moet hij dit alsnog voor de geboorte erkennen?
5. moeten we langs een notaris? en zo ja, hoe gaat dat in zijn werk? zijn daar ook kosten aan verbonden?

Mocht je een van deze vragen kunnen beantwoorden, dan hoor ik het graag! Super bedankt.

draak
29-04-09, 23:59
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

1. Los van tijd die je nodig hebt om documenten te verzamelen een maand of twee voor de M46 en dan nog een paar weken voor de ondertrouw.
2. Weet ik niet. Het hangt ook af van de gemeente: uiteindelijk beslissen zij of ze genoegen nemen met bepaalde documenten.
3. Een afschrift van beide geboorteaktes. Ik weet niet of de gemeente de zijne nog een keer wil zien, want die hebben ze 3 jaar geleden al gezien, maar ze hebben wel de jouwe nodig. Die kun je opvragen bij je geboorteplaats.
4. Als je getrouwd bent wordt hij vader van rechtswege. Als jullie ten tijde van de geboorte niet getrouwd zijn, kan hij het erkennen, bij voorkeur zo vroeg mogelijk.
5. De notaris komt alleen in beeld als je huwelijkse voorwaarden wilt afsluiten. Als jullie allebei zo arm als een kerkrat zijn hoeft dat niet, heeft iemand geld, of geld in de familie, of plannen om ondernemer te worden, dan is het wel goed om huwelijkse voorwaarden te overwegen. En daar zijn zeker kosten aan verbonden.

Wil je snel en probleemloos trouwen, dan kun je misschien naar Denemarken op vakantie (zie http://www.buitenlandsepartner.nl/forumdisplay.php?90 ).

narak
30-04-09, 18:39
Bedankt draak!!
een tripje naar Denemarken, mmm... dat klinkt interessant, ga er zeker even naar kijken :thumbup: