PDA

Bekijk volledige versie : Relatie/trouwen met een filipijnse

Gallant Warrior
08-03-07, 01:55
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben Raymond en 24 jaar. Momenteel heb ik een relatie met een Filipijnse van 21 jaar. Ik heb haar ontmoet via internet en na een maand emails schrijven en bellen besloot ik haar te ontmoeten in Denemarken waar ze werkte als au pair. Het klikte vrijwel meteen goed. Het probleem op dat moment was dat haar gastgezin haar wilde dwingen met een huisvriend te trouwen. Uiteindelijk is ze dat gastgezin ontvlucht en met mij mee naar nederland gekomen. ik heb toen binnen 2 weken een gastgezin voor haar gevonden in Nederland, waar ze nu dus werkt als au pair. Ze heeft het door de weeks nogal moeilijk omdat we van elkaar gescheiden zijn, wat natuurlijk begrijpelijk is.

Het gastgezin moest volgens het au pair bureau zorgdragen voor haar visum, maar na meer dan een maand hebben we daar niks van gehoord. In theorie is ze dus illegaal in Nederland en dat zit ons best wel dwars. Ze heeft ondanks dat nog wel een deens visum tot augustus 2007.

Beiden zijn we zeker van elkaar dat we met elkaar verder willen en we willen ook graag met haar trouwen.

Mijn vraag is dus wat kunnen we het beste doen? Ik denk niet dat het makkelijk is om met een Filipijnse in Nederland te trouwen. Nog maar te zwijgen over een veblijfsvergunning. Wat kunnen we het beste doen?
01. Trouwen via de Duitsland-route
02. Trouwen via de Belgie-route
03. De hele procedure in Nederland volgen
04. In een EU land een Eurpees paspoort en nationaliteit voor haar aanvragen en haar dan naar Nederland halen

Ik hoop dat julie me hierop antwoorden kunnen geven

Rip Kirby
08-03-07, 09:11
Hallo !
Een hele story jouw verhaal. Ik heb het 3 keer gelezen om een beetje een beeld te krijgen.
Ik mis wel punt 5. De vluchtroute (want zo komt dit verhaal op mij over helaas)
Als je 24/21 bent en denkt, dat een huwelijk DE oplossing is voor een verblijf in NL dan zit je er echt naast.
Ik wil hiermee dit zeggen ( overigens is je Filipijnse - zoals je haar noemt - niet in theorie illegaal in NL maar gewoon illegaal).
Er zijn mensen al vele jaren getrouwd, zelfs met kinderen, die nog gescheiden leven...Heel triest.
Toch maar een advies. Praat NL met je Filipijnse, geef haar boeken whatever over onze cultuur. Vergeet echter al die zogenaamd slimme routes wat dat ook mag zijn.
Was je al bij je Gemeente om gewoon eens te vragen om een lijst van de dokumenten die je nodig hebt voor een huwelijk? Zo nee, dan begrijp ik even niet waar het om gaat. Zo ja, dan weet je inmiddels hoe lang de weg zal zijn die nog moet worden afgelegd voor het huwelijk, laat staan voor een verblijfsvergunning. De NL nationaliteit is al helemaal een kwestie van minstens 3 jaar wachten, nadat je gehuwd bent.....
Nou succes, hoe veel van elkaar dan lukt het best....
vr gr

Farah
08-03-07, 09:53
Hi Gallant Warrior,

Waarom trouwen jullie niet in Denemarken en doen de 'Europa-route'?

Farah

Gallant Warrior
08-03-07, 12:29
Het gaat er bij mij om dat ze legaal in Nederland met mij kan samen wonen. En van wat ik heb gelezen zijn er veel mensen die eerst In Duitsland of Belgie gaan wonen om daar te trouwen en komen dan terug naar Nederland. Ook heb ik begrepen dat je als nederlander een Europeese bruid mag hebben die dan in Nederland legaal mag verblijven en uiteindelijk na 3 jaar een Nederlandse nationaliteit krijgt.

Farah
08-03-07, 12:41
Het gaat er bij mij om dat ze legaal in Nederland met mij kan samen wonen.
Juist, daar gaat het de meesten om op dit forum.

En van wat ik heb gelezen zijn er veel mensen die eerst In Duitsland of Belgie gaan wonen om daar te trouwen en komen dan terug naar Nederland.
Wanneer je goed gelezen hebt dan zal je ongetwijfeld ook gelezen hebben hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld in Belgie te trouwen. Denemarken schijnt relatief gemakkelijk te zijn.
De mensen gaan niet in Duitsland of Belgie wonen enkel om te trouwen, maar om zich bij terugkomst in Nederland op hun EU-gemeenschapsrechten te beroepen. Het trouwen alleen geeft geen rechten.

Ook heb ik begrepen dat je als nederlander een Europeese bruid mag hebben die dan in Nederland legaal mag verblijven en uiteindelijk na 3 jaar een Nederlandse nationaliteit krijgt.
Welke kant je hiermee op wil is me een raadsel.

Farah

Mkoorn
08-03-07, 12:58
Lijkt mijn dat je ervoor gaat zorgen dat ze "legaal" status krijgt. Anders staat ze straks nog "negatief" te boeken bij het IND.

Gallant Warrior
08-03-07, 13:23
Welke kant je hiermee op wil is me een raadsel.

Volgens een collega van mij is het erg makkelijk om in een nieuw EU land een paspoort te krijgen. Dus word ze met een paspoort van zo een land Europees. Als dat zo is is het vrij eenvoudig om een verblijfsvergunning te krijgen, omdat je niet hoeft te slagen voor een inburgeringsexamen. Je hoeft dan alleen een verplichte cursus te volgen (als ik het goed begrepen heb)

Het is niet zo zeer dat ik de gehele procedure in nederland niet wil volgen hoor, maar ik heb het 1 en ander gelezen over dat examen. Op de site van de IND zag ik dingen staan die het zo moeilijk mogelijk maken om dat examen te halen.

dddaniel
08-03-07, 13:31
Ik denk dat je collega verkeerd geïnformeerd is. Immers, als al onze buitenlandse partners in één van de nieuwe EU-landen zo makkelijk een paspoort zouden kunnen krijgen, hadden we allemaal die route wel gevolgd en had dit hele forum geen bestaansrecht.

Leo
08-03-07, 14:08
Je haalt een paar dingen door elkaar heb ik het gevoel.
1) Belgie of EU route is voor mensen die getrouwd zijn. Als je die weg wilt volgen, moet je een bepaalde periode in zo'n land wonen, ben je daartoe bereidt ?
2) Je vriendin is nu niet illegaal, tenzij die familie in Denemarken actie heeft ondernomen
3) Paspoorten kopen in nieuwe EU landen (als het al kan), schaadt de situatie van je vriendin aanzienlijk.

Gallant Warrior
08-03-07, 23:43
Je haalt een paar dingen door elkaar heb ik het gevoel.
1) Belgie of EU route is voor mensen die getrouwd zijn. Als je die weg wilt volgen, moet je een bepaalde periode in zo'n land wonen, ben je daartoe bereidt ?
2) Je vriendin is nu niet illegaal, tenzij die familie in Denemarken actie heeft ondernomen
3) Paspoorten kopen in nieuwe EU landen (als het al kan), schaadt de situatie van je vriendin aanzienlijk.

Ja ik ben bereid om voor haar in een ander land te gaan wonen. Het liefst zou ik gewoon mijn baan behouden. Ik zou zelfs naar haar geboorteland verhuizen als er geen andere opties zijn. Als ik het goed begrijp moet ik dus eerst met haar trouwen voor ik de EU-route volg?

En wat kunnen we het beste doen. haar Deense vusum is geldig tot augustus

Heyzzz
08-03-07, 23:54
En wat kunnen we het beste doen. haar Deense vusum is geldig tot augustus

snel trouwen en dan voor een paar maanden verhuizen naar belgie/duitsland.
daarna eventueel terug komen naar nederland.

Prawo
09-03-07, 01:03
Hier worden een paar zaken door elkaar gehaald.

1. Trouwen is alleen nodig als ze aansluitend een maand of zes in een ander EU land willen gaan samenwonen om via de EU route naar NL terug te keren.

2. Trouwen lijkt me in haar geval inderdaad het eenvoudigst in Denemarken te realiseren. Maar zou ook probleemloos in Nederland kunnen (wel via de M46 porcedure).

3. Of ze al dan niet illegaal is, is onduidelijk. Het hangt van haar huidige Deense verblijfstitel af (Schengenvisum, verblijfsvergunning?). In ieder geval pleegt ze een strafbaar feit door zich niet bij de politie aan te melden. Maar of dat onder de huidige Schengeregels nog illegaal verblijf met zich meebrengt, betwijfel ik.
De vreemdelingenpolitie zal hier ongetwijfeld anders over denken, en die heeft het eerste woord.
Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen en daar wil ze ongetwijfeld niet over procederen (eventueel vanuit vreemdelingenbewaring).

4. Als jullie verder aan de vereisten voldoen voor verblijf bij partner, kan ze de mvv in Denemarken aanvragen. Dat kan als ze daar nog tenminste drie maanden legaal verblijf heeft (geldig visum of vtv). Trouwen heeft in dit geval geen meerwaarde, behalve dan dat de ongehuwde status niet hoeft te worden aangetoond met verse documenten.

5. Het Ned. gastgezin is wellicht als werkgever strafbaar en riskeert een boete van € 4.000,--.

6. Raadpleeg eventueel ook een Deense advocaat. Wellicht kent men in DK een regeling als in NL voor au pairs die slecht worden behandeld.