PDA

Bekijk volledige versie : Bankrekening openen in Duitsland

AyTeKiN
11-04-07, 16:26
Hallo,

om in Duitsland je huur, gas, water en electra te kunnen betalen heb je denk ik wel een duitse bankrekening nodig.

Maar het huurcontract teken je voordat je ingeschreven staat in de duitse gemeente. Kun je dan wel een rekening openen in duitsland terwijl je nog in nederland staat ingeschreven???

dddaniel
11-04-07, 17:04
Je kunt toch vanaf je Nederlandse bankrekening geld overmaken naar Duitsland?

Miss India
11-04-07, 17:07
Hoi,

Als je via internetbankieren geld overmaakt van een Ned. rekening naar een Duitse rekening kost dat extra geld.
Volgens mij kan je ten alle tijden een bankrekening openen of je nu ingeschreven in Duitsland staat of niet.
Volgens mij dan......Misschien weet iemand het zeker?

Gr.
Miss India

dddaniel
11-04-07, 17:09
Volgens mij behoren betalingen binnen de EU gratis te zijn.

geert46
11-04-07, 17:15
Ik heb 2 bankrekeningen,een in NL voor de salarissen.Een in DLD voor de rekeningen in DLD.
Geld overmaken vanuit NL naar DLD is mogelijk,maar kost inderdaad geld,ze zijn overigens binnen de EU bezig
om dat goedkoper en gemakkelijker te maken,maar hoelang dat gaat duren...?
Ik breng nu dan nog regelmatig cash naar onze Duitse rekening.
Geert.

Mork
11-04-07, 17:28
Ik heb 2 bankrekeningen,een in NL voor de salarissen.Een in DLD voor de rekeningen in DLD.
Geld overmaken vanuit NL naar DLD is mogelijk,maar kost inderdaad geld,ze zijn overigens binnen de EU bezig
om dat goedkoper en gemakkelijker te maken,maar hoelang dat gaat duren...?
Ik breng nu dan nog regelmatig cash naar onze Duitse rekening.
Geert.

Geld overschrijven van het ene EU land naar het andere is gratis Geert.

Mork.

dddaniel
11-04-07, 17:32
Volgens mij behoren betalingen binnen de EU gratis te zijn.
Of ten minste gelijk aan de kosten voor binnenlands betalingsverkeer. Dus: voor een Nederlandse particulier zijn overmakingen binnen Nederland gratis, dus die horen binnen de EU ook gratis te zijn.

Misschien betaalt een particulier in Duitsland wel voor het ontvangen van een bijschrijving, dan dienen die kosten gelijk te zijn aan die van het ontvangen van een bijschrijving uit welk land van de EU dan ook.

geert46
11-04-07, 17:56
Okey,ik had mij daar ook nog niet zo in verdiept,maar bedankt voor de info.

Mork
11-04-07, 18:10
Nee niemand betaalt wat het is n.m een EU regel.

part
11-04-07, 19:34

Bij de postbank heb je drie opties:

SHA, OUR en BEN
Bij betalingen naar het buitenland bepaalt u zelf de kostenverdeling tussen u en begunstigde. Als u in uw betalingsopdracht geen kostenverdeling aangeeft, dan wordt uw opdracht verwerkt op basis van Shared Cost.
Our Cost (OUR): u betaalt de kosten van Postbank én de kosten van de bank van de begunstigde.
Shared Cost (SHA): u betaalt de kosten van Postbank en de begunstigde betaalt de kosten die de ontvangende bank in rekening brengt.
Beneficiary Cost (BEN): de begunstigde betaalt de kosten van Postbank én de kosten die de ontvangende bank in rekening brengt.

Je moet dan wel Shared Cost of niets invullen dan is het gratis.
Zodra je Our Cost of Beneficiary Cost in gaat vullen dan betaal je voor het overschrijven of de ander moet betalen.

dddaniel
11-04-07, 21:04
Ik breng nu dan nog regelmatig cash naar onze Duitse rekening.Geert.
Dat kan je dus voortaan eenvoudiger doen! ;)

paro
11-04-07, 21:10
Ik heb ook 2 bankrekeningen 1 in NL en 1 DLD voor mijn geldzaken in dld

maar je kan zoals andere het ook vermelde gewoon via je Nl bank reking overschrijven

thats me
11-04-07, 22:13
een duitse bankrekening is duurder qua betalingsverkeer in het algemeen,dan een nederlandse rekening...

veel bedrijven in duitsland zijn echter nog niet aangesloten met het internationale bic/swift nummer...dus soms is een duitse rekening wel handig.

Mork
12-04-07, 05:59
veel bedrijven in duitsland zijn echter nog niet aangesloten met het internationale bic/swift nummer...dus soms is een duitse rekening wel handig.

Kom je uit pre history ? Alle banken in de EU hanteren het Iban nummer en hebben alle uiteraard een Bic/swiftnummer.
Dat veel bedrijven niet weten wat het Bic/Swift nummer is van hun bank is weer een ander verhaal.

Mork.

thats me
12-04-07, 06:34
nee mork,IK kom niet uit de prehistory,maar VEEL bedrijven!!beter mn berichtje lezen,en niet zo degenererend tegen andere forumleden uithalen aub en je misplaatste kritiek geven!!!

Mork
12-04-07, 07:20
veel bedrijven in duitsland zijn echter nog niet aangesloten met het internationale bic/swift nummer

Je stelt dat sommige Duitse bedrijven niet zijn aangesloten op een Bic of Swift nummer. Zogauw iemand prive of zakelijk in Duitsland ( lees heel de wereld ) een rekening opend hangt gelijk aan zijn rekening een Bic/Swift nummer van de Branch/Bank en daarin verbeter ik je. Dat een prive persoon enof bedrijf zich niet goed informeert door info materiaal niet goed te lezen van de bank is een ander verhaal.

Dus mijn opmerking was een beetje terecht, en voor mij was het grappig bedoelt.

Mork.

thats me
12-04-07, 07:49
de reden waarom een bedrijf nog niet is aangesloten heb ik ook hier ook niet genoemd,maar het FEIT DAT het zo is,wou ik ter info hier geven..zodat een nieuwkomer naar duitsland niet voor verrassingen komt testaan.

mijn man werkte voorheen bij een groot duits bedrijf,met meer dan 600 werknemers,en het was volgens hun administratie onmogelijk het salaris op een nederlandse bank overtemaken.
ook de AOK had problemen met de internationale overboekingen,waardoor we er 4x achteraan moesten.

vele computerprogrammas in duitsland zijn niet op internationale overboekingen ingesteld.

je opmerking vond ik dus NIET terrecht.
maar goed,door ervaring leert men,enneh,voordat ik 50 ben,dat duurt nog even!

thats me
12-04-07, 07:52
...of de mensen achter de computer hebben de werkwijze nog niet kunnen/willen hanteren...

Mork
12-04-07, 11:53
mijn man werkte voorheen bij een groot duits bedrijf,met meer dan 600 werknemers,en het was volgens hun administratie onmogelijk het salaris op een nederlandse bank overtemaken.

Dat is dan onwil van het bedrijf waar je man voor werkte.

ook de AOK had problemen met de internationale overboekingen,waardoor we er 4x achteraan moesten.

vele computerprogrammas in duitsland zijn niet op internationale overboekingen ingesteld.

Het is bij sommige Duitse banken zo dat bepaalde online programma niet zijn ingesteld voor internationale boekingen dat was bij de Postbank zakelijk internet in NL ook zo en moest je Girotel zakelijk weer gebruiken ( inloggen via modem ) dit is ondertussen veranderd, de Duitse bedrijven moeten dan een internationaal modul installeren wat voor sommigen te veel werk is.....maar hun bank levert die service wel. Elke bank levert de service van Internationale overboekingen. En het ligt aan de persoon enof het bedrijf hoe ze daar mee omgaan in Duitsland, niet online kunnen overboeken ? dan even naar de bank stappen voor die overboeking en dat is in veel gevallen soms al teveel.

Mork.

geert46
12-04-07, 12:16
Nou,ik doe het voorlopig nog ''ouderwets'',gewoon cash brengen(komen we ook nog in NL,kopen we daar ook koffie
en verse roerbakgroenten).

Jean_Luc
12-04-07, 14:25
Als Duitse bedrijven niet weten wat een BIC (= SWIFT) code en IBAN nummer is kun je ze verwijzen naar of een print maken van de tekst die je vind op onderstaande links.

http://de.wikipedia.org/wiki/SWIFT
http://de.wikipedia.org/wiki/International_Bank_Account_Number

Op de uiterst linkse kant van de bovengenoemde webpagina van Wikipedia kun je doorklikken naar hetzelfde onderwerp in een andere taal.

Als ze dan weten, wat die codes en nummers inhouden zullen ze je eeuwig dankbaar zijn.

Lijkt mij logisch dat een personeelsafdeling niet weet wat BIC of IBAN is. Een inkoopafdeling of een boekhoud afdeling behoort dat wel te weten.

AyTeKiN
15-04-07, 03:17
welke bank in Duitsland kunnen jullie mij aanbevelen om een rekening bij te openen????

Nok
15-04-07, 09:59
Nou,ik doe het voorlopig nog ''ouderwets'',gewoon cash brengen(komen we ook nog in NL,kopen we daar ook koffie
en verse roerbakgroenten).

Hebt je geen pinpas? In Duitsland hebben ze ook flaptappen en daar werkt het NL pinpasje ook op. :wink:

Cees

TomV
15-04-07, 12:41
Mijn vrouw en ik hebben een rekening bij de Sparkasse, werkt prima en zijn zeer vriendelijk en behulpzaam hier in Nordhorn.
Tevens ook inboedel verzekering afgesloten daar.

Ik zag dat ze bij de Postbank hier in Nordhorn ook nog een leuke rente hebben op spaarrekeningen.
Zou kunnen dat we daar ook maar een rekening openen :)

Rubellina
15-04-07, 18:00
Mijn vrouw en ik hebben een rekening bij de Sparkasse, werkt prima en zijn zeer vriendelijk en behulpzaam hier in Nordhorn.
Tevens ook inboedel verzekering afgesloten daar.

Ik zag dat ze bij de Postbank hier in Nordhorn ook nog een leuke rente hebben op spaarrekeningen.
Zou kunnen dat we daar ook maar een rekening openen :)

PAS OP MET POSTBANK IN DUITSLAND!!! DUUUUUUUUUUR!!!!
Ik had een rekening bij Postbank in Nederland en ging vol vertrouwen naar Postbank in Duitsland.
Nou, ik had beter even rond kunnen vragen bij diverse banken naar hun voorwaarden!

Enkele negatieve ervaringen met Postbank:
1) ik moest minimaal 1.200 euro per maand op die rekening gestort krijgen door anderen
óf elke maand 5,95 euro betalen voor het feit dat ik een rekening had.
2) voor toezending 1x per maand van een rekeningoverzicht moest ik zelf de portokosten betalen.
3) geld pinnen met je Duitse pas bij een andere Duitse bank kostte 4,00 euro per opname!
4) geld pinnen of betalen in Nederland kostte eveneens 4,00 euro per keer!
5) geld pinnen bij andere vestigingen van Postbank waren gratis, maar er was maar één vestiging!
6) bij inzending van overschrijvingsformulieren of acceptgiro's moest ik porto betalen.

Positief was dat de rekeningafschriften wel altijd heel uitgebreide informatie gaven. En ik kon bij hun per internet al internationale overschrijvingen doen, terwijl dat bij de Nederlandse Postbank toen nog onmogelijk was.

Ik raad je dus aan even bij diverse banken te vragen hoe dat bij hun toegaat. Kan je een aardige duit schelen.

Groeten van Rubellina :forgiven:

thats me
15-04-07, 23:17
aanvullende info duitse bank

wij waren bij de Volks Bank(VS Bank),ook daar werd elke keer een vergoeding van 4,- euro berekend,als je bij een andere(zelfs VS Bank)pinde.
overschrijvingen via andere VS bank gaat helemaal niet,en als je je rekening opzegt,betaal je een hoop zinsen!

oorzaak:de duitse banken zijn elk een zelfstandige bank,in tegenstelling tot in nederland,ook al dragen ze dezelfde naam,samenwerking kennen ze (nog)niet!

Jean_Luc
16-04-07, 14:23
De duitse banken zijn elk een zelfstandige bank,in tegenstelling tot in nederland,ook al dragen ze dezelfde naam,samenwerking kennen ze (nog)niet!

Ja de Volksbanken en Raiffeisenbanken zijn allemaal zelfstandig cooperatieve banken net zoals de Nederlandse Rabobank met een overkoepelende organisatie.

De RaboBank (NL) en de Raiffeisenbanken (D) hebben een beetje dezelfde ontstaansgeschiedenis. Rabobank staat dan ook voor

Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank B.A. afgekort : Rabo

De Rabobank bestaat uit 190 zelfstandige aangesloten banken, die allen een coöperatie zijn en over een eigen bestuur en raad van commissarissen beschikken. De lokale coöperaties zijn lid van de centrale coöperatie Rabobank Nederland.

*nuradil*
17-02-08, 17:06

Bij de postbank heb je drie opties:

SHA, OUR en BEN
Bij betalingen naar het buitenland bepaalt u zelf de kostenverdeling tussen u en begunstigde. Als u in uw betalingsopdracht geen kostenverdeling aangeeft, dan wordt uw opdracht verwerkt op basis van Shared Cost.
Our Cost (OUR): u betaalt de kosten van Postbank én de kosten van de bank van de begunstigde.
Shared Cost (SHA): u betaalt de kosten van Postbank en de begunstigde betaalt de kosten die de ontvangende bank in rekening brengt.
Beneficiary Cost (BEN): de begunstigde betaalt de kosten van Postbank én de kosten die de ontvangende bank in rekening brengt.

Je moet dan wel Shared Cost of niets invullen dan is het gratis.
Zodra je Our Cost of Beneficiary Cost in gaat vullen dan betaal je voor het overschrijven of de ander moet betalen.

Ik heb de huur voor de eerste 2 maanden maar in een keer betaalt (scheelt kosten) en voor OUR gekozen, en moest 4,00 euro betalen voor het overmaken naar Duitsland.
Dus de volgende keer moet ik voor SHA (shared) kiezen of niets invullen en dan betaal ik en degene in Duitsland dus helemaal NIETS? Ik ben bang dat als je voor SHA kiest je allebei de helft moet betalen..

Ik wou al een bankrekening gaan openen in Duitsland omdat ik niet steeds die kosten voor overmaken wil betalen...maar dat is dus blijkbaar niet nodig?

phoenix1975
17-02-08, 19:27
Een rekening openen in Duitsland kan ook wanneer je in Nederland woont.
je hebt nodig een bankafschrift met adres in Nederland en een paspoort

let wel: in Duitsland rekenen banken voor het aanhouden van de rekening een kwartaalvergoeding en bijkomende kosten voor betalingen en porto.
Als je bij een andere bank dan de eigen bank geld opneemt betaal je ca 4 euro

De Sparkasse is een van de goedkoopste banken in Duitsland soms ook de Commerzbank

*nuradil*
19-02-08, 19:58
Overschrijven naar een Duitse bankrekening zou dus eigenlijk niets moeten kosten?

@part, als je dit nog leest: heb je dat zelf zo gedaan, SHA ingevuld en hoefden beide partijen niks te betalen? Lijkt me wel stug hoor....als je OUR invult betaal je ook (had ik tenminste) en als je voor SHA kiest worden de kosten toch gewoon gedeeld?

Rubellina
21-02-08, 23:24
Overschrijven naar een Duitse bankrekening zou dus eigenlijk niets moeten kosten?

@part, als je dit nog leest: heb je dat zelf zo gedaan, SHA ingevuld en hoefden beide partijen niks te betalen? Lijkt me wel stug hoor....als je OUR invult betaal je ook (had ik tenminste) en als je voor SHA kiest worden de kosten toch gewoon gedeeld?

Als je voor SHA kiest betalen beide BANKEN de kosten. Die worden verkapt op jou verhaald door een heel lage of geen rente op jouw tegoed te geven.
Ik maak regelmatig geld over naar Duitsland (verzekeringen) en soms ook naar Spanje. Kost me niets. Belangrijk zijn de BIC en IBAN codes van de buitenlandse rekening.

En in Duitsland betaal je inderdaad een onbehoorlijk bedrag (vind ik) alleen voor het feit dat je een rekening hebt. Ik moest 5,95 euro per maand betalen plus de portokosten voor de afschriften! En geld opnemen bij een andere bank of zelfs bij een ander filiaal van dezelfde bank kostte 4 euro per transactie! Dus toen ik een keer een tientje in euro's had gepind ging er mooi 14 euro van mijn rekening af! DURE GRAP!!! :duitslandsmiley:

Groeten van Rubellina :forgiven:

speedy_d_27
22-02-08, 14:47
Wij hadden een rekening bij de Commerzbank en hebben nooit problemen gehad. Natuurlijk kostte de rekening geld maar pinnen was gratis, bij elke Duitse bank.
Het was niet mogelijk om in het buitenland te pinnen maar dat vond ik niet belangrijk, daar heb ik tenslotte een NL rekening voor. Het was gewoon mogelijk om met een IBAN nr. vanuit de Rabobank geld over te maken, ook dat kostte geen geld extra per transactie.

*nuradil*
22-02-08, 20:42
Hoi, bedankt voor jullie reacties :heheblij: Dan zal ik eens bij de Postbank gaan informeren hoe het zit want er was wel mooi 4 euro extra afgeschreven voor het overmaken naar Duitsland... :beetjuhverward:

Groetjes!

bupanl
21-03-08, 12:09

Jean_Luc
21-03-08, 15:04
http://www.forium.de/girokonten-vergleich.htm

https://www.ing-diba.de/main/kk/girokonto/produktinfos/

bupanl
22-03-08, 08:56
Er zijn natuurlijk wel voorwaarden bij de meeste banken, zoals de ING Diba:
Der Eröffnung eines Girokontos steht nichts im Wege, wenn Sie
Ihren Wohnsitz und Arbeitsplatz in Deutschland haben

Je moet dus wel werk hebben in Duitsland.

Bij de Kreditbank hoeft dat niet, maar als je werk hebt is dat natuurlijk een mooie optie en krijg je tijdelijk €25 op je rekening.

Feriste
22-03-08, 17:34
Ik heb een keer volgens de bank het IBAN nummer in een verkeerd veld ingevuld, en er werden daarom extra kosten berekend. Zodra de overboeking niet aan alle IBAN/BIC voorwaarden voldoet en je ook maar een kleine fout maakt daarin (bijvoorbeeld het IBAN nummer van de bank helemaal niet invult, alleen het bankrek nummer), dan berekenen ze extra kosten voor het corrigeren van die fout.

Er zijn verschillende websites waar je het IBAN en BIC nummer van een instelling kan achterhalen/omrekenen, en de voorwaarden voor overboeking kan lezen.

Veel banken in DE rekenen geen extra kosten voor het hebben van een rekening. En een arbeidscontract hebben is ook niet overal een vereiste. Elke bank heeft zijn eigen pakket aan diensten en eisen...het is dus wel handig om dat uit te zoeken.

*nuradil*
06-04-08, 00:23
Het is toch wel gelukt, geld over te maken naar Duitsland zonder extra te hoeven betalen! Ik doe dit gewoon via internet (site van Postbank) en kies dan voor de optie 'SHA' (share) en dan betaal je geen kosten.
Ik heb dus geen bankrekening in DE geopend, dat is gelukkig niet meer nodig!

bupanl
08-04-08, 08:13
Een bankrekening openen in Duitsland is wel handig voor bewijslast bij de IND. Bij sommige banken kost het hebben en gebruiken van een bankrekening niets, dus waarom zou je het niet doen. Ik heb 2 rekeningen. Een voor de betalingen van mijn telefoonrekening, internet, elektriciteit, huur ed. Zodat ik deze meteen kan beeindigen als ik weer vertrek uit Duitsland. De andere houd ik aan voor winkelaankopen. Lekker makkelijk om dan zo'n Duitse bankrekening erbij te hebben om te pinnen.

geert46
08-04-08, 11:35
Vooral als het vrouwtje weet hoe ze moet pinnen met de bankcard :wink:

Geert.

*nuradil*
11-04-08, 22:02
Een bankrekening openen in Duitsland is wel handig voor bewijslast bij de IND. Bij sommige banken kost het hebben en gebruiken van een bankrekening niets, dus waarom zou je het niet doen. Ik heb 2 rekeningen. Een voor de betalingen van mijn telefoonrekening, internet, elektriciteit, huur ed. Zodat ik deze meteen kan beeindigen als ik weer vertrek uit Duitsland. De andere houd ik aan voor winkelaankopen. Lekker makkelijk om dan zo'n Duitse bankrekening erbij te hebben om te pinnen.

De IND moet niet zo zeuren. Ik ben toch niet verplicht om een bankrekening in DE te openen..en ik kan gewoon met mijn Nederlandse afschriften aantonen dat ik huur/elektriciteit e.d. heb betaald. En verder heb je nog je huurcontract, aanmelding bij AOK en bij de gemeente in DE. Dat is toch voldoende 'bewijsmateriaal' dat je in DE hebt gewoond lijkt me :beetjuhverward:

bupanl
14-04-08, 08:03
Blijkbaar willen ze ook graag zien dat je daar je boodschappen doet, pint en de benzinebonnen bewaart. Dat is wat de advocaat tegen mij zei.

Clari
05-03-10, 17:10
Welke bank is nou een goede bank om een rekening te openen in Duitsland?
Weet er iemand een goede provider voor internet waarbij je niet vast zit aan een contract?

Hoe zit het eigenlijk met het aansluiten van het internet in DE? Ik heb een appartement in Kleve zonder meterkast waar alles binnenkomt (gas/elektra/telefoon).......ik zie alleen in de woonkoamer een wandcontactdoos voor de telefoon. Kan ik daar mijn internet op aansluiten?

Danke!

nils
05-03-10, 22:53
De duitse Volksbank en Sparkasse zijn wel goede banken.
De eerste is gratis en de tweede kost 1.50 per maand, maar heeft wel meer filialen.

Voor internet kan je alice(zonder kortingen) of congstar nemen. Deze hebben geen vast contract, maar wel een opstart fee van 50 euro ofzo.

Zeyno
05-03-10, 22:59
Wij hebben de sparkasse als bank! Allemaal heel makkelijk en vriendelijk.
Ik heb daar ook verschillende verzekeringen afgesloten (WA, inboedel).

Clari
06-03-10, 08:48
De eerste is gratis en de tweede kost 1.50 per maand, maar heeft wel meer filialen.

Voor internet kan je alice(zonder kortingen) of congstar nemen. Deze hebben geen vast contract, maar wel een opstart fee van 50 euro ofzo.

Is het ook mogelijk om te internetbankieren in DE?
En als ik een internet abb. afsluit bij Alice bijvoorbeeld........kan ik dan het modem aansluiten op de wandcontactdoos in mijn woonkamer. Sorry voor deze mischien domme vraag.

Jean_Luc
06-03-10, 11:06
Een Nederlandse bankrekening is waarschijnlijk goedkoper dan een duitse bankrekening. Zo is pinnen met een nederlandse pinpas gratis in de eurozone en overschrijven naar een rekeningnummer vaak gratis in de eurozone.
Je moet dan wel de IBAN en BIC code weten van de begunstigde.

Bij gebruikmaking van een duitse pinpas in de eurozone betaal je kosten.

In Nederland wordt een ADSL (DSL in Duitsland) aangesloten in de meterkast. en wel in/aan het kastje waar de buitenkabel van de telefoonmaatschappij wordt verbonden met de binnenkabel van het huis.

Je moet een meterkast hebben, vraag de verhuurder de tussenpersoon (makelaar) of andere mederbewoners van het appartement waar de meters zich bevinden.

Je had de meterstanden moeten opnemen toen je het appartement betrok en opnieuw als je vertrekt ivm rekening.

Clari
06-03-10, 15:46
Een Nederlandse bankrekening is waarschijnlijk goedkoper dan een duitse bankrekening. Zo is pinnen met een nederlandse pinpas gratis in de eurozone en overschrijven naar een rekeningnummer vaak gratis in de eurozone.
Je moet dan wel de IBAN en BIC code weten van de begunstigde.

Bij gebruikmaking van een duitse pinpas in de eurozone betaal je kosten.

In Nederland wordt een ADSL (DSL in Duitsland) aangesloten in de meterkast. en wel in/aan het kastje waar de buitenkabel van de telefoonmaatschappij wordt verbonden met de binnenkabel van het huis.

Je moet een meterkast hebben, vraag de verhuurder de tussenpersoon (makelaar) of andere mederbewoners van het appartement waar de meters zich bevinden.

Je had de meterstanden moeten opnemen toen je het appartement betrok en opnieuw als je vertrekt ivm rekening.

Ik heb wel een meterkast.....die is onder in het trappenhuis met een elektra meter. Ik ga nog wel eens goed kijken.

nils
06-03-10, 18:35

Is het ook mogelijk om te internetbankieren in DE?
En als ik een internet abb. afsluit bij Alice bijvoorbeeld........kan ik dan het modem aansluiten op de wandcontactdoos in mijn woonkamer. Sorry voor deze mischien domme vraag.

Internet moet inderdaad geleverd kunnen worden via een telefoonaansluiting.
Hoe dat allemaal werkt kan je het beste bij alice vragen, hier hebben ze een postcode check e.d.
En zo nodig sturen ze een monteur voor aanleg.

Internetbankieren is in Duitsland ook ingeburgerd, dus krijg je er volgens mij gratis bij, behalve 10 euro ofzo voor zo'n controle apparaatje.
Daarnaast is zoals jean luc zegt het bankieren met een Nederlandse bankrekening goedkoper, alleen voor instanties die alleen met Duitse rekeningen werken ontkom je er niet aan.
Het makkelijkste is dan alleen wat maandelijkse automatische incassos te doen met de Duitse rekening.
En geld storten is het snelst door met je Nederlandse pas te pinnen bij het bankfiliaal en dan direct op de rekening te storten.
Het pinlimiet is dacht ik hiervan 500 euro per dag, dus moet je wel een tijdje mee doorkomen.

Jean_Luc
07-03-10, 01:13
Daarnaast is zoals jean luc zegt het bankieren met een Nederlandse bankrekening goedkoper, alleen voor instanties die alleen met Duitse rekeningen werken ontkom je er niet aan.

Als je de IBAN en BIC code kent die horen bij de Duitse rekening van de begunstigde kun je gewoon met je Nederlandse bankrekening geld overmaken naar een Duitse bankrekening.

Die International Bank Account Number (IBAN) ist eine internationale, standardisierte Notation für Bankkontonummern.

Innerhalb der Europäischen Union gehört die Verwendung der IBAN zu den Voraussetzungen für die Durchführung von EU-Überweisungen, die von den Banken zu gleichen Konditionen wie Überweisungen innerhalb eines Landes ausgeführt werden (EU Regulation 924/2009, vormals 2560/2001).

Der SWIFT-BIC (BIC ist die Abkürzung für Bank Identifier Code) wird umgangssprachlich auch BIC-Code oder SWIFT-Code genannt, korrekt wären aber SWIFT-Adresse oder BIC.

Binnen de Europeese Unie gehoort het gebruik van IBAN tot een voorwaarde voor het uitvoeren van grensoverschreidend betalingsverkeer binnen de EU. Die door de banken onder dezelfde voorwaarden als overschrijvingen binnen een land uitgevoerd worden (EU richtlijn 924/2009, voorheen 2560/2001)

De Bank Identifier Code, afgekort BIC, is een code die wordt gebruikt bij grensoverschrijdend betalingsverkeer om een bank te identificeren, wordt soms ook SWIFT adres genoemd.

Soms kan het gebeuren dat de medewerkers van andere afdeling dan de finaciele afdeling van niet commerciele instellingen zoals gemeentes de IBAN en BIC code niet kennen. Maar als je aangeeft dat je graag wilt betalen wordt je direct doorverbonden met de financiele afdeling of met de boekhouding. Vraag naar een bevestiging van het IBAN en BIC via e-mail. Het is verstandig de opgegeven IBAN en BIC code te controleren op de website van de bank van de begunstigde. (zo werkt het teminste in Nederland)