PDA

Bekijk volledige versie : Hoe lang duurde jullie naturalisatie-traject?

Pagina's : [1] 2 3 4

fancy
18-10-08, 12:51
Hoi allemaal,
Mijn man heeft zijn nederlanderschap aangevraagd.
Hoe lang heeft het bij jullie geduurd?
Ben benieuwd!!

miran
18-10-08, 19:33
hoi
ik heb op september aan te gevraag
vanaf gisteren positief besluit brief gekrijgen.plus 6 weken later seromoni total 2.5 maanden

draak
19-10-08, 00:49
Dat is erg snel. Gemiddeld duurt het een maand of 7-8 volgens cijfers van de IND: http://www.ind.nl/nl/Images/Naturalisatie%20augustus%202008_tcm5-170384.pdf .

Oers
19-10-08, 12:12
Dat is erg snel. Gemiddeld duurt het een maand of 7-8 volgens cijfers van de IND:
Tenzij je het geluk hebt dat de Naturalisatie aanvraag bij de IND in Hoofddorp behandeld wordt, dan gaat het heel snel.
Zie: De IND (Naturalisatie) start proef met direct beslissen! (http://www.buitenlandsepartner.nl/showthread.php?26914)

fancy
19-10-08, 15:25
de aanvraag is inderdaad naar hoofddorp gestuurd.
ben benieuwd

Oers
19-10-08, 22:15
de aanvraag is inderdaad naar hoofddorp gestuurd.
ben benieuwd

Hoop dat je het ons nog laat weten als de goedkeuring binnen is.

jonge_studente
19-12-08, 22:48
Hallo,

Ik heb een vraagje, mijn man heeft eindelijk zijn naturalisatie aangevraagd.
De IND vertelde mij dat het max 1 jaar kan duren? klopt dit?
En de gemeente medewerker vertelde dat de aanvraag eerst naar de justitie gestuurd wordt,indien zij akkoord geven, wordt het naar de ind gestuurd. Is dit een nieuwe regeling?

ik hoor het graag,
alvast bedankt

ps nog een vraagje, stel dat wij NOG niet voor in aanmerking kunnen komen,krijgen we dan de kans om het nogmaals aan te vragen?

fancy
10-01-09, 10:45
Hoi allemaal,

Kleine update: mijn man kreeg gisteren een brief van de IND met een positief advies voor naturalisatie. We krijgen binnen een paar weken bericht van onze gemeente en dan op naar de ceremonie :sleepmsn:
Dus: kleine 3 maanden!! Best snel toch???

sissa
10-01-09, 20:37
hoi ,

ik had het aangevraagd op 6 mei psietief bericht op 20 oktober(ik had geen enkel probleem) ceromonie op 26 november,Zoals je ziet is het bij ieder anders.
succes

sven
11-01-09, 16:37
De Unit Naturalisatie in Hoofddorp heeft als taak alle Naturalisatieverzoeken uit de provincies Noord-Holland, Utrecht, Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Gelderland af te handelen. Degene die niet in deze provincies wonen gaan naar andere afdelingen. Hoofddorp is sneller dan andere afdelingen, zo blijkt, maar ik ben benieuwd wat de status is van de proef "direct beslissen" en/of deze is verlengd danwel standaard is ingevoerd of stopgezet. Misschien weet iemand dat?

Aan Sissa: jouw verzoek kwam uit Rotterdam en is dus doorgestuurd naar Rijswijk. Wellicht is dat de reden!

rosevink
13-01-09, 14:07
hoi fancy
ik heb een vraag
je man deed de aanvraag in oktober en in januarie pas bericht gehad dat het goed gekeurd is?
klop dat?
maar toen hij die aanvraag deed moest hij dan direct betalen voor naturalisatie en wat betaalde hij?
en wanneer moeten jullie dan naar de ceremonie ?
ik heb dit nog niet gedaan maar ,me man zei dat ik dat ook kan gaan doen dan ben ik tenminste van de ind af.
alvast bedankt
groetjes

snuso0
13-01-09, 14:29
wij hadden in oktober aangevraagd en kregen 3 december de brief met positief.
vervolgens uitnodiging gehad voor de ceremonie op 15 december.
meeste gemeentes hebben om de 6 weken een ceremonie.
je moet direct bij de aanvraag betalen.

Ashmi78
13-01-09, 15:02
Hoi Rosevink,

Mijn partner had de naturalisatie aanvraag eind Juli gedaan. We zijn naar de gemeentehuis in Utrecht gegaan om de aanvraag in te dienen. De medewerker had een kopie van mijn mijn partners inburgeringscertificaat gemaakt. Kort daarna moesten we opnieuw afspraak maken en toen is daadwerkelijk de aanvraag ingediend en moesten we de leges betalen. Na 6 weken in september kregen we een positief bericht en moesten we de naturalisatie ceremonie afwachten. 2 weken geleden kregen we een uitnodiging om de naturalisatie ceremonie bij te wonen. Het zou een uur duren en we hadden eigenlijk verwacht dat het saai zou zijn, maar het was best leuk geworden. We kregen voortdurend orgelmuziek te horen en op het einde kregen we een rondleiding in het museum. :)

We zijn blij eindelijk van de IND af te zijn. Mijn partner is in juni 2005 naar nederland gekomen en na 3,5 jaar heeft hij eindelijk zijn paspoort. Hij kan zijn paspoort over een week ophalen bij de gemeente.
Ik heb ontzettend veel aan deze site gehad. Daar waar ik steun nodig had, heb ik die ook gekregen. Bedankt iedereen !

liefs, Ashmi :)

rosevink
13-01-09, 15:17
halloo allemaal
nog bedankt voor jullie antwoord
ik kijk ff wanneer ik ga beginnnen maar ja net wat me man zei hoe eerder hoe beter en sneller van de ind af
ik hoop dat alles ook zo snel zal gaan
ik ben benieuwd.
bedankt
groetjes.

rosevink
13-01-09, 15:19
o ,ja als ik het doe ga ik het dan via optie proceduren doen.

snuso0
13-01-09, 16:12
Rosevink, je kan de optie ook gelijk voor je kinderen aanvragen volgens mij.
Dat moet je even navragen bij je gemeente, want dat scheelt wel in euries.

rosevink
15-01-09, 16:35
hallo allemaal
o.k goed als dat scheelt in euries maar weet je wat dat zal kosten dan als ik het goed heb 237 euro of niet?
en bij ons zeggen ze als je het aanvraag wordt er nog niet betaald eerst naar de staatssecretaris voor goedkeuring en dan wordt je weer opgeroepen voor een handtekening van mijn en dan krijg je een brief voor de ceremonie.
maar wat vreemd is voor mij ze hadden het helemaal niet over mijn diploma waarvoor ik mijn euries hebt uitgegeven.
dus moet echt ff bij elkaar zoeken de stukken en ook zien wanneer ik ga ff tijd maken.
groetjes

snuso0
15-01-09, 16:45
hallo rosevink,
dat is vreemd, bij ons is mijn vriend alleen geweest en bij de aanvraag moest hij gelijk betalen en vervolgens kregen we 2 weken van te voren de uitnodigingsbrief.
Het kan natuurlijk zijn dat het per gemeente verschilt.
en aj het klopt dat je 237 euro moet betalen.

succes

rosevink
16-01-09, 12:17
hoii snoo
nou ik wacht het ff af ik bedoel
alles regelen stukken bij me kaar zoeken dan ga ik er voor.
alvast bedankt
en he succes met alles wat je doet groetjes van ons hier o.k doeiii

baco
27-01-09, 21:13
hallo

En wat als je in Belgie woont?? Hoe gaat het dan??
Zijn bijna 3 jaar getrouwd en wonen al die tijd in Belgie.
Of wordt hij dan belg???

groetjes

vanulvenhout
12-02-09, 12:39
Heeft iemand ervaring(en) met Naturalisatie aanvraag bij de IND in Rijswijk? Hoe lang duurde vanaf aanvraagdatum, voor een beslissing?

rosevink
12-02-09, 15:13
hoiii allemaal
hoe is met jullie
als ik de optie procedure doe en alles achter de rug ik bedoel seremoni
anneer mag je dan een nederladse paspoort aanvragen en hoelang durt et voor dat je het mag ophalen.
bedankt
groetjesssssss

draak
12-02-09, 21:47
Je moet een identiteitsbewijs hebben. Als Nederlands staatsburger kun je op elk moment een paspoort aanvragen. Volgens mij kun je na de naturalisatieceremonie meteen doorlopen naar de balie en het paspoort aanvragen (mits deze uiteraard open is...).

fancy
12-02-09, 21:52
Zoals ik het heb begrepen duurt het ongeveer een week voordat e.e.a. is geregistreerd in de GBA en kan je na die week pas een ID of paspoort aanvragen. (staat in de brief van de gemeente die wij kregen i.v.m. de uitnodiging voor de ceremonie.

draak
12-02-09, 22:27
Vreemde toestanden... De nieuwe staatsburger staat al lang ingeschreven als ingezetene in de GBA en heeft het bewijs van het Nederlanderschap in bezit gekregen van diezelfde gemeente. Een aanvraag voor een paspoort zullen ze moeten aannemen. Dat de afhandeling dan wat langer duurt is wellicht onvermijdelijk.

snuso0
13-02-09, 10:35
bij ons was de ceremonie op 15/12 en we mochten pas na 6/1 de nederlandse paspoort aanvragen.
dat staat inderdaad in de brief vermeld die je krijgt.
en na de aanvraag, kan je eeen week later je paspoort ophalen, zoals bij een ieder ander.

bredanaar
15-02-09, 09:25
Heeft iemand ervaring(en) met Naturalisatie aanvraag bij de IND in Rijswijk? Hoe lang duurde vanaf aanvraagdatum, voor een beslissing?

De IND bevestiging van het kb kwam deze week, precies 6 maanden na de aanvraag bij de gemeente. Nu duurt het nog enkele weken tot de ceremonie bij de gemeente. Dat is ook gemiddelde doorlooptijd (link (http://www.ind.nl/nl/inbedrijf/overdeind/cijfersenfeiten/2008/index.asp)).

angel
06-05-09, 11:19
:23_27_2: Even een vraagje, moesten jullie ook bij de aanvraag van een NL paspoort opnieuw een gelegalisserde geboorteakte inleveren? het is nogal een gedoe want dit moet weer opnieuw vanuit het buiteland gehaald worden...ze heben bij de IND toch die info al?

Groet, Angel

Farah
06-05-09, 11:22
:23_27_2: Even een vraagje, moesten jullie ook bij de aanvraag van een NL paspoort opnieuw een gelegalisserde geboorteakte inleveren? het is nogal een gedoe want dit moet weer opnieuw vanuit het buiteland gehaald worden...ze heben bij de IND toch die info al?

Groet, Angel
Inderdaad, die info hebben ze allang. Maak je geen zorgen.

Farah

angel
06-05-09, 11:37
Ik maak me ook geen zorgen..maar wat ik wel vervelend vind dat het weer een hoop gedoe en energie kost om dit dokument weer vanuit land van herkomst hiernaar toe te laten komen...

groet, Angel

Farah
06-05-09, 17:23
Ik maak me ook geen zorgen..maar wat ik wel vervelend vind dat het weer een hoop gedoe en energie kost om dit dokument weer vanuit land van herkomst hiernaar toe te laten komen...
Las zojuist je bericht dat die regeling veranderd is per 1 maart, hoe komen ze in 's hemelsnaam op zo'n idee :huh: :shock:
Vervelend is wel heel zacht uitgedrukt :angryfire:
Succes ermee.

Farah

sven
09-05-09, 18:26
De aanvraag is gedaan op 1 mei bij IND Hoofddorp. Iemand ervaring met de snelheid van heden. Beslissen ze nog steeds snel of duurt het weer wat langer...?

Hans35
12-06-09, 00:32
Hallo allen,

Lang geleden dat ik iets gepost heb, maar m'n partner heeft naturalisatie aangevraagd, dus.... we zijn ook benieuwd naar de behandeltermijn tegenwoordig!

Iemand up-to-date info?

Kreeft
13-06-09, 12:53
Ik heb een gerelateerde vraag: binnenkort wil ik naturalisatie aanvragen. Maar mijn eigen paspoort loopt over 3 maanden af. Dus het kan zijn dat bij positief besluit binnen 2 maanden, ik niet over een geldig paspoort beschik. Hoe lang heb ik tijd om de naturalisatieprocedure af te maken (paspoort aan te vragen, etc.). Dit wil ik namelijk rekken.

RiffiaD
30-09-09, 15:24
Ik heb 4 september 2009 naturalisatie aangevraagd.. ook ik ben benieuwd hoelang het zal duren voor ik Nederlander wordt..

Misschien iemand die weet hoelang het tegenwoordig duurt?

jack123
03-10-09, 00:27
mijn vrouw heeft naturalisatie aangevraagd op 10 augustus. Op 18 september kwam de ontvangstbevestiging van de IND. Tot nu toe nog niks gehoord. Onze aanvraag ligt in Hoofddorp dus ik verwacht over een paar weken wel het positieve besluit te ontvangen....

jack123
15-10-09, 12:50
En vandaag de goedkeuring binnen van de IND en de koningin.....maar nu het volgende: als ze naar de ceremionie gaat krijgt ze de naturalisatiepapieren diezelfde dag nog mee zodat we de dag erna al paspoort kunnen aanvragen?? Of moeten we weer 6 weken wachten op die papieren??

MV68
15-10-09, 13:23
Na de ceremonie hebben de gemeente-ambtenaren nog enkele dagen de tijd nodig om de nieuwe nationaliteit in de GBA te noteren.
Hier staat bij de meeste gemeenten doorgaans 1 tot 2 weken voor. Daarna kan paspoort aangevraagd worden.
Reken er dus op dat je ongeveer 3 weken na de ceremonie het paspoort in handen kan hebben (paspoort aanvragen duurt 1 week).
In de uitnodigingsbrief die je van de gemeente krijgt, zal meer informatie staan over hoe dat in jullie gemeente gaat.
Bovendien neem ik aan dat op de ceremonie zelf nog een en ander zal worden uitgelegd.

Hassan_Nederland
16-10-09, 23:24
Ik heb 7 Jul aanvraagt en nog niks gehoord,

Hassan_Nederland
16-10-09, 23:35
De aanvraag is gedaan op 1 mei bij IND Hoofddorp. Iemand ervaring met de snelheid van heden. Beslissen ze nog steeds snel of duurt het weer wat langer...?
de beslissen is van iemand naar anders berschiel,
bij sommige is 2 manden en bij sommige is een jaar,
dus als je gelukk heb, hoor je wat snel,
bij mij is het nu 3 manden een week en nog niks gehoord:)

RiffiaD
20-10-09, 19:48
Ik heb 4 september naturalisatie aangevraagd en 10 oktober de goedkeuring ontvangen, wacht nu op een uitnodiging voor de ceremonie...
dus het heeft bij mij een maand en 6dagen geduurt..

I_love_mercy
20-10-09, 23:26
:beer: echte snel.
Heb je via Optie of naturalisatie aangevraagd ?

Hassan_eef
21-10-09, 12:18
Hallo Allemaal,
ik heb een vragje,
dat cermonie ding, ben je verplicht om naar te gaan?
stelvoor dat jij krijgt antwoord van IND in Novemeber en Cermonie in Decemeber,
betekend dat je geen password krijg voor de cermonie?

I_love_mercy
21-10-09, 12:37
ja is verplicht !!
Ja heb je nu de beslissen ???

PeterAccra
21-10-09, 12:37
dat cermonie ding, ben je verplicht om naar te gaan?

Ja je bent verplicht om daar naar toe te gaan.

stelvoor dat jij krijgt antwoord van IND in Novemeber en Cermonie in Decemeber,
betekend dat je geen password krijg voor de cermonie?

Ik neem aan dat je paspoort bedoelt? Die kan je inderdaad pas krijgen na de ceremonie.

RiffiaD
21-10-09, 13:34

nee niet via optie, gewoon naturalisatie...
dus het was nog sneller dan de optieprocedure, eigenlijk :D

Hassan_eef
21-10-09, 16:10

nee niet via optie, gewoon naturalisatie...
dus het was nog sneller dan de optieprocedure, eigenlijk :D
ik snap er niks van,
bij sommige duurt nog geen 3 manden en bij sommige een jaar
weet jullie wat de reden kunnen zijn?

RakNing
10-02-10, 22:07
16-08-2009 aanvraag ingediend
06-02-2010 beicht van IND ontvangen dat Hare majesteit positief heeft besloten
behandelkantoor IND Rijswijk
Nu wachten op uitnodiging naturalisatieceremonie :thumbup:

Meleka
11-02-10, 18:16
Mijn man heeft de naturalisatieaanvraag begin december jl ingediend en is in afwachting.

tito
24-02-10, 00:07
ik heb ook in jn gevr en nog nix

GHARIBIAN
24-02-10, 02:55
IK HEB IN JAN 2007 AANGEVRAAGD EN JULI 2007 GEKREGEN,
ALS HET LANGER DAN 6 MAANDEN DUURT MOET JE ACHTERAAN BELLEN,
BIJ MIJN BROER, HADDEN ZE ZIJN AANVRAAG IN ARCHIEF GEDAAN
EN HIJ HEEFT NOG STEEDS PROBLEMEN MEE, BIJNA 4 JAAR

copernicus
05-03-10, 18:11
21 januari verzoek gedaan bij de gemeente.
Vandaag 5 maart brief gehad van de IND dat ze alles van de gemeente hebben ontvangen.

Staat wel in dat ze een jaar over een beslissing kan doen maar de streef tijd op dit moment is 20 weken

Kantoor is Rijswijk

Meleka
05-03-10, 22:54
In de ontvangstbevestiging naturalisatieaanvraag die mijn man ontving in januari was het streven nog 12 weken.

Ghannata
05-03-10, 23:29
21 januari verzoek gedaan bij de gemeente.
Vandaag 5 maart brief gehad van de IND dat ze alles van de gemeente hebben ontvangen.

Staat wel in dat ze een jaar over een beslissing kan doen maar de streef tijd op dit moment is 20 weken

Kantoor is Rijswijk

In de ontvangstbevestiging naturalisatieaanvraag die mijn man ontving in januari was het streven nog 12 weken.

Wil jullie niet ongerust maken maar in de ontvangstbevestiging die wij kregen stond ook die 12 weken, blijkbaar is dat nu al 20 weken geworden enik kan je zeggen die zullen ze ook niet halen. En waarom ze die niet halen? Wel, de naturalisatieaanvraag hebben wij 10 september 2009 ingediend bij de gemeente en welke datum staat er nu op de kalender? 5 maart 2010. Dus nog 5 dagen dan wachten wij al 6 maanden. En de aanvraag ligt in Rijswijk. :cursin:

tito
06-03-10, 01:10
bij mij stond ook 20 weeke gevr op 12-01-2010

Meleka
06-03-10, 08:00
De naturalisatieaanvraag van mijn man wordt behandeld in Hoofddorp.

Nou we zullen zien! Ik hou jullie op de hoogte.

copernicus
06-03-10, 11:26
Ik ben niet ongerust hoor. Ik ben brits met een brits paspoort en woon hier al 21 jaar. De reden dat ik naturalisatie heb aangevraagd is omdat ik niet van plan bent om terug te gaan naar de VK en ik voel mij meer Nederlands dan brits. Hoe eerder hoe beter maar als het een jaar duurt dan zij het zo. Ik blijf jullie op de hoogte houden want het is goed voor de anderen die hier kijken en die dit soort statistieken bijhouden ;-) Straks als ik mijn Thaise vriendin hierheen wil halen zal het feestje bij de IND pas beginnen vermoed ik :)

Meleka
09-03-10, 17:51
Aanvraag ingediend bij de gemeente op 09-12-2009

Positief advies van de IND in Hoofddorp op 08-03-2010

Voor de verdere behandelduur rekening houden met doorgaans 8-10 weken

Latifa111
09-03-10, 18:23
Ik kan niet wachten totdat het zover is!!!! Het liefst wil ik dat mijn partner nu al de Nederlandse nationaliteit aanvraagt!!

Nu maar hopen dat ze in 2012 de regels niet gaan veranderen wat betreft naturalisatie.

tito
15-03-10, 14:59
ik heb op vrijdg gebeld toen vertelde mij dt het nog 2weeken kn duuren gevrg op12-1-2010 ligt in rijswijk op de brief die ik heb ontvgen stond 20 weeken

tito
19-03-10, 15:55
hallo ik heb en vragje voor je heb je nog iets gehord van de ind ik heb de anvrag op 12-01-2010 en op 19-01-brief gehat van gemeente dat mijn dossier nar de ind was gestuurt en op 19-02-2010 brief van de ind gehat dat alles binen en tot nu toe nix gehoort kantor rijswijk lat me weeten als je iets krijgt groetjes

PeterAccra
20-03-10, 13:29
hallo ik heb en vragje voor je heb je nog iets gehord van de ind ik heb de anvrag op 12-01-2010 en op 19-01-brief gehat van gemeente dat mijn dossier nar de ind was gestuurt en op 19-02-2010 brief van de ind gehat dat alles binen en tot nu toe nix gehoort kantor rijswijk lat me weeten als je iets krijgt groetjes

Zou je a.u.b. een ietsje op je taalgebruik willen letten? Het is onvermijdelijk dat er wel eens een taalfout in een bericht staat en dat de interpunctie niet klopt. Maar in je bericht hierboven staan er zoveel dat het wel bewust lijkt dat je zo schrijft en dat is storend. Ik heb je bericht wat leesbaarder gemaakt.

Hallo ik heb een vraagje voor je. Heb je nog iets gehoord van de IND? Ik heb de aanvraag op 12-01-2010 gestuurd en op 19-01-2010 een brief gehad van de gemeente dat mijn dossier naar de IND was gestuurd en op 19-02-2010 een brief van de IND gehad dat alles binnen is en tot nu toe niks gehoord van kantoor Rijswijk. Laat me weten als je iets krijgt. Groetjes.

sese
29-03-10, 06:48
- Op 3 december 2009 ingediend
- 22 december bevestiging brief ontvangen
- 25 maart positief beslist

sese
29-03-10, 06:49
ps: in Hoofddorp

Meleka
29-03-10, 08:33
9 december ingediend, 26 maart 2010 positief bericht.

tito
29-03-10, 14:14
bij rijswijk zijn ze nog met october bezig gev op 12-0-2010

tito
29-03-10, 14:14
12-01-2010

tito
30-03-10, 14:41
hallo heb je nog gebeld met de ind rijswijk. groetjes[tab]

copernicus
30-03-10, 15:24
tito. Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben. Het kan en mag een jaar duren! De ene gaat sneller dan de andere dus het heeft denk ik geen zin om een andere te vragen of ze wat gehoord hebben. Als ik alles bij elkaar optel dan merk ik dat het +/- 6 maanden kan duren. Mijn advies is dus niet stressen en gewoon even afwachten. Als je tegen juni niets gehoord hebben dan kan je even een belletje plegen naar de IND.

Dat is wat ik denk. Ik wacht het ook rustig af ;-)

shiva69
04-04-10, 19:06
29 maart aanvraag naturalisatie gedaan voor man (hoop dat rest van bericht snel volgt en dat we dan letterlijk en figuurlijk kunnen zeggen WE ZIJN ER KLAAR MEE)

evelyntje
20-04-10, 17:02
Begin april aanvraag ingediend
Half april brief van ontvangst van de IND Rijswijk
Wordt vervolgd....

venture
19-05-10, 16:55
4 feb 2010 KVT gedaan in Amsterdam
12 feb 2010 bericht dat ik was geslaagd
14 mei 2010 verzoek naturalisatie ingediend bij gemeente

Gewoon rustig wachten. :lol:

liefvrouw
19-05-10, 22:49
hallo tito
even een vragje a u b
had je een copie integrale of een gewone geboortakte nodig voor uw naturalisatie aanvraag?
hoop dat je een snel positief aantwoord krijgt van ind

Dushibagel
26-05-10, 17:02
Hallo iedereen...heb even een vraagje. Ik ben van plan een afspraak te maken bij de gemeente voor de naturalistie-aanvraag. Mijn vraag is of ik die dag dat ik naar de gmeente ga, ik gelijk alle papieren bij mij moet hebben of gebeurd dat op een andere dag?

bgodscha
27-05-10, 08:39
Voor mijn vrouw heb ik de naturalisatie aangevraagd rond 27 oktober 2009 bij de gemeente (rond 28 november 2009 de ontvangst bevestiging van de IND binnen gekregen) en heb pas op 20 mei 2010 de brief van de IND binnen gekregen dat ze een positief advies hebben uitgegeven richting Justitie. Nu is het wachten op het Koninklijk besluit en de brief van de gemeente, duurt ook nog 8 tot 10 weken.
Het gaat dus niet overal even snel.

Voor Dushibagel:
De papieren die je in moet leveren gebeurt op een andere dag, althans in mijn gemeente.
Je dient hiervoor eerst een afspraak te maken, dit is dus je eerste contact moment met de gemeente voor de naturalisatie. Heb wel het advies om dan alles al mee te nemen en te laten controleren of alles zo compleet is, zodat je later op je afspraak niet te horen krijgt dat je nog zaken bent vergeten. Dus in principe dien je dus wel alles mee te nemen wanneer je de afspraak gaat maken voor naturalisatie alleen lever je het dan nog niet in maar laat je het controleren. De tijd tussen het maken van de afspraak en de afspraak zelf zat bij mij ook nog 4 weken, agenda stond vol bij de gemeente, dus wees er op tijd bij. Ik ben de afspraak gaan maken 2 weken voordat het eigenlijk mogelijk was (moment van samenwonen -> registratie datum bij de gemeente).

mijanou
29-05-10, 02:08
Halooo....

Het is raadzaam om alle benodigde documenten mee te nemen naar de gemeente. Wat je precies moet meenemen kan je terug vinden op de website van de gemeente waar je woont of op de website van de IND. Of je eerst een afspraak moet maken hangt af van de gemeente waar je je aanvraag moet indienen. In Amsterdam bijvoorbeeld kan je zonder afspraak je verzoek indienen. Dus eerst informeren!

Groet,

evelyntje
30-05-10, 21:18
Begin april aanvraag ingediend
Half april brief van ontvangst van de IND Rijswijk

En nu bijna achter gevallen van verbazing:
Eind mei brief van IND dat naturalisatie is goedgekeurd!!

We rekenden op aug (zei de gemeente) tot okt (afgaande op de berichten hier)....dus wat een aangename verrassing!
Nu nog wachten op de brief van de gemeente voor de ceremonie.

tito
31-05-10, 18:28
hallo gefeliceteerd dat is heel erg snel ik heb de aanvraag in 12-01-2010 en tot nu toe nix gehoord ze zegen dat ze zijn bezig met november :-( groetjes

Dushibagel
01-06-10, 09:47
Hoi bgodscha& mijanou..bedankt voor het antwoorden van me vraag...!

Groetjes

tito
02-06-10, 13:00
hoi zijn hier nog mensen die een brief hebben gekregen van ind rijswijk .groetjes

copernicus
11-06-10, 18:09
Ik kwam vandaag terug van een 3 week vakantie in Thailand en er lag een brief voor mij klaar. Op 25 mei positief advies :)

Het traject kan nu nog 8 tot 10 weken duren.

nbouiss
11-06-10, 23:53
6 April aanvraag ingediend
28 April brief van ontvangst (IND Rijswijk)
9 Juni (op de dag van de verkiezingen Hahaha.. :lol: ) een positief advies van de IND ;-)
Nu nog op de ceremonie wachten!!! :thumbup:

shiva69
16-06-10, 13:20
update:
29 maart aanvraag ingediend bij gemeente
14 juni positief advies voorgedragen

nu ben ik erg nieuwsgierig hoelang de volgende brief op zich laat wachten

behandelt in rijswijk

tito
18-06-10, 01:16
Wat raar ik belde vanmorgen met Ind rijswijk en die zeiden dat ze zijn bezig met einde november .groetjes

copernicus
25-06-10, 18:19
Koninklijk besluit vandaag ontvangen nu wacht ik op de brief van de gemeente :)

Vraagje, moet de ceremonie plaatsvinden binnen 6 weken of krijg ik een uitnodiging binnen 6 weken en dan weer binnen 6 weken ceremonie?

MV68
26-06-10, 17:49
Vraagje, moet de ceremonie plaatsvinden binnen 6 weken of krijg ik een uitnodiging binnen 6 weken en dan weer binnen 6 weken ceremonie?
Gefeliciteerd.

De naturalisant dient binnen 6 weken na vaststelling van het Koninklijk Besluit (dus de datum dat de Koningin positief
heeft besloten en getekend heeft) uitgenodigd te worden voor de bekendmaking van het Koninklijk Besluit.
Deze bekendmaking vindt plaats op de ceremonie, waar de naturalisant de verklaring van verbondenheid moet afleggen,
voordat deze het afschrift van de bekendmaking van verlening van het Nederlanderschap krijgt uitgereikt.
De bekendmaking van het Koninklijk Besluit dient binnen 12 weken na de datum van de vaststelling van het KB plaats te vinden.

fysicus
26-06-10, 18:17
Koninklijk besluit vandaag ontvangen nu wacht ik op de brief van de gemeente :)

Beste copernicus,
uit een eerdere posting van je begreep ik dat je je vriendin uit Thailand naar NL wil halen. Je bent je er blijkbaar niet van bewust dat je dat als Brit honderd keer makkelijker (en goedkoper ook) kan doen dan als Nederlander: geen MVV, geen examen, veel lagere leges. Door nu eerst te naturaliseren (en je Britse nationaliteit op te geven) schiet je jezelf op een geweldige manier in de voet!
Als ik jou was, zou ik eerst zo snel mogelijk trouwen, je vrouw hierheen halen op basis van de EU-regels (richtlijn 2004/38) en dan pas naar de naturalisatieceremonie gaan en Nederlander worden. Je hebt daar een klein jaar de tijd voor: als je niet binnen een jaar na de dagtekening van het KB op de ceremonie verschijnt, vervalt het KB en dus je Nederlanderschap. En ik zou het niet op de laatste dag laten aankomen... Hopelijk woon je in een grote gemeente waar elke maand een naturalisatieceremonie is.

copernicus
27-06-10, 11:48
Hallo fysicus

Ik was mij eerst niet van bewust 6 maanden geleden maar nu ondertussen wel :) Maar aan de andere kant ken ik haar +/- 1 1/2 jaar en ze is nooit in Nederland geweest. Ik wou haar eerst hierheen brengen (misschien vind ze het niet leuk, dat kan) bovendien heeft ze een kind van een andere (voor mij geen enkel probleem) wat de situatie iets moeilijker / ingewikkelder maakt. Ik zie het op dit moment niet zitten om te gaan trouwen gewoon om dingen makkelijker te maken ik heb daar ook genoeg horror verhalen over gehoord en ik begrijp heel goed wat een rompslomp alles kan zijn als ik in mijn geval de NL route nu niet gaan maken maar ik wil en moet zeker zijn dat alles tussen ons goed is. Kost dat mij meer tijd, energie en geld dan "so be it". In ieder geval bedankt voor het attenderen op deze feit.

froetie
28-06-10, 14:11
Wij wachten al vanaf februari, het gaat hier boven wel erg snel, is er nu reden om contact op te nemen met de IND of even afwachten nog?

copernicus
08-07-10, 15:46
26 juli ben ik uitgenodigd voor de naturalisatieceremonie dan heeft het hele traject van aanvraag tot ceremonie 6 maanden en een week geduurd.

Moon
23-07-10, 13:34
12 juli 2010 aanvraag bij gemeente ingediend,
wordt vervolgd.

froetie
26-07-10, 09:02
Wat raar ik belde vanmorgen met Ind rijswijk en die zeiden dat ze zijn bezig met einde november .groetjes

Klopt, ik heb 2 weken geleden gebeld en toen werd me verteld dat ze met december bezig waren en wij over 1 a 2 maanden wel een bericht konden ontvangen ( 7 feb. aanvraag weg gedaan).

phet
26-07-10, 10:21
Wij hebben op 28 december 2009 de naturalisatie aangevraagd.
In februari 2010 kregen we de ontvangstbevestiging van de IND Rijswijk.
Afgelopen vrijdag 23 juli heb ik de IND gebeld en ze zeiden dat pas waren begonnen
met de aanvragen van december 2009!

copernicus
26-07-10, 17:45
vandaag naturalisatie ceremonie gehad. Ik ben nu officieel Nederlander :) bye bye zwaai zwaai IND

phet
27-08-10, 11:09
Ja, we hebben een positief advies voor de naturalisatie ontvangen.
Nou moeten we nog 8 tot 10 weken wachten voor het koninklijk besluit.

aanvraag december 2009
februari 2010 ontvangstbrief van de ind
augustus 2010 positief advies.

schilder4
03-09-10, 13:47
halloo allemaal! 03-09-2010 aangevraagd.ik ben benieuwd hoe lang duur het procedure bij jullie in Hoofddorp? vast bedankt.

PeterAccra
03-09-10, 14:01
Aangevraagd 10 september 2009 ; Goedgekeurd 15 maart 2010 ; Naturalisatieceremonie 26 april 2010.

schilder4
05-09-10, 12:33
Heeft iemand ervaring(en) met naturalisatie aanvraag bij de IND Hoofddorp?zijn ze noch zo snel met beslisen

schilder4
10-09-10, 13:17
:updated : 03-september 2010 aanvraag ingedient bij de gemeente, 10-september-2010 ontvangst bericht van de IND.
BINNEN 20 WEKEN zal ik antwoord krijgen. wordt vervolgd.

schilder4
10-09-10, 13:18
ps. IND Hoofddorp

froetie
11-09-10, 04:29
Dat kan je wel vergeten, is een standaard brief die niet de deur uit had mogen gaan werd me verteld toen ik belde. Wij wachten nog steeds...

schilder4
12-09-10, 01:25
ik hope van wel! :thumbup: ben je ook EU-Onderdaan?ik heb begreipen dat het wat sneller gat als je uit een EU-land afkomstig bent.Geen verblijfverguning nodig (verblijf en werk in Nederland).

copernicus
13-09-10, 09:52
Het kan wel hoor. Van aanvraag tot paspoort heeft precies 5 maanden en 27 dagen geduurd. Ik ben ook EU onderdaan maar ik denk dat dat niet heel veel uitmaakt.

Behandelende kantoor: Rijswijk

Salimoon
13-09-10, 15:05
Aangevraagd op 16 augustus 2010, ontvangstbevestiging van de IND Rijswijk ontvangen op 7 september met daarin vermeld dat zij binnen 20 weken gaan beslissen.

punjabi-07
24-09-10, 16:12
20 juli 2010 aanvraag bij de Gemeente Amsterdam ingediend
12 augustus doorgestuurd naar IND Hoofddorp
20 augustus ontvangstbrief van de IND Hoofddorp

:huh: wordt vervolgd..

Meref
09-10-10, 09:59
Bij ons ging het supersnel

4 juni 2010 - naturalisatie aangevraagd bij gemeente
12 augustus 2010 - positief advies
22 september 2010 - ceremonie
7 oktober 2010 - NLse ID kaart opgehaald

Vanaf aanvraag tot daadwerkelijk NLse ID dus slechts 4 maanden :Jig: en de beslissing zelf heeft maar 2 maanden geduurd! Ben ook verbaasd dat het zo snel ging

b4u
09-10-10, 11:17
Gefeliciteerd, maar ik wil je even vragen bij welke IND jullie de aanvraag hebben gedaan.
Bij ons ging het supersnel

4 juni 2010 - naturalisatie aangevraagd bij gemeente
12 augustus 2010 - positief advies
22 september 2010 - ceremonie
7 oktober 2010 - NLse ID kaart opgehaald

Vanaf aanvraag tot daadwerkelijk NLse ID dus slechts 4 maanden :Jig: en de beslissing zelf heeft maar 2 maanden geduurd! Ben ook verbaasd dat het zo snel ging

punjabi-07
13-10-10, 09:38
:thumbup: Gefeliciteerd :thumbup:

Behandeld door IND Hoofddorp???

likefox
28-10-10, 19:29
Mei 11, aangevraagd bij de Gemeente;
Juli 10, ontvangen brief van IND
tot vandaag niks gehoord;
waarom voor sommige mensen duurde 2 maanden, maar voor anders duurde 8 maanden? idereen heeft hetzelfed gebetaald!!! voor mensen duurt korter moet 4 keer meer betalen?

Ik ben a vrouw, nooit heb een vriend, Ik heb 2 jaar gestudeerd, 4 jaar gewerkt, daarom duurt langer want ik heb geen Nederlandse vriend? Ik wil snel een huis met tuin kopen, daarom ik heb de pasport snel nodig.

mijanou
28-10-10, 22:43
10 juni aanvraag gedaan bij de gemeente
13 juli ontvangstbevestiging.
7 oktober positief advies (IND Hoofddorp)

Succes aan allen die nog aan het wachten zijn!

:biere:

mariusjr
02-11-10, 00:24
Mijn vrouw mag vanaf 12-12 naturalisatie aanvragen. (valt op een zondag, dus eigenlijk 13-12). vandaag zijn we al naar de IND geweest met alle papieren en alvast een afspraak gemaakt.

Ze doen wel HEEL erg moeilijk over haar naam die bijna per document anders gespeld word! Komt voornamelijk dat we getrouwd zijn in Oekraine, en dat zij haar paspoort in Duitsland gehaald heeft, en elk land vertalen het weer anders.
Maar allergrootste probleem is wel, dat op haar duplicaat geboorteakte haar middelnaam niet genoemd word. En erger.. ze willen geen duplicaat! Alles moet origineel! Wat? maar die word in Rusland maar EEN keer verstrekt! Wat als je brand hebt gehad?

De IND verzint regels, en gaan dan die regels naar de letter naleven. Dus het is helemaal niet de vraag ofzo of ze twijfelen of ze het wel echt is... maar de regels zijn nu eenmaal belangrijker als mensen!
Maar goed... na uren aan de balie gestaan te hebben (we hebben altijd de neiging om niet weg te gaan tot ze de problemen die ze zelf oproepen, ook weer zelf opgelost hebben) hebben we in ieder geval een afspraak. En ook DAAR gaan we echt niet vertrekken totdat ze die aanvraag in behandeling genomen hebben!

En als ze het daarna afwijzen? Valt daar dan tegen in beroep te gaan?

Lizz
07-11-10, 00:16
7 maart aanvraag
4 november positief advies!!!!

Nu even wachten op de rest. Ik wil echt nu al weten wanneer ik mijn feest moet geven!

venture
07-11-10, 15:28
Welk kantoor heeft behandeld? Rijswijk, vermoed ik. Momenteel wacht ik vanaf mei. Hoofdorp doet alles sneller dan Rijswijk. Vorige week heb gebeld en ze waren alleen met januari bezig.

Lizz
11-11-10, 01:16
Rijswik idd. Ik heb ook drie weken geleden gebeld en werd verteld dat ze nog met december bezig waren. Er waren ook veel mensen die in december aanvraag hebben gedaan ivm de leges verhoging. Gemiddelde duur is 10 maanden zei ze. Maar toch nu al een brief, dus.... Misschien is bellen toch wel sneller, ook zeggen ze van niet....

venture
11-11-10, 18:05
:D :D ok. Dank je wel , nu is wel duidelijk voor mij. Conclusie: zij zeggen "wij bezig met januari" en liegen. Nu zijn ze met maart bezig (status begin novemeber). En het maakt helemaal niet uit hoe veeeeeel keer jij gebeld hebt.

punjabi-07
27-11-10, 21:30
20 juli 2010 aanvraag ingediend
25 november beicht van IND ontvangen dat Hare majesteit positief heeft besloten
behandelkantoor IND Hoofddorp

Nu wachten op uitnodiging naturalisatieceremonie :thumbup:

Succes aan allen die nog aan het wachten zijn! :beer:

schilder4
02-12-10, 21:30
:updated : 3 september verzoek naturalisatie bij De gemente ingedint,10 september ontvangst befestiging en vandag 2 december posytief advis. Ind hoofddorp

schilder4
04-12-10, 17:00
hallo allemal :thumbup: !even een frag,hoe lang must juli wachten vanaposytive besluit tot de tekennen het kb en de ceremonie?f

Izzy
04-12-10, 18:26
In augustus aangevraagd en over anderhalve week is mijn vrouw welkom op haar ceremonie. Vrij vlot gegaan. Dit betreft de IND van Hoofddorp.

schilder4
04-12-10, 18:40
en hoe lang tusen positiveadvies en uitnidiging op de ceremonie?

Izzy
04-12-10, 18:56
en hoe lang tusen positiveadvies en uitnidiging op de ceremonie?

Dit betreft nog geen 3 weken.

schilder4
04-12-10, 19:15
ik wil weten hoe lang moet ik noch wachten op het KB en uitnoodiging

schilder4
04-12-10, 19:18
dank je well!!

Mariusz123
15-12-10, 20:38
4 maart 2010 uitgenodigd om verzoek in de dienen bij gemeente Tilburg
29 maart 2010 verzoek ingediend bij gemeente Tilburg
22 april 2010 bevestiging van de IND ontvangen dat mijn aanvraag bij de IND aangekomen is
3 november 2010 IND heeft mijn verzoek met positief advies voorgedragen
25 november 2010 bevestiging van de IND over positief besluit
9 december 2010 uitnodiging van gemeente Tilburg voor naturalisatieceremonie
15 december 2010 naturalisatieceremonie en ik ben Nederlander :)

Tijd tussen begin procedure en dag waarop ik Nederlander ben geworden: 9 maanden en 11 dagen.

n0naatje20
15-12-10, 21:14
22 april 2010 bevestiging van de IND ontvangen dat mijn aanvraag bij de IND aangekomen is

Tijd tussen begin procedure en dag waarop ik Nederlander ben geworden: 9 maanden en 11 dagen.

Van harte gefeliciteerd!! :dance:

schilder4
30-12-10, 12:25
:updated :

29 december positief besluit (KB) ontvangen.
ik moet noch afwachten uitnodiging van de gemente
sucses voor idereen die noch an het wachten is! :beer: :thumbup:

chicabianca
30-12-10, 13:23

Ik weet niet uit welk land je komt en hoelang je al in Nederland bent, waar wil je wel complimenteren met het niveau van jouw nederlands. Ik lees dat het niveau bij velen die naturalisatie aanvragen nog bedroevend slecht is.

venture
11-01-11, 12:17
11 januari 2011. IND Rijswijk status: bezig met aanvragen van april (ingediend bij gemeente). :D

schilder4
11-01-11, 22:24
:updated : 3 september verzoek naturalisatie bij gemeente ingediend,10 september ontvangst bevestiging , 2 december positief advies,29 december positief besluit ontvangen :judge: ,26 januari naturalisatieceremonie :forgiven:

schilder4
11-01-11, 22:27
bij mij hadden se 4 manden en 23 dagen nodig,vanaf aanvraag tot aan de naturalisatieceremonie.

venture
12-01-11, 10:16
Dat weet ik. Jij was door Hoofddorp behandeld. Ze zijn snel. Bij Rijswijk gaat het echt traag.

schilder4
12-01-11, 13:48
dat klopt maar ik snap niet waroem hat het bij een unit sneller dan bij de ander!?lat weten als je its hoort

punjabi-07
13-01-11, 09:15

20 juli 2010 aanvraag bij de Gemeente Amsterdam (DPG) ingediend
12 augustus 2010 doorgestuurd naar IND Hoofddorp
20 augustus 2010 ontvangstbrief van de IND
28 december 2010 Naturalisatieceremonie gehad
6 januari 2011 idkaart/paspoort afgehaald :beer:

10 januari 2011 brief ontvangen van IND om afstand te doen van oorspronkelijke nationaliteit binnen 3 maanden anders, NL nationaliteit inleveren. :shock:

Ben bezig om alle papieren te verzamelen, daarna bij de pakistaanse ambassade indienen voor afstand doen van oorspronkelijke nationaliteit.

Salimoon
27-01-11, 16:14
Venture nog steeds geen bericht? Bij mijn man zijn de 20 weken verstreken en nog geen nieuws van de IND Rijswijk.

copernicus
04-02-11, 14:16
Gisteren mij afstandsverklaring laten zien bij de IND. Het is nu helemaal klaar. In totaal heeft het hele traject 1 jaar en 2 weken geduurd.

Salimoon
04-02-11, 14:36
Gefelicteerd! Nu nog de ceremonie en het paspoort?

copernicus
06-02-11, 13:07
Gefelicteerd! Nu nog de ceremonie en het paspoort?

Nee die heb ik allang :)

Naturalisatie aangevraagd -> wachten -> naturalisatie ingewilligd -> wachten -> ceremonie -> paspoort -> afstand van oorspronkelijk nationaliteit doen op consulaat-> wachten -> kopie afstandsverklaring opsturen naar IND -> wachten -> afstandsverklaring laten zien op IND loket -> klaar is Cees :) nou ja na een hoop wachten dan he!

Salimoon
07-02-11, 13:56
:forgiven: Dan heb je ook wat na dat lange wachten!

Wij wachten alweer 6 maanden op bericht uit Rijswijk. Na een telefoontje mogen wij daar nog eens 2 maanden
bij optellen. Zucht!

BUBU
07-02-11, 15:52
Even een vraagje tussendoor; Moet je man/vrouw afstand doen van zijn/haar nationaliteit?
Voorheen mocht je toch 2 paspoorten houden? Of heb ik het mis? Ik dacht dat deze
wed er nog niet door was om dit af te schaffen?......

georgio
09-02-11, 18:03
25 Jan.: verzoek naturalisatie bij gemeente Rotterdam ingediend
03 Feb.: ontvangst bevestiging

brazilgirl
09-02-11, 23:09
Vraag over het naturaliseren.
Onze bedoeling is om over enkele maanden naar Nl te gaan. Daar vragen we de Eu toetsing aan. Zodra mijn man zijn 5 jaarkaart heeft willen we beginnen met de naturalisatie procedure. Heeft iemand ervaring om dat zo achter elkaar te doen? Denken jullie dat het verstandig is om het zo snel achter elkaar te doen of gaan ze dat afkeuren?

groeten

Heyzzz
10-02-11, 02:05
als je aan de voorwaarden voldoet, moet je het gewoon doen.

Salimoon
10-02-11, 13:29
Even een vraagje tussendoor; Moet je man/vrouw afstand doen van zijn/haar nationaliteit?
Voorheen mocht je toch 2 paspoorten houden? Of heb ik het mis? Ik dacht dat deze
wed er nog niet door was om dit af te schaffen?......

Mijn man hoeft geen afstand te doen van zijn Egyptische nationaliteit omdat dat in zijn land niet is toegestaan.

Vraag over het naturaliseren.
Onze bedoeling is om over enkele maanden naar Nl te gaan. Daar vragen we de Eu toetsing aan. Zodra mijn man zijn 5 jaarkaart heeft willen we beginnen met de naturalisatie procedure. Heeft iemand ervaring om dat zo achter elkaar te doen? Denken jullie dat het verstandig is om het zo snel achter elkaar te doen of gaan ze dat afkeuren?

groeten

Sorry, geen idee. Kun je niets op de IND site vinden?

grendelsbayne
19-02-11, 11:15
Ik heb naturalisatie op 20 juli aangevraagd, dan op 15 februari naar Rijswijk gebeld om te kijken hoe lang het nog zou duren. Daar kreeg ik te horen dat Rijswijk nog met mei/juni bezig, dus zou ik volgende maand aan de beurt zijn. Maar ik heb toch gisteren al de brief van de IND gehad, gedateerd 16 februari, dat ik met positief advies voorgedragen word... Blijkbaar helpt het toch wel om er vaart in te zetten als je even belt ;)

Salimoon
19-02-11, 15:30
Hartelijk gefeliciteerd! Bij ons heeft het telefoontje niet geholpen maar we gaan het volgende maand nog eens proberen. Onze aanvraag is van augustus!

Moon
22-02-11, 18:17
Vandaag gebeld met IND Rijswijk.
Op dit moment zijn ze bezig met de aanvragen die zijn ingekomen in juni 2010.
De aanvraag van mijn partner is 12 juli 2010 ingediend.
Volgens de medewerkster die me te woord stond zou het nog enkele weken duren voordat de aanvraag van mijn partner inhoudelijk beoordeeld kan/zal worden.
Wij hebben geen tussenbericht ontvangen bij het overschrijden van de 20 weken terwijl dit wel door de IND is toegezegd in de ontvangstbevestiging, ik heb daarop gewezen maar daar werd niet op gereageerd.....
Tot zover, wordt vervolgd.

Blindfold
22-02-11, 18:40
Hmm, zo te horen lezen kan m'n vriendin nog wel een tijdje wachten, want die heeft het in Oktober 2010 aangevraagd.

copernicus
23-02-11, 10:36
Gisteren brief ontvangen van de IND dat mijn dossier is gesloten :)

In totaal heeft het 13 maanden geduurd en dat is inclusief afstand doen van mijn oorspronkelijk nationalitiet (wat overigens +/- 6 maanden heeft geduurd). Ik ben tevreden met de duur en afhandeling van de IND. Dit soort dingen kunnen eenmaal niet behandeld worden in een paar weken dus geduld is een schone zaak.

Ik wens iedereen die er nog mee bezig is veel success en geduld in hun verzoek(en).

b4u
23-02-11, 17:22
Het is allemaal zo onduidelijk en ook onbegrijpelijk zal ik zeggen. De IND beweert ieder keer als je belt dat ze men de ene maand bezig zijn en dat je aanvraag wat tijd in beslag zal nemen. Maar als ik de verhalen lees, dan vraag ik mij af of de IND de waarheid vertelt.
Neem "grendelsbayne" als voorbeeld. Die heeft zijn aanvraag op 20 juli ingediend bij IND Rijswijk en zijn aanvraag werd al ingewilligd (gefiliciteerd alvast). Maar anderen zoals "Moon" wiens de aanvraag op 12 juli is ingediend zitten nog steeds de wachten. Welke crteria hanteert de IND dan?! datum van het indienen van de aanvraag in ieder geval niet.

Heyzzz
23-02-11, 17:52
doen ze nog navraag in het geboorteland?
misschien liggen de verschillende wachttijden daar wel aan.

is er trouwens iemand die in november de aanvraag heeft gedaan en al wat heeft gehoord?

b4u
23-02-11, 19:42
Wij hebben ook een aanvraag eind juli ingediend, vandaag WEER met de IND gebeld en ja hoor: ze zeggen dat ze nog bezig zijn met aanvragen van juni. Echt raar!

biemold
25-02-11, 17:42
Het klopt dat de IND-Rijswijk nog steeds bezig is met de aanvragen van juni, want wij hebben op 29 juni 2010 de naturalisatie aangevraagd en vandaag kregen wij het positieve bericht (gedateerd 24 februari 2011) dat mijn vrouw Rebecca en haar zoon Charlie genaturaliseerd kunnen worden. Het wachten is op de ceremonie van de gemeente. In de brief van de IND staat dat dit nog wel 8 tot 10 weken kan duren.

Overigens heben wij ook geen brief ontvangen van de IND dat het langer zal duren dan 6 maanden, zoals dit wel is aangegeven in een eerdere brief van de IND omtrent de procedure.

Groeten en succes aan iedereen.

Bert, Rebecca en Charlie

24 juni 2007 aankomst in NL
28 juni 2007 aanvraag VVR
29 juni 2010 aanvraag Naturalisatie
24 feb 2011 positief advies IND

b4u
04-03-11, 18:10
Vandaag de brief ontvangen dat mijn verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd is. Nu is het maar afwachten wanneer Hare Majesteit het koninkelijke Besluit ondertekent en ik naar de ceremonie uitgenodigd word. In de brief staat namelijk dat de hele procedure nog 8 a 10 weken kan duren voor dat ik effectief Nederlander zal worden.
Tot nu toe heeft de procedure 7 maanden, best lang maar zo gaat het bij IND Rijswijk helaas!

Heyzzz
04-03-11, 18:23
idd raar dat het zo lang moet duren.
in principe checkt de gemeente al of je in aanmerking komt voor naturalisatie.

wij 'wachten' pas 3 maanden.
er zijn geen plannen om naar landen op vakantie te gaan waar je met een thais paspoort niet in komt en de verblijfskaart is nog bijna anderhalf jaar geldig dus het zit me wel gebakken hoe lang het nog duurt ;)

Blindfold
12-03-11, 14:26
We hebben in eind Oktober 2010 het naturalisatieverzoek voor mijn vriendin ingediend. Vandaag (12 Maart 2011) de brief binnen gekregen dat alles is goedgekeurd en dat m'n vriendin binnen 6 weken een uitnodiging krijgt voor de naturalisatieceremonie. Tussen aanvraag en toekenning heeft dus zo'n 5 maanden gezeten.
Succes aan iedereen die nog aan het wachten is!

Salimoon
15-03-11, 20:51
Gefeliciteerd! Welk kantoor heeft dit geregeld?

Blindfold
24-03-11, 23:24
Ondertussen heeft m'n vriendin de brief van de gemeente ontvangen. Ze krijgt op 4 april haar uittreksel van het naturalisatiebesluit waarna ze haar Nederlandse paspoort kan aanvragen.

Gefeliciteerd! Welk kantoor heeft dit geregeld?
Bedankt!,
Haar aanvraag was in Hoofddorp behandeld.

b4u
02-04-11, 03:52
Ik heb een vraagje waar ik graag antwoord op wil hebben als dat kan. Ik heb bijna 5 weken terug een brief van de IND Rijswijk ontvangen dat mijn aanvraag positief is beoordeeld en dat een Koninklijk besluit wordt voorbereid. Maar tot nu toe heb ik niks meer van de IND gehoord. Ik vind het een beetje te lang duren aangezien de meeste genaturaliseerden meestal binnen 4 of hooguit 6 weken uitgenodigd worden naar de ceremonie. Ik heb ze nog gisteren opgebeld en als antwoord kreeg te horen dat ze het bij IND Rijswijk druk hebben!!
Is dat normaal? of maak ik me een beetje druk om niks eigenlijk?
Probleem is dat de eerste aankomend ceremonie op 18 april wordt gehouden, als ik deze niet bijwoon dan moet ik tot 30 mei wachten!!

Salimoon
04-04-11, 17:02
Het is inderdaad echt balen, al dat wachten. Wij komen ook al in de problemen door de namen in de paspoorten als we een reis willen boeken. Ik las ergens dat er een computerstoring is geweest, misschien is dat de oorzaak?

Heb je de gemeente gebeld om te vragen of ze het Koninklijk Besluit hebben ontvangen?

b4u
04-04-11, 19:54
Nee dat heb ik gedaan omdat ik ervan uit ga dat als ze die binnen hebben dat ze mij een uitnodigingsbrief gaan sturen. Wel heb ik de IND vandaag gebeld en ruzie gehad met een medewerkster van de infolijn. Ze wilde mij geen info verstreken en bleef herhalen dat het 8 a 10 weken kan duren, en dat ze niet kan zien in het systeem wanneer dat zal gebeuren.
Maar wat ik onbegrijpelijk vind, is dat veel mensen gewoon na 4 of hooguit 6 weken uitgenodigd worden naar de ceremonie nadat ze de positieve brief van de IND hebben ontvangen.
ECHT BALEN!!

Blindfold
05-04-11, 13:54
Da's wel vreemd. In onze gemeente (Nieuwegein) hebben ze één keer per jaar een ceremonie met alle mensen die dat jaar zijn genaturaliseerd. Maar tussendoor krijg je gewoon een uitnodiging en dan mag je in een kamertje de verklaring van verbondenheid (ofzoiets) voorlezen en dan ben je klaar en mag je aansluitend de aanvraag voor je paspoort doen.
Dat heeft m'n vriendin gisteren gedaan en vandaag heeft ze haar paspoort opgehaald

http://twitpic.com/show/thumb/4h6n0z.jpg (http://twitpic.com/4h6n0z)

Salimoon
05-04-11, 20:53
Hey Blindfold, dat is een goed bericht om te horen hoe het ook kan!! Hopelijk gaat het straks bij ons ook zo werken!

Vandaag hebben wij het bericht ontvangen van de IND Rijswijk dat "het verzoek om naturalisatie met een positief advies is voorgedragen aan het departement van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Zodra het Koninklijk Besluit door Hare Majesteit de Koningin is ondertekend worden wij daarvan op de hoogte gebracht. Daarna zal de gemeente een uitnodiging sturen voor het bijwonen van een naturalisatieceremonie. Tijdens deze ceremonie zal de bekendmaking van de naturalisatie worden uitgereikt.
In verband met de administratieve afwikkeling van deze voordracht verzoek ik u rekening te houden met een verdere behandelduur van doorgaans 8 tot 10 weken!!"

We moeten dus weer even geduld hebben............... :-|

Blindfold
07-04-11, 20:08
Hey Blindfold, dat is een goed bericht om te horen hoe het ook kan!! Hopelijk gaat het straks bij ons ook zo werken!

Vandaag hebben wij het bericht ontvangen van de IND Rijswijk dat "het verzoek om naturalisatie met een positief advies is voorgedragen aan het departement van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Zodra het Koninklijk Besluit door Hare Majesteit de Koningin is ondertekend worden wij daarvan op de hoogte gebracht. Daarna zal de gemeente een uitnodiging sturen voor het bijwonen van een naturalisatieceremonie. Tijdens deze ceremonie zal de bekendmaking van de naturalisatie worden uitgereikt.
In verband met de administratieve afwikkeling van deze voordracht verzoek ik u rekening te houden met een verdere behandelduur van doorgaans 8 tot 10 weken!!"

We moeten dus weer even geduld hebben............... :-|
Dat klinkt in ieder geval als de laatste loodjes. Gefeliciteerd en ik hoop dat het snel afgerond wordt.

RichyE
12-04-11, 10:37
Hebben in december 2010 de aanvraag gedaan en eind januari de brief gekregen dat het maximaal 1 jaar kan duren, maar dat men probeert het sneller af te handelen.

kam
18-04-11, 16:21
hallo
welke procedure geldt voor Surinamers die geboren zijn voor de onafhankelijkheid.
wie heeft enige ervaring van.
groetjes

PeterAccra
18-04-11, 16:30
hallo
welke procedure geldt voor Surinamers die geboren zijn voor de onafhankelijkheid.
wie heeft enige ervaring van.
groetjes

Beste Kam,

Je hebt in andere vormen deze vraag ook al hier gesteld :

http://www.buitenlandsepartner.nl/?p=467392#467392

http://www.buitenlandsepartner.nl/?p=467373#467373

Ik heb je in de laatste link al een verwijzing gegeven waar je informatie kan vinden. Een vriendelijk verzoek om daar eerst even te kijken en niet dezelfde vraag steeds opnieuw te plaatsen op het forum. Dat wekt verwarring op en maakt het forum onoverzichtelijk.

Iemand7
18-04-11, 17:28
Blindfold wat fantastisch voor jullie!

Blindfold
18-04-11, 20:55
Blindfold wat fantastisch voor jullie!
Dankjewel. Ze heeft hem de dag erna meteen gebruikt om naar haar zus in Spanje op bezoek te gaan. Was wel lekker om bij Ryanair door te kunnen lopen zonder eerst een VISA check te moeten doen.

Iemand7
18-04-11, 21:51
Ja kan ik me voorstellen ;-).
Ben hartstikke blij voor jullie!

Moon
21-04-11, 14:30
Gisteren heeft mijn partner het bericht ontvangen dat hij wordt voorgedragen bij de koningin voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit. Tussen het indienen van de aanvraag bij de gemeente en dit bericht van de IND zit ruim 9 maanden...Behandelend kantoor: Rijswijk.

Gunduz
04-05-11, 14:31
Eindelijk, eindelijk, we gaan samen met de gemeente maandag 10 mei de aanvraag voor naturalisatie voor mijn man indienen bij de IND. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren en of er nog meer mensen mee bezig zijn. Wellicht is het leuk om elkaar op de hoogte te houden.

azalaia
12-05-11, 14:56
Ik heb een vraag over de termijn van een naturalisatieverzoek als die reeds is goedgekeurd en doorgestuurd naar Hoofdorp. Het wachten is nu op de ondertekening van de Koningin en dit kan maximaal 1 jaar duren en je mag hierover niet bellen. Hoe lang duurt dit gemiddeld in de praktijk.

Bedankt voor het atwoord.

Heyzzz
12-05-11, 16:15
't is pas goedgekeurd als je de brief van de IND krijgt dat het Hare Majesteit heeft behaagd dat ... ;)
daarna duurt 't nog enkele weken.

staghda
13-05-11, 18:55
Hoi allemaal

Op 12 april heb ik de nederlanderschap aangevraagd.
Hoe lang heeft het bij jullie geduurd in 2011?
Ben benieuwd!!

benidir
13-05-11, 20:55
Ik heb het begin December bij de gemeente aangevraagd, tot nu nog niks gehoord (duurt nu al langer dan 5 maanden) ingedient in Hoofddorp.. Heeft iemand ook rond die tijd aangevraagd en wel al iets gehoord?

Heyzzz
13-05-11, 23:17
eind november, ook hoofddorp.
goedkeuring kwam ergens in maart, geloof ik.

staghda
14-05-11, 03:49
Ontvangst bericht van de IND.
Binnen 26 weken zal ik antwoord krijgen.

ibnadam6
16-05-11, 14:24
24 October 2010 aangevraagd en 10 mei goedgekeurd, kantoor Rijswijk

staghda
16-05-11, 16:52
Mabrouk ya ibnadam

Paul2150
16-05-11, 19:13
1 maand terug heeft mijn vrouw het Nederlanderschap gekregen (via de DLD Route). Maar nu blijkt dat ze in de Paspoort signaleringslijst staat (wat meestal voor openstaande verkeersboetes of belastingschulden is), Wij denken dat dit te maken heeft met de eerdere weigering van een dergelijke aanvraag (een jaar voordat ze werd uitgezet heeft ze tevens een aanvraag voor het Nederlanderschap gedaan).

Wie heet ervaring met een dergelijke signaleringslijst? En wat kunnen de consequenties hiervan zijn (voor het Nederlanderschap)?

Alvast hartelijk bedankt!

Paul

Heyzzz
16-05-11, 20:16
als ze het nederlanderschap al heeft verkregen dan heeft het dus geen consequenties gehad :)

ibnadam6
18-05-11, 11:34
24 October 2010 aangevraagd en 10 mei goedgekeurd, kantoor Rijswijk

sorry 25 October en niet 24 October

ibnadam6
18-05-11, 11:36
Mabrouk ya ibnadam

Bedankt

nour
21-05-11, 14:32
Mijn man, afkomstig uit Egypte is woensdag naar de gemeente geweest om aanvraag te doen voor naturalisatie. Hij zal van de ind een papier ontvangen waarmee hij naar de Eg. ambassade moet gaan om toestemming te vragen voor ned. nationaliteit. Hij hoft hier gelukkig geen afstand van te doen. Hebben jullie hier ervaring mee hoe lang dat gaat duren voordat ze dat papier gaan sturen?

mvg nour

Moon
24-05-11, 08:31
Mijn partner heeft een uitnodiging gehad voor de naturalisatieceremonie eind juni, dit betekent dat bij hem het naturalisatietraject bijna één jaar geduurd heeft. Geduld is een schone zaak...

benidir
25-05-11, 20:22
Ik heb mijn aanvraag op 28 november ingediend(Hoofdorp), vandaag 25mei postief antwoord gekregen.Nu wachten op de uitnodiging van gemeente.

Lmax
15-06-11, 13:48
Vandaag heeft mijn partner een brief van de IND gehad dat ze een positief oordeel geven voor naturalisatie, en dat de kroon nu een beslissing moet nemen, waarna je voor de ceremonie uitgenodigd zal worden.
Hoe lang zit er bij jullie tussen deze brief en het koninklijk besluit en vervolgens de uitnodiging? Deze laatste zal wat verschillen per gemeente, maar even ter indicatie.

florluz
15-06-11, 17:42
Ik denk dat Naturalisatie niet echt een optie is voor sommige,het kost veel geld wat al nergens op slaat dit ontmoedigd alleen maar,en waarom zou je nederlander worden als je je eigen paspoort in moet leveren. dan maar elke keer verlengen en je identiteit behouden.

Heyzzz
15-06-11, 18:00
als je getrouwd bent met een nederlander mag je je oude nationaliteit behouden.

Lmax
15-06-11, 19:04
Idd, mijn partner heeft ook haar nationaliteit kunnen behouden. Dit werd zelfs gestimuleerd bij de gemeente.

En naturalisatie duur?? Verlengen kost toch ook geld. Overigens, als je langer wacht dan nodig wordt het alleen maar duurder. Er gaan geruchten dat het tarief voor naturalisatie volgend jaar weer verdubbeld.

En een NL paspoort is toch ook wel lekker met reizen enzo. Stuk minder visa nodig dan menig ander paspoort.

Iemand7
15-06-11, 20:28
Wij mogen oktober 2012 hopen dat het tarief niet verdubbeld wordt dan zou het op 1560 komen is toch te gek!
Is gewoon een flink maandloon.

Lmax
20-06-11, 10:41
Ik kreeg een vraag de doorlooptijd van ons te melden.
De aanvraag tot naturalisatie hebben wij gedaan in november 2010 bij de gemeente rotterdam. Voor zover wij kunnen zien is onze zaak door de IND in hoofddorp behandeld.
De IND heeft nu dus net een beslissing genomen(half juni). Er zat wat vertraging in aangezien ze voor het behoud van de dubbele nationaliteit een bewijs van aanvraag "rentention of citizenship" wilde hebben. Hiervoor moesten we dus snel nog even naar de ambassade. Dit heeft een en ander denk ik een week of 2 a 3 vertraagd.

RichyE
20-06-11, 11:41
Vandaag de brief ontvangen dat ons verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd is.
Nu nog even afwachten wanneer Hare Majesteit het koninkelijke Besluit ondertekent en dan naar de ceremonie.
In de brief staat namelijk dat de hele procedure nog 8 a 10 weken kan duren, hebben het in december 2010 aangevraagd.

user
06-07-11, 01:22
Gefeliciteerd! RichyE
heb je koninkelijke Besluit brief ontvangen ??

RichyE
20-07-11, 15:45
Dit is al een oud onderwerp, maar toch bij deze.

Aanvraag 20 december 2010 gedaan en 20 juli de brief gekregen dat alles goedgekeurd is en dat het nu nog wachten op de gemeente is.

georgio
29-07-11, 19:43
Eind Januari 2011: verzoek naturalisatie bij gemeente Rotterdam ingediend,
Begin Februari: ontvangst bevestiging door IND

Vandaag 29 Juli 2011: brief ontvangen dat mijn verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd is.

Nu nog 6-10 weken wachten wanneer De Koningin Besluit ondertekent en daarna de naturalisatieceremonie.

RichyE
31-07-11, 16:46
we kunnen dinsdag naar de naturalisatie ceremonie en dan heeft mijn vrouw de status Nederlander met behoud van haar eigen nationaliteit.
Een geluk dat de brief door de gemeente snel behandeld werd anders konden we in plaats van 1 week misschien 6 weken wachten.
Men heeft hier om de 6 weken een ceremonie.

RichyE
05-08-11, 17:43
We zijn naar de naturalisatie ceremonie geweest en nu kan mijn vrouw volgende week haar paspoort gaan aanvragen.
Ze wil over een paar maanden naar Thailand gaan voor 3 a 4 maanden, maar zal dan nu wel een visum nodig hebben.

captcha
11-08-11, 23:08

Idd, mijn partner heeft ook haar nationaliteit kunnen behouden. Dit werd zelfs gestimuleerd bij de gemeente.

nou.. hang van af waar je partner/echtgenote vandaan komt, hoor.
(nationaliteit voor zij/hij nederlander wordt).
ik mag geen dubbele nationaliteit hebben.
dus niet altijd. :nono:

ik heb aanvraag in januari 2011 gedaan en gisteren de brief van ind gekregen dat alles goedgekeurd is.

leo-a
12-08-11, 09:11

ah inderdaad, daar had ik compleet overheen gelezen tot nu toe

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/dubbele-nationaliteit#anker-afstandsplicht-bij-naturalisatie

"Trouwen of geregistreerd partnerschap met een Nederlander
Als u getrouwd bent met een Nederlander, mag u uw eigen nationaliteit houden. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap."

nice!

captcha
13-08-11, 15:49
"Trouwen of geregistreerd partnerschap met een Nederlander
Als u getrouwd bent met een Nederlander, mag u uw eigen nationaliteit houden. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap."

nice!

klopt, leo-a.
NL geeft een mogelijkheden om dubbele nationaliteit te hebben.
(nou, tot nu toe).
mijn man zei: "we zijn flexibele mensen." :relieved:

maar voor me,
terwijl ik met nederlander getrouwd bent (meer dan 5 jr), wel dat de mogelijkheden er is
toch, van waar ik vandaan komt, mogen we geen dubbele nationaliteit hebben.

citat: land van herkomst bepaal nationaliteit (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/dubbele-nationaliteit#anker-land-van-herkomst-bepaalt-nationaliteit)

dus

Idd, mijn partner heeft ook haar nationaliteit kunnen behouden. Dit werd zelfs gestimuleerd bij de gemeente

dit kan wel gebeuren.
maar .. niet voor me. :)

Iemand7
14-08-11, 19:30
@ captcha als je niet getrouwd bent met of geregistreerd partner van een NL'er dan moet je idd (indien mogelijk) je eigen nationaliteit opgeven.

hear me
14-08-11, 20:41
Ik ben benieuwd hoe lang onze naturalisatieprocedure gaat duren. Heb begin augustus 2011 naturalisatie aangevraagd bij de consulaat in Antwerpen. De procedure kan een jaar duren, maar ben benieuwd of we eerder een antwoord gaan krijgen.

Mati
17-08-11, 00:41
hallo allemal

Ik ben benieuwd hoe lang onze naturalisatie procedure gaat duren. Heb 22 APR. 2011 naturalisatie aangevraagd bij de IND Rijswijk . De procedure kan een jaar duren, maar ben benieuwd of we eerder een antwoord gaan krijgen.

22-04-2011 aanvraag gedaan bij de gemeente
29-05-2011 ontvangstbevestiging.

hear me
17-08-11, 20:17
Krijg je altijd van de IND een ontvangstbevestiging van de aanvraag? Dit ben ik vergeten te vragen aan de cunsult in Antwerpen.

Mati
18-08-11, 23:45
Hi.

aangevraagd via de consulaat in Antwerpen ik weet niet , maar hien in NL jij Krijg altijd ontvangstbevestiging Binnen 6 tot 8 week.

gr.

hear me
20-08-11, 00:26
Hi.

aangevraagd via de consulaat in Antwerpen ik weet niet , maar hien in NL jij Krijg altijd ontvangstbevestiging Binnen 6 tot 8 week.

gr.

Is er iemand die wel weet of je een ontvangstbevestiging gaat ontvangen wanneer je naturalisatie hebt aangevraagd via het Consulaat te Antwerpen?

Iemand7
21-08-11, 12:40
Anders bel je even naar het consulaat.

Mizzzy
21-08-11, 14:17
Moet je over een diploma beschikken om naturalisatie aan te vragen of is een inburgeringsdiploma/ certificaat voldoende?

Iemand7
21-08-11, 20:57
Je moet het inburgeringsexamen hebben gedaan en daar een diploma van hebben. Kijk maar eens op www.ind.nl daar staan alle voorwaarden op.

Mizzzy
21-08-11, 22:06
Dank je wel.

hear me
25-08-11, 19:23
Krijg je altijd van de IND een ontvangstbevestiging van de aanvraag? Dit ben ik vergeten te vragen aan de cunsult in Antwerpen.

Heb de IND gebeld en de medewerker heeft mij verteld dat je altijd een ontvangstbevestiging ontvangt.

Mati
27-08-11, 13:11
hallo allemal

Ik ben benieuwd hoe lang onze naturalisatie procedure gaat duren. Heb 22 APR. 2011 naturalisatie aangevraagd bij de IND Rijswijk . De procedure kan een jaar duren, maar ben benieuwd of we eerder een antwoord gaan krijgen.

22-04-2011 aanvraag gedaan bij de gemeente
29-05-2011 ontvangstbevestiging

max001
30-08-11, 20:22
2010 12 05 gemeente
2010 12 31 IND Hoofddoorp brief
2011 08 18 + advies
2011 09 20 ceremonie

Mati
30-08-11, 23:26
Ja ind Hoefddorp is echt Snel !!!!

captcha
30-08-11, 23:45
@ Mati
(mati = dood?)

De procedure kan een jaar duren, maar ben benieuwd of we eerder een antwoord gaan krijgen.

't kan wel.
als je vanaf begin dit topic gelezen hebt, zie je ook dat voor sommigen niet lang moesten wachten. (bijv: 4 of 5 maanden)

hear me
01-09-11, 00:04
@ Mati
(mati = dood?)

De procedure kan een jaar duren, maar ben benieuwd of we eerder een antwoord gaan krijgen.

't kan wel.
als je vanaf begin dit topic gelezen hebt, zie je ook dat voor sommigen niet lang moesten wachten. (bijv: 4 of 5 maanden)

Ik hoop dat de procedure korter duurt dan de 12 maanden die de IND hierover mag doen. Ik weet wel dat alle aanvragen voor naturalisatie door kantoor Rijswijk en Hoofddorp in behandeling worden genomen. Dit is denk ik ook de reden dat ze hier zo lang over doen.

Mati
01-09-11, 23:31
Hoi

mati = Vriend :-)

Dankje voor info.

Tweedekans
09-09-11, 01:22
Naturalisatie aangevraagd op 22 Maart....ontvangstbevestiging 14 April.......ze streven ernaar het binnen 26 weken rond te hebben, nu al 20 weken. Vandaag maar eens de IND gebeld....kreeg een dame aan de lijn die de brief van 14 April herhaalt en geen verdere informatie geeft.
Waarom moet het zo lang duren ? Mijn partner voldoet aan alle eisen heeft alle examens afgelegd. Zelfs het niet verplichte tweede taalexamen. Heeft altijd gewerkt hier, vele banen sinds aankomst in Februari 2007, geen strafblad. Alles zo eenvoudig als wat.....waarom moet het dan zo lang duren, het begint op burgers pesten te lijken !
In behandeling in Rijswijk, dame aan de telefoon gaf nul komma nul informatie..........wat een leuk land dit Nederland, NOT !

080808
09-09-11, 09:26
ja het duurt idd lang. ik zou niet van die 26 weken uitgaan hoor. dan valt het altijd mee ;)
het schijnt dat ze nu met de aanvragen van januari bezig zijn. dus ik denk dat jullie (en wij) nog zo'n 2 maanden moeten wachten voordat je iets hoort.
ik denk maar zo, alle nieuws voor de kerst is mooi meegenomen.

alles komt goed
09-09-11, 10:22
Hoi allemaal,

Ik lees net jullie berichten. Hoopgevend allemaal :)
Wij hebben de aanvraag in maart gedaan, na 6 mnd met IND gebeld. Ook 0 informatie.

Dt ze nu met aanvragen voor januari bezig zijn is voor mij nieuwe info. Nog maar even afwachten dan....

Hoop hier snel te lezen dat er een besluit wordt genomen, succes allemaal

captcha
11-09-11, 12:43
@ Mati: dank je wel

@ Tweedekans, 080808, alles komt goed:

jaa.. duurt echt lang
ik wacht op al 8 maanden en nog niet klaar
wel positief van ind gekregen en ook positief besluit.
moet nog 1 briefje krijgen

de 26 weken wachtijd is nog niet voor alles, hoor
moet nog wachten op:
- positief besluit van Hare Majesteit de Koningin (binnen 8 weken na positief advies van ind)
- uitnodiging voor de ceremonie (binnen 6 weken na positief besluit)

succes iedereen.

:Jig:

alles komt goed
13-09-11, 13:15
Jeetje, Dus als je pecht/geluk hebt krijgen degene die in maart hebben aangevraagd misschien november of december het besluit van de IND + dan nog eens ruim 3 maanden. Heb je rond maart 2012 een keer je paspoort. pffff

Nou ja geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen.

hear me
16-09-11, 21:47
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie gaan doen, wanneer er een positieve beslissing is genomen. Gaan jullie dan meteen terug naar NL om in te schrijven bij de gemeente of zijn er mensen die met zijn/haar nederlandse paspoort in België blijven wonen.

Zelf wil ik weer terug naar Nederland wanneer onze naturalisatie positief is.

080808
16-09-11, 23:01
volgens mij ben je wel in de minderheid hear me ;) ik denk dat de meeste mensen hier de nationaliteit vanuit NL aanvragen.

hear me
17-09-11, 21:41
volgens mij ben je wel in de minderheid hear me ;) ik denk dat de meeste mensen hier de nationaliteit vanuit NL aanvragen.

Dat denk ik ook inderdaad, maar zal zeker toch niet de enige zijn :-)

captcha
18-09-11, 01:47
sorry.. hear me en 080808, ff onderbreken.. :)

de uitnodiging voor de ceremonie is er.

:heaven:

28-01-11 gementee
24-03-11 bevestigingsbrief ind
09-08-11 + advies ind
02-09-11 + besluit
29-09-11 ceremonie

nog veel succes iedereen

:forgiven:

18-09-11, 01:52

28-01-11 gementee
09-08-11 + advies ind
02-09-11 + besluit
29-09-11 ceremonie

nog veel succes iedereen

waar is je aanvraagt verstuurd rijswijk of hoofdorp

080808
18-09-11, 10:07
Woehoe gefeliciteerd!!! :D

captcha
18-09-11, 14:16

hoofddorp.

Woehoe gefeliciteerd!!! :D

dank je wel
:)

hear me
18-09-11, 14:21

28-01-11 gementee
09-08-11 + advies ind
02-09-11 + besluit
29-09-11 ceremonie

nog veel succes iedereen

Gefeliciteerd

Tweedekans
18-09-11, 22:29
Naturalisatie aangevraagd op 22 Maart....ontvangstbevestiging 14 April.......ze streven ernaar het binnen 26 weken rond te hebben, nu al 20 weken. Vandaag maar eens de IND gebeld....kreeg een dame aan de lijn die de brief van 14 April herhaalt en geen verdere informatie geeft.
Waarom moet het zo lang duren ? Mijn partner voldoet aan alle eisen heeft alle examens afgelegd. Zelfs het niet verplichte tweede taalexamen. Heeft altijd gewerkt hier, vele banen sinds aankomst in Februari 2007, geen strafblad. Alles zo eenvoudig als wat.....waarom moet het dan zo lang duren, het begint op burgers pesten te lijken !
In behandeling in Rijswijk, dame aan de telefoon gaf nul komma nul informatie..........wat een leuk land dit Nederland, NOT !

Het lijkt er dus op dat het minimaal 8 maanden gaat duren, vind het nogal nonsense en pesterij, dat ze schrijven dat ze ernaar streven e.e.a. binnen 26 weken af te ronden terwijl ze zelf exact weten hoe lang het echt duurt. Ze maken je blij met iets wat dus nergens op gebaseerd is ! Laat ze die zin in die brief gewoon schrappen. Als ze zeggen het duurt een jaar en het wordt slechts 8 maanden, dan spring je een gat in de lucht. Nu vindt ik maar een misselijk gedoe van de IND. Je betaalt ze 780 euro, een half maandsalaris voor mij. En hoeveel uur werk hebben ze er aan ?????????? Even een paar dingen checken en klaar ! Ik moet daar een halve maand voor werken, dus 80 uur !

captcha
18-09-11, 23:19
Gefeliciteerd
dank je wel, hear me.
ook nog veel succes voor je en je BP.

beste tweedekans,
ik begrijp heel goed hoe je voelt.
misschien ik heb eigenlijk minder geluk dan jullie.
wie weet, jullie hoeven niet te wachten tot 8 maanden.
je weet maar nooit

:)
heel veel succes ook.

Tweedekans
18-09-11, 23:48
Dank je

080808
19-09-11, 11:17
@Tweedekans: ik snap je frustratie. Ik vind het zelf ook heel erg veel geld en snap niet waarom het zoveel moet kosten. Maar ja.. Ik probeer maar de positieve kanten te zien, zoals dat we net op tijd de aanvraag hebben gedaan, voor de strengere eisen. En ik troost mezelf maar met de gedachte dat het vast nog duurder gaat worden..

georgio
19-09-11, 16:32
Eind Januari 2011: Verzoek naturalisatie bij gemeente Rotterdam ingediend.

Begin Februari: Bevestigingsbrief van IND-Rijwijk.

29 Juli 2011: Positief Advies IND.

06 Sept 2011: Positief Besluit van de Koningin.

12 Okt 2011: Naturalisatie Ceremonie .
3 werkdagen nadat mag ik een NL paspoort/ID aanvragen en daarna Bye Bye IND !!!

Mati
19-09-11, 21:36
Gefeliciteerd :forgiven: Captcha

Mati
19-09-11, 21:40
Gefeliciteerd georgio

:forgiven: :leb:

captcha
20-09-11, 20:07
Gefeliciteerd :forgiven: Captcha

dank je wel, Mati.
veel succes ook

3 werkdagen nadat mag ik een NL paspoort/ID aanvragen en daarna Bye Bye IND !!!

:beer:
gefeliciteerd!!

soep
26-09-11, 11:30
Mijn man gaat vandaag naturalisatie aanvragen, zijn papieren worden naar Hoofddorp gestuurd, dus hoop dat het ook zo snel gaat. Ben alleen wel benieuwd naar die ceremonie. Wie heeft die meegemaakt? Wat kunnen we daar verwachten?

RichyE
27-09-11, 16:38
Weet niet of het overal zo gaat.
De ceremonie stelt niet voor, maar men probeert er toch iets leuks van te maken.
Je moet je van te voren melden en legitimeren en een handtekening zetten dat je aanwezig bent.
Daarna gingen we met zijn allen de zaal en hier deed de wethouder een speech houden.
Later word iedereen 1 voor 1 naar voren geroepen en moet je een zin nazeggen en hierna krijg je de oorkonde.
Als iedereen geweest is kun je nog blijven om wat bij te praten en wat te drinken met gebak.

soep
27-09-11, 18:51
Bedankt voor je antwoord!

Als ik het dus goed begrijp ben je met meerdere . . neutralisanten(?) tegelijk. Ik dacht dat het in je eigen gemeente was. Nou ja, we zullen wel zien maar het is in ieder geval niet iets om nerveus over te worden.

cordoso
29-09-11, 17:32
Weet iemand toevallig bij welke maand ze nu zijn bij het IND Rijswijk voor naturalisatie?
Als je belt zeggen ze alleen maar dat het in behandeling is.
We hebben 2 maart de bevestigingsbrief gekregen van IND.

RichyE
03-10-11, 15:56
@soep: het is inderdaad in je eigen gemeente, maar je bent waarschijnlijk niet de enigste die geslaagd is in jouw stad ;-)

NewBee
04-10-11, 16:13
Mijn nederlands is niet so goed, maar, Ik heb een vraagje:
Heeft iemand ervaring(en) met naturalisatie aanvraag versnellen bij de IND? Er is een zeer goede reden (business-type), die de nationaliteit vereist. Heeft iemand ooit gehoord van een dergelijk verzoek toegekend?

dutchm123
04-10-11, 16:33
Er zijn de laatste jaren een paar pogingen geweest van topvoetballers, volgens mij zijn die allemaal afgewezen. Sowieso kan ik me buiten topsporters geen enkel geval herinneren, tenzij het om het koninklijk huis ging.

In alle andere gevallen kun je het denk ik vergeten.

soep
04-10-11, 23:42
@RichieE We wonen in een dorp met niet al te veel mensen van buitenlandse afkomst dus denk dat het toch best kan dat hij in z´n eentje op moet komen :(. Niet echt gezellig, had misschien wel leuk geweest om met een aantal anderen de ceremonie te doorgaan.

Iemand7
05-10-11, 20:35
Misschien zijn er meerdere dorpen/steden die bij jouw dorp in de gemeente zitten. Ik denk dat er altijd wel een paar mensen aanwezig zijn.
Anders met zijn 2en er maar een feestje van maken ;)

soep
06-10-11, 01:00
Ons dorp is zelfstanding maar we zullen zien :). Gefeliciteerd met de goedkeuring van jullie EU toetsing!

Mati
15-10-11, 23:19
Hoi allemaal
Weet iemand toevallig bij welke maand ze nu zijn bij het IND Rijswijk voor naturalisatie?

Januari 2011
Februari 2011
Maart 2011
April 2011 ???

ik hoor het graag, :Headphone:
alvast bedankt