PDA

Bekijk volledige versie : Toeristenvisum toegewezen! Vraagjes..?

*nuradil*
03-02-07, 23:37
Dag allemaal,

Mijn man mag eindelijk hier op vakantie komen! Gisteren heeft mijn advocaat gebeld om door te geven dat de IND beslissing op bezwaar heeft gemaakt en het is positief!:Dance: Mijn man mag 20 dagen blijven (is dat niet vreemd aangezien hij bij zijn aanvraag op de Nederlandse ambassade in Rabat had aangevinkt dat hij een maand wil blijven??) en daar zijn we natuurlijk erg blij om!!

Maar ik heb nog een aantal vraagjes:
Ten 1e, krijgt hij een Schengen visum?

2. Wat is het beste, dat mijn man zelf zijn ticket boekt in Marokko of dat ik dat voor hem doe? Misschien maakt het uit in de prijs, iemand ervaring mee?

3. Mag hij met een overstap naar Nederland reizen?

4. Waar kan mijn man in Marokko een (voordelige) medische reisverzekering afsluiten (met minimale dekking van €30.000)? Of is het beter als ik dat doe bij OOM verzekeringen? Mijn man moet voordat hij zijn visum krijgt toch al laten zien dat hij een reisverzekering heeft afgesloten? Hoe moet het dan als ik het voor hem afsluit?

5. Moet hij (contant) geld laten zien op de ambassade als hij zijn visum op gaat halen?

6. Klopt het dat mijn man tijdens zijn reis dezelfde documenten bij zich moet hebben die hij op de ambassade had overlegd? (mijn uitnodigingsbrief, bankafschriften etc?) En ook de brief van de visadienst kort verblijf dat het visum is toegewezen?

7. Wat gebeurt er als men zich bij terugkeer niet meldt op de Nederlandse ambassade? Kan de ambassade of IND dan contact met mij opnemen, wellicht omdat men denkt dat hij niet terug is gekeerd?

Wat ik al heb gelezen, is dat men zo streng controleert op Schiphol. Zou iemand me uit willen leggen hoe het gaat als mijn man aankomt? Kan ik dan erbij geroepen worden, of kan ik gewoon in de aankomsthal op hem wachten? :cuddle:

Sorry voor de vele vragen maar ik kon niet alles op dit forum vinden, en maak me nogal zorgen om alles…ik wil gewoon dat het allemaal goed verloopt :thumbup:
Bedankt voor de hulp! Groetjes, een heeeeeele blije meid :wink:

PeterAccra
04-02-07, 11:36
Dag allemaal,

Mijn man mag eindelijk hier op vakantie komen! Gisteren heeft mijn advocaat gebeld om door te geven dat de IND beslissing op bezwaar heeft gemaakt en het is positief!:Dance: Mijn man mag 20 dagen blijven (is dat niet vreemd aangezien hij bij zijn aanvraag op de Nederlandse ambassade in Rabat had aangevinkt dat hij een maand wil blijven??) en daar zijn we natuurlijk erg blij om!!

Gefeliciteerd :Dance:

Maar ik heb nog een aantal vraagjes:
Ten 1e, krijgt hij een Schengen visum?

Ja hij krijgt een Schengen visum

2. Wat is het beste, dat mijn man zelf zijn ticket boekt in Marokko of dat ik dat voor hem doe? Misschien maakt het uit in de prijs, iemand ervaring mee?

Volgens mij maakt het qua prijs niet zoveel uit. Als hij het zelf kan betalen dan zou ik het ticket door hem zelf laten boeken.

3. Mag hij met een overstap naar Nederland reizen?

Dat kan wel binnen Schengen maar waarom zou je dat doen? Om toch gezeur te voorkomen tijdens een overstap zou ik hem gewoon rechtstreeks laten reizen naar Nederland

4. Waar kan mijn man in Marokko een (voordelige) medische reisverzekering afsluiten (met minimale dekking van €30.000)? Of is het beter als ik dat doe bij OOM verzekeringen? Mijn man moet voordat hij zijn visum krijgt toch al laten zien dat hij een reisverzekering heeft afgesloten? Hoe moet het dan als ik het voor hem afsluit?

Waar hij in Marokko een goede reisverzekering kan afsluiten dat weet ik niet. Je kan het iig snel regelen bij OOM via internet. Als je de polis hebt dan stuur je die nar hem op. Heb ik ook zo gedaan.

5. Moet hij (contant) geld laten zien op de ambassade als hij zijn visum op gaat halen?

Zorg ervoor dat hij de 20 x € 34 per dag op een bankrekening heeft staan. Ik heb nog nooit gehoord dat er contant geld meegenomen moest worden. Is toch wel zo'n € 700 wat nodig is en om dat nu contant mee te nemen..

6. Klopt het dat mijn man tijdens zijn reis dezelfde documenten bij zich moet hebben die hij op de ambassade had overlegd? (mijn uitnodigingsbrief, bankafschriften etc?) En ook de brief van de visadienst kort verblijf dat het visum is toegewezen?

Ja laat hem dat allemaal meenemen. Er zijn soms van die dienstkloppers die willen scoren en proberen om de toegang tot NL te weigeren. Dus laat hij al die papieren meenemen en ook jouw mobiele telefoonnummer zodat de douane je kan bellen.

7. Wat gebeurt er als men zich bij terugkeer niet meldt op de Nederlandse ambassade? Kan de ambassade of IND dan contact met mij opnemen, wellicht omdat men denkt dat hij niet terug is gekeerd?

Als je dat niet doet dan kan je een volgend toeristenvisum wel vergeten. Of het problemen zou geven bij een MVV aanvraag dat weet ik niet. Maar waarom zou je je niet terugmelden bij de ambassade?

Wat ik al heb gelezen, is dat men zo streng controleert op Schiphol. Zou iemand me uit willen leggen hoe het gaat als mijn man aankomt? Kan ik dan erbij geroepen worden, of kan ik gewoon in de aankomsthal op hem wachten? :cuddle:

Zie antwoord op vraag 6

Sorry voor de vele vragen maar ik kon niet alles op dit forum vinden, en maak me nogal zorgen om alles…ik wil gewoon dat het allemaal goed verloopt :thumbup:
Bedankt voor de hulp! Groetjes, een heeeeeele blije meid :wink:

Graag gedaan
PeterAccra

webadvocaat
04-02-07, 14:30
Geef ook de gegevens van je advocaat door. Desgewenst kunnen zij vanuit Schiphol contact opnemen met je advocaat.

MariekeF
04-02-07, 16:30
Over Schiphol...
Ik stond in de aankomsthal te wachten op mijn vriend. Ze hebben me toen gebeld, mijn vriend had ze mijn nummer gegeven. In dit telefoongesprek vroegen ze of k op de hoogte was van de komst van mijn vriend. En of ik inderdaad garant voor hem stond. Ik vertelde ze dst dit inderdaad zo was en zei dat alle papieren naar mijn idee in orde waren. Hierna lieten ze hem gaan en kon hij gewoon door de poortjes enzo naar buiten komen.

*nuradil*
04-02-07, 23:39
Bedankt PeterAccra, het is me een stuk duidelijker nu! :thumbup: Inderdaad, het lijkt me beter als mijn man gewoon rechtstreeks vliegt, is wel zo fijn voor hem. (1e keer voor hem ook);) Ik vroeg het omdat met overstap meestal een stuk goedkoper is. Maar het is een gedoe, ik heb het zelf ook vaak genoeg gedaan en rechtsreeks is een stuk comfortabeler :wink:

Bij punt 7, bedoelde je dat je een volgend toeristenvisum voor elk ander land kan vergeten of alleen voor Nederland?

Bedankt nogmaals, ik voel me een stuk geruster nu!

Webadvocaat en MariekeF ook hartelijk bedankt, ik heb er veel aan! (nu weet ik tenminste wat ik kan verwachten op Schiphol)

Als iemand nog weet waar mijn man in Marokko een reisverzekering af kan sluiten dan hoor ik het graag? Zelf zei hij dat er in de buurt van de Nederlandse ambassade een kantoortje zit waar je zo'n verzekering af kan sluiten..Weet iemand of dat juist is? En of het daar dan voordeliger is dan OOM verzekeringen?

Oh nog iets wat me te binnen schiet, binnen hoeveel tijd moet/kan je gebruik maken van het visum?

Groetjes!

Mork
05-02-07, 00:44
bedoelde je dat je een volgend toeristenvisum voor elk ander land kan vergeten of alleen voor Nederland?

Of ga je gelijk door naar belgie/duitsland ? dan kan je man altijd bij je blijven en hoeft je man zich niet af te melden op een ambassade. En vervalt ook de inburgerings plicht die er aan komt als je hem via MVV zou halen.

Mork

Meref
05-02-07, 10:41

Als de mogelijkheid er is, zou je hem naar Rotterdam of Eindhoven kunnen laten vliegen. Dat doen wij altijd en mijn vriend kan door zonder problemen doorlopen bij de douane.

PeterAccra
05-02-07, 12:10
Bij punt 7, bedoelde je dat je een volgend toeristenvisum voor elk ander land kan vergeten of alleen voor Nederland?

In ieder geval voor Nederland hoe dat zit met andere landen weet ik niet misschien dat het je nog wel kan lukken om daar wel een visum voor te krijgen.

Oh nog iets wat me te binnen schiet, binnen hoeveel tijd moet/kan je gebruik maken van het visum?

Je kan er gebruik van maken vanaf de ingangsdatum tot en met het aantal dagen waar het voor afgegeven is. In jouw geval dus 20 dagen

MVG
PeterAccra

*nuradil*
05-02-07, 19:14
Bedankt voor jullie reacties!

@Mork: Nee dat zijn we niet van plan...

@Meref: Bedankt, ik zal gaan kijken of het mogelijk is..maar zelf gaat mijn voorkeur toch uit naar Schiphol omdat ik nooit op die andere luchthavens ben geweest. (Schiphol ken ik goed);) En als mijn man alles bij zich heeft wat nodig is, zal het wel goed gaan. Hooguit kan het wat langer duren bij de douane, toch..?

@PeterAccra: Wie bepaalt de ingangsdatum dan? Mijn man moet voor zover ik weet, al een retourticket laten zien als hij zijn visum krijgt. Maar als hij niet weet wat de ingangsdatum is weet hij ook niet voor welke datum hij moet boeken?
Ik denk dat dit allemaal wel uitgelegd wordt door de ambassade, als ze over een week of 3 contact met hem opnemen. Maar voor de zekerheid vraag ik het maar even na ;)

Meref
06-02-07, 09:36
@Meref: Bedankt, ik zal gaan kijken of het mogelijk is..maar zelf gaat mijn voorkeur toch uit naar Schiphol omdat ik nooit op die andere luchthavens ben geweest. (Schiphol ken ik goed);) En als mijn man alles bij zich heeft wat nodig is, zal het wel goed gaan. Hooguit kan het wat langer duren bij de douane, toch..?

Aan Eindhoven en Rotterdam valt niets te kennen :heheblij: het is zo klein, dus daar zou ik me niet druk over maken. Natuurlijk zal het wel goedkomen op Schiphol, maar het lijkt me niet echt een prettige ervaring voor je man als hij door de douane wordt aangehouden en ondervraagd. Leuke binnenkomst....

*nuradil*
06-02-07, 13:51

Aan Eindhoven en Rotterdam valt niets te kennen :heheblij: het is zo klein, dus daar zou ik me niet druk over maken. Natuurlijk zal het wel goedkomen op Schiphol, maar het lijkt me niet echt een prettige ervaring voor je man als hij door de douane wordt aangehouden en ondervraagd. Leuke binnenkomst....

haha dat zal best :heheblij: Maar voor zover ik heb kunnen vinden op internet, gaan er geen rechtstreekse vluchten van Casablanca naar Rotterdam/Eindhoven...ze gaan via Schiphol haha! En de tickets waren een stuk duurder ook nog...:beetjuhverward: Mijn man weet iedergeval al wat ie kan verwachten op Schiphol, ik heb het een beetje uitgelegd ;)

*nuradil*
06-02-07, 13:57
@PeterAccra: Wie bepaalt de ingangsdatum dan? Mijn man moet voor zover ik weet, al een retourticket laten zien als hij zijn visum krijgt. Maar als hij niet weet wat de ingangsdatum is weet hij ook niet voor welke datum hij moet boeken? Ik denk dat dit allemaal wel uitgelegd wordt door de ambassade, als ze over een week of 3 contact met hem opnemen. Maar voor de zekerheid vraag ik het maar even na ;)

Ik heb vandaag een kopie van de beslissing de Visadienst ontvangen (via advocaat)...en daar staat dus in :
'Alvorens tot afgifte van het visum wordt overgegaan dient betrokkene bij de Nederlandse vertegenwoordiding te Rabat aan te tonen dat hij beschikt over een retourticket.'

Mag mijn man dan zelf de vertrekdatum bepalen ofzo, en dat de ambassade dan de ingangsdatum van het visum laat vallen op de vertrekdag van mijn man?

PeterAccra
06-02-07, 14:33
Dat is inderdaad zo. Mijn partner heeft 2 keer een toeristenvisum gehad en die gingen allebei in op de vertrekdatum van het ticket.
MVG
PeterAccra

*nuradil*
06-02-07, 23:06
Dat is inderdaad zo. Mijn partner heeft 2 keer een toeristenvisum gehad en die gingen allebei in op de vertrekdatum van het ticket.
MVG
PeterAccra

Ok dan weet ik genoeg :heheblij: Bedankt voor je hulp!

*nuradil*
16-02-07, 23:10
Mijn man komt naar verwachting begin/midden maart :heheblij: Maar er is me nog iets niet duidelijk : ik heb gehoord dat het beter is als je contant geld laat zien aan de douane in Nederland (dus die €34 per dag). Klopt dat of is een recente bankafschrift voldoende (om aan de douane te laten zien)?
En hoe zit het nou met de Vreemdelingenpolitie? Het is toch verplicht je daar binnen 3 dagen te melden, maar waarom doen sommigen dat niet...en wat zijn dan de gevolgen? :beetjuhverward:

Dyonne
16-02-07, 23:24
je moet je inderdaad melden, dat klopt. dat staat ook op je visum vermeld. Het zijn gewoon regels, waarom zou je je er niet aan houden je staat in 30 minuten weer buiten. Als hij als toerist hierheen komt hoeft hij zich niet te meldnen, als hij op jouw uitnodiging is gekomen wel. Mijn man heeft niet voor 3 weken contanten meegenomen op zak. als jij de garantsteller bent hoeft hij zowieso niks bij zich te hebben.

Dyonne

tiuri
17-02-07, 12:07
MVG
PeterAccra
Hey Peter,

Wat ik me afvroeg - en zo begreep ik Nuradil's oorspronkelijke vraag - is: binnen hoeveel tijd na het ontvangen van de beslissingsbrief moet je gebruik maken van het visum? Want dat wordt natuurlijk weer niet vermeld in die brief.

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten,
Frank

PeterAccra
17-02-07, 14:33
Hey Peter,

Wat ik me afvroeg - en zo begreep ik Nuradil's oorspronkelijke vraag - is: binnen hoeveel tijd na het ontvangen van de beslissingsbrief moet je gebruik maken van het visum? Want dat wordt natuurlijk weer niet vermeld in die brief.

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten,
Frank

Wij hebben er meteen gebruik van gemaakt. D.w.z. een vliegticket aangeschaft en het visum op de vertrekdatum in laten gaan.

PeterAccra

tiuri
17-02-07, 16:23
Bedankt voor je reactie, Peter. Waarom ik de vraag stel, is omdat in de periode half maart - eind mei bij mij op het werk de drukste periode van het jaar is en in principe niemand dan vrij mag nemen. Ik verwacht dat de snelste termijn waarop mijn vriendin zou kunnen overkomen precies aan het begin van die drukke periode uit zal vallen. En als het een beetje tegenzit, zal dat midden in die drukke periode vallen.

Dan neem ik liever de tijd om alles zo goed mogelijk te regelen en haar begin juni over te laten komen. Maar de hamvraag is dan natuurlijk: mogen we zo lang de tijd nemen voordat we gebruik maken van het visum? Logischerwijs zou ik denken van wel, maar met de Visadienst weet je het natuurlijk maar nooit...

Groeten,
Tiuri

PeterAccra
17-02-07, 16:34
Nu snap ik je vraag. De eerste keer is mij verteld dat je binnen 3 maanden gebruik moet maken van je toeristenvisum. Dat kwam mij toen ook niet uit en in onderhandeling met de ambassade heb ik er toen 6 maanden van kunnen maken. Uiteindelijk 4 maanden na de goedkeuring heeft mijn partner het visum afgehaald.

*nuradil*
17-02-07, 18:27
je moet je inderdaad melden, dat klopt. dat staat ook op je visum vermeld. Het zijn gewoon regels, waarom zou je je er niet aan houden je staat in 30 minuten weer buiten. Als hij als toerist hierheen komt hoeft hij zich niet te meldnen, als hij op jouw uitnodiging is gekomen wel. Mijn man heeft niet voor 3 weken contanten meegenomen op zak. als jij de garantsteller bent hoeft hij zowieso niks bij zich te hebben.

Dyonne

Hoi Dyonne, bedankt voor je antwoord! Ik zou wel met mijn man naar de VP gaan maar aangezien ik had gehoord dat sommigen dat niet doen..vroeg ik me af of het wel zo nodig is.
Ik heb inderdaad wel een uitnodigingsbrief naar mijn man gestuurd, maar ik sta niet garant voor hem, omdat hij zelf over voldoende geld beschikt. Dus moeten we wel naar de VP omdat ik hem heb uitgenodigd?

En dan het bedrag wat hij aan de douane moet laten zien..(zo'n €700 voor in totaal 20 dagen) mag toch wel op zijn bankrekening staan zodat hij dat kan aantonen met een bankafschrift? (in Marokkaanse dirhams natuurlijk)

*nuradil*
21-02-07, 14:25
Hoi Dyonne, zou je misschien nog antwoord kunnen geven op mijn vraag?
Bedankt alvast!

Mijn man heeft iedergeval gister de brief van de ambassade ontvangen! Nu kan hij gaan bellen voor een afspraak om het visum op te halen...pff spannend hoor..over een paar weken is hij al hier :thumbup: :Jig:

Groetjes

Dyonne
21-02-07, 15:05

Dyonne

Hoi Dyonne, bedankt voor je antwoord! Ik zou wel met mijn man naar de VP gaan maar aangezien ik had gehoord dat sommigen dat niet doen..vroeg ik me af of het wel zo nodig is.
Ik heb inderdaad wel een uitnodigingsbrief naar mijn man gestuurd, maar ik sta niet garant voor hem, omdat hij zelf over voldoende geld beschikt. Dus moeten we wel naar de VP omdat ik hem heb uitgenodigd?

En dan het bedrag wat hij aan de douane moet laten zien..(zo'n €700 voor in totaal 20 dagen) mag toch wel op zijn bankrekening staan zodat hij dat kan aantonen met een bankafschrift? (in Marokkaanse dirhams natuurlijk)
Aangezien hij bij jou in huis komt en jij hem uitgenodigd hebt is hij geen toerist die in een hotel zal verblijven en dient hij zich dus te melden. Je andere vraag heb ik geen antwoord op. Er zijn gevallen bekend dat mensen gevraagd wordt hun geld te tonen. Mijn man had een paar honderd euro bij zich toen hij kwam (maar ik stond garant) en hij is niet gecontroleerd. Ik zou hem gewoon geld mee laten nemen en idd een bankafschrift, geloven ze het niet kan hij het alsnog daar zo pinnen.

Dyonne

*nuradil*
21-02-07, 23:04
Aangezien hij bij jou in huis komt en jij hem uitgenodigd hebt is hij geen toerist die in een hotel zal verblijven en dient hij zich dus te melden. Je andere vraag heb ik geen antwoord op. Er zijn gevallen bekend dat mensen gevraagd wordt hun geld te tonen. Mijn man had een paar honderd euro bij zich toen hij kwam (maar ik stond garant) en hij is niet gecontroleerd. Ik zou hem gewoon geld mee laten nemen en idd een bankafschrift, geloven ze het niet kan hij het alsnog daar zo pinnen.

Dyonne

Ok, het is me nu gelukkig duidelijk. Bedankt voor je hulp :heheblij: En wat het geld betreft..dat komt wel goed. Hij kan het ook nog wel navragen op de ambassade..ik neem aan dat men daar wel weet hoe het zit. Iedergeval zal hij contant geld bij zich hebben en ook een bankafschrift..dat moet wel voldoende zijn.

Groetjes!