PDA

Bekijk volledige versie : Naar NL met een Spaanse verblijfsvergunning

Esme1979
03-01-08, 12:11
Hallo,

Mijn Mexicaanse vriend woont en werkt in Spanje, met een voor heel Spanje geldende verblijfs- en werkvergunning voor onbepaalde tijd.

Wij willen graag in Nederland gaan samenwonen en zijn informatie aan het inwinnen over alle procedures.

Ik heb begrepen dat hij met zijn Spaanse verblijfsvergunning "gewoon" naar Nederland mag komen, omdat die hier ook geldt? Zijn daar speciale eisen aan verbonden?

Ik heb met de IND gebeld en zei zeggen dat hij hier wel heen mag komen, maar nog wel een werkvergunning moet aanvragen (lees: het bedrijf waar hij gaat werken moet dit doen). De info op de site en op de forums spreekt dit tegen, kan iemand mij hier meer over vertellen?

Alvast dank!

Linda112
04-01-08, 20:10
Je man mag met zijn Spaanse verblijfsvergunning 3 maanden in NL wonen ... werken is een andre verhaal , hij moet dan een werkverguning aanvragen (De kans is heel klein dat ie die krijgt) of zwart werken

Antoniaa
05-01-08, 11:37
je man mag naar nederland komen.
hij is gewoon legaal. hij mag hier alleen officieel niet ingeschreven staan en niet werken.
een werkvergunning aanvragen is misschien mogelijk.
maar of hij die krijgt is een tweede.
ik hoor dat nederland daar niet makkelijk in is.

succes verder en als je nog vragen hebt , hoor ik het graag

aquariuz
05-01-08, 12:09
...of zwart werken

Op dit forum wordt geen medewerking verleend aan illegale praktijk. Het is dan ook niet de bedoeling dat je andere forumleden adviseert om zich aan de regels te onttrekken.

aquariuz
(moderator)

Linda112
05-01-08, 13:34
...of zwart werken

Op dit forum wordt geen medewerking verleend aan illegale praktijk. Het is dan ook niet de bedoeling dat je andere forumleden adviseert om zich aan de regels te onttrekken.

aquariuz
(moderator)

Ik heb niet gezegd dat haar man zwart mag/moet werken , ze vroeg of er een mogelijkheid is voor haar man om een baan temogen aannemen ... en ik zeg dat het niet mogelijk is tenzij het om een zwarte baan gaat (uitraard tolereer ik dat niet)

Snapiee

aquariuz
05-01-08, 13:44
...of zwart werken

aquariuz
(moderator)

Ik heb niet gezegd dat haar man zwart mag/moet werken , ze vroeg of er een mogelijkheid is voor haar man om een baan temogen aannemen ... en ik zeg dat het niet mogelijk is tenzij het om een zwarte baan gaat (uitraard tolereer ik dat niet)

Je schreef: "Hij moet dan (...) of zwart werken".
Maar met deze uitleg is het duidelijk.

Mork
05-01-08, 15:28
Hallo,

Mijn Mexicaanse vriend woont en werkt in Spanje, met een voor heel Spanje geldende verblijfs- en werkvergunning voor onbepaalde tijd.

Wij willen graag in Nederland gaan samenwonen en zijn informatie aan het inwinnen over alle procedures.

Ik heb begrepen dat hij met zijn Spaanse verblijfsvergunning "gewoon" naar Nederland mag komen, omdat die hier ook geldt? Zijn daar speciale eisen aan verbonden?

Ik heb met de IND gebeld en zei zeggen dat hij hier wel heen mag komen, maar nog wel een werkvergunning moet aanvragen (lees: het bedrijf waar hij gaat werken moet dit doen). De info op de site en op de forums spreekt dit tegen, kan iemand mij hier meer over vertellen?

Alvast dank!

Derde landers die een onbepaalde ( duurzaam ) verblijfsvergunning hebben worden behandeld als zijn EU onderdanen zie richtlijn 2003/109 en kunnen grensarbeid verrichten of zelf verhuizen naar een andere lidstaat en daar werken zonder een werkvergunning.

Mork.

Esme1979
05-01-08, 22:44
Dankjewel Mork, ik ben er inmiddels achter dat de medewerker van de IND die ik aan de telefoon had, mij onjuiste informatie heeft gegeven.

Hij mag hier langer dan 3 maanden komen en ook gewoon werken omdat hij dezelfde rechten heeft als een EU-burger.

Het idee van zwartwerken is nooit aan de orde geweest trouwens :-)

Linda112
11-01-08, 18:39
Dankjewel Mork, ik ben er inmiddels achter dat de medewerker van de IND die ik aan de telefoon had, mij onjuiste informatie heeft gegeven.

Hij mag hier langer dan 3 maanden komen en ook gewoon werken omdat hij dezelfde rechten heeft als een EU-burger.

Het idee van zwartwerken is nooit aan de orde geweest trouwens :-)

Oow , wat leuk voor je meid

En waarom beschikt je partner over EU rechten dan ? hij heeft toch altijd in Spanje gewoont heb ik begerepen

Clemente
16-01-08, 14:49
De status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen

De Unie kent een Europese status toe aan onderdanen van derde landen die legaal en gedurende een ononderbroken periode van vijf jaar op het grondgebied van de lidstaten van de EU verblijven. Deze richtlijn stemt ook de nationale wetgevingen en praktijken op het gebied van de toekenning van de status op elkaar af en stelt de voorwaarden vast voor verblijf in een andere lidstaat dan die welke de status heeft toegekend.

BESLUIT
Richtlijn 2003/109/EG van de Raad van 25 november 2003 betreffende de status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen.

Mork
16-01-08, 15:00
De status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen

De Unie kent een Europese status toe aan onderdanen van derde landen die legaal en gedurende een ononderbroken periode van vijf jaar op het grondgebied van de lidstaten van de EU verblijven. Deze richtlijn stemt ook de nationale wetgevingen en praktijken op het gebied van de toekenning van de status op elkaar af en stelt de voorwaarden vast voor verblijf in een andere lidstaat dan die welke de status heeft toegekend.

BESLUIT
Richtlijn 2003/109/EG van de Raad van 25 november 2003 betreffende de status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen.

Dat was mijn antwoord :wink:

Chica
16-01-08, 15:10
hallo,
is het alleen mogelijk als je partner een verblijfsvergunning hebt voor onbepaalde tijd?
op dit moment zitten wij in ierland, en willen uitendelijk weer terug naar Nederland.
we zitten op dit moment nog in afwachting. binnenkort krijgen we de verblijfsvergunning. mijn vraag is eigenlijk, hoelang moet je in een ander land verblijven voordat je weer terug naar Nederland mag?
ik hoop gauw op een antwoord,
alvast bedankt.